Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 19 474 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Mormodern49 | 2015-05-06 23:18 | |
![]() | Men det är ju också idéer , med skattehöjningar alltså. | |
janne121212 | 2015-05-07 00:00 | |
![]() | Eller införande av nya hittepå skatter, som nu senast förslag på skatter på fet mat. Kan man inte få folk i arbete och få in pengar på det sättet så får man låta fantasin flöda fritt. | |
Måns_E | 2015-05-07 01:05 | |
![]() | Ja, vallöftena ekar tomma. Och vi har knappt ens börjat mandatperioden. Redan efter valnatten så trodde jag att det skulle bli ett extra val, det förhalades genom DÖ, men jag tror fortfarande inte att denna regering kommer att lyckas sitta där fram till nästa ordinarie val. Det är en för inkompetent regering, med alldeles för svagt stöd, för att det skall lyckas. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-05-07 03:51 | |
![]() | Västerpotten, Nu ska jag dryga mig lite igen: Det vore jättetrevligt för Sveriges regering och ministrar om de kunde gå in och ändra beslut som har tagits i förvaltningsdomstolarna så där bara över en natt. Då skulle vi ha en härlig demokrati där ministerstyre är tillåtet och där domstolsväsendet inte är skiljt från den lagstiftande församlingen. Nu har vi inte den ordningen i vårt land utan vi skiljer på instanserna i demokratins namn. Det är en bra ordning som gör att vi undviker att få Mugabe-liknande företrädare för den lagstiftande församlingen och att de som stiftar lagarna i vårt land också måste lyda dessa lagar. Man kan näppeligen anklaga Sveriges finansminister för att hon inte går in och ministerstyr över den dom i en svensk förvaltningsomstol som gavs laga kraft 16/9 2013. Det hela komplicerades också eftersom vi är med i EU och att det vid förvaltningsdomstolens dom fanns EU-direktiv att ta hänsyn till. www.hogstaforvaltnin...98 8-13.pdf blogg.pwc.se/taxmatt...ve rksamhet Om någon företrädare för någon secondhandverksamhet klagar på den sittande regeringen för detta så klagar denne på fel ställe. Den artikel som du refererar till är just ett exempel på detta. Målet 2013 drevs av Skatteverket och det är Skatteverket som man ska klaga till. Detta kan man göra genom att överklaga den ovan nämnda domen i förvaltningsdomstolen. Denna överklagan kommer i nuläget med största sannolikhet inte leda någonstans. Det regeringen kan göra är att gå in och stifta en ny lag eller besluta om en ändring i lagen som kommer att ändra förvaltningsdomstolens syn på ärendet och då kan man få ett annat utfall nästa gång frågan prövas i rättsväsendet. Detta gör man inte över en natt och därför föreslår finansministern en återbetalning via någon bidragsform i slutet av 2015 för att sedan implementera en ändrad lagstiftning 2016. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-05-07 03:59 | |
![]() | Janne, Har det lämnats in ett förslag till Riksdagen om skatt på fet mat? Vem har gjort det? | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-05-07 04:03 | |
![]() | *riksdagen menar jag givetvis, inte regeringen. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-05-07 04:21 | |
![]() | Det är inte ens säkert att regeringen får igenom ett sådant lagförslag eftersom allianspartierna och SD beter sig så nyckfullt. Jag skulle tippa på att ledningen för SD sitter och singlar slant om hur de ska rösta i olika förslag och om slantsinglingen faller ut fel vid första försöket så kör man säkert bäst av tre. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-05-07 08:55 | |
![]() | Kovik, Vad yrar du om? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-05-07 09:00 | |
![]() | Kommer det att bli en ny Allians till valet? Troligtvis inte. Är inte diskussionen om alliansen överspelad nu när den inte längre ska jobba som en allians. Stödet i riksdagen kommer nog snart att hamna i ett annat läge. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-05-07 09:02 | |
![]() | Kovik, Jag diskuterar med Västerpotten om det besvärliga parlamentariska läget som frågan med moms eller inte moms på Secondhand-butiker befinner sig i. Jag försöker förklara för HEN att regeringen inte bara kan gå in och ändra ett domslut från en förvaltningsdomstol över natten. Det kallas i så fall för ministerstyre och är inte välsett varken till höger eller vänster i den svenska politiken. Vad har det med samarbete, nazister och S&Mp stöd i riksdagen att göra? | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-05-07 09:07 | |
![]() | Kovik, Jag ogillar inte samarbeten. Jag ogillar bristen på samarbete i svensk politik just nu. Jag skulle gärna se mer samarbete mellan exempelvis Moderaterna och Socialdemokraterna. Det vore välgörande för Sverige. De andra småpartierna på högerkanten är på väg under 4%-spärren och förhoppningsvis kommer de att stanna där. Därifrån kommer bara en massa populistiska utspel a la Jan Björklund och Sveriges George Busch-Thor. | |
kovikstippen | 2015-05-07 09:50 | |
![]() | Förtydligande: Det står alltid stadsministern fritt att skapa hållbart stöd för sin politik. Har du missat det? Har du missat att S&MP endast stöds av en minoritet av Sveriges befolkning? S&MP makt i riksdagen motsvaras av deras folkliga stöd. Tydligen önskar svenskarna inte jättestora förändringar. Det är bara en Röd-gröna floskler som upprepas likt en kossas idislande. En teknik som Nazisterna utvecklade på 30/40-talet - om man ljuger tillräckligt många gånger tenderar lögnen bli en vedertagen sanning. Ett avskyvärt sett att behandla verkligheten, enligt mig. Ett sätt att uppnå stabilt stöd för sin politik kallades för "Alliansen" och blev exempellöst lyckosam under 11 år. Du ogillar samarbeten, totravel, men så ser verkligheten ut. Samarbeta - eller tvingas avgå. | |
Västerpotten - Ej medlem längre | 2015-05-07 09:51 | |
![]() | Totravel Antar att du har en sambo som är HEN och därför råkade säga så till mig. Du är förlåten! Verkar som att det är alla förutom Magdalena A som är intresserad av en förändring. Det låter på henne som att hon vill göra nått men inget händer. www.vansterpartiet.s...ec ond-hand ((Tar Magdalena Andersson chansen? De nya omdebatterade momsreglerna för second hand-branschen måste naturligtvis dras tillbaka. Verksamheter där huvudsyftet är att göra livet lättare för både människor och miljö och som uppenbarligen lyckas fantastiskt bra med bägge uppgifterna ska förstås skyddas av stat och myndigheter. Redan Anders Borg (M), som uppenbarligen tyckte att momsreglerna bara var skräp – och det ska han ha all heder av – lyckades ju slingra sig förbi både EU-direktiv och domstolsutslag. Nu när självaste EU-kommissionen tagit till sig av opinionen och inte heller tänker driva saken vidare har väl ändå finansminister Magdalena Andersson (S) öppet mål? Själv tror jag, oavsett vad finansdepartementet säger om domstolsutslag och Skatteverkets bindande beslut, att en minister faktiskt kan sätta ner foten med kraft i ett sådant här läge – om hon verkligen vill. Men frågan är om Magdalena Andersson tar chansen? Själv befarar jag att finansministerns slutlösning, i sann socialdemokratisk anda, blir någon form av bidragssystem där de indrivna momspengarna fördelas ut igen till second hand-branschen. En metod som i slutändan betyder pengatapp i administration och byråkrati – och där cheferna i second hand-butikerna tvingas lägga tid på pappersarbete i stället för att hjälpa utsatta människor. Men jag hoppas att jag har fel...... Så verkar det bli....)) | |
kovikstippen | 2015-05-07 10:01 | |
![]() | Men totravel, stadsministern måste ju söka majoritet i varje enskilt fråga. Inför varje enskilt beslut. Så ser dagens verklighet ut. M kommer "aldrig" ingå i en regering med S, av flera olika skäl. Varför oja vidare i den drömvärlden? Varför inte inse hur det se ut och arbeta i enlighet med det? Varje enskild fråga. Varje enskilt beslut. Det är en matematisk sanning som regeringen måste inse, kommer bestå tills det blir nyval, eller haltar på i 4 år Löven är ju så exempellöst duktig förhandlare (iaf innan han valdes) - varför ser vi ingenting av detta? Varför lyckas han inte med någonting? Hur länge ska han tillåtas mmisslyckas? "jag vill prata, men ingen vill lyssna", duger i opposition men inte som regeringschef. "samarbetsregering"? Med vem då? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-05-07 10:12 | |
![]() | kovik. Om man ska föra en diskussion får man nog uttrycka sig lite konkret. Det är svårt att gå i svaromål när du typ bara kastar ur dig, för att som du själv kallar det, "floskler". Vad exakt är det du inte tycker han lyckas med? | |
Bitte - Administratör | 2015-05-07 10:18 | |
![]() | Förklaring till borttaget inlägg jag fann avslutet --samarbeta eller dö-- som mindre passade och gav kovikstippen möjlighet att skriva om det innan jag raderade det. Nu går tråden tillbaka till ämnet Bitte | |
kovikstippen | 2015-05-07 10:20 | |
![]() | totravel. Mitt inlägg om den matematiskt exakta verkligheten i Sveriges riksdag kommer sig av ditt påstående att oppositionen singlar slant om hur man röstar. Det stämmer inte. Oppositionen opponerar, vilket är deras uppgift. Man släpper igenom budgeten, men kommer försöka rösta mot i de efterföljande voteringarna. Oavsett budget kommer regeringen inte kunna föra sin politik utan samarbete med andra partier än inom den röd-gröna röran. Det är en matematisk sanning. I dessa förhandlingar kommer regeringens förslag att få skrivas om i större eller mindre grad för att nå majoritet Just nu chansar den röd-gröna röran och lägger fram förslag utan att säkerställa en majoritet. Resultatet är att regeringen röstas ner gång efter gång. | |
janne121212 | 2015-05-07 10:22 | |
![]() | "Förtroendet för Stefan Löfven toppade för ett år sedan. Sedan sjönk det långsamt för att gå upp i samband med decemberöverenskommelsen. Sedan dess har det rasat. I normalfallet toppar statsministern förtroendeligan. Så har det varit sedan Aftonbladet började mäta förtroendet för partiledarna för drygt 20 år sedan. Men Löfven ligger nu faktiskt tvåa. Och raset är ett av de kraftigaste som uppmätts. En förklaring kan vara den korta hållbarheten på många av Löfvens besked. Han skulle inte regera på någon annans budget. Jo, det gjorde han. Han skulle utlysa nyval, nej det gjorde han inte. Han skulle inte höja bensinskatten eller sänka rot. Jo, det gjorde han. Löfven har påtagliga svårigheter att hävda sig bland väljare under 30 och ännu svårare bland män. Han är en kvinnornas man. Därutöver kan han trösta sig med ett grundmurat internt förtroende. 90 procent av S-väljarna har stort eller mycket stort förtroende för honom." Citat ur artkel i AB (Lena Mellin) så den borde ju anses någorlunda tung även inom S-leden www.aftonbladet.se/n...05 82224.ab Man skulle kunna kontra Nora och fråga dig vad det är du tycker han lyckas med? Eller du kanske helt enkelt bara gillar "den korta hållbarheten på många av Löfvens besked". | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-05-07 10:30 | |
![]() | janne. Jag tror inte att jag har gjort något påstående som jag behöver förklara när det gäller den frågan. Visa mig på den så ska jag gärna förklara vad jag menade. Jag brukar försöka hålla mig till att diskutera sakfrågor i den mån det är möjligt. Att bara kalla någon dum utan att förklara varför känns meningslöst. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-05-07 11:09 | |
![]() | Bitte, Tack för det. Då kan jag komma upp ur källarens skyddsrum där jag har suttit sedan jag blev dödshotad av kovik! ;-)) Obs! detta är ironi och inget annat.......!! | |