Spelrum
Giraffen43
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade68
Mobilspel
Pågående20 138

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Moose72 - Ej medlem längre2015-01-10 21:14
Antal inlägg: 1910

Ja det får vi veta då limpan svarar.

limpan__22015-01-10 23:11
Antal inlägg: 2847

Han får stå för sin tolkning, personligen tror jag att religiösa (från en rad olika religioner) kommer finnas i samhället även i framtiden och jag har inget problem med det sålänge som samhället är sekulärt. Med tanke på hur svårt olika religiösa grupper verkat ha det att samsas tror jag detta kommer gynna er religiösa med. Det är nog det bästa, om än kanske inte helt perfekta, sättet vi alla kan samsas på.

Och med tanke på trådens egentliga innehåll kan jag väl påstå att lite mer sekularism inte skulle skada i Mellanöstern heller.

Moose72 - Ej medlem längre2015-01-11 01:20

Ja men samhället är ju inte sekulärt i sverige. Skillnad på sekulär stat och sekulärt samhälle. Alla stater bör vara sekulära.

www.sea.nu/viewNavMe...;o id=39143

mz_lzrd2015-01-11 08:18
Antal inlägg: 2498

Allting offentligfinansierat i samhället skulle kunna vara religionsfritt.

limpan__22015-01-11 08:33

Jag har inte heller sagt det: "jag vill mena att vi även skapat (eller i alla fall tydligt rört oss emot) ett sekulärt samhälle". Och relativt andra länder är Sverige ett av de mest sekulära samhällen som finns. Oavsett vad en debattör från frikyrkoförbund tycker om saken.

Rhotheta2015-01-11 10:33
Antal inlägg: 4992

Det stämmer. Tyvärr har vi dock rört oss en bra bit ifrån vår sekulära peak och är nu stadigt på väg i motsatt riktning. På 70-talet hade det varit tämligen otänkbart att i lag förbjuda religions- eller ideologikritik av något slag, liksom att könsuppdela undervisning med religiösa motiv eller, gud förbjude, tillåta små hjärntvättskolor med kors eller halvmånar. En lärare hade inte tillåtits bedriva antievolutionspropsganda med hänvisning till sin religion och "samvetsklausuler" i vården fanns inte på kartan. Samhället var starkt och sekulärt och två gånger i om året gick man in i statskyrkan som en i allt väsentligt gudlös tradition. Man var informerad om att vår kulturella historia var kristen och att det hade gått käpprätt utför med kristligheten men det var trevligt att utnyttja en del kyrkliga traditioner, som brölloo och begravning t.ex. några ateistiska rörelser fanns knappt eftersom de var totalt överflödiga. Religion var en angelägenhet för den lilla skara som kallade sig kristna och de gjorde aldrig något väsen av sig. Sedan dess har en hel del hänt och i dag handlar en avsevärd del av det offentliga samtalet om hur vi skall förhålla oss och anpassa oss till diverse gruppers vanföreställningar. Man kan ha ett mycket mer sekulärt samhälle än så och det har vi haft. Finland är långt framför oss t.ex.

limpan__22015-01-11 13:02

Håller med, det är bedrövligt att det är möjligt att bedriva religiösa friskolor (snacka om att det fokuserats på fel sida av valfriheten i den frågan...) eller att man kan ställa krav på arbetsgivaren med hänvisning till sin egen trosuppfattning. Där måste det bli en ändring! Lyckligtvis går saker åt rätt håll med, det är betydligt enklare att idag vara t.ex. homosexuell idag och det är mycket kyrkornas minskade inflytande som ligger bakom.

Rhotheta2015-01-11 14:02

Vill bara påminna om att förtryck av homosexuella primärt varit sekulärt. Kyrkan var dock sist på bollen även om jag hellre nekas att gifta mig än får tänderna insparkade eller råmobbas i skolan.

Moose72 - Ej medlem längre2015-01-11 14:14

spatsiba.blogspot.se...r. html?m=1

""Antagandet att det sekulära är neutralt, dvs värderingsoberoende. Dessa bygger i sin tur på att religion inte kan ha epistemologiska uttalnden eller värderingar som bygger på kunskap. Dessa båda är utifrån en djupare försteålse av religion mycket märklig påsteånden. 

1/ Varför skall religiösa föräldrar inte få använda skolan för att ge barnen den uppfostran de önskar. Varför är det staten som skall bestämma värderingar för barnen? Vad är den rationella grunden för det antagandet?

2/ Det finns ommkring 500-600 tusen aktiva kristna i SE (troligtvis många fler) och många muslimer - varför skall inte deras skattepengar gå till det som de önskar? Varför skall inte de få bygga upp verksamhet som hjälper de utsatta? Flyktingar i SE skulle ha det mycket mer bekymmersamt om kristna frikyrkor inte använde en hel del av sina redan skattade pengar för att ge dem hjälp och det oavsett vilken religion eller livsåskådning de tillhör. Det finns väldigt få religiösa organisationer som arbetar med social verksamhet som gör skillnad på människor. Så ge mig de rationella orsakerna till varför inte de skall få arbeta med sånt?

Det sekulära är inte värderingsneutralt sett från ett religiöst perspektiv. Varför skall det tvingas på religiösa?""

Rhotheta2015-01-11 14:42

Det finns evolutionära skäl. Nationer konkurrerar med varandra och de med vassast vetenskap har hittills vunnit i striden. Vass vetenskap undergrävs av att desinformation förmedlas i friskolor. Nu är dock svensk skolas allmänna förfall ett mycket större problem så man kan verkligen ifrågasätta relevansen i det argumentet i dag. I övrigt blir en liten nation starkare om den hyser en värdegemenskap än om den ser ut dom balkan eller mellanöstern. Även där ligger vi numer sådär till.
Sedan har vi att ju fler som tror på icke påvisbara teorier, desto sårbarare samhälle för godtycklig styrning. Även där är vi numer dränkta i genusteori, kulturrelativism, postmodernism, officiella sagor, chemtrails, andar på tv, virvlat vatten och homeopati så varför inte även ännu mer religion?
Slaget tycks sedan länge förlorat och det finns inte så väldigt mycket kvar att bevara. Men man behöver som sagt en hobby…

limpan__22015-01-11 15:18

"Varför skall religiösa föräldrar inte få använda skolan för att ge barnen den uppfostran de önskar. Varför är det staten som skall bestämma värderingar för barnen?"

Du får uppfostra din barn till att tro på vad du vill, det är det som är det fina med att staten inte lägger sig i. Det är absolut inte detsamma som att staten bestämmer någons värderingar.

Moose72 - Ej medlem längre2015-01-11 15:31

Missade att evolutionen har svar på allt.

www.antroposofi.info...ol utionen/

RambleTamble - Ej medlem längre2015-01-11 15:41
Antal inlägg: 2728

Kidsen ska få välja själva vad de vill tro och inte tro.

Moose72 - Ej medlem längre2015-01-11 16:04

Ska kidsen få äta vad de vill, klä sig hur de vill och gå vart de vill också Ramble? När kidsen är stora nog att fatta egna beslut får de naturligtvis göra som de vill. Men när de inte är det så försöker naturligtvis föräldrar att styra sina barn så som dom själva anser vara det bästa. Har du problem med det?

Rhotheta2015-01-11 16:19

Tack gode gud att humanister inte bygger kärnkraftverk och flygplan utan håller sig på biblioteken… och tyvärr även styr mycket i samhället. Var är min fallskärm?

RambleTamble - Ej medlem längre2015-01-11 17:10

Jag har problem med det, ja.

mz_lzrd2015-01-11 17:49
Antal inlägg: 2498

Jag förstår inte hur det kan finnas rationella argument FÖR ett religiöst samhälle. Hela konceptet religion är djupt och grundläggande irrationellt.

Det funkar ju uppenbarligen inte, om man ser vart flyktingströmmarna i världen går. Inte är det TILL länder där religionen är stark och inflytelserik.

Moose72 - Ej medlem längre2015-01-11 21:46

Ramble

Michael Nylander fd Hockyspelare i både svenska landslaget och NHL har en son som spelade juniorhockey VM nyss.

Ullrika Knape har bla vunnit guld i OS i simhopp och hon har en dotter Anna som också vunnit en massa medaljer i simhopp.

Pelle är alkoholist och det är hans son Oskar också.

Det är några av miljoner exempel på att barn påverkas av hur föräldrarna lever. Kan du inte acceptera det då har du problem

RambleTamble - Ej medlem längre2015-01-11 21:51

Vad har simning med religionsindoktrinering att göra?

RambleTamble - Ej medlem längre2015-01-11 21:54

Och Moose, det finns många med i dina ögon "dåliga" föräldrar som lyckats med mycket.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?