Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Rultatultan | 2013-07-07 17:13 | |
![]() | @Linders Människor som njuter av att göra andra till åtlöje gör sig mest löjliga själva imho. Men dina åsikter får stå för dig. Jag undviker människor med sådan attityd. | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-07-07 17:17 | |
![]() | Ja, egentligen ska man inte göra narr av folk med mentala handikapp. Men man kan inte låta bli att le lite i mjugg när folk berättar att de är troende, att de blivit kidnappade av aliens eller att de är Napoleon återfödd. | |
| Rultatultan | 2013-07-07 17:18 | |
![]() | @Gunilla De judiska lagarna står med i bibeln för att torah (eller hur det nu stavas) innehåller dessa lagar. Torah innehåller också en stor bit av kristendomens "historia" med tex en drös av förutsägelser om den kommande Messias. Exakt varför just vissa böcker kommit med i bibeln har jag inte en susning om. Finns säkert någon bibelexpert som kan sånt här inne :) Jo, Jesus var jude. Inget konstigt med det. Judarna är Guds folk. Och ur det folket skulle frälsaren stamma. Jesus säger själv vilka bud vi ska följa och talar om att vi inte längre döms av lagen (se de judiska lagarna). Hm. Sorry. Tror inte jag kan förklara sånt här så bra ;) | |
| Rultatultan | 2013-07-07 17:20 | |
![]() | @Linders Ditt lilla troll. Du kan bättre än så. | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-07-07 17:23 | |
![]() | Förbjud religionen, en gång för alla. Våra lagar är baserade på kristna värderingar, vilket har lett till att många diskrimineras än idag (tex hbt). Det finns inget syfte med den, mer än att skrämma folk (lyd Gud eller brinn i helvetet). | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-07 17:26 | |
![]() | ha ha, ska vi förbjuda religionen? Ska vi bränna alla biblar och fängsla alla som ber i smyg? | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-07-07 17:27 | |
![]() | Vi kan fängsla alla som indoktrinerar barn med religion. | |
| Rultatultan | 2013-07-07 17:27 | |
![]() | @Porla Mata inte trollet så länge trollet inte har något konstruktivt att komma med. | |
| Gunilla _ | 2013-07-07 17:29 | |
![]() | Well nä, klokare blev jag inte Rultatultan. Det är obegripligt det här med religion, men till skillnad från vissa så finner jag just det vara det som inte lockar mig det minsta. Jag söker hellre svar inom vetenskapen - den kan iaf leverera ;) | |
| Rultatultan | 2013-07-07 17:30 | |
![]() | @Gunilla Sorry att jag inte kunde hjälpa till! ;) En fråga om du vill svara: vad för svar söker du? | |
| Gunilla _ | 2013-07-07 17:34 | |
![]() | Inga på det plan som religiösa verkar söka. Jag lever i nuet, gör det bästa av det och behöver inget liv efter döden (eftersom den är ett avslut). Däremot är det intressant med jordens uppkomst, dinosaurier och hur tvättmaskiner fungerar. Lite så :p | |
| Rultatultan | 2013-07-07 17:35 | |
![]() | @Gunilla Konkreta grejjer alltså! Tja...hur en tvättmaskin funkar spelar inte så stor roll, däremot hade jag gärna velat lära mig hur man packar in så effektivt som möjligt i en diskmaskin! Jädra mäckel! ;) | |
| dinodog | 2013-07-07 18:34 | |
![]() | Jag ställde en fråga till Kuralo på sidan 121. Men jag har inte fått min fråga besvarad. Undrar fortfarande vad som menas med yttrandet. | |
| Kuralo | 2013-07-07 20:58 | |
![]() | Dinodog: Tja jag vill inte lämna en frågeställning obesvarad! Jag tror att jag sa att Gud inte hade med religion att göra. Lite förenklat uttryckt kanhända men det jag menar är att religioner är något som människan skapat i sin tolkning omkring de lagar som Gud har angett. Religioner är tolkningar av Guds ord om man så vill säga. I den meningen så har den inget med Gud att göra. | |
| dinodog | 2013-07-07 21:26 | |
![]() | Ja inte blev jag klokare av det svaret Kuralo. Men vad är då kristendomen och tron på en Gud om det inte är religion? Om nu Gud har skapat "lagar" så borde väl Gud sett till att vi lärde oss att tolka dom rätt redan från början. Och inte göra våra egna tolkningar och skapa en religion själva. Och vad skulle Gud och lagarna göra med människan om nu Gud inte hade med religion att göra. Vad hade Gud för syfte med lagarna? | |
| Gunilla _ | 2013-07-07 21:38 | |
![]() | Jisses, som att det inte var nog förvirrande som det var innan ditt inlägg Kuralo... :) Först tolkar alla religioner "som de vill", sen tolkar alla utövare, inom samma religion, "som de vill" och det är okej eftersom det bara är tolkningar. Och de som tolkar bibeln på så sätt att t.ex. våld utövas, de har alltså rätt eftersom utrymmet är så stort att man mycket väl kan tolka det så..? Det är inte för inte som uttrycket "...som fan tolkar bibeln" finns :) | |
| stuvelsberg | 2013-07-07 22:07 | |
![]() | Att religionen är oförnuftig och motsägelsefull vittnar inte minst denna tråd om, fullständigt ofattbart.Men det är ju å andra sidan förutsättningen för att tro, oförnuft och brist på rationellt tankesätt vilket leder till att en fattbar förklaring av religionen icke låter sig göras, en typisk konstruktion av människor. | |
| Kuralo | 2013-07-07 22:10 | |
![]() | Just precis Gunilla nu är du på spåret! Vi är alla människor födda med fri vilja och därför ser världen ut som den gör, ett hopkok av allt. Naturligtvis har ingen rätt som förespråkar eller utövar våld gentemot andra, det gäller både kristna och alla andra. Det säger ju sunt förnuft det behövs ingen religion till. Men det finns människor som använder religionen för andra syften än rent goda , det är väl ingen hemlighet. Min mor växte upp på ett barnhem, strängt religiöst i början på 40-talet. Hon har berättat hur de blev slagna och i princip grät sig till sömns varje kväll. Hur barnen om söndagarna tjuvkikade under dörrspringor och i nyckelhål, när prästen kom på besök och tillsammans med föreståndarinnan godade i dig en massa gott som barnhemsungarna aldrig fick ta del av. Varje frisk människa, troende som icke troende begriper ju att detta ingenting har med Gud att göra, även om de här människorna gärna ville visa upp en gloria . Vi är fast i kropp med fri vilja ,men Gud visar oss vägen om vi är villiga att följa honom. Ledsen Dinodog att jag inte kan ge dig det svar du förväntade, men människans fria vilja och tankar kan ingen förändra. Så många tolkningar blir det :) | |
| Rultatultan | 2013-07-07 22:15 | |
![]() | @Kuralo Du skrev: "men människans fria vilja och tankar kan ingen förändra. Så många tolkningar blir det :)" Ack så sant! Och det blir svårt när det finns människor som använder det som de ser som "det rätta" till att sätta sig över sina medmänniskor. Antingen de är pingstvänner, hinduer, folkpartister eller fotfetishister. | |
| Gunilla _ | 2013-07-07 22:17 | |
![]() | På spåret? Japp, jag undviker att tro på gud! :) | |