Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade33
Mobilspel
Pågående19 543

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Locomondo - Ej medlem längre2016-01-22 07:36
Antal inlägg: 3768

Snyggt!

micro1132016-01-22 08:28
Antal inlägg: 17540

Snyggt att konstatera att det finns en etnisk svensk befolkning - en svensk etnicitet - ja.

micro1132016-01-22 08:40

Ur DN artikeln -

Eftersom frekvensen av genvarianter varierar i olika befolkningar kan man ofta säga något om en persons geografiska ursprung genom att studera många punkter i dna (dussintals). I en brottsundersökning kan man alltså få en viss vägledning om en förövares etniska ursprung om man har tillgång till dna.

------------------------- ------------------------- -----------------

Med hänsyn till att Sverige dessutom haft ett rasbiologiskt institut där man kartlade folk utifrån det som tidigare gick under benämningen "ras" istället för "etnicitet" så kan man inte heller hävda att den etniska tillhörighet tidigare varit oviktig för människor - och skulle vara något nyskapat.

carlmartin - Ej medlem längre2016-01-22 09:27
Antal inlägg: 4590

Liminal -

Tack för ett bra inlägg.

"Tino Sanandaji har ju till och med "räknat ut" att etniska svenskar kan vara i minoritet år 2050. Att man upplever en konflikt mellan etniska svenskar och invandrare är tydligt. Och genom att åberopa svensk etnicitet så kan man också enklare exkludera de man ser som icke-svenskar från den svenska gemenskapen. Utgick man från nationalitet hade Sanandajis påstående varit omöjligt. Och vilka som är invandrare är ju ett kapitel för sig – den etiketten blir man inte av med efter att man vandrat in i landet och den ärvs uppenbarligen i flera generationer. Min misstanke är det sker oftare om det gäller muslimer och icke-vita personer."

Jag tror att du har helt rätt. Jag behöver bara utgå ifrån mig själv. Jag trivs i sverige som det är idag. Förändring kan vara bra - men all förändring är inte det. Bäst är förändring som går sakta, och hinner "sätta sig".
Jag ser det som en självklarhet att sverige blir påverkat av de kulturer som kommer in i landet med våra nya invånare. Jag tror att detta spelar roll.

Tror inte du det?

Spelar det roll vilken påverkan vi utsätts för i ditt tycke?

Det verkar för mig som om att du tycker att det inte spelar den minsta roll vem som utgör sveriges befolkning. Har jag rätt i det?

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-22 10:01

Jag skulle vilja omformulera det lite.
Vem har rätt stt avgöra vem som ska få utgöra Sveriges befolkning?
Har vi inte redan en begränsning i det i form av asyl o invandringslagar?
Är nästa steg en skala på hudfärg, religion eller födelse-avstånd ifrån Sverige?

Rhotheta2016-01-22 10:37
Antal inlägg: 4992

Den som äger rätten är den som äger våldsmonopolet. Regering och riksdag. Just nu romson och löfven. I praktiken har dock migrationsverket i många år egenmäktigt utövat rätten. De har dock fungerat som ett såll. Den som i praktiken bestämt vem som kommer hit är sålunda vem som helst som har ett personligt intresse av immigrationen. Den som reser eller annan part som profiterar.

Rhotheta2016-01-22 10:41

Om man vill undvika brottslighet och social belastning är det nog bättre att titta på populationsbasis och antal intressenter. Vi har väldigt lite problem med aboriginer. De är klart distanta.

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-22 12:37

Jo men med samma synsätt har vi väldigt lite problem med marsianer också.
Däremot har vi en hel del etniska svenskar i förvar. Bör vi göra något åt den gruppen då?

liminal - Ej medlem längre2016-01-22 12:59
Antal inlägg: 1697

carlmartin,

Det korta svaret är att du har rätt i det. Vill du ha ett längre svar får du specificera vad du menar.

micro1132016-01-22 13:08

Locomondo
Proportionellt så har vi mindre etniska svenskar än invandrare i förvar -- och ja, man försöker göra något åt den gruppen också - därav ordet "kriminalvård" och intentionen att den skall vara både allmänpreventiv och individualpreventiv.

Rhotheta2016-01-22 13:18

"Däremot har vi en hel del etniska svenskar i förvar."

Vad får dig att tro det?

Rhotheta2016-01-22 14:35

PS

Om man endast betraktar sammansättningen på våra fängelser, skall man ha i minnet att det som avgör hur det går i Sverige inte enbart har att göra med vem man "är" från början. Själva processen att immigrera till Sverige är klart riskhöjande i sig för den som inte har bostad och arbete fixt och färdigt. Att peka på den förhöjda risknivån kan alltså inte direkt översättas med någon sorts kvalitetsstämpel på den som invandrar. Det elementet finns, men också många miljöfaktorer som först uppträder här i Sverige. Resultatet blir dock tyvärr inte bättre av det.

Vår asylpolitik har orsakat mycket grov brottslighet, oavsett vem man tycker att det är mest lämpligt att klandra för det i nästa led. Det finns ett uttryck som heter rätt man på rätt plats. Stevie Wonder är ett musikaliskt geni, men jag skulle inte vilja att han körde taxi. Om han krockade skulle jag mer klandra den som gav honom jobbet än karln själv.

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-22 15:17

Jag tror det utifrån statistik och Micros benämning av etnisk svensk.

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-22 15:18

Sen ser jag inte riktigt kopplingen mellan vår asylpolitik, grov brottslighet och Stevie Wonder.

carlmartin - Ej medlem längre2016-01-22 17:35

Liminal

Jag tycker att vi ska vara rädda om den kultur vi har i sverige. Därför är det viktigt för mig att koncentrationen av nytillkomna och människor som är starkt präglade av andra kulturer inte blir för stor. Den är redan alltför stor i olika delar av sverige. Det finns stadsdelar där uppemot 90 % av invånarna kommer från en annan kultur än den svenska. Det tycker jag är ett problem.

Alltså har det gått för långt redan sett ur mitt perspektiv.

I wildali`s länk tidigare nämns det att var tolfte i gymnasieåldern i sverige är nyanländ, och att det mest är pojkar som kommer:
www.dagenssamhalle.s...it et-21818

På vissa ställen i sverige är koncentrationen av unga med en annan kultur än den svenska mellan 30-50 %.

Då är i mitt tycke den svenska kulturen på dessa platser under stor press.

Vad tänker du liminal om situationen, på det sätt som jag beskriver den?

Jag tycker att vi har stora problem - Vad tycker du?

Andra är naturligtvis också välkomna att svara :)

carlmartin - Ej medlem längre2016-01-22 23:46

"Däremot har vi en hel del etniska svenskar i förvar. Bör vi göra något åt den gruppen då?"

Påstår du att svenska kriminella inte ses som ett problem?

liminal - Ej medlem längre2016-01-23 08:19

carlmartin,

Bostadssegregation, att vissa länder och kommuner får ta emot betydligt fler asylsökande än andra och att kvinnor och barn har det svårare i asylsystemet som det fungerar i dag är problem.

liminal - Ej medlem längre2016-01-23 08:21

Idéer om att vi bör bevara någon typ av svensk kultur (ingen kultur är statisk) och att invandring leder till etnisk eller kulturell "utspädning" eller "folkutbyte" delar jag inte.

Rhotheta2016-01-23 08:28

Locomondo.

Vilken statistik?

Om du inte förstod Stevie Wonderliknelsen var den inte tillräckligt väl formulerad. Bortse helt ifrån den.

Rhotheta2016-01-23 08:38

Liminal.

När du skriver att invandring inte leder till folkutbyte blir jag nyfiken på vad du menar med orden folkutbyte och invandring.

Speciellt med tanke på dina nya input angående mörkläggning. Vad exakt menar du, helt enkelt?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?