Spelrum
Giraffen | 21 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 18 |
Inloggade | 39 |
Mobilspel
Pågående | 19 248 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
annakarineli | 2011-12-03 13:34 | |
![]() | Hej på er! En liten akutfråga: Ska baka saffransbröd enligt ett recept innehållande rörsocker -men det "strösockret" har ju mycket större kristaller än vanligt strösocker. Går det bra ändå? Smälter det? Har bara smält det i stekpanna ett par gånger och då har det varit väldigt svårt att få det att smälta... | |
yogamama - Ej medlem längre | 2011-12-03 14:04 | |
![]() | Om det är rårörsocker som du menar så går det att använda precis på samma sätt som "vanligt" strösocker. Jag använder ofta det istället för strösocker. | |
Lillstölla | 2011-12-03 14:13 | |
![]() | Hej AK och Yoga, hur är det med er idag? | |
Maja G | 2011-12-03 14:15 | |
![]() | patlkoma efter renskavspajen...o soffan är upptagen!! | |
annakarineli | 2011-12-03 14:21 | |
![]() | Hej på er! Det är bara bra här. Hur mår ni? Jag har visat min lilla lägenhet för dess nästa hyresgäst. En tjej som verkade bli väldigt förtjust så det blir nog bra -bara jag som har lite ångest över att lämna in älskade lilla lya. :) Och ja, Yoga det är rårörsocker jag menar. Har degen på jäsning nu och det ser bra ut så här långt. :) Det är massor av år sedan jag gjorde en saffransdeg eller bulldeg för den delen så jag är inte så hemma på det här mad bakeriet. :) Så till nästa fråga: Jag ska göra längder och tänkte bre ut en blandning av smör och vaniljsocker i. Tror mamma brukar ha det i, men hur mycket smör kan det gå åt? Har kanske 50-75 gr. kvar och funderar på om det får bli en tur til affären medan det jäser? | |
annakarineli | 2011-12-03 14:26 | |
![]() | Hm... hittade nåt recept på fyllning av 150 gr smör så det får nog bli en tur... Lite orolig att jag förstått fel då jag har haft i 2 pkt jäst enligt beskrivningen men i de andra recepten med i övrigt samma mängder är det bara ett pkt... 2 pkt vanlig jäst står det. Det kan väl inte innebära något annat än just 2 pkt vanlig jäst på bit?? Dvs. 100gr. | |
Lillstölla | 2011-12-03 14:30 | |
![]() | Hej Maja! AK: Så det blir flytt för din del då antar jag:) Är ju bara normalt att du har lite ångest, du hade väl bott där länge vad jag förstod och är ju alltid så när det är dags för förändring. Hur blev det med sängen sen, köpte du den! Och du ska se att det kommer bli bra när du väl flyttat :) | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2011-12-03 14:40 | |
![]() | ak,det finns torrjäst,och jäst för söta degar och jäst för matbröd,men det menas nog att det inte ska vara torrjäst | |
annakarineli | 2011-12-03 16:20 | |
![]() | Åh herre gud! Giganterna gigantbröd... Kanske fick jäsa för länge eller nåt. Luktar vanilj i hela lyan gör det med. Av fyllningen. Det ska ju lukta saffran!! Det här liknar inte alls mammas saffranslängder! :-/ | |
Lillstölla | 2011-12-03 17:22 | |
![]() | Men smakar det gott då? | |
annakarineli | 2011-12-03 17:29 | |
![]() | Hej igen! Jag vet inte ännu! Det fick bli lite mat först :) Ang. sängen så, nej det blev inte just det exemplaret men blir nog en annan likadan. Dyrare men finare och med sängbord. Den första var väl kantstött när det kom till kritan och jag fick se närbilder. :-/ Hur är det med dig idag Lillstölla? Vad har du haft för dig? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2011-12-03 18:30 | |
![]() | Hallå Hallå vad gör ni lagar ni mat eller,jag sitter med alla barn och tittar på bollibompa | |
yogamama - Ej medlem längre | 2011-12-03 18:37 | |
![]() | 100 gram jäst låter lite mycket beroende på hur mycket degvätska du använde? Fan, jag är sugen på ostkrokar men det är ju halv storm ute :( | |
Lillstölla | 2011-12-03 18:40 | |
![]() | AK: Jotack det är bra, har kollat på skidor, glittrat klart fönstren och lite annat pyssel här hemma idag. | |
annakarineli | 2011-12-03 18:47 | |
![]() | Ja, Yoga, det tyckte jag med... Men följde receptet: www.smaskens.nu/2008...da ste.html Lillstölla: Det låter som att du har haft en bra dag! :) Här har det inte varit något vidare väder ute så innepysslande passade bra. :) | |
yogamama - Ej medlem längre | 2011-12-03 18:52 | |
![]() | Med dom proportionerna hade det nog räckt med ett paket, men jag tillhör ju de där förlorarna som bakar med kesella, så vad vet jag ;) | |
annakarineli | 2011-12-03 18:57 | |
![]() | Ja, jag tyckte det var lite knepigt. Hade köpt kesella för ändamålet jag med, men vi får se hur de smakar :) Har bara smakat en kant än så länge och den smakade väldigt sött så vi får se... Vem vet, det kanske blir en ny omgång :) | |
annakarineli | 2011-12-03 18:59 | |
![]() | Blev lite lockad att prova det där gamla receptet utan Kesella helt enkelt! :) Men man undrar ju om det inte var ett litet fel i receptet ändå... I alla andra recept är det ju 50 gram till motsvarande mängd vätska. | |
yogamama - Ej medlem längre | 2011-12-03 19:02 | |
![]() | Mina blev väldigt goda, precis som vanligt :) Däremot använder jag ett lastgammalt recept för pepparkaksdegen. Receptet kommer från min mormor och är minst 70 år gammalt, men det går inte att få godare peppisar än så! | |
annakarineli | 2011-12-03 19:04 | |
![]() | Jag som inte är någon van bagare borde nog ha hålit mig till något tryggt vanligt recept kanske :) Ska smaka av så snart värsta mättnadskänslan efter maten lagt sig! | |