Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 881

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gunso2011-05-22 11:13
Antal inlägg: 73

Inte att höja kollektivets löner, nej. Men att se till att läraryrket blir ett statusyrke, det vore fan på tiden! Naturligtvis finns det förbättringar att göra - ingen har väl på något vis nekat till det? Men så länge läraryrket är såpass dåligt avlönat som det är (sett till ansvar, utbildningslängd osv.) så ÄR det ett "skityrke"..... Och lågstatusyrken, ta vilket som helst, lockar inte den med ambitioner. Eller hur?

janne1212122011-05-22 11:13
Antal inlägg: 4722

Vi måste säkerställa rekryteringen av framtidens lärare och det gör du inte utan högre löner oavsett vad du säger le-lou, allt annat är nonsens. Sen tar det åtskilliga år innan dessa bättre lärare är färdiga därför är det bråttom.

le-lou2011-05-22 11:23
Antal inlägg: 17500

Självkritik inom skolans värld (rektorer/lärare/lärarstu denter) är frånvarande, det märks väl om inte här.... Istället ska det skyllas på ansvariga politiker hela tiden, blir inte det att göra det hela väldigt lätt för sig? Pisa-testen visade att elevernas kunskap har sjunkit med hela 48 (!) enheter och lärarna har alltså inget ansvar här? Iaf är de inte villiga att ta det. Resurser hit och dit - svenska skolor får mer pengar än många andra länder men visar ändå upp sämre resultat. Och detta är alltså föräldrarnas fel, intressant tanke som säger mycket mer om den som påstår detta.
Mycket bra artikel för övrigt: www.dn.se/insidan/in...en s-gnista
En fråga har jag, om nån kan svara på det: hur mäter man hur bra en viss lärare är, lärare sätter egna betyg på sina elever menar jag?

Resurrection - Ej medlem längre2011-05-22 11:25
Antal inlägg: 11463

le-lou, eftersom du uppenbarligen inte läste (inte förstod?) mitt senaste inlägg omformulerar jag det till en fråga: menar du att Anders Borg, Jan Björklund och andra av "dina" ledande högerpolitiker som ser ett problem med att lärarnas låga löner har fel?

Resurrection - Ej medlem längre2011-05-22 11:28

Gunso var inne på en, som jag tror, viktig anledning till sjunkande resultat som är lite tabu i debatten och sällan nämns: den förhållandevis höga invandringen.

le-lou2011-05-22 11:31

säkerställ inte rekryteringen i första hand, säkerställ kvaliten till att börja med. Vad är vitsen att ha utbildade lärare som inte vare sig är intresserad av sitt eget yrke, har mycket dålig ämneskunskap och går till jobbet för att bara göra sitt? DET är problemet idag, det är inte jäkla kall, det är en alldeles för enkel väg att skaffa sig en "högskoleutbildning" och sen sitter man i ett yrke man inte brinner för, läraryrket har slutat bli ett kall, ja. Det måste finnas engagemang i grunden. Idag är det många gånger helt fel personer som blir lärare, kolla upp med högskoleverket exakt hur många av lärarstudenterna som har lärarprogrammet som ett förstahandsval. Det säger väl ganska mycket.

le-lou2011-05-22 11:33

res. du har extremt svårt att vidga vyerna va? Jag är helt för högre lön för lärarna men inte som det ser ut idag nej. I tex min länk uttalar sig just Jan Björklund om lärarutbildningen. DN har haft många artiklar om skolan och lärarutbildningen.
Jag rekommenderar dig att läsa dessa då de väldigt väl beskriver hur det ser ut på allt för många ställen idag.

le-lou2011-05-22 11:35

Du kan börja här:

"Liksom alla lärare i hans ålder är denne Peter mest bitter på lärarhögskolan. Han trodde att han skulle få lära hantverkets hemligheter. Hur man komponerar en lektion, förklarar abstraktioner, bemöter en provokation eller får i gång en tankspridd klass. Men just detta hade lärarhögskolan inte på programmet. Och nivån var sådan att man kunde klara av studierna parallellt med heltidsjobb. Examinationen bestod i att han lämnade in uppgifter han gjort hemma. Peter säger att det var möjligt att bli lärare utan att någonsin ha prövat på att undervisa. Det var som att få ut körkortet utan körlektioner."

www.dn.se/kultur-noj...-s itt-yrke

Resurrection - Ej medlem längre2011-05-22 11:36

Du kanske kan förklara hur man vidgar vyerna så pass att man får ihop en paradoxal mening som "Jag är helt för högre lön för lärarna men inte som det ser ut idag nej." :)

Resurrection - Ej medlem längre2011-05-22 11:37

"Peter säger att det var möjligt att bli lärare utan att någonsin ha prövat på att undervisa." Peter far bevisligen med osanning ...

le-lou2011-05-22 11:38

ok jag ska översätta det för dig. Högre lön för kompetenta lärare.

Resurrection - Ej medlem längre2011-05-22 11:41

Du menar alltså att lärarna i skolan i dag inte är kompetenta? Gäller det alla lärare? Skulle man kunna tänka sig att ge högre lön till de lärare som är kompetenta redan i dagsläget? Vore det bra?

le-lou2011-05-22 11:50

om en tandläkare utför dåliga lagningar - tycker du att den tandläkaren är kompetent? Är det en bra tandläkare?
Tandläkaren säger att han jobbar mycket och har läst länge. Är han bra för det?
Om kunskapsnivån hos svenska elever sjunker så drastiskt som det gjort, är lärarna kompetenta? Finns det anledning att titta på vilka som faktiskt blir lärare idag och vilken utbildning de får? Högskoleverket har gjort det och att var tredje lärarutbildning är undermålig har absolut inget samband med problemen? "var fjärde examinerad lärare borde ha blivit underkänd" blev domen för bara några år sedan. Att lärarprogrammet också lockar till sig fel människor (nu pratar jag inte gruppen som verkligen vill), folk som läser bara för att ha nåt att läsa, som inte skulle kunna läsa nåt annat på högskola för att de helt enkelt inte skulle kunna komma in eller slutfölja utbildningen?
Självklart inte. Det är invandrarnas fel. Eller föräldrarnas. För dålig lön.

Resurrection - Ej medlem längre2011-05-22 12:20

Varför inte svara på mina allt annat än retoriska frågor i stället?

le-lou2011-05-22 13:24

right back at ya.

pantertanter2011-05-22 13:39
Antal inlägg: 10

Bra lärare högre lön, dåliga lärare lägre lön. ALLA lärare kan väl inte vara så viktiga. Förresten vilka utför de viktigaste jobben? läraren eller undersköterskan, dagbarnvårdare????? kan diskuteras för det finns massor av viktiga arbetare där ute i samhället och många arbetar för en mycket lägre lön än lärarna. Att barnen lär sig mindre idag beror nog mer på föräldrarna som inte har tid att hjälpa sina barn med läxläsning. Kortare arbetsdar så alla får mer tid för sina barn vore bättre.

babatrik2011-05-22 13:59
Antal inlägg: 100

Med låga ingångslöner för lärare kommer väldigt få högkompetenta människor att söka sig till yrket. Följden blir att medelmåttor måste anställas, eftersom att inga andra finns att välja av. En uppstramning av utbildningen kommer att leda till att färre av dessa medelmåttor tar sig igenom, men fler högkompetenta sökande kommer det inte bli. Vill man ha ett mer kvalificierat klientel att välja av när man ska anställa lärare, handlar det om att göra yrket mer attraktivt. I det sammanhanget är lönen en ohyggligt viktig faktor, oavsett vad vissa hycklare hävdar. Medelmåttorna kommer inte att bli bättre av att få 10000 kr mer i månaden, men på sikt, säg om tio år, kommer arbetsgivarna att kunna välja sina anställda bland människor som har helt andra kvalifikationer om ingångslönerna höjs markant. Människor som tror att den negativa trenden för svensk skola går att vända på kort sikt och utan inblandning av extra pengar är naiva.

le-lou2011-05-22 14:16

en uppstramning av utbildningen kommer def. att leda till att de kompetenta söker och stannar kvar, och lönen ska såklart matcha utbildningen. Idag hoppar folk av, för att de tycker att utbildningen är ett skämt, och att lönen är i låg gör knappast inte saken bättre. Det går ju hand i hand, men att bara höja lönerna och tro att det kommer att bli bättre i skolan, det är naivt om nåt.

Resurrection - Ej medlem längre2011-05-22 14:24

Quid pro quo, le-lou. Om du svarar på mina frågor så ska jag svara på dina, även om de var av det mer retoriska slaget.

Resurrection - Ej medlem längre2011-05-22 14:28

babatrik sammanfattade väldigt bra!

le-lou, finns det någon här i debatten som förfäktar teorin att det bara är att "höja lönerna och tro att det kommer att bli bättre i skolan"? Vem i så fall?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?