Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 716

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2014-04-04 19:04
Antal inlägg: 9699

Sylvia, Bucket säger inte att man ska vara fri att agera känslostyrt och skänka pengar.

Bucket Redux - Ej medlem längre2014-04-04 19:07
Antal inlägg: 1547

Du menade alltså givaren när du skrev "nej, för medmänniskan i den direkta situationen är det ingen skillnad"?

I så fall missförstod jag.

För övrigt har jag aldrig kallat det "fult", så jag hoppas att du kan hålla dig från halmgubbar av det slaget.

Anser du, apbur, att min tes om att man bidrar till ökat tiggeri genom att ge pengar är felaktig?

apbur2014-04-04 19:10

Ja, du missförstod det.

Nej, att skänka pengar till tiggare kan upprätthålla tiggeri men jag anser att lösningen att ingen skänker pengar är dålig på flera sätt.

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-04-04 19:10
Antal inlägg: 31064

Nej, det säger jag. Jag har en åsikt på politisk nivå men det hindrar mig inte från att agera tvärtemot då och då. Jag är troligtvis för ett förbud mot tiggeri, jag ser hellre att staten försörjer de här människorna än att de agerar lidandets cirkusdjur.

Bucket Redux - Ej medlem längre2014-04-04 19:10

Se där. Då har vi inte mycket att bråka om.

apbur2014-04-04 19:14

Fast det som upprätthåller tiggeri, nämligen fattigdom och misär, är en väldigt mycket starkare faktor än själva allmosorna. Så jag tycker man för en diskussion som knappt förändrar ändå när man manar folk till att sluta skänka pengar.

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-04-04 19:27
Antal inlägg: 31064

Diskussionen handlar inte om några tior i någons mugg, den handlar för mig om huruvida man vill ha ett samhälle där folk är herrar och slavar. Erbjud dessa människor matkuponger, men låt inte tiggeri vara ett alternativ.

Minta2014-04-04 19:43
Antal inlägg: 20042

Även om man är emot ett samhälle där folk är herrar och slavar, finns det massor av sådana. Väldigt mycket av det vi köper och konsumerar har tillverkats av människor som nästan är slavar. Är inte matkuponger tiggeri? Skulle det inte bli ett ramaskri om skattepengar gick till rumänska romer i Sverige?

Porla - Ej medlem längre2014-04-04 19:49
Antal inlägg: 1471

Man måste skilja på svenskar och romer. I Sverige får alla hjälp. Kan inte någon klara sig själv på de pengar de får från socialen kan väl matkuponger vara ett alternativ.

Romerna har ju ett helt annat problem. Dom har sin familj i ett land där romer inte har något större värde. Dom får varken pengar, boende eller jobb. Dom behöver pengar till hela sin familj.

Det bästa vore om vi kunde samla till någon organisation som hjälper dom på plats. Men nu finns det ju ingen sådan.

Humblen2014-04-04 20:15
Antal inlägg: 664

Jag tycker att man det är fel att kritisera de som ger. För ur ett rationellt samhällsperspektiv så är jag glad att vi lever i ett samhälle där invånarna ger något till de som lever i misär. Det för mig trumfar alla andra argument.

Men det här är ett komplext problem så även om jag tycker att de som hjälper tiggarna aldrig kan anklagas och inte tiggarna heller som gör vad de kan för att överleva. Så kan den här situationen bli värre, tiggarna nu är relativt snälla men det är nog så att ju fler de blir så kommer konkurrensen att öka och andra medel för att erhålla pengar kommer nog tyvärr att börja dyka upp. Man måste nog medge att vissa av de människor som är desperata nog att sova ute i den svenska kylan kan när de inte får tillräckligt med pengar kanske ta till andra metoder. Den cynismen har jag nog tyvärr, de är ju väldigt många tiggare nu och de verkar bli fler så situationen är ju inte riktigt hållbar i längden.

roja c panda - Ej medlem längre2014-04-04 20:46
Antal inlägg: 875

Är det att kritisera de som skänker när man föreslår ett förbud att tigga?

Så brukar inte jag se på det i andra sammanhang. Jag tycker vi ska ha 30km/h gräns utanför dagiset men jag har inga större problem med de som helt lagligt kör 50km/h nu.

brava2014-04-04 20:49
Antal inlägg: 1636

Jag kan inte låta bli att tänka på hur skillnaderna mellan de som har mest och de som har minst ökar för varje dag som går.

Kan inte tiggarna uppvakta de snuskigt rika i stället. Alltså, jag tycker det är sjukt jobbigt att konfronteras med dessa människor varje gång man går och handlar. De väcker en känsla av maktlöshet som är svår att bortse ifrån.

roja c panda - Ej medlem längre2014-04-04 20:53

En lösning vore ju att arbeta för lägre lägstalöner så kan de arbeta för lite mer pengar istället. En person som är ''levande reklampelare'' torde tjäna mer än en tiggare. Synd att det är förbjudet att ge 40 kr till någon som gör ett ärende åt en men helt lagligt att ge 10 åt någon som sitter och skriker på asfalten utanför snabbköpet.

Humblen2014-04-04 21:03
Antal inlägg: 664

Nej det tycker jag inte Roja. Men jag är ändå skeptisk mot ett förbud av andra skäl.

Bucket Redux - Ej medlem längre2014-04-04 21:05

I Sverige finns det väl inget som heter "lägstalön"?

Bucket Redux - Ej medlem längre2014-04-04 21:07

... eller "minimilön" eller vad ni nu vill kalla det.

roja c panda - Ej medlem längre2014-04-04 21:10

Vi vill kalla det lägstalöner efter som vi inte har några minimilöner i Sverige...

Bucket Redux - Ej medlem längre2014-04-04 21:11

Du menar enligt kollektivavtalens definition?

roja c panda - Ej medlem längre2014-04-04 21:16

Ja, jag menar att man ska bör ha en högre acceptans för lägre lägstalöner inom arbetarrörelsen (det var därför jag skrev ''arbeta mot'' istället för ''lagstifta'). Gäller inte bara att få bukt på just det här problemet, utan dessutom för att få in invandrare och ungdomar på arbetsmarknaden.

Det är faktiskt förvånande att inte någon stridbar arbetsgivare försökt engagera romerna i någon sorts gråzonsmässig verksamhet utan kollektivavtal, typ blåbärsplockning.

Bucket Redux - Ej medlem längre2014-04-04 21:17

OK. Känslig fråga som jag är dåligt påläst om. Duckar.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?