Spelrum
Giraffen | 1 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 20 506 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Bitte - Administratör | 2013-09-04 20:16 | |
![]() | Jag tolkade aldrig så negativt , såg det bara som ett annat sätt att säga vad smal du har blivit dvs som en komplimang. jag tror mycket på hur man uppfattas som stor beror på vad man själv sänder ut , många gånger undviker man ögonkontakt medan man sedan lyfter blicket det handlar inte alltid om att andra ser på en med nya ögon utan om att man själv sänder positivare signaler, man ser andra i ögonen Bitte | |
MiaFredrika | 2013-09-04 20:33 | |
![]() | Gloria...Ha ha, samma sak hände mig när jag blonderade mig. Helt plötsligt så "fanns jag" i mäns blickfång. Även fast jag var samma person med samma ansikte och samma kropp. Och jag har alltid varit "stor"...dvs lång, bred osv...men när jag sprang 4 mil i veckan, så var jag bra mycket sundare än mina kollegor som var mycket smalare än jag, men som aldrig rörde sig, rökte och drack massor. Fast så tänker inte de flesta. | |
krysopras | 2013-09-04 20:42 | |
![]() | tiittiii, du har rätt i det du skriver, det finns massor av människor, särskilt kvinnor tror jag, som lever hela sina liv på det viset. Dock tror inte jag det räcker med en livscoach, jag tror problematiken är djupare och tyngre än så. GBP är den enda som visat sig vara kostnadseffektiv i längden för fetmapatienter. Det beror inte alls bara på att de bara kan äta småportioner efter sin op utan de tycks i många fall få en helt annan inställning till mat och ätande, det förefaller som om själva hjärnans funktion (inte hjärnbarken i första hand utan djupare strukturer i hjärnan, hypothalamus osv) påverkas av operationen. En slags remapping tycks sedan ske. Ja, detta var kanske inte bara till tittiii utan till alla. Att banta utan framgång hela livet är oerhört tragiskt. | |
Bitte - Administratör | 2013-09-04 21:06 | |
![]() | Hjärnan påverkas inte av en GBP , där emot så tar många itu med de övriga problemen i sina liv, Den senaste forskningen visar på att GBP i stort sett botar diabetspatiener , så den operationen räddar verkligen liv Bitte | |
125478 - Ej medlem längre | 2013-09-05 00:05 | |
![]() | Gloria56: "125478; Nu har du liknat oss vid dumma får och guldfiskar med liten hjärna. Måste kännas skönt för dej att vara så smart. Men....... så är det ofta - att somliga behöver trampa på andra för att få känna sej på topp." Jag har redan förklarat att jag skojade till det med djurliknelserna. Jag har inte hävdat att jag är smartare än någon annan här och jag har inte trampat på någon enskild medvetet. Jag retar mig på själva "diet-industrin", på alla dessa människor som skor sig på andras godtrogenhet. | |
Incidental - Ej medlem längre | 2013-09-05 00:51 | |
![]() | Kanske prova 5:2 dieten........magen mår kanske bättre då, någon som vet om det hjälper mot magkatarr? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-05 06:20 | |
![]() | nä det hjälper inte mot magkatarr | |
Bitte - Administratör | 2013-09-05 08:38 | |
![]() | 125478 , Jag håller absolut med dig i detta med författare och olika företag som vill tjäna pengar på överviktiga , för ser man på VV så är det ju egentligen det som de är ute efter , och samma med alla andra . Som jag tidigare skrivit så har jag nog provat allt och alla dieter som fanns förr och tyvärr på det viset förstörd min kropp , till slut fanns det bara ett alternativ kvar och det har fungerat i snart 10 år Bitte | |
Gloria56 | 2013-09-05 09:30 | |
![]() | Incidental; Min erfarenhet av magkatarr är att den lindras av att magen inte är tom. När jag hade det fick jag ofta - när smärtan kom - stoppa i mej vitt formbröd som då lindrade och det räckte med en skiva. Jag tror inte det är bra med 5:2. | |
vulcan | 2013-09-05 10:27 | |
![]() | Vi kanske kan vara överens om att personer med grav övervikt och alla de mängder svenskar som idag "bara" har en måttlig övervikt (kanske 5-20 kg eller nåt) är grupper som inte nödvändigtvis har samma behov eller kan lösa sina problem på samma sätt. Vi kan inte lösa folkhälsoproblemet med fetma generellt genom att börja operera alla människor som inte kan lära sig att äta vettigt och sköta sig. Å andra sidan är knappast ännu en diet eller "livsstilsprogram" svaret på problemen för den som redan prövat alla upptänkliga metoder och ändå väger 30-40 kilo för mycket eller ännu värre. Om jag skulle säga något ganska löst och inte särskilt underbyggt om vilka personer som dieter kan funka för på lång sikt så skulle jag säga: - Personer som gillar en regelbunden livsstil och att följa samma rutiner (för andra tror jag lätt att en diet förr eller senare upplevs som en så stark black om foten att man bara vill kasta av sig den) - Personer som får starka, positiva effekter av en diet och får dem ganska snabbt och som uppskattar dessa tillräckligt mycket för att vara beredd till uppoffringar för att behålla dem (typ min kollega som dels gick ner runt 15 kg med sin LCHF, blev av med sina mångåriga magproblem och rent allmänt mådde mycket fysiskt bättre, hade mindre humörsvängningar, trötthet etc) - Personer med betydande drag av asketism/självspäkning i sig (förmodligen till viss del associerat med första punkten). Det här är det jag tycker är mest intressant själv rent psykologiskt och jag tycker att jag ser det hos vissa personer jag känner. Människan verkar i alla tider ha levt i ett spänningsfält mellan frosseri/njutning och disciplin/självplågeri. En del vacklar mellan dessa ytterligheter i sin person, andra drar mer eller mindre starkt åt den ena. Vissa verkar helt ha behov av att utsätta sig för en massa jobbiga saker (hård, plågsam träning, projekt som knappt ger dem nån ledig tid etc) för att kunna må lite bra och tillåta sig att inte vara ständigt missnöjd över sig själv. För såna personer blir dieter (tror jag) en del av mönstret. Man ålägger sig en hård kontroll över vad man stoppar i sig och känner sig då helt enkelt som en (lite) bättre människa. Denna kontroll blir nästan viktigare än den reella effekten av dieten. | |
125478 - Ej medlem längre | 2013-09-05 10:28 | |
![]() | Den man borde lyssna på när det gäller viktnedgång på sikt, det är du Bitte. Du har inga vinstintressen i det du säger, du har en stor erfarenhet och vet vad som fungerar. | |
kajix | 2013-09-05 11:23 | |
![]() | intressant Bitte. Vilka besvär upplevde du med LCHF? | |
pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-09-05 11:31 | |
![]() | 125478: Vad menar du, skulle bara GBP funka mot varaktig viktnedgång? Det är väldigt felaktigt och det värsta av allt är att t o m en del opererade lyckas äta upp sig igen. Då skulle man troligen ha större nytta av KBT och att få in ett sunt förhållande till mat, dryck, snask och snacks. Bara här i forumet finns många människor som har bantat ner sig med dieter utan att bli feta igen. Extra träning, bättre mat och framför allt bort med skräpet/godiset är inte alls dumt, kan jag säga. | |
Bitte - Administratör | 2013-09-05 11:47 | |
![]() | Visst är det så att det är fler som bibehåller mesta delen av sin tappade vikt än de som tappar med en just nu populär diet , och som sagt oavsett så måste man fundera över sitt ätande och många gånger varför man äter "fel" Bitte | |
125478 - Ej medlem längre | 2013-09-05 12:11 | |
![]() | @pink ribbon. Nej, jag syftade inte på GBP, utan jag pratade om erfarenheten från en mängd olika dieter och vad det gör med kroppen. Och vad som är vettig kosthållning i längden. | |
pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-09-05 12:16 | |
![]() | Då är vi nog ganska överens. | |
125478 - Ej medlem längre | 2013-09-05 13:35 | |
![]() | Japp! :) | |
Gloria56 | 2013-09-05 14:04 | |
![]() | Ja, visst är det tråkigt för dom som opererat sej och äter upp sej igen. Viktigt då att även få riktad terapi parallellt med operation. Den mentala biten hänger inte med. Aktuellt för mej nu när en nära släkting om en månad ska operera sej. Han väger 210kg så det handlar om liv eller död. | |
Gloria56 | 2013-09-05 23:08 | |
![]() | På Debatt ikväll (TV1) pratates om 5:2. Flera repriser kommer. Flera hade där goda erfarenheter av den livsstilen. En som var emot var Emma Igelström - f.d. elitsimmare - men hon är inte representativ i sammanhanget p.g.a. sin tidigare ätstörning (anorexia om jag inte minns fel) Hon är emot allt vad dieter heter. Att jämföra med LCHF, GI, pulver och annat så är fördelen med 5:2 att de dagar man äter 5-600kcal går snabbt förbi och det är ingen uppoffring vilket jag tycker att andra matförändringar varit. | |
glykemi - Ej medlem längre | 2013-09-05 23:30 | |
![]() | det är roligt med dieter! särskilt nya. och det fungerar varje gång! jag har en livsstil- GI. dock hemfaller jag åt frosseri, semestertider och träningsapati ibland och behöver gå ner 3-4 kilo. då är det roligt med något nytt och snabbt för att sedan återgå till livstilen igen. det enda som inte fungerade för mig, eller kändes roligt, var lchf. jag gick upp något. detta för att jag redan är kolhydratsfri och inte har så mycket fett, då fyller kroppen på istället. | |