Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 19 474 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
janne121212 | 2015-11-03 12:53 | |
![]() | Kovik din vägran att svara på min fråga är svar nog. Det blir inte bättre av att du hackar på min utbildning. Ibland är det bra att tänka utanför boxen som du säger kovik, men det är en klar fördel om du åtminstone befinner dig i samma rum som dom du diskuterar med. Slutdiskuterat med dig för min del när det gäller just detta. | |
limpan__2 | 2015-11-03 14:35 | |
![]() | Även om det finns en hel del i detaljerna att invända emot gillar jag koviks grundtanke. Höga förväntingar och höga krav tillsammans med hjälp för att nå fram brukar få människor att växa och det bör rimligtvis även gälla för invandrare. Att låta personer kvalificera sig till delar av de sociala skyddsnäten sker redan idag, exempelvis arbetsvillkoret för a-kassan, och det är något som bör gå att testa även i andra system. Även tanken på ett nytt miljonprogram är tilltalande. Oavsett vilken väg vi väljer framöver saknas det redan idag bostäder och genom att kombinera bostadsbyggande med utbildningsinsatser kommer vi kunna erbjuda jobb till idag arbetslösa och samtidigt råda bot på bostadsbristen. Sen bör såklart gamla misstag försöka undvikas, men så är det ju med det mesta. | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-11-03 14:40 | |
![]() | "Höga förväntingar och höga krav tillsammans med hjälp för att nå fram brukar få människor att växa och det bör rimligtvis även gälla för invandrare." Jamen precis - och det har jag också skrivit tidigare avseende koviks tankar. Men lagom är bäst och vi har minsann redan tillräckligt många här i landet att ställa krav på. Vi (eller snarast ni som blir kvar) har redan fullt upp med det. | |
kovikstippen | 2015-11-03 14:50 | |
![]() | Mixkelrav. Med tydliga regler följer tydliga konsekvenser. Vad gäller alla nytillkomna är det just min poäng att gå "all in". Att göra modifieringar i dagens lotteriverksamhet kommer aldrigblibra. Knappt ens dåligt. Vi behöver invandrarna. Vi behöver deras idéer, uppfinningsrikedom och arbetsinsatser. Det är invandrarna som ska se till att Sverige återigen blir rikt och attan skaft pension. Vi svenskar har blivit trygghetsnarkomaner som är mer intresserade av att säkerställa det vi har än att bygga nytt | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-11-03 15:01 | |
![]() | "Vi behöver deras idéer, uppfinningsrikedom och arbetsinsatser." Behöver....jo, det är till viss del sant eftersom Sverige har en åldrande befolkning som ska försörjas. Men alla invandrare har inte idéer och alla invandrare är inte uppfinningsrika och många invandrare får aldrig ett arbete. Vi måste välja invandrare, helt enkelt. Vi väljer redan i dag och där kan jag se att du har en poäng - för även om det finns klara regler så tillämpas de ofta godtyckligt. Låt oss i stället välja de begåvade, de med "idéer och uppfinningsrikedom". Det vore fantastiskt fint om alla människor svarade på input på det sätt du skriver. Men tyvärr ser verkligheten inte ut så. Och det hela den här tråden handlar om är att Sverige inte har råd längre med alla dem som inte klarar och inte förmår - hur mycket man än tror på dem. | |
janne121212 | 2015-11-03 15:11 | |
![]() | Den fria invandringen är redan här. Lycka till med att skapa opinion för del 2 av koviks planer som man väl lättast hittar i SDs partiprogram. | |
ingson | 2015-11-03 17:13 | |
![]() | En miniminivå på det sociala skyddsnätet skriver kovikstippen när denne fortsätter plädera för sitt ogenomtänkta förslag om fullständigt fri invanding under tre år Då är kovikstippen bl.a skyldig att säga hur det är tänkt med sjukvård inkl läkemedel | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-03 18:59 | |
![]() | Jag tror alla missförstår kovikstippen här. Kovikstippens förslag är inte menat som någon IKEA-manual. Jag tycker precis som kovikstippen att det krävs nytänkande i en ny situation. Jag håller inte med om allt kovik skriver, men det finns bra ideér. Exempelvis miljonprogrammen som var räddningen i en tidigare era. Nya miljonprogram som har lärt sig från det gamla kan bli en bra lösning på Sveriges bostadsbrist. Kravspecifikationen i koviks tänkande kanske är lite för långt taget, men med ett bra tänk vad gäller undantag så finns det en sanning i att vanliga människor växer med uppgiften. Och för att förekomma dystopisten Janne så; Ja, det finns de som inte växer med någon uppgift eller i någon situation. Dessa kommer inte hamna rätt i livet även om de får ärva Bert Milton. Janne, varför haka upp sig på en enda detalj (IKEA)? Varför orkar du inte läsa en text som i en bok skulle vara ca en halv sida? Jag föreslår en övning: läs en faktabok om något ämne som intresserar dig. Då kanske du börjar orka läsa igenom en liten text på ca 500 ord. | |
janne121212 | 2015-11-03 19:13 | |
![]() | Tackar för din omsorg om min studieteknik totravel, men den kan du lämna därhän. Anledningen till att jag "hakade upp mig" på IKEA fallet var att jag såg att kovik påstod att detta inte hade hänt om hans Utopia hade varit verklighet. Sen må det vara slarvigt av mig att inte lägga ner 2 timmar på att läsa igenom koviks alla inlägg i denna fråga för att hitta svaret på frågan som intresserade mig. Men när jag funderade över detta kom jag fram till den något enklare lösningen att fråga honom direkt vad han anser. Konstigt nog fick jag som du sett inget svar så jag vet fortfarande inte vad han anser. | |
janne121212 | 2015-11-03 19:14 | |
![]() | Men du som läst och förstått allt kanske kan berätta för mig hur kovik tänker i detta specifika fall. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-03 19:22 | |
![]() | Janne, Nä, du får göra dina egna läxor. | |
ingson | 2015-11-03 19:42 | |
![]() | Totravel Nu gör du mig besviken. Du säger dig sympatisera med koviktippens stolleförslag som innebär att vem som helst i hela världen ska erbjudas boende i Sverige och minininivå i det soxiala skyddsnätet | |
ingson | 2015-11-03 19:45 | |
![]() | Och i det här fallet håller jag med janne. Efter några rader inser man att kovikstippens förslag är rena smörjan. Då behöver man inte traggla igenom all text. | |
Lågintensiv | 2015-11-03 19:47 | |
![]() | Jag vill att Sverige skall vara svenskt. Tänk att det skall vara känsligt att säga. Det innebär inte att det inte kan komma folk med andra nationaliteter hit, men de skall komma till ett land som har värdigheten nog att slå vakt om sina värderingar. | |
janne121212 | 2015-11-03 19:54 | |
![]() | Lite som i ett förhållanden, funkar liksom inte om den ene hatar sig själv och bara försöker vara den andre till lags. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-11-03 20:08 | |
![]() | Men nu har det ju visat sig att vi svenskar inte alls har samma värderingar. Vems värderingar menar ni ska gälla? | |
janne121212 | 2015-11-03 20:27 | |
![]() | Herremingud Nora vet du inte ens vilka värderingar som är grundläggande för det svenska samhället? Finns det fler som du i detta landet är situationen riktigt allvarlig. Har värdegrundsundervisningen i samhället varit alldeles bortkastad på dig? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-11-03 20:34 | |
![]() | Janne. "Det svenska samhället bygger på ett demokratiskt styrelseskick och respekt för de mänskliga rättigheterna, där respekten för alla människors lika värde och för enskilda människors frihet och värdighet står i centrum. Detta framgår av regeringsformen och internationella konventioner som Sverige har anslutit sig till." Det här ställer jag mig bakom. För mig räcker det. Räcker det för dig? | |
Lågintensiv | 2015-11-03 20:56 | |
![]() | Nora, menar du att svenskar inte har en kultur som går att generalisera kring? Det gör oss isåfall unika. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-11-03 21:01 | |
![]() | Lågintensiv. Jag tycker att alla människor har rätt att utöva sig egen kultur så länge de inte inkräktar på någon annans frihet och värdighet. | |