Spelrum
Giraffen | 18 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 37 |
Mobilspel
Pågående | 20 426 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
kovikstippen | 2014-10-14 11:39 | |
![]() | Fiddá. Att diskutr om är ju inte fruktbart - hoppas jag att du menar. Invandrare finns o vårt land och behöver hjälpss in i samhället. Om dom blev välkomnade till vårt land skulle dom inte behöva kyrkan. Kyrkan ger tröst och du träffar vänner där. Hade man annan sysselsättning skulle man många gångrr avstå från kyrkobesök. Nästan hela världen blir allt mindre kyrkliga. Sedan USAs jakt på terrorister efter 11/9 har den trenden brutits. Ge invandrare vettiga samlingslokaler utan kyrkligt innehåll så är mycket vunnet. Sluta ha SFI i kyrkor. Utbildning har ingenting med religion att göra - i Sverige. Men vi svenskar måste ju visa invandrarna hurvi vill ha det. Då duger det inte med olika regler i varje kommun. Men framför allt behöver alla aktiveras i någon vettig syssla. Ingen blir hjälpt av att låsas in i sysslolöshet. Ingen. | |
Rhotheta | 2014-10-14 11:59 | |
![]() | Jag förstår hur du menar och sympatiserar med din inställning. Jag tror bara inte att det är så samhället fungerar. Jag är dock inte så hårdnackad att jag motsätter mig experiment enligt dina riktlinjer för att testa idéerna. Det kan absolut vara jag som har fel här. Miljonprogrammen hade god sammansättning av folk först. Placeringen och utformningen exteriört var dock helt utan själ. Boende i hyreshus kräver en levande miljö med affärer, kaféer, restauranger och annat och husen skall bilda en stadsmiljö, inte ligga som kolosser på ett gräsfält omgivet av motorleder. Där vill många inte bo om man inte måste. Med villor och radhus är det annorlunda. Där är trädgården och inomhusmiljön det levande. Grannar går och påtar och det händer saker. Men nu är jag långt ifrån ämnet :-) Jag tycker att det är viktigt att man är saklig åt båda håll. Så gott som alla som är engagerade i debatten har hjärtefrågor som man faktiskt ofta kan hålla med om, i alla fall andemeningen. Sedan spretar det gärna iväg och polariseras. Jag brukar försöka driva argumentationen mot mitten men det är ganska svårt. Man blir ofta oense om detaljer på vägen. Jag är ganska faktadriven och låter inte känslor eller hur jag skulle önska att världen vore, styra vilka fakta jag tror på. Därmed inte sagt att jag inte kan vara felinformerad. Jag är dock under många år tränad i att göra rimlighetskalkyler med siffror insatta. Det gör att jag vågar titta på data från alla källor och göra mina egna analyser. En hel del av siffror och inte minst analyser som presenteras i media är uppenbart orimliga om man räknar på det. De korrigeringar som brukar framkomma får litet genomslag. Många vill att världen skall se ut på ett sätt som inte stämmer med verkligheten. Andra överreagerar och målar fan på väggen åt andra hållet. Det försvårar naturligtvis diskussionen. Även för dem som försöker att ha lite överblick. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-10-14 12:01 | |
![]() | Kyrkan står ju för medmänsklighet, det är dom religiösa människorna i kyrkorna som går i spetsen och visar hur vi ska bemöta människor som kommer hit. | |
Rhotheta | 2014-10-14 12:37 | |
![]() | Kyrkan drar absolut sitt strå till stacken. Bland dem som söker sig till kyrkan. Man kan väl säga att de lyckas bättre här än i Syrien och Irak. Är det förresten någon som kan räkna ut vart isis-soldaterna kommer att ta vägen när det börjar brännas om ett tag? Var finns det ett land som släpper in dig utan frågor om du kastar ditt pass och drar en rövare? Du blir försörjd och har tillgång till en stark och livskraftig wahabitisk rörelse av den rätta läran? Tror ni att man kan få några anpassningsproblem efter att man skurit halsen av sina första 10-20 kuffrar? Dessa människor kommer att i statistiken klumpas ihop med danska inredningsarkitekter och irakiska läkare, samt isis syriska och irakiska offer under kategorin "invandrare". Därför är invandrare mycket riktigt ett synnerligen opraktiskt ord. Vill vi komma någon vart skulle vi behöva diskutera grupper utifrån ursprung. Inte pga genetik, utan pga olika erfarenheter och riskprofiler. Hur bör vi t.ex. behandla människor som i dag kommer hit ifrån västafrika? Majoriteten av dem har inte ebola. Bör de specialbehandlas? Underkastas medicinsk kontroll? Är detta i så fall en kränkning och ett brott mot mänskliga rättigheter? Fundera på det en stund. | |
skrutta00 | 2014-10-14 12:37 | |
![]() | Jag håller inte med dig Moose 72 De av min erfarenhet va jag sett och upplevd så är intrigerade invandrare de som har bott här länge och har många års erfarenhet av sverige störst förutsättning att bemöta andra invandrare..de har många kloka ord att ge den nyinvandrade för att lättare anpassa sig Sverige.De har kunskapen att ge behövliga råd och vägledning...enligt mig. | |
fiddå | 2014-10-14 13:36 | |
![]() | vi ska bemöta ja de e .ok men de ska ju veta hur de ska bemöta folk här i sverige oxså .varför ska de vara så omständigt kommer de hit vet de att så fungerar de i vårt land ta seden dit man kommer vi kan inte ändra något i andra el deras länder om vi kommer dit . sen finns de ju inte lägenh. el arbete till sv. folket.var ska de arb. el bo, var ska pengarna komma från höja skatten kanske dra in på något .hade v ihaft i överflöd hade de varit ok. de ska kanske bo som rumänierna gjorde i tält m sina små barn de ska va likaför alla invandr. | |
fiddå | 2014-10-14 13:36 | |
![]() | vi ska bemöta ja de e .ok men de ska ju veta hur de ska bemöta folk här i sverige oxså .varför ska de vara så omständigt kommer de hit vet de att så fungerar de i vårt land ta seden dit man kommer vi kan inte ändra något i andra el deras länder om vi kommer dit . sen finns de ju inte lägenh. el arbete till sv. folket.var ska de arb. el bo, var ska pengarna komma från höja skatten kanske dra in på något .hade v ihaft i överflöd hade de varit ok. de ska kanske bo som rumänierna gjorde i tält m sina små barn de ska va likaför alla invandr. | |
limpan__2 | 2014-10-14 14:01 | |
![]() | 1993 publicerade Expressen (och Kvällsposten) en artikelserie om hur omöjligt det vore för det svenska samhället att ta emot fler invandrare. Redan då var argumentet "Jag har inget emot invandrare, men vi har inte plats." Även då ansåg man att Sverige inte alls hade råd med dem som kom och att detta skulle orsaka en ekonomiska katastrof inom en snar framtid. Vi vet nu att vi under de senaste 20 åren har haft en väldigt god ekonomiska utveckling (real BNP har ökat med över 30%) och att även dessa grupper av flyktingar, som då sågs som helt omöjliga att integrera, faktiskt klarat av att anpassa sig bra till samhället. Under samma tid har vi även lyckats sänka skattetrycket... Visst ställer invandringen krav på oss, det gör alla förändringar, och det är mycket möjligt att situationen i Syrien och de kraftiga flyktingströmmarna därifrån innebär ovanligt tuffa utmaningar. Fast vad är alternativet? Bör vi inte stå upp för grundprincipen att alla alltid ska ha rätt att få sin sak prövad? Om inte, var drar du gränsen? | |
skrutta00 | 2014-10-14 14:05 | |
![]() | Ett alternativ är att Svenska staten sätter ett invandringsstopp....fast det får man inte säga då är man båda främlingsfientlig och rasist!! | |
limpan__2 | 2014-10-14 14:27 | |
![]() | Fast hur skulle det gå till? Vilka skulle vi stoppa och var ska vi stoppa dem? Utan att alla får sin sak prövad vet vi inte om personen har legitima skäl för att få stanna. Eller menar du att inte en enda människa ska få komma till Sverige? | |
kovikstippen | 2014-10-14 14:36 | |
![]() | Moose. Det är jättebra att det finns kyrkor. Men jag tror att man ska skilja på utbildning, samhällsansvar och religion. Utbildning/integrering av nyanlända ska ske på neutral mark. Betänk att många krig uppkommer pga religion. Dessutom är högsta chef i en kyrka alltid en "präst". Om en svenskalärare kommer dot blir det på "prästens" villkor. Vilket inte självklart är så som passar in i det svenska systemet. Jag tycker det är feltänkt med att svenska myndigheterna ska beblanda sig med någon kyrka. Det finns ingen anledning. Vad gäller antalet invandrare är det en psudodebatt. Ju föer som kommer ju fler behövs för att få systemet att rulla. Frågan borde vara just "Hur gör vi invandrarna till själsliga svenskar fortare"? I den frågeställningen finner vi svaret. | |
skrutta00 | 2014-10-14 14:40 | |
![]() | Jag tycker man kan tänka lite enkelt rent av barnsligt kanske men....Ställ dig frågan släpper du in viken som helst främling in i ditt hus och hem utan att fråga i vilket syfte personen vill in i ditt hem??? NEJ...ingen gör det.!!! Dörren till mitt hem står inte öppen på vid gavel så jag aldrig vet vem som kommer in utan mitt samtycke.Om jag släpper någon in har vi gemensamt gått igenom mina regler för boendet...för det är mina regler som gäller det är mitt hem främlingen skall bo i. | |
skrutta00 | 2014-10-14 14:46 | |
![]() | Invandrarstopp är väl just va ordet är i sin rätta bemärkelse utan att bena i det.JA jag menar 100% stopp ett tag.Sverige har haft invandrar stopp förut 1969-1970. | |
Minta | 2014-10-14 15:08 | |
![]() | Är du nöjd sedan? | |
skrutta00 | 2014-10-14 15:19 | |
![]() | Hur menar du nu Minta?? Menar du att då skulle jag sedan bara knipa och hålla tyst för då hade jag "fått som jag ville ha det".??? Är det så det funkar i samhället i övrigt??? | |
limpan__2 | 2014-10-14 15:42 | |
![]() | Så inte en enda norrman tillåts korsa gränsen för att köpa köttfärs i Charlottenberg? Inte en enda utbytesstudent tillåts komma till något av våra universitet? Inte en enda icke-svensk tillåts förstärka MFF nästa år och inte en enda av de kvinnor och barn du ser trakaseras av män med medeltida sedvänjor bör ha rätt att söka sig hit för att få asyl? Eller vad i tusan menar du med invandringsstopp? Och på vilket sätt skulle det göra Sverige till ett bättre land att leva i? | |
Minta | 2014-10-14 15:45 | |
![]() | Fungerar din liknelse med främlingar? Är jag en främling? Kan jag komma in till ditt hem, har du dörrarna på vid gavel då? Om jag är din granne, bestämmer du reglerna då? Kan vi vara olika och ha olika sätt att leva och ändå vara grannar och "främlingar"? | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-10-14 15:50 | |
![]() | Vi kanske ska införa ett stopp med att hjälpa varandra. Ingen hjälper någon vi sköter bara oss själva och skiter i andra.... | |
Rhotheta | 2014-10-14 16:01 | |
![]() | Jag tror inte en sekund på att ni inte förstår vad skrutta menar. Ni är knappast gravt förståndshandikappade. Premissen är: inflyttning av outbildade fattiga flyktingar utan anknytning till sverige utanför sin egen folkgrupp leder till utanförskap, segregation, motsättningar, konflikter och ekonomisk belastning. Denna premiss kan diskuteras, men givet den kan väl inte 100% intagningsstopp av nämnda grupp oavsett humanitära skäl vara svårt att förstå? Inte hålla med om utan förstå. Ni klarar ju ändå av att logga in här... Jag har svårt för denna spelade dumhet. Den indikerar att ni vet om att ni har fel, men inte vill erkänna det. Er sida har också poänger. Tryck på dem och erkänn motståndarnas. Annars har ni i mina ögon definitivt förlorat debatten. | |
skrutta00 | 2014-10-14 16:03 | |
![]() | Betraktar du dig själv som främling i Sverige Minta? Limpan Ett invandrarstopp bör införas för att de som finns här skall få bättre möjligheter till jobb och utbildning och lättare anpassa sig till det svenska samhället och kultur. Sedan säger inte jag att detta borde vara för evigt ....bemärk det. | |