Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-05-26 17:58 | |
![]() | Själv är jag 3/128 norrman. Det är min identitet och det gör att jag aldrig riktigt kan förstå riktiga svenskar. | |
| micro113 | 2013-05-26 18:01 | |
![]() | gnagelram Med det vill du säga att du har norskt ursprung? Att norrmän inte finns? Eller att de bara inte borde räknas? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-26 18:02 | |
![]() | Vad jag försöker säga är att det här är trams: "Om mina barn och barnbarn i kommande led väljer att uteslutande skaffa barn med andra svenskar så kommer de genetiskt alltid vara svenska - ja." Vad är en genetisk svensk? Och kan man vara genetisk svensk om ens föräldrar har minsta spår av andra genetiska etniciteter i sitt dna? Om jag skaffar barn med en genetisk svensk, blir min avkomma då svensk eller 1/32 spansk (plus då ev andra genetiska etniciteter jag inte känner till)? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-05-26 18:02 | |
![]() | Då är vi kanske samma folkslag du och jag. Min farfar är svensk, min farmor är norsk. Min pappa är född i Norge, Min mamma är född i Norge. Jag är född i Sverige. Jag kan inte räkna ut hur många procent det blir. Kan du micro hjälpa mig också? | |
| Pugge33 - Ej medlem längre | 2013-05-26 18:05 | |
![]() | Lägg ner Porla, det är inte norrmän som bränner bilar. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-05-26 18:05 | |
![]() | sa bull | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-26 18:09 | |
![]() | Jag vet inte riktigt var jag drar gränsen för att vara svensk; men jag tror inte att jag tänker på en som fått svenskt medborgarskap, men är av ett annat ursprung, som svensk. Däremot vederbörandes barn. | |
| Pugge33 - Ej medlem längre | 2013-05-26 18:11 | |
![]() | På sidan 22 har vi bevisat vad som avgör om man är svensk eller inte. Så det behöver du inte svamla om. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-26 18:13 | |
![]() | Bara för att jag inte nappade på din pm-invit behöver du inte ta dig ton. Dessutom kan du nog inte ens bevisa att 1=1, så skulle ta det lugnt med hybrisen. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-05-26 18:14 | |
![]() | Micro: med det vill jag säga att exercis i nationalitet av förfäder är ointressant när det gäller att vara "svensk" i den meningen att man har en "svensk" inställning till konflikthantering eller har "rätt" att anse sig svensk. | |
| Pugge33 - Ej medlem längre | 2013-05-26 18:15 | |
![]() | Oj oj som ironin flög över ditt huvud angående pm-et:) | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-26 18:15 | |
![]() | Nice try, hun. | |
| Pugge33 - Ej medlem längre | 2013-05-26 18:24 | |
![]() | Du är trött nu:) | |
| micro113 | 2013-05-26 18:25 | |
![]() | nulltj Varför skulle din åsikt om att barn födda till invandrande föräldrar vara mer sann än att de är just barn födda till invandrade föräldrar? Jag har aldrig hört någon med utländska föräldrar hävda att denne själv skulle vara av svensk härkomst - svensk. Är det vanligt att man vill förneka sina föräldrar enligt dig. Och om det är vanligt - varför vet du att du är 1/16 spanjorska, vem har berättat det för dig? Kan det vara så att man till och med i din egen släkt definierar folk utifrån ursprung och därför fört den informationen vidare till senare generationer? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-26 18:25 | |
![]() | På dumheter, ja. Och en smula på att jag replikerar på dom. | |
| micro113 | 2013-05-26 18:26 | |
![]() | gnagelram Fostran handlar nog mer om kultur än genetik - ja. Vem har sagt något annat? | |
| micro113 | 2013-05-26 18:29 | |
![]() | Porla Förutsatt att din mamma är norska och inte bara damp ut där .. så är du övervägande norsk då... Och då förstår jag givetvis ditt starka behov av att få definiera om dig ... | |
| micro113 | 2013-05-26 18:32 | |
![]() | Porla Kul för övrigt att du definierar dina egna släktingar som svenskar och norrmän och du inte ens tror att en sådan uppdelning existerar.. Du borde ju definiera er allihop som afrikaner ... det är ju därifrån alla kommer enligt somliga i tråden... Om nu ens afrikaner existerar förstås... | |
| micro113 | 2013-05-26 18:32 | |
![]() | och -- skall bytas till om... om du inte ens tror ... | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-26 18:33 | |
![]() | Jag har inte påstått att det är mer sant än något annat; bortsett från dravlet om genetik. Jag funderade högt över vad jag själv anser. Jag kallade mig ironiskt för 1/16 spanjorska, eftersom jag vet att jag långt tillbaka på pappas sida har påbrå därifrån. Men jag skulle aldrig på allvar kalla mig det, jag är svensk. Jag tycker det är tämligen ointressant att dra upp alla eventuella påbrån man har; jag är född i Sverige, jag bor i Sverige, har aldrig bott i Spanien, talar inte spanska. På vilket sätt är mitt påbrå då relevant? Var går gränsen? Om min spanska förfader hade franskt och italienskt påbrå längre tillbaka så har jag ju isf ärvt detta också? Är min nationalitet då eg kanske 92% svensk, 6% spansk, 1,5% fransk och 0,5% italiensk? Eller börjar det kanske bli en smula larvigt då? | |