Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 19 524 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| meimse | 2011-12-12 11:09 | |
![]() | creolen 1, googla på Bertil Villard. Han har enl. lagen inte gjort något skatteflykt men anser inte du att 23 miljoner AMF pengar kunde kommit till bättre användning? | |
| micro113 | 2011-12-12 11:11 | |
![]() | Viktigt att påpeka tycker jag är att "invandrare" är inte en homogen grupp. Samt att; Överrepresentad är inte samma sak som - står för flest brott till antalet. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-12-12 11:13 | |
![]() | micro Helt rätt. (ska tilläggas att jag inte publicerade länken utan annan intention än att just publicera den efterfrågade länken) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-12-12 11:39 | |
![]() | jag har läst hela brås bok och barn till invandrare begår färre brott än barn till svenskar utom när det gäller kvinnofridsbrott | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-12 11:54 | |
![]() | nulltj 2011-12-12 11:06 "Viktigt att påpeka att BRÅ's utredningar från 1996 och 2005 behandlar statistik gällande misstänkta för brott, ej dömda." "statistik gällande misstänkta" Och exakt vilken relevans har den typen av statistik i sammanhanget? - Annat än att man ändå vill misstänkliggöra folk som faktiskt blev friade från brottsmisstankarna. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-12-12 11:59 | |
![]() | Nanna>> Jag tog inte upp frågan om brottslighet alls, men det efterfrågades en länk till BRÅ, och jag publicerade den. Att jag skrev "Viktigt att påpeka att BRÅ's utredningar från 1996 och 2005 behandlar statistik gällande misstänkta för brott, ej dömda" var för att klargöra att det är just det det handlar om, folk som inte är dömda. Och att den som vill diskutera brottslighet utifrån den utredningen ska veta just det, så att det inte framstår som att det är dömda det handlar om. | |
| marmeladov22 | 2011-12-12 12:05 | |
![]() | alltså man kan väl antagligen inte släppa in folk med kanske kriminell bakgrund hur som helst? Annars är det självklart att vi ska ha medel att hjälpa dem som behöver. Men det får ju inte bli obalans i intag och uttag. Jag menar hur många flyttar IFRÅN Sverige eg? | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-12 12:07 | |
![]() | Ja, och då är det viktigt att påpeka att en sådan statistik överhuvudtaget _inte_ har någon relevans i en seriös diskussion. Bra. Då är vi kanske överens om det? | |
| micro113 | 2011-12-12 12:08 | |
![]() | ttiittii Vilken "bok" skulle det vara du har läst då? För din uppgift stämmer inte alls, vare sig i tidigare eller senare undersökningar. | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-12 12:12 | |
![]() | creolen1 2011-12-12 08:50 "Kan nog äga sin riktighet att kriminaliteten beror på ett visst utanförskap" Och vad beror utanförskapet på då? Jag skulle gärna se att du förklarade det för mig. Du tycks ha funderat en hel del kring de här frågorna - vilket är jättebra. | |
| För | 2011-12-12 12:16 | |
![]() | Trådens grundfråga var varför man inte kan ifrågasätta invandring utan att bli förknippad med främlingsfientlighet. Svaret är mycket enkelt och det är bara att vända på steken. Om man inte är främlingsfientlig har man ingenting emot att blandas med främmande kulturer. Möjlligtvis kan man tolka frågeställarens inlägg, som att han undrar om vi varför vi inte kan diskutera lite protektionism, utan att blanda ihop det med invandring (nu är det just det argumentet han själv använder). Är det öppenhet mot omvärlden som ska diskuteras så är också det svaret mycket enkelt: Inga protektionistiska nationer överlever i det långa loppet. För att utvecklas behöver vi handel (som vi ju idkar med utlänningar!), arbetskraftsinvandring/ut vandring, kunskapsutbyte och kulturellt utbyte. Annars stagnerar Sverige och blir en outvecklad del av en värld i rörelse. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-12-12 12:17 | |
![]() | Nanna>> Eftersom statistiken behandlar alla brottsmisstänkta i Sverige (och inte bara invandrare) så är den ju inte helt irrelevant för en diskussion om brottslighet, dessutom så ställer jag mig skeptisk till att BRÅ skulle göra så omfattande studier om den vore helt ovidkommande i en seriös diskussion. Det finns säkert en anledning till att dom valt det upplägget. Se'n att den inte hör hemma i den här diskussionen, det kan jag hålla med om. Men eftersom den nu redan var refererad till, så tyckte jag det var på sin plats att påpeka att den just handlade om misstänkta, så att den vidare diskussionen inte grundades på fel premisser. Varför du inte går på den som tog upp diskussionen om brottslighet, och refererade till utredningen från första början, utan istället angriper mig (kom inte på något bättre ord där) är för mig obegripligt eftersom våra åsikter i just den frågan inte verkar skilja sig så mycket åt. | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-12 12:18 | |
![]() | ullis1164 2011-12-12 06:45 "Nanna, du kan INTE garantera att det ena inte uetsluter det andra, inte med den ekonomin vårt land har." Inte? Att bry sig om varandra, kan sådant också krympas ner till att enbart handla om ekonomiska aspekter? Är det så jag ska uppfatta dig? Och exakt hurdan ser ekonomin ut i Sverige enligt dig? | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-12 12:22 | |
![]() | ullis1164 Du får gärna kommentera det här inlägget ---> 2011-12-11 22:46 | |
| micro113 | 2011-12-12 12:29 | |
![]() | __Nanna___ Exakt hur ser vår ekonomi ut? Kan du själv besvara den frågan? Vad som torde stå ganska klart är väl att vi inte har råd att se om de svaga i samhället som vi redan har här, och som vi valt att ta in och säga att vi skall ta ansvar för. Man bör väl börja med att se till att man kan leva upp till de åtaganden man redan har i första hand, innan man bara lyfter på sig mer helt utan strategi för hur man skall axla dem. För att packa människor på varandra i små kartonger i förorterna där de skall passiviseras och isoleras i bidragstagande är inte en ordning som fungerar, vare sig för samhället eller för de enskilda individerna. | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-12 12:30 | |
![]() | nulltj Med ditt sätt att agera (länka till för saken ovidkommande statistik) spär du ju på - istället för att tydligt säga ifrån, från första början. "Se'n att den inte hör hemma i den här diskussionen, det kan jag hålla med om." Då så. | |
| micro113 | 2011-12-12 12:40 | |
![]() | __Nanna___ Varför är brottsstatistiken ovidkommande? Vi vet ju att faktorer kring bristande integration är faktorer som generar brott - och således borde det vara en relevant aspekt. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-12-12 12:41 | |
![]() | Nanna>> Jag är (som jag sagt redan från början) för en diskussion med tydligt redovisade källor. Se även mitt inlägg från 11.13. Jag kanske ger folk för mycket credit, ska vara ännu tydligare. | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-12 12:52 | |
![]() | micro113 2011-12-12 12:29 "Exakt hur ser vår ekonomi ut? Kan du själv besvara den frågan?" Nix, men ullis tycks kunna. "Vad som torde stå ganska klart är väl att vi inte har råd att se om de svaga i samhället som vi redan har här, och som vi valt att ta in och säga att vi skall ta ansvar för." Nähä? Är det så, att vi inte har råd? Du får gärna utveckla det där. Vilka är dom svaga? Och på vilka sätt är dom svaga? "Man bör väl börja med att se till att man kan leva upp till de åtaganden man redan har i första hand," Så vad innebär ditt förhållningssätt rent konkret? Ex: De 7-8000 som år 2010 fick fristad (hade flyktingskäl) här i landet, vad skulle ha gjort med den istället? Du de har förpassats ut ut landet? Och i övrigt, vad exakt menar du? "innan man bara lyfter på sig mer helt utan strategi för hur man skall axla dem." Så du menar att det inte finns några stategier alls? Och hur ska sådana strategier se ut enligt dig? "För att packa människor på varandra i små kartonger i förorterna där de skall passiviseras och isoleras i bidragstagande är inte en ordning som fungerar, vare sig för samhället eller för de enskilda individerna." Håller helt med. Och dina lösningar är? - Och för en mer balanserad bild, så ska jag också påpeka att det finns mängder med exempel som här kunde tas upp om det motsatta. Mängder med fina initiativ (såväl från enskilda, som från kommunerna) som gör att folk i förorterna är aktiva och Oisolerade- varje dag. | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-12 13:03 | |
![]() | micro113 2011-12-12 12:40 "Varför är brottsstatistiken ovidkommande?" Skulle jag ha påstått något sådant? NEJ. Antingen missförstår du mig med vilje, eller så är du mer än lovligt disträ. Statistik över personer som varit misstänkta för brott, men sedan helt friats från brottsmisstankarna, har ingen relevans - alls - i en diskussion om invandrarnas faktiska kriminalitet. "Vi vet ju att faktorer kring bristande integration är faktorer som generar brott - och således borde det vara en relevant aspekt." Jamen precis! Men ta och diskutera DET då, och inte en massa ovidkommande statisktik som bara spär på fördomarna. | |