Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
8
Inloggade28
Mobilspel
Pågående19 592

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Speeedo - Ej medlem längre2012-11-07 18:32
Antal inlägg: 439

Redan förklarat....läs...

Speeedo - Ej medlem längre2012-11-07 18:35

Märks att ingen gillar saab anställda här...
Vad har ni emot dessa å ni drar upp just enbart saab mä...?
Lägger ner denna tråd...

slånbär2012-11-07 18:37
Antal inlägg: 5539

Speedo -så ditt problem är egentligen att saab har lagts ner? Men det har ju fortfarande inte med flyktingmottagandet att göra.

ttiittii - Ej medlem längre2012-11-07 18:39
Antal inlägg: 37631

instämmer med slånbär

limpan__22012-11-07 18:40
Antal inlägg: 2847

Det är ju du som tog SAAB och Trollhättan som exempel...men mitt resonemang gäller universellt så det funkar med andra städer och företag med.

corlini2012-11-07 18:53
Antal inlägg: 3172

Limpan, det är inte min man. men som jag sade (var det inte du som frågade?) för länge sedan så blev jag nyfiken på "betapet" efter att ha hört silverbjälke skratta och tala om någon debatt här, vet inte vad saken gällde och känner honom inte som person, min man vet väldigt väl vem det är för de har haft en hel del gemensamma projekt, jobb och intressen genom åren. han är en extrem stropp som är lätt att tycka om kul att umgås i små doser med och kan driva en till vansinne ibland.

flyktingar utgör väl en väldigt liten del av svenska förvärvsarbetare?
de är väl inget hot i sig gentemot vår arbetsmarknad som sådan, problemet uppstår först när företagare väljer bort en "svensk" för tjänsten för att de kan få ekonomiskt stöd för att "anställa" en svårplacerad invandrare eller flykting. då uppstår en situation där fröet sås till - de tar våra jobb inställningen.

jag tycker vi ska strypa asylbeviljandet och framför allt anhöriginvandringen och avsätta större medel för att förbättra integrationen, att få den invandrade att vilja integrera fullt ut och inte bara när det passar sig är svårt. att få den svenska arbetaren att välkomna den invandrade kollegan och få utbyte av de totalt olika bakgrunderna och inte se honom som en inkräktare som tar jobben är lika svårt, att få privata småföretag att vilja satsa på invandrare i samma utsträckning som på svenska arbetare utan att göra detta av stöd och bidragsskäl är svårt osv. det sista alla dessa behöver är att veta att det kommer 100 000 till nästa år så allt arbete ni gör nu är rätt så meningslöst för samma antal ni hjälper nu behöver samma hjälp nästa år.

vi kan inte fylla på ett problemområde och en minusaffär innan vi har hittat ett sätt att vända trenden, tänk om företag drevs som sverige drivs?? konkurs direkt. märker chefen att en filial konstant går back fyller han knappast på lagret med varor han inte lyckas sälja utan att se över vad som behöver förnyas, strykas ur sortimentet eller omprioriteras.

jag har svårt för att se hur vi ska lyckas med integrationen, acceptansen och jobba bort de enorma samhällsklyftor vi har utan att behöva backa på vissa känsliga områden.

det kanske är lättare att återgå till "kakan" och tänka att den inte ska räcka åt ALLA utan åt de invandrade, som det är nu får de en liten mjölutspädd skiva som smakar unket var för att vi ska känna oss snälla och duktiga. jag tror de skulle må bättre, vilja vara med mera och bli en betydligt bättre tillgång för oss alla som bakade kakan om vi gjorde den lite godare och delade den på lite färre hungriga.

Måns_E2012-11-07 18:57
Antal inlägg: 12028

Jag har absolut inget emot Saab, jag kör för tillfället Saab själv. Däremot så hade ju knappast Saabs vara eller icke vara något med flyktingpolitiken att göra.

Tydligen så vill du själv inte förklara korrelationen, jag har läst dina inlägg och undrade därför rent konkret hur det skulle gå till för att arbetslösa före detta Saabarbetare helt plötsligt skulle få jobb om vi inte tog emot asylsökande.

Du har fortfarande inte förklarat det.

Speeedo - Ej medlem längre2012-11-07 19:18

Aldrig nämnt att saab har nåt med det att göra fortfarande....läs tråden ordentligt.

Men e det så svårt????
Finns inga som så finns det inga....
Flesta jobben finns i storstäderna men blir tuffare å tuffare... Just nu när arblösheten är så himla hög....

Måns_E2012-11-07 19:22

Varför tar du då upp Saab och Trollhättan, om vi nu kan vara överens om att det absolut inte har med ämnet att göra?

Sverige som nation har god ekonomi, och huvudsyftet med att bevilja asyl är inte att hitta ny arbetskraft.

Alltså så spelar det ingen roll huruvida Saab läggs ner eller Ericson sparkar anställda.

Om det är svårt att få jobb? Det beror väl vem du frågar. Men visst det är sant att för vissa grupper har det blivit svårare att hitta jobb, så som för outbildade ungdomar.

Speeedo - Ej medlem längre2012-11-07 19:38

Jag nämner att stora grupper sparkar folk...när skall du förstå??
Jag skiter väl om det heter saab kalles korvstånd m.m. Nämner bara ...
Blir tokig på dig....
Men efterssom du nu tog upp* vem du frågar* så kan du väl räkna ut att flera tusen pers i en stad tar stenhårt lr ?????
Dessa människor får nu flytta å försöka söka jobb på annn ort...fattar du nu då?

Va du ältar saab hela tiden å går in på just den fabriken.

Måns du e lika rädd som politikerna att våga prata om invandrar politiken....
Synd att politikerna inte vågar säga nåt... Då blir dom kallade rasister som e helt otroligt att dom blir.

Detta e en punkt att ta upp likaså om skola.pensionärer ja u name it.

Men i vårt vekna riksdag så vågas det ej tas upp.

Lämnar nu...ciao

Måns_E2012-11-07 19:49

Jag är inte det minsta rädd att prata om invandringspolitiken, men du verkar ju inte förstå hur samhället fungerar.

Så vitt jag vet så är vare sig Saab eller Ericson statligt. Alltså blir det fånigt att blanda ihop privata företag som avskedar folk med asylpolitik. Det har ju ingenting med varandra att göra.

Det är inte jag som drar upp exemplen, det är du själv, men när man ber dig att förklara så kommer du bara fram till att jag är dum, och att statistik inte har något med verkligheten att göra.

Det kanske är dags att sluta bete sig som en struts och ta upp huvudet från sanden?

Speeedo - Ej medlem längre2012-11-07 20:02

Mitt hövve som e uppe med du verkar va björnen som sover i idet än.....
Du vaknar väl upp i verkligheten snart....

Måns_E2012-11-07 20:05

:)

Då kanske du kan förklara hur det blir fler arbetstillfällen genom att vi vägrar att ta emot asylberättigade flyktingar?

corlini2012-11-07 20:11
Antal inlägg: 3172

tror det som oroar bla fd saab och ericsson folk är att de får söka sig mot jobb kring stortäderna och att de där finner konkurrens om jobben av
10 000 invandrare och 2 000 "svenskar" som till stor del ingår i någon form av arbetsmarknadsåtgärd så de kan få aktivitetsstöd, arbetspraktik, anställningsstöd, arbetsprövning etc och att det kan upplevas som en omöjlig situation att försöka få jobbet om konkurrensen består av billigare arbetskraft med mindre långsiktigt kostnadsansvar.

på ett sätt är det ju faktiskt så.

Speeedo - Ej medlem längre2012-11-07 20:13

Haha måns vi kan hålla på i all evighet...kul å tjöta.
Men vi lägger ner nu.
0-0.
Vi har olika uppfattningar.
Synd du ej tänker som jG bara:-)

Måns_E2012-11-07 20:14

OK, du kan alltså inte förklara, du bara tycker så.

Det var väl ungefär vad jag trodde :)

Speeedo - Ej medlem längre2012-11-07 20:19

Jorå det kam jag. Aldrig nämnt det blir fler arbetstillfällen utan det e lika många lediga jobb vare sig asylsökande jommer in lr ej. Men juh mer som kommer in juh mindre av kakan å det e juh fortfarandebttre att ta hand om oss själva först å i andra hand ta in då det e för mycket redan....
Så.svarat ytterligare än gång....
Å jag tycker ej utan vet.

ÖverPräktig2012-11-07 20:25
Antal inlägg: 141

Måns_E, du om någon borde väl förstå att det går åt väldigt stora ekonomiska resurser att utbilda stora skaror flyktingar/asylsökande/an höringinvandrare eller vad man nu kallar dem. Många av dem har väldigt låg utbildning (analfabeter) och kräver lång skolningsperiod även de med bra skolning måste lära sig bra svenska vilket tar tid.

Som det är nu tar vi emot väldigt många som inte kommer in i arbetslivet vilka kräver stöd i olika former till livets ände. Tex 20% av somalierna jobbar efter lång tid här i Sverige enligt en nyligen presenterad undersökning, resten går arbetslösa.

Om dessa ekonomiska resurser använts på annat håll, kanske t.o.m. skattesäkningar för arbete och/eller bolagskatt som gynnat industrin i Sverige så skulle det garanterat blivit mer jobb i Sverige.

Triss - Ej medlem längre2012-11-07 20:29
Antal inlägg: 417

De flesta som kommer hit är välutbildade. Det är de som har resurser att fly. Det är en fördom att många skulle vara lågutbildade eller analfabeter.

seppa2012-11-07 20:35
Antal inlägg: 146

Vi bor i ett av världens mest glestbefolkade länder och har bland de högsta BNP per person. Vi har också ett vikande befolkningsunderlag utan invandring/flytkingar.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?