Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 064

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Pocaloca2012-02-12 11:46
Antal inlägg: 2156

=) heja ttiittii

Pocaloca2012-02-12 11:47

sen får vi ju inte glömma att vi BEHÖVER arbeta när vi är sjuka.
Som hon som hade cancer.....och han som hade brutit benen.... =)

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-12 11:55
Antal inlägg: 37631

Ja vi gräver upp dom döda dom kan alltid jobba so skyltdockor.och det är klart vi ska slita ut en generation i taget

meimse2012-02-12 11:58
Antal inlägg: 733

Jag vet en som höll igång till hon var 98 år, de sista åren som arbetsgivare.

Pocaloca2012-02-12 12:00

dom finns ju såklart....men om jag får välja, så går inte mitt liv ut på att arbeta så mycket som möjligt i mitt liv.
Det jag sätter värde på före allt annat är livskvalite med min familj och mina vänner.
Man hinner inte umgås med dom i graven =)

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-12 12:05

Det finns så mågasom tror att dom är nav på sina jobb .och att arbets plattsen går under utan dom med. A andra ord noll insikt

meimse2012-02-12 12:05
Antal inlägg: 733

Vem har sagt att inte sjuka och gamla arbetar förresten? De sliter som arbetsgivare och underhåller en storindustri ju.

Lyckobaronen2012-02-12 12:32
Antal inlägg: 125

Usch och fy! Tänk att politiker än i denna dag inte har förstått vad vi människor vill ha. Jobba är ju skitjobbigt, det hör man ju på namnet. Sänk pensionsåldern till 50 istället så har vi tid och möjlighet att få njuta lite av livet - det går faktiskt inte bara ut på att arbeta! Dessutom känns väl 5-6 h arbetsdag fullt tillräckligt så att vi har en chans att rå om våra nära och kära. Det borde faktiskt lagstiftas om, så ingen annan jäkel stjäl mitt jobb! Det är faktiskt min rättighet. Det här är vad jag har rätt till: Liv, yttrandefrihet, jobb, skola, semester, sjukvård, arbetslöshetsersättning, lägenhet, platt-tv, barnvakt, bil, föräldrapenning och snacks till fredagsmyset.

Och det här med att inte ha råd?! Vadå inte har råd? Det finns ju hur mycket pengar som helst hos alla otäcka företagare. För att inte tala om politiker! Ta av dem vetja! Det förstår väl vem som helst att det är ohederliga metoder och fiffel som ligger bakom sådär mycket pengar. Hur många dagar skulle man inte behöva jobba för att samla ihop sådär mycket.

Och det här med demokrati förresten.. Det är väl bra och fint men är det inte på tiden att vi förbjuder alla dessa dumma åsikter hos dem som inte har fattat vad det går ut på? Man blir ju trött alltså..

Jag menar hallå? Ganska enkel fråga: vill du ha godis, pengar och en pony eller vill du slita arslet av dig i fabriken? Öh, jag vill jobba.. Nej det vill jag inte! Suck.. oj, nu knackar det på dörren. Undrar vem det kan vara…

Verkligheten!? Va, vem är du? Stick jag kollar på melodifestivalen!

Pocaloca2012-02-12 12:38

hehehehe

vulcan2012-02-12 12:52
Antal inlägg: 7666

Så är vi på väg in i en demokratidiskussion i arbetstidstråden... hm, ja ok då.

Det här är en fråga där människor brukar kunna missförstå varandra rätt kapitalt, beroende på vilka ideologiska värderingar man har. Eftersom jag själv har en liberal grundsyn så är det väl rätt naturligt att jag tycker att vänstermänniskor är de som missförstår mest. De tycks tro att man på något vis är motståndare till demokrati som styrelseskick, bara för att man som shulten här ovan (bra inlägg!) pekar på ett antal problem som ligger inbyggda i det här sättet att fatta beslut på. Ännu värre så anses man ibland som en antidemokrat för att man vill minska den mängd av beslut som fattas genom majoritetsomröstningar. Men så är det ju inte alls! Vi menar bara att ett samhälle med nödvändighet inte blir mer demokratiskt bara för att fler beslut - som ex.vis i vilken skola Lisa 7 år ska gå - fattas genom beslut i kommunfullmäktige istället för av Lisa och hennnes föräldrar.

Det här borde t.o.m. en hardcore Ohly-wannabee kunna inse genom lite logisk kontemplation. För om varje reform som innebär att beslutsfattande flyttas från politiska församlingar till enskilda människor innebär mindre demokrati så måste ju motsatsvis demokratin maximeras ju mindre var och en får bestämma själv. Det ideala, demokratiska samhället skulle i så fall vara ett där jag bor i en av myndigheterna anvisad bostad, klär mig enligt ett schema som Statens Beklädnadskommission skickat hem till mig och hämtar hem matkassar som komponerats ihop av Livsmedelsverket och Socialstyrelsen i skön förening.

På mig låter denna vision som Kambodja under Pol Pot eller nåt i den stilen, men vad vet jag - jag är ju bara en dum liberal ;-/

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-12 16:25

just därför att alla är så dumma så har jag alltid röstat blankt,jag vet inte vilken av dom jag ska rösta på,ett parti är bra i en sak och har total störd värdering i andra saker och tvärt om,ska jag rösta på pucko 1 eller pucko 2 eller kanske dra lott,vid varje val tänker jag men detta partiet ska jag rösta på,men nej i sista sekunden så kommer dom med något nytt stört skit,jag skulle bara ångra mig om jag röstade på någonting annat en blankt

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-12 16:28

det är så själviskt att jobba till 70,ta ett steg åt sidan och lämna plats till dom yngre

Skblole2012-02-12 16:38
Antal inlägg: 922

"det är så själviskt att jobba till 70,ta ett steg åt sidan och lämna plats till dom yngre"

I ett litet perspektiv så slåss man naturligtvis med varandra om jobb, men i ett större perspektiv är det inte riktigt så ekonomin fungerar. Det finns inte ett givet antal jobb utan produktion stimulerar mer produktion som en följd av ökad konsumtion.

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-12 16:48

ungdomar utan jobb skiter fullständigt i alla perspektiv,dom vill bara ha ett jobb,vi har aldrig haft så många högskoleutbildade unga som nu,dom vill sätta bo inte bo hemma hos morsan till dom är 35 bast,dom är klara med den biten i livet,nu vill dom bara ha vilket jobb som helst,och gärna i går,dom vill ha pengar och göra roliga saker innan dom bildar familj,och dom vill definitivt inte leva på något bidrag

Skblole2012-02-12 16:58
Antal inlägg: 922

Det är väl klart att dom vill det. Men eftersom att pensionera folk tidigare inte kommer ge fler jobb så spelar väl det inte särskilt stor roll?

Bättre att avskaffa minimilönen om man vill åt arbetslösheten.

Pocaloca2012-02-12 17:13

Rätten att känna sig värdig skulle vara fint =)

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-12 17:44

så när Nisse 65 som jobbar på banken börjar på pro,så står Nisses skrivbord tomt dom behöver någon på Nisses plats som gör det som Nisse gjorde,Banken sätter ut en plats annons om att Nisse gått i pension,dom får tusen svar,väljer ut någon som är 21 år förhoppningsvis,så denne äntligen kan flytta hemifrån,behöver det vara svårare

jenners2012-02-12 17:53
Antal inlägg: 16

att säga att de dumma svenskarna kommer behöva jobba tills de är 75 är ju som att ta godis från ett barn...

vulcan2012-02-12 18:00
Antal inlägg: 7666

Fast det är inte riktigt så enkelt alltid ttiittii. På mitt jobb finns nu ganska många som börjar komma upp i pensionsåldern (den stora 40-talistgenerationen) och fler av dem har senaste åren valt att fortsätta jobba även efter 65. Efter 67 kan de inte längre vara anställda, men vi har fortfarande några som är kvar som konsulter och kör åtminstone ett par dar i veckan eller så.

De här personerna har ofta en väldig massa kunskaper som de har samlat på sig under ett långt yrkesliv. De har dessutom ett bra kontaktnät och vet precis vem man ska vända sig till om en viss typ av problem uppstår. Inte minst på en stor arbetsplats som min är det något som ofta tar lång tid att bygga upp och lära sig.

De här personerna är alltså inte bara att ersätta med någon arbetssugen 21-åring. I de flesta fallen (och mitt jobb är inte unikt på något sätt här) krävs både högskoleutbildning och en viss arbetslivserfarenhet för att man ska ha en chans att ersätta en sån här person. När vi söker folk så är det inte heller så att vi får tusen svar - långt därifrån. Det beror på att i min bransch (IT) så finns det inte en massa arbetslösa personer som går och väntar på ett jobb. De som verkligen har bra, teknisk kompetens har oftast jobb redan.

Visst finns det "Nisse 65" och "Gunilla 63" på andra jobb där man kanske kan argumentera att det är bättre för samhället att de inte går och jobbar i 10 år till. Men arbetslösheten beror i huvudsak på andra saker än att äldre inte går i pension. Utbildning, yrkeserfarenhet och geografi (var man bor) för att nämna de jag tror är viktigast. Arbetslösheten är långt högre bland 25-åringar utan slutförd gymnasieskola än bland 25-åringar med examen från Chalmers. 22-åringar som läst styr- och reglerteknik på gymnasiet och kanske nån påbyggnadskurs i samma ämne har garanterat oftare jobb än 22-åringar som läst "media" och går omkring i nån rosafärgad dröm om att få bli programledare på TV och glassa omkring.

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-12 18:00

och vad har det med Svenskar att göra

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?