Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 26 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Kuralo | 2013-07-07 22:53 | |
![]() | Ja det är din fria vilja det så klart ! Rultatultas: exakt så :) | |
| stuvelsberg | 2013-07-08 07:08 | |
![]() | Problemet med troende är att dom låser fast sig i ett färdigt koncept som dessutom inte går att styrka, att sen troende dessutom inte klarar av att leva mer rättfärdigt än andra gör inte saken bättre. Den fria tolkningen som enl. er råder leder enbart till motsägelser och misstro, vem av er troende har rätt? Och om ni anser er sitta inne med den rätta tolkningen, hur styrker ni det? Åke Green hade ju rätt till sin tolkning för att bara nämna ett fall. | |
| Göran A | 2013-07-08 09:28 | |
![]() | Åke Green hade rätt, absolut! Bibeln är glasklar i att ett homosexuellt leverne är synd. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-07-08 09:28 | |
![]() | En man sade till Gud: -Show me, and I will belive you! Gud svarade: - Believe me, and i WILL show you. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-07-08 09:29 | |
![]() | Tror du inte på Gud? - Han tror på dig :) | |
| stuvelsberg | 2013-07-08 09:54 | |
![]() | Ja du Göran, det finns det ingen troende i denna tråd som håller med dig om, ett av problemen med religionen som leder till elände för mänskligheten. Men intressant och klargörande. | |
| Sote | 2013-07-08 09:56 | |
![]() | Göran -så då har tex svenska kyrkan fel enligt ditt sätt att se det? Vam avgör då vad som är rätt tro och fel tro? Rätt tolkning av bibeln och fel tolkning? Du och tex Ttiittii verkar ju se detta på väldigt olika sätt och ändå kallar ni er kristna båda två om jag förstår det hela rätt? | |
| stuvelsberg | 2013-07-08 09:59 | |
![]() | Exakt sote, sen kan man ju undra varför gud låter det födas homosexuella?, för att sedan fördömma dom.Ja, för mig är det enkelt att förstå eftersom allt är en skapelse av människan själv men för troende själva är detta ett dilemma, motsägelsefullt som vanligt. | |
| Sote | 2013-07-08 10:09 | |
![]() | Ponera nu att det finns en gud och det faktiskt är den där hårdare snubben som talade om hur det skulle se ut redan på moses tid och som är jäkligt konservativ än idag. Dom som då har valt att leva i nån sorts lghtversion av religionen kommer ju står där med mössan i handen precis som alla oss andra som inte trodde alls. om jag vore gud så skulle jag nästan vara mer tolerant mot alla som tog steget fullt ut och inte trodde alls istället för alla dom som valde att tro men ändå leva ett liv i synd. som tex homosexualitet, sex före äktenskapet, skilsmässor, fester, abort you name it. "jag tror på gud och hela härligheten men jag väljer att tolka som passar mig och mitt leverne bäst" | |
| stuvelsberg | 2013-07-08 10:17 | |
![]() | Ett resultat av oigenomtänkt ställningstagande som bygger på fantasier och vars text idag för många teologer innebär problem, utom i den primitiva världen där man fortfarande förtrycker, fängslar och mördar folk i guds namn. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-08 10:18 | |
![]() | stuvel. Har människan skapat sig själv? Intressant! Hur gick det till? | |
| Sote | 2013-07-08 10:21 | |
![]() | Porla-missade du alla lektioner i naturkunskap i skolan? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-08 10:24 | |
![]() | Nej. tvärtom, jag tycker det är intressant. | |
| Gunilla _ | 2013-07-08 10:45 | |
![]() | 'Porla. Har gud skapat sig själv? Intressant! Hur gick det till?' ;) ordminna; "En man sade till Gud: -Show me, and I will belive you! Gud svarade: - Believe me, and i WILL show you." - lite som att känna att man måste undvika skarvar eller trycka på lysknappar sju gånger för att undvika "repressalier" - man kan aldrig veta om det funkar... | |
| Rultatultan | 2013-07-08 11:04 | |
![]() | Enligt de abrahamitiska religionerna är Gud evig - icke skapad. Det är svårt för mig att fatta. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-08 11:22 | |
![]() | rultan. Skulle du tycka det var enklare att fatta om dom skrev att Gud var skapad? | |
| Rultatultan | 2013-07-08 11:34 | |
![]() | @Porla Vilka "dom"? Om du menar bibelskrivarna, så...mm...kanske. Skapad i betydelsen "kommit någonstans ifrån", precis som att kycklingar kommer från kycklingägg och att is kommer från vatten. (Sedan skulle naturligtvis frågeställningen om vad/vem som danade Gud komma...) Så man hade någon slags...utgångspunkt. Det är svårt att greppa något evigt. Sedan skulle naturligtvis frågeställningen om vad/vem som danade Gud komma... | |
| stuvelsberg | 2013-07-08 11:34 | |
![]() | Om gud existerat i evighet så kan man säga det samma om universum, givetvis. | |
| Rultatultan | 2013-07-08 11:36 | |
![]() | @stuvelsberg Inte enligt kristna doktriner. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-08 11:38 | |
![]() | Rultan. Spelar det någon roll? Universum måste väl ändå ha skapats av något? Eller vad menar du? | |