Spelrum
Giraffen42
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade68
Mobilspel
Pågående18 812

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2010-10-15 18:49
Antal inlägg: 17500

En fysisk åkomma som påverkar medvetandet ja Lisa. Och att det finns mer än what meets the eye... tja, de som nu är" tvärsäkra" och har alla svar klara för sig - brukar man finna mer bland de troende (och nu menar jag troende på den här typen av övernaturliga fenomen), också inte bland oss som är skeptiska. NI är ju definitivt inte öppna för tanken att det faktiskt kan handla om det som är mest logiskt, nämligen att det sker inom oss, att vår hjärna misstolkar och skapar saker som inte finns.

Tycker också att man i både lägren (skeptiker och ni som tror) bör presentera någon form av bevis mer än era subjektiva självupplevda upplevelser som lika gärna kan vara vanföreställningar, vakendrömmar eller helt enkelt feltolkande.

"OCH det ska rätt mycket till innan man överhuvudtaget är villig att dela mig sig av dessa upplevelser till andra, och blir man då bemött av alla dessa gulliga tvivlare på det sättet som här i tråden exempelvis, såå......"

Det där stämmer väl allt annat än bra? Överallt möts man av folks nedskrivna mediala upplevelser och händelser de varit med om. Herregud, det där var nog dagens krock!
Ja jag är faktiskt genuint intresserad av det mänskliga tänkandet, tomas syrra. Perverst fascinerad..hm vet inte hur jag ska ställa mig till det där.. men det är ingen slump iaf att jag valt en yrkesväg som har med neurovetenskap att göra, just för att det är sjukt intressant.

Tompas syrra - Ej medlem längre2010-10-15 18:50
Antal inlägg: 181

HÄPP. Här ett till intressant;
*klipper och klistrar*

EpsilonNoll 2010-10-15 15:18
"945LTT:"Det finns ingen "andra sidan". Efter döden upphör "jaget" enligt biologisk och vetenskaplig modell! Medvetandet upphör - punkt slut!"

Problemet är delvis att "vetenskaplig modell" är just, och enbart, en modell och inte så "skaplig" i såna här frågor. Mitt inlägg nyss pekade på företeelsen med "själar" som säger sig ha lämnat kroppen och kan redogöra för samtal som försiggått i helt andra rum på ex.vis sjukhuset just vid den tid patienten ifråga haft hjärtstillestånd. Detta finns redovisat från flera håll och utgör i sig ett "bevis" på att det inte är slut efter döden. Om man hoppar över, bortser, från såna händelser när man resonerar sig fram så är man alltså knappast intellektuellt hederlig, eller hur?"

bj-olle2010-10-15 18:55
Antal inlägg: 3350

sen kan man också tänka på det att leva i ett "perfekt" narrativ. alltså att den subjektivt viktigaste eller mest värdefulla upplevelsen är (föreställningen om) att berätta om den senare. så hämtar man värdet i en situation utifrån hur sago-lik den är, he he. dvs, man kan filtrera det man upplever genom ett tänkt narrativ för att passa in världen lite granna efter hur man vill ha den.

le-lou2010-10-15 18:57

en annan vetenskaplig modell/teori är att jorden är rund.
Det verkar alla tro på. VET ni själva att den verkligen att den är det? Märkligt egentligen.. vi kräver ju bevis på det mesta nuförtiden för att tro på saker, här i forumet skriker folk i tid och otid på BEVIS TACK, KÄLLA TACK, ..men när det kommer till såna här händelser så ska allt sväljas med hull och hår annars kan man ju dra åt ... man blir hånad om man förklarar vad sånt här kommer ifrån.
hm..

DennisPlz2010-10-15 18:59
Antal inlägg: 4031

Låt de som desperat behöver klamra sig fast vid tanken på ett liv efter detta, göra det. Det är inte konstigare än att tro på alver, tomtar eller att skänka 10% av sina redan beskattade pengar till tempelbygge i Långtbortistan.

De troende, liksom alla andra, kommer vara icke-existerande lika länge före som efter livet.

Tompas syrra - Ej medlem längre2010-10-15 19:08

le-lou 2010-10-15 10:13
"lisa, då vet du kanske om att han tar tom betalt extra om man ber om en autograf till hans bok :D . Sniken gubbe, min väninna var på en seans med honom och tolken hojtade till när hon bad om autografen "det kostar extra!!"
Ja kära nån säger jag bara."

Alltså le-lou, jag skulle tro att jag är nästan lika kritisk mot Terry Evans (Evans stavar han sitt efternamn, jag gick idag för första gången någonsin in på hans hemsida) som du, men just den där att han skulle ta extra betalt för autografen tillåter jag mig att tvivla på.

JAG tror att Evans drog ett skämt, men när det skämtet väl hade vandrat den långa vägen via tolken, så hade det redan tappat poängen. :)
Så tror jag, utan att nu VETA alls, men min känsla och förnuft säger att en sån grejs kan man bara inte göra liksom. :) För han är ju inte puckad den där karln - bara något obehaglig. ;)

le-lou2010-10-15 19:11

tvivla inte. va fasen, du köper andar och spöken, men inte att ett medium tog extra betalt för autograf av en jag känner ? hon betalade inte men tanten bakom henne hade redan langat fram en femtiolapp och skulle betala för sin.
hm igen.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-15 19:13
Antal inlägg: 4050

"Han kanske ser att din kompis reagerar, coldreaders vet hur man läser ansiktsuttryck, hon är ung så han chansar och säger grandfather, och hon fyller i med morfar."

Jag har alltid haft svårt att minnas vem som är vem när folk berättar om alla sina släktingar.
Umgås ibland med en kvinna jag nyligen lärt känna och hon pratar engelska. Hon har berättat om sina grandparents (här finns det en plastmor mm så det är många) och en drös släktingar och jag kommer aldrig ihåg vem som var vem.
Häromdagen pratade hon om sin grandmother och jag förstod såklart inte vem hon syftade på.

"Was that your mothers...?" frågade jag trevande.
"Yes, it's my mothers real mother, my real grandmother." svarade hon.
"Yes!" nickade jag. "Go on!"

Jag hade först ingen aning om det var hennes mormor, farmor eller plastmormor hon pratade om. Förhoppningsvis framstod jag som en god lyssnare.

Tompas syrra - Ej medlem längre2010-10-15 19:15

Jag ska faen ta och skriva till Evans och fråga honom. *l*

SKULLE det du säger stämma, tja, då smäller jag nog av - lite granna.

MiniLudd2010-10-15 19:35
Antal inlägg: 309

Lisa Long har genom denna tråd kastat ur sig följande påståenden;

"Andar klarar mer och mer ju längre tid dom varit på andra sidan".

"Poltergeist brukar oftast vara VÄLDIGT högljudda med saker dom kastar omkring".

"Många andar gör så för att få uppmärksamhet. Just din mormor har kanske inte kommit så långt än. Och precis som vi levande gör olika saker på olika sätt gör även dom på andra sidan det".

"För att prata i barnspråk så finns det inga sjukdomar på andra sidan".

Nu undrar jag bara hur hon "vet" allt detta?

le-lou2010-10-15 19:35

hur funkar alltså....utbildning för att bli medium?
Är det nån här som går på det?
Det verkar nästan ÄNNU mer absurt. Att man ska lära sig att bli. De snackar i den här tråden om nån snubbe som inte var ett dugg medial (alltså som inte själv såg sig som det eller hade några direkt egna erfarenheter) men som under kursen hade "öppnat portarna" och nu går det riktigt bra för honom... tom Japan är intresserade av karln.

Går bra för honom = håvar in cash eller vad ?
overnaturligt.ifokus...d8 d9cca026

taget ur den tråden:
"När man länkar med Andevärlden kan man få sig tillsänt symboler som man i sin tur måste kunna tolka om i sammanhanget,så att budskapet blir det rätta.Om jag tex får mej tillsänt en fågel,ett lok,en järnväg,ett hjärta,en dörr etc då tolkar jag om det så det känns rätt i sammanhanget"

Jag tolkar om det så det känns rätt i sammanhanget. Och rätt, blir såklart om personen (offret) nickar eller skakar på huvudet.

en annan skriver:
"jag skulle vilja å kurser men alla är så sjukt dyra! förstår inte varför man ska ta flera tusen för en helg,... "
Ja varför? Om det är gåva som vill dela med sig till människor?

"Det trodde inte jag heller flymybike!! Men jag var väldigt intresserad så jag gick en kurs i Kalmar utan att ha en aning om vad jag gjorde egentligen... Men döm om min förvåning när allt jag fick fram stämde, 2ggr dessutom!!! Sen var jag på en annan kurs i helgen och det gick så bra!!! Prickade in 2st då oxå!!!
Jag kan fortfarande inte fatta att det är sant!! Jag har kommunicerat med en persons svärfar och en annans mamma!! De kände igen personerna på pricken och budskapen de fick stämde också perfekt och var precis sånt som de personerna brukade säga när de var i livet!!
Hur kan du annars förklara det? Jag hade sagt hej till personerna och visste inget mer om dem än hur de såg ut!!!
Jag tycker det är helt fantastiskt!! Du kanske kunde testa att gå på en kurs du också? Jag tror att du skulle bli förvånad, och det är jätteskoj!!"

"En person gick på en healingkurs och kom hem med ett Mediumcertifikat! Då börjar man fundera värdet över de som är certifierade Medium. Visst man ska inte dra alla över en gräns."

Seriöst ?

le-lou2010-10-15 19:40

en del människor "ser andar gå igenom väggar." hur funkar det?
för att se nåt måste ju antingen ett av dessa två saker finnas.

För att kunna se något med våra mänskliga ögon, måste detta något något reflektera ljus.
Eller så är vara en ljuskälla i sig.
Och i båda fallen måste det bestå av materia. För att kunna ses eller för att vara en ljuskälla. Alltså.
och..då går vi vidare....materia kan inte gå igenom väggar, inte på vår nivå - den vi människor kan uppfatta.

Har folk som sett andar gå igenom väggar andra typer av ögon än vad vi har? Vad är slutklämmen här? Att jorden är platt?

le-lou2010-10-15 19:43

jag skriver som en kråka idag. innehållsmässigt håller jag samma höga skeptiska nivå men alltså grammatiskt sett är det illa nu. är trött eller så är det en ande härinne som stör mig så jag att jag skriver meningar som "måste detta något något reflektera".
Hm. nu börjar snart idol, en skön paus i spökjageriet.

MiniLudd2010-10-15 19:53
Antal inlägg: 309

Leopardhonoan skrev;
"Och ang. Terry EVans.. hur kunde han säga till min kompis att hennes morfar bad henne laga fönstret på vinden som hon försökt stänga varje kväll? Kan du förklara det? Ingen kan nog förklara det, men att han skulle vara en bluffmakare är bullS*it"

Menar du verkligen att du är så LÄTTLURAD att du direkt tar detta som en medial upplevelse? Det finns ju hur mycket information som helst om det som Terry pysslar med, sk. "cold readings". Söker ni ingen information?! Klarar ni inte av att tänka kritiskt, om ens för en stund? Tror ni att en normalt funtad människa bara köper en sån här historia rakt upp och ner när vi dessutom inte har fått någon information om samtalet som fördes innan "morfar uppenbarade sig".

Hur många människor har inte haft problem med ett trasigt fönster?? Det här är ju hela grejen med "cold readings", att använda påståenden som i princip kan stämma in på vem som helst. Men istället sväljer ni allt med hull och hår, Terry mååååste ju bara ha mediala krafter.

Wikipedia;
Skeptikern Carl von Blixen har studerat TV-programmet Det okända och skriver att "... mediet Terry Evans mjölkar ... deltagare på information – information som han sedan påstår kommer från andevärlden. Tekniken brukar kallas cold reading."[1]

EpsilonNoll - Ej medlem längre2010-10-15 20:00
Antal inlägg: 493

le-lou - snälla du gå inte i nån kurs i spiritism el.dyl.! För din psykiska hälsas skull ger jag dej det rådet.
Kristen tro är helt gratis och att fria kyrkor har lyckats bygga sig hyfsade lokaler är bara ett tecken till på trons positiva inverkan på initiativkraften.
"Av frukten känner man trädet" sa min gamle vän Jesus Kristus (JK) och studerar man närmare kristendomens (och judendomens) historia så är saken tämligen klar; när såväl Sverige som England höll på att supa skallen av sig "råkade" stora folkväckelser bryta ut och man blev nyktra och arbetsvilliga och landet kom på fötter igen. Att sedan krig används i kristendomens namn kan enklast betecknas som varumärkesstöld.
Alltså - ge tron en reell chans i stället; be till JK "med livet som insats" och redan inom några veckor, eller rentav dagar, kommer du att märka en skillnad och en fokusering. Allt att vinna men bara skräp att förlora!
Mvh

Tompas syrra - Ej medlem längre2010-10-15 20:01

Folk kommer med så härliga och kärnfulla konstateranden lite varstans här i trådarna.

Nippertippan skrev i en annan tråd:
"Jag bildar min tro på personliga upplevelser."

Och det förhållningssättet tycker jag räcker väldigt, väldigt långt. Man behöver inte krångla till saker och ting.

Tompas syrra - Ej medlem längre2010-10-15 20:04

"varumärkesstöld"

*fniss* :)

Måns_E2010-10-15 20:14
Antal inlägg: 12028

Tja jag vet inte, jag har ett par gånger gissat mig till vad folk sysslar med och var de bor.

Det är inte så värst svårt, man kommer ganska långt med fördomar och lite chansande. Bland annat så prickade jag in en florist från Motala som jag aldrig någonsin tidigare träffat innan, jag ville väl mest imponera lite på krogen, och det verkade lyckas skapligt, hoppas hon bara inte har börjat tro på andar och medium (för någon medial kraft har jag ju knappast).

Måns_E2010-10-15 20:20
Antal inlägg: 12028

För övrigt så är det nog bara så enkelt att det vi kallar för en skäl enbart handlar om medvetande, minne och personlighet. Man har ju kunnat kartlägga hjärnan ganska väl, någon skäl har man däremot inte vetenskapligt kunnat belägga ö h t, däremot så har man en bra förklaring på hur människan fungerar utan skäl.

Det hade man inte förrförra århundradet, då kan jag förstå att man försökte förenkla (ungefär som med all annan naturvetenskap alltså)

sfi2010-10-15 21:07
Antal inlägg: 137

Epsilonnoll har nog fått det där med gratis trostillhörighet lite om bakfoten. Att vara med i svenska kyrkan kostar en hel del - när det visade sig på deklarationsblanketten var det många som lämnade kyrkan. Vad jag vet kan man inte heller idka kristen tro inom frikyrkorna. De tar också ut avgifter. Håller man sig utanför kyrkorna kan man skaffa en pensionsförsäkring för pengarna. Det känns faktiskt tryggare inför ålderdomen.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?