Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 6 |
| Inloggade | 28 |
Mobilspel
| Pågående | 19 024 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Dyslekso | 2012-01-22 21:06 | |
![]() | Ok, gnill - respekt då. :) Det kan hända att det kan bli vanligare med utövande av bi-/homosexualitet, som du säger. Finns väl inget skäl att ta för givet att det inte skulle kunna bli vanligare än idag. Men det är ju en viss skillnad på att säga att en sexuell attraktion finns "från början" men inte ageras på av de skäl du nämnde, och att säga att det är något som skapas av omgivning och kultur. Kanske kan vara värt att poängtera att "kulturen" du beskriver består av en mängd olika aktörer. Leksaksföretagen lär väl fortsätta med sina stereotypiska produkter så länge de är populära, och man kan inte gärna lagstifta mot rosa. Blir lite flummigt det följande, men kan det inte hända att det är viktigt för många pojkar och flickor (och en hel del vuxna män och kvinnor) att få känna att det finns en skillnad mellan könen, att det är en del av identifikationsarbetet man gör som liten? Och att könsrollerna därför upplevs som bra av barnen själva? Håller dock med dig om att det inte behöver överdrivas. | |
| Tornvy | 2012-01-22 21:44 | |
![]() | Känns som en fånig debatt. Barn behöver vuxna. Kvinnor och män. | |
| marmeladov22 | 2012-01-22 21:50 | |
![]() | dys: himla tjat på dig om homosexuella, dags att öppna garren? | |
| marmeladov22 | 2012-01-22 21:51 | |
![]() | reci; fantastiskt bra tes ang sexualitet. Har tänkt samma själv. | |
| gnill | 2012-01-23 07:19 | |
![]() | Dyslekso: Självklart är kultur allt vi gör, våra tankar, handlingar etc, och gudarna ska veta att jag själv (ofta omedvetet) är en del av den kulturen som förstärker könsroller. Företagen tillverkar det som säljer (och tidningarna skriver det som folk vill läsa) och är därmed en del av vår kultur, såklart. Angående om det är viktigt med könsroller för barn (och vuxna), så är det självklart att de fyller en funktion, tänker jag. Framför allt skapar de trygghet och ordning, man "vet" hur det ska vara. Frågan (som vi kanske tycker olika om) är väl om priset är för högt? För även om det skapar trygghet betyder det att den som bryter mot normen, killar som beter sig "tjejigt", tjejer som beter sig "killigt" dels riskerar att hånas, dels att inte få göra/leva som de vill. Vissa gör det ändå, såklart. Andra lägger band på sig och "förtrycker" en del av sig själva för att "passa in". På ett sätt handlar det ju om politik, är man mer konservativ tycker man kanske att trygghet/ordning är viktigare, och är man mer liberal (som du kanske gissat att jag är) så tycker man att människans frihet att leva som hon vill är viktigare. Det som jag framförallt ser är att vi har val, som vi kan hantera på olika sätt. Kultur är ju föränderligt. Eftersom vi t ex diskuterat homosexualitet så kan vi ju bara se hur synen på det har förändrats i vår kultur sedan säg, 90-talet. På kort tid har det skett en stor förändring. Likaså i synen på funktionshinder och en hel del annat. Som jag ser det har det gjort människor friare och mindre förtryckta (även om vi inte är i "mål" än), och därför har vi ett val även på området könsroller. Vi kan säga att "eftersom det är vår natur så är det så det ska vara" eller "även om det kanske är vår natur så kan vi välja att hantera det på ett annat sätt". Framför allt handlar det om hur vi ser på människan, om vi tex tänker på de som hånas för att de inte gillar/beter sig som förväntat utifrån könsrollen: 1. Människor är i grunden fördomsfria, generaliserar inte och är oftast medvetna om hur de agerar och uttrycker sig. (Då behöver vi bara agera när det uppstår problem) eller 2. Människor har ofta förutfattade meningar, tenderar att generalisera och är inte alltid medvetna om vad de säger och gör. (Då behöver vi arbeta förebyggande) Det finns också ett maktperspektiv på könsrollerna som blir förtryckande för både killar och tjejer (fast på olika sätt). Där det som är tjejigt är lägre värderat, medan det som är killigt är något man ser upp till. Det gör att killar som vill ... klä sig i rosa, dansa balett eller ngt annat typiskt "tjejigt" riskerar mera hån än en tjej som ger sig in på killarnas område. Å andra sidan fortsätter detta med att det tjejiga är lägre värderat att påverka tjejer, som har en tendens att vara mer självkritiska, nedvärdera sig själva (och inte få samma lön när hon har samma kompetens som en kille). Med könsrollerna kommer ju också en del andra (i mitt tycke dumma) normer som begränsar människor. Som att killar måste vara längre än tjejer, att det är helt ok att en man är 15 år äldre än sin fru, men om det är tvärtom blir man ifrågasatt. Vilket gör att om man inte passar in i normen så får man "problem" eller blir ifrågasatt. Och sanningen är ju att människan har så stor individuell variation (både utseendemässigt och personlighetsmässigt) att de där normerna, kanske visserligen stämmer på en majoritet, men väldigt många människor faller utanför normen (som ju blir ett ideal). Och då begränsar det oss. Alltså tycker jag att könsrollerna är för snäva, och har för högt pris, även om de skapar trygghet och "ordning". Men hur man ser på det är ju som sagt egentligen en fråga om politisk ideologi. | |
| äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-23 08:36 | |
![]() | Märker när jag läser dina inlägg, gnill, att jag är långt ifrån så vidsynt och frigjort som jag gärna hade trott. Det är verkligen en fröjd att få ta del av dina klara tankar. De rymmer massor med klokhet. Stort tack att du delar med dig. Så gott det hade varit om alla barn hade fått ha mammor som du. | |
| ezye - Ej medlem längre | 2012-01-23 10:07 | |
![]() | "det både finns biologisk homosexualitet och hetero-dito, liksom en stor glidande skala av lite mittemellan, där det faktiskt inte är så viktigt med könet i kärleksrelationen utan mer handlar om den människa man möter." Har flera homosexuella vänner, vilka också bekfräftar ovanstående. Men om man är i gränslandet kunde man kanske f ö r s ö k a välja motsatta könet, säger försöka, om valet finns. Detta med tanke på sina föräldrar och släkt, det är ju ändå det mest naturliga, i småstäder är det fortfarande problem, en del är så inskränkta i tankesättet. | |
| gnill | 2012-01-23 10:14 | |
![]() | Oj, varför skulle man försöka för sin släkt och för inskränkthetens skull? Är det inte viktigare att ta vara på kärleken där/när den finns? Är det inte viktigare att försöka göra val som leder till att man själv mår så bra som möjligt (utan att göra andra illa, förstås och då räknar jag inte att inskränkta människor skulle få problem med sina värderingar som att göra dem illa). Så olika vi ser på livet. Jag tänker att attityder och inskränkthet till stor del ändras just genom att människor vågar göra "kontroversiella" val... | |
| ezye - Ej medlem längre | 2012-01-23 10:41 | |
![]() | Ja, jo du har egentligen rätt, Gnill. Men på nät sätt om man nu har en valmöjlighet tycker jag så ändå. Att man åtminstone tänker på sina föräldrar, släkt och övriga kan man strunta i. Jag har inga fördomar men skulle ändå bli ledsen om någon av mina barn i framtiden valde en partner av det egna könet, det kan jag inte komma ifrån, även om jag såklart skulle acceptera det. Jag är nog så egoistisk där att jag tänker på barnbarn och hela den biten. | |
| gnill | 2012-01-23 11:12 | |
![]() | ezye, jag har vänner med homosexuella barn och de har blivit mor- och farföräldrar ändå :). Jag tror att du kanske mera skulle bli ledsen för att tanken känns ovan, och sen kanske du fick världens trevligaste svärson/dotter och helt ljuvliga barnbarn, och då skulle du nog (som andra föräldrar jag känner) ställa dig på "barrikaderna" för att försvara deras och andras rätt att leva som de önskar och väljer. Bottom line: Som förälder vill vi ju att våra barn ska vara lyckliga, inte att de gör val som gör oss lyckliga (men som inte passar dem), eller hur? (Även om man visst kan känna en massa sånt, herregud jag vill en massa saker för mitt barn, fast han bara är åtta, men jag får ju då och då tugga i mig att han inte är jag... som när han sade till mig en gång när jag tyckte att han skulle delta lite mer i en aktivitet när han var sex år: "Men mamma, du får faktiskt vara nöjd med mig som jag är". :) | |
| MaadMaxx | 2012-01-23 14:29 | |
![]() | Åh gnill, vad glad jag blir när jag läser ditt barns kommentar "Men mamma, du får faktiskt vara nöjd med mig som jag är.". Det måste ju vara det bästa betyget man kan få som förälder! Got to Love! =D Det finns hopp för framtiden! =D | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-01-23 18:34 | |
![]() | haha! jag försökte mig på ironi, inte min grej. om inte kulturen lärt oss att föröka oss så hade vi inte lförökat oss, jo tjena. | |
| marmeladov22 | 2012-01-23 18:55 | |
![]() | men aa | |
| Evakuera - Ej medlem längre | 2012-01-23 19:20 | |
![]() | le-lou: forskning ur ett "feministiskt perspektiv"? Agnes Wold är professor i klinisk bakteriologi ... Däremot har hon all anledning att uttala sig om allergi utifrån sin egen forskning (dvs. också om de illa underbyggda sambanden mellan amning och allergi): "Hennes forskning handlar om tarmens normala bakterieflora och dess interaktion med immunsystemet. Särskilt studerar hennes forskargrupp om förklaringen till allergier och inflammatorisk tarmsjukdom kan sökas i en förändrad tarmflora. Hur bakterier styr immunsystemets förmåga att utveckla den normala toleransen mot ofarliga ämnen i födan och omgivningen studeras både hos småbarn och i djurmodeller." | |
| Holberg | 2012-01-23 19:20 | |
![]() | Ni som säger att det finns skillnader mellan könen, vilka är dom då? förutom de rent fysiska. | |
| apbur | 2012-01-23 19:25 | |
![]() | Alla skillnader könen emellan är fysiska. | |
| apbur | 2012-01-23 19:26 | |
![]() | Eller du menar nog det rent visuella. Förlåt, det var lite fyrkantigt tolkat av mig. | |
| Holberg | 2012-01-23 19:28 | |
![]() | Jo jag var lite osäker på hur jag skulle uttrycka det! trodde att det gick fram ändå hur jag menade! | |
| Holberg | 2012-01-23 19:31 | |
![]() | Jag läser i flera inlägg att "självklart finns det vissa skillnader mellan könen" men hur kommer de till uttryck! Om nu alla är lika lämpade för allting, så kanske det inte finns några nämnvärda skillnader! eller? | |
| le-lou | 2012-01-23 19:42 | |
![]() | Evakuera - läs gärna på om Agnes så förstår du. Eller menar du att hennes forskning om tarmfloran har att göra med dispyten med Annica D eller för all del - om ammningsfrågan? | |