Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| corlini | 2013-07-07 08:15 | |
![]() | jag undrar varför det är så viktigt för vissa att tro i grupp??? i alla andra grupperingar där man inte vet men tror, gissar, hoppas, försöker så samlas man för att lösa frågan eller problemet. men när det gäller gud så samlas man bara för att sitta och tro ihop?? vad går det ut på egentligen, svaret kan bara bli - för att göra sig själv trygg och belåten. m.a.o en ganska märklig situation överhuvudtaget. varifrån kommer dessa personers så starka behov av att i grupp tro på något som talar mot allt sunt förnuft? att tro på en sak eller känna mening, självkänsla, framtid, motivation osv är högst individuellt så vad är dessa personers problem med att tro på sig själv, livet, naturen, sätta upp mål, skaffa lärdom, utvecklas och bli såpass starka och trygga i sig själva så de inte måste ses i grupp för att sitta och tro på en sak de innerst inne vet är orealistisk? det enda jag kommer fram till är att tron, religionen ersätter ett socialt sammanhang och får den enskilde att känna samhörighet och möta likasinnade. analyserar man det så handlar det inte ens om religionen utan bara om ett enormt behov av att tillhöra något och övertala sig själv om att man betyder något, hitta vänner och skapa en identitet. | |
| stuvelsberg | 2013-07-07 09:05 | |
![]() | Det är förmodligen så.Ser man till den olyckliga konsekvensen av religionen är isf den inställningen vedervärdig och naiv.Detta sker på bekostnad av förtryck, elände och olycka för många människor.Då får man verkligen ha bättre på fötterna. | |
| corlini | 2013-07-07 09:33 | |
![]() | ja Stuvelsb... eftersom alla grupperingar med tiden och dess växande storlek tenderar att förhöja sin egen betydelse och förträfflighet så blir ju det direkta resultatet att alla utanför gruppen är mindre värda, bör läras, bör vändas, bör ansluta, bör följa, är vilsna, inte vet bättre osv MEN eftersom det finns fler sådanahär grupperingar som även de vuxit sig starka genom generationer så uppstår krig. två kan inte vara den enda rätta. och enl alla grupperingar finns det bara en och ett sätt som är det rätta. | |
| stuvelsberg | 2013-07-07 09:46 | |
![]() | Ja, fanatiker är alltid farliga, att sen bli så hjärntvättad att man t.om. påstår att sin tro är sanningen gör inte saken bättre, alla troende väljer att bortse från konsekvenserna av religionen och försöker vända på frågeställningen till en enbart personlig tro skulle jag hålla för troligt är medvetet.Eftersom ingen här inne ifrågasätter just det blir det onödigt att ta upp detta ideligen men däremot bemöta just konsekvenserna.Helt otroligt hur man kan få en tro att ta sådant utrymme i människors liv. | |
| Kuralo | 2013-07-07 12:02 | |
![]() | Stuvelsberg har monopol på sanningen om världen och människornas tillkomst. Det kan vi med säkerhet fastställa. Ett klargörande endast: när jag säger att religion inte är samma sak som Gud, så menar jag att religionen är människans verktyg, och med det verktyget kan hon välja om hon vill slå eller förkunna. Gud har endast bett oss att följa vägen, detta är min övertygelse. Stuvels kan sen kalla mig fanatisk om han så tycker. Att det inte varken finns tid eller utrymme på detta forum för att rimligt kunna förmedla vad och hur man menar, så drar jag mig ur diskussionen. Den kommer förmodligen att fortgå länge till Är jag rädd. | |
| Claysune | 2013-07-07 13:42 | |
![]() | Till fl. Undertecknad kommer alltid att ha kvar sin tro på Gud som skapare av universum . Till alla som tror på gud önskar jag er hans välsignelse, detsamma gör jag till alla andra också. Men om du inte vill ha hans välsignelse så går det att säga, nej tack. så enkelt är det... Med vänlig hälsning-c-s | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-07-07 13:55 | |
![]() | Claysune. Jag ber Satan välsigna dig till ett liv av synd och ett evigt efterliv i helvetet. Vill du inte ha välsignelsen så kan du alltid säga nej tack. Leve herre Satan. | |
| stuvelsberg | 2013-07-07 14:01 | |
![]() | Man kan enkelt notera hur kuralo vränger och vrider och faktiskt är oärlig, för jag har aldrig påstått mig sitta inne med sanningen, det ligger tydligen nära till hands för troende, och det blir logiskt enär min rent privata erfarenhet av troende bekräftar det. | |
| siwu | 2013-07-07 16:10 | |
![]() | Linders du är otäck | |
| siwu | 2013-07-07 16:16 | |
![]() | Religion kan leda till krig, ja det vet vi. Fanatiker finns som kuvar ett helt folk. De har dock missat kärleksbudskapet som Jesus bad oss att leva efter . Men vi som går till fri och statskyrkan här i sverige är nog ganska ofarliga....dock riskerar du att bli lite rund om du går hem till goa tanter o fikar :) Stuvelsberg är svår att disskutera med eftersom du verkar ha bestämt dig i förväg vad du tror är sant, och inte är öppen för andras tankar. | |
| Rultatultan | 2013-07-07 16:34 | |
![]() | Vad JAG inte förstår är varför icke-troende går in i "attack-mode" i diskussioner som ex.vis den här tråden. En del verkar så upprörda att jag riktigt ser framför mig hur deras blodtryck stiger och det där blodkärlet vid tinningen bultar. Är det så svårt att svälja och acceptera att det finns människor med en gudstro och att majoriteten av dessa är ganska hyvens personer med en vilja att göra gott och själva må bra? Mollee2 Vi pratade om vad som var mål och vad som var vägen till målet och vad av dessa som var viktigast. Jag sög på tanken några dagar. Om du läser det här är mitt svar att båda två är lika viktiga :) Det var något annat jag skulle suga på också...fast jag har glömt bort vad. Om någon ids scrolla i tråden så påminn mig gärna! | |
| Rultatultan | 2013-07-07 16:35 | |
![]() | @Aquila1 Beklagar din sorg :( | |
| Gunilla _ | 2013-07-07 16:46 | |
![]() | Rultatultan; jag hade iofs en fråga några sidor bakåt som jag inte (tror) jag fått något svar på: "Rultatultan; Är det så att det som står i den kristna bibeln vid behov är judiskt så då behöver man inte följa det..?" | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-07-07 16:58 | |
![]() | Vi lever i 2000-talet. Varför tro på gamla historier som endast användes för att kontrollera folket förr i tiden. Alla religioner har haft det som syfte. Att det fortfarande är okej att hjärntvätta folk är skrämmande. Att uppfostra ett barn religiöst bör vara illegalt. | |
| Rultatultan | 2013-07-07 16:59 | |
![]() | @Gunilla Justeja! Tack :) Nej. Så är det inte. Det som är judiska lagar är judiska lagar. (Om de fortfarande idag är aktuella för judar vet jag inte). | |
| dinodog | 2013-07-07 17:03 | |
![]() | Jag har också ställt frågor senast på förra sidan som jag ej fått svar på. Tycker dock inte att något "attackmode" förekommer däremot ett starkt ifrågasättande. Och det får man ta det gäller givetvis åt båda hållen. | |
| Rultatultan | 2013-07-07 17:06 | |
![]() | @dinodog Håller inte med. Gapflabb från vissa, troll-liknande uttalanden från andra, tal om hjärntvätt och gud vet vad. Sorry, men det är attack-mode för mig ;) Ska scrolla och se vad det var jag missat, Dino! :) | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-07-07 17:09 | |
![]() | Attackmode är ju okej. Det måste ju vara något fel på människorna som tror att just deras gudomlighet är den rätta, av de ca 2800 som människorna har dyrkat de senaste 10 000 åren. Kan de inte förstå att det är på grund av slump som att just de är kristna. Hade de fötts för tusen år sedan i USA så hade de bett till den stora bergsanden, hade de fötts i dagens Saudi Arabien så hade Allah varit den rätta guden. Att vuxna människor inte kan förstå logik, det är helt orimligt. Då är det självklart att man även får göra dem till åtlöje. | |
| Rultatultan | 2013-07-07 17:12 | |
![]() | @Dinodog Du skrev: "Och vem har bestämt/eller sagt att djuren inte har evigt liv? " Vad det den du menade? Från en kristens perspektiv så är svaret "Gud". Om det nu är så han bestämt. Vilket jag faktiskt inte vet om han har eller ej. Allt levande har en själ enligt bibeln...längre än så sträcker sig mina kunskaper inte är jag rädd. | |
| Gunilla _ | 2013-07-07 17:12 | |
![]() | Rultatultan; då hänger jag med ännu mindre... Eftersom de förbuden står i vår kristna bibel - hur kan det då vara judiska lagar? (Jesus var jude så då känns det än mer märkligt...) Och vem har makten/tillåtelsen [whatever] att avgöra vilka bud i bibeln som ska följas? Varje enskild individ? (Vilket förstås förklarar, och tillåter(?), fanatiker.) | |