Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 836 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2013-02-15 12:16 | |
![]() | Det är inte bara Minta och de andra på den goda sidan som vill ha kontroller och se till att de efterlevs. det vill tydligen de flesta europeiska regeringar. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-02-15 12:19 | |
![]() | Minta, du förstår inte. | |
| Minta | 2013-02-15 12:20 | |
![]() | Eller rättare sagt ni säger att det finns folk som struntar i vad de äter och för dessa ska möjligheten finnas att äta okänt innehåll, vi övriga är ängsligt hysteriska. | |
| Minta | 2013-02-15 12:21 | |
![]() | Nej, jag erkänner att jag inte förstår det tänkandet. | |
| Piece de Res - Ej medlem längre | 2013-02-15 12:37 | |
![]() | gnagelram, jag ställer väl samma fråga till dig som jag ställde till jaap tidigare: "Det låter väl inte orimligt - eller kostnadskrävande för den delen - att företagen måste tala om vad det är för kött de faktiskt säljer. Eller tycker du det?" | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-02-15 12:58 | |
![]() | Som sagt - det handlar om nivån på kontrollerna och om vilken nivå man tycker är rimlig att samhället ska utföra. Ingen säger att det ska vara noll kontroller - du/ni argumenterar Jag tycker det är rimligt att det måste vara bara ko om man skriver "bara ko". Men jag tycker det skulle kunna vara rimligt att man fick sälja "blandat kött" också, utan att skriva exakt. Jag tycker inte det är rimligt att samhället ska kontrollera att det aldrig, aldrig kan vara möjligt att det förekommer häst i en förpackning som säger ko. Jag tycker det ska vara förbjudet och straffbart att hälla i gift i maten och att slutproducenten ha ansvar för hela produktionskedjan. Jag tycker inte det är rimligt att samhället ska kontrollera att det aldrig, aldrig kan förekomma gift i maten. Förstår ni verkligen inte skillnaden? | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-02-15 12:59 | |
![]() | "du/ni argumenterar mot skenmål och icke-existerande debattörer" skulle det stå | |
| Piece de Res - Ej medlem längre | 2013-02-15 12:59 | |
![]() | Det jag inte förstår är på vilket sätt du tycker annorlunda än jag gör. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-02-15 13:00 | |
![]() | I så fall förstår jag inte på vilket sätt du tycker annorlunda än jaap heller. | |
| Piece de Res - Ej medlem längre | 2013-02-15 13:02 | |
![]() | Tycker du att nivån på kontroller är för hög i dagsläget? | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-02-15 13:08 | |
![]() | Svårt att säga. Jag har dålig detaljkunskap om vilka kontroller som görs. Rent generellt tycker jag man bör göra väldigt få eller inga kontroller om djurslag och fler för rena gifter. | |
| Piece de Res - Ej medlem längre | 2013-02-15 13:09 | |
![]() | jaap har en betydligt högre tillit än jag har till marknadens förmåga att inte kacka i eget bo | |
| Piece de Res - Ej medlem längre | 2013-02-15 13:14 | |
![]() | Nej, det håller jag med om att myndigheter bör ägna sig åt tjänlighet snarare än att kolla om det är ko eller häst. Däremot bör det ju ligga i Findus intresse att kolla sånt emellanåt. Men sedan kan jag ju tycka att det är bra att myndigheterna lägger lite fokusnu på att kolla om det är ett utbrett problem att matproducenter inte vet skillnaden på hästar och kor. | |
| MunLäder | 2013-02-15 13:14 | |
![]() | Det är självklart att det som anges på innehållsdeklarationen ska överensstämma med innehållet! Vad tror du skulle hända med alla människor som dras med olika matallergier om det ljögs om innehållet? Vad gäller just djurinnehåll, finns det människor som inte vill äta gris, inte vill äta häst etc av olika skäl. Varför ska de inte få reda på exakt vad en produkt innehåller? Är det ok med dig om du får mald råtta i förpackningen istället för nötfärs? | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-02-15 13:17 | |
![]() | Best of Piece of Res 1. 2013-02-13 17:58 ''Att butiker skulle få saluföra kan-vara-vad-fan-som-hels t-kött i vårt civiliserade land är en märklig tanke.'' 2. 2013-02-13 11:37 ''Jag har svårt att tänka mig att kontroll och märkning kan ha någon större inverkan på priset.'' 3. 2013-02-13 18:54 ''Att det behövs någon form av regler och kontroll är Findus-affären ett bevis för.'' Jag har svårt att se dessa inledande kommentarer som att du delar uppfattningen att ko eller häst inte spelar någon roll. Eller att du tycker dagens kontroll duger som den är. Sedan har du kanske ändrat dig, eller blivit bättre på att skriva. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-02-15 13:19 | |
![]() | Ja, det var väl ungefär det jag skrev i mitt inlägg som tydligen föranledde dig att ställa din fråga. Det är gradskillnader. Minta (och mz_lzrd m fl) vill (i detta och många andra fall) ha strikta kontroller och statlig inblandning för att skydda människor från negativa konsekvenser av okunskap och ointresse. Jag (och jaap?) vill ha så få sådana kontroller som möjligt, men fortfarande inget tallium i maten, eller frihet att ljuga om innehållet. Diskussionen är alltså till stora delar meningslös eftersom ingen tycker som Mintas sken-borgar-motdebattör att "de fattiga ska få äta otjänlig mat". | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-02-15 13:20 | |
![]() | (Skenborgar-märket. Det hade varit fint hemma på märkesskölden.) | |
| Piece de Res - Ej medlem längre | 2013-02-15 13:34 | |
![]() | jaap, om kontroller inte har någon större inverkan på priset betyder det att kostnaden för kontrollen är väldigt liten i förhållande till priset på varan. Du påstod ju att kostnader VÄLTRAS ÖVER på konsumenter, precis som om det skulle vara förenat med stora kostnader att hålla reda på om det är en häst eller ko som mals ner. Kom igen, låt höra vad du tror att det kostar. Precis som gnagelram är det orimligt att kunna garantera till 100% att maten vi köper är fri från skit. Men eftersom minsta lilla glasbit som hittas i barnmatsburkar är förstasidesstoff i lokalblaskorna får man förutsätta att dylika fynd är mycket ovanliga. Ergo: vår mat är överlag säker och bra. Lugn. :-) | |
| Piece de Res - Ej medlem längre | 2013-02-15 13:39 | |
![]() | Fast de som tycker att det är okej med tallium i maten och gillar när matproducenterna ljuger om innehållet, varför ska en massa hutlösa kostnader vältras över på dem bara för att ni är petifa? :-) | |
| Piece de Res - Ej medlem längre | 2013-02-15 13:46 | |
![]() | petiga | |