Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
44
Inloggade86
Mobilspel
Pågående20 435

Forumkategorier

Användare Inlägg  
CHL2008-06-10 21:09
Antal inlägg: 1212

vet dock att vallhundar har en förmåga att göra detta, typ border collie å dylika som bor på hästgårdar.

Fast vi bor på hästgård på sommaren och mina äter inte hästskit ändå, kanske olika raser?

le-lou2008-06-10 21:14
Antal inlägg: 17496

nja de hundar jag känner som kompisar & familj har gör det, och de har alla möjliga raser. , de flesta gör nog det i nån utsträckning. Kanske nosar de på marken ute i skogen, harpluttar åker ner (tydligen massa d-vitamin i sånt och är bra för de, samma sak med hästskit) :/.
Visst är de asätare, morsans hund slickade i sig lite stendöd gammal lillfågel sist vi var ute på promenad. Plus att den fullkomligt älskar hästskit.
Rätt äckligt, fram med maskmedel hur som helst.

mimmipigg12008-06-10 21:15
Antal inlägg: 370

Har kollat lite lätt bland inläggen och jag blir ledsen att så många har en sån inskränkt syn på människans bästa vän!

Hunden skyddar oss, jobbar med polisen för att hitta försvunna barn och vuxna. Den söker efter narkotika, fungerar som brandvarnare, hjälper handikappade i deras vardag,mm mm. Jag skulle kunna hålla på hur länge som helst, men jag tror ni fattar vad jag menar!
Hunden och människan har följts åt sen stenåldern!

Svenskarna och deras kontrollmani är en otäck historia. Vi är rädda för allt vi inte känner till, och kommer nog snart att städa ihjäl oss i våra försök att vara "perfekta". Njut av samspelet mellan oss och vår trognaste följeslagare istället. Lite naturlighet dödar ingen! Sen förstår jag att det finns en liten klick människor som har verkliga problem med allergier, genuin hundrädsla osv. Men riktiga hundägare tar ansvar för sina djur och ser till att de inte ställer till med tråkighetr för nån utomstående...

Utomlands finns det numera relativt frekvent "hundcafeer". Jag hoppas de bli vanligare i Sverige också, då kan ni som är hundrädda gå dit och fika, kolla hundar och ägare och är samtidigt fria att gå så fort ni vill. Bra terapi! Jag tycker inte man ska låta rädsla begränsa ens liv, oavsett om det är rädsla för ormar spindlar ellerhundar mm.

le-lou2008-06-10 21:18

mimmipigg - jag förstår att du älskar hundar. Jag gillar hundar med.

om jag skriver ett liknande inlägg om min älskade boaorm viktor och uppmanar till kamp för rätten att ha med honom på cafer, får jag nåt gehör då tro?

Kan inte folk förstå att vi inte kan tvinga andra människor att älska ett visst djur bara för att vi själva gör det ? Oavsett om det är renligt eller ej, farligt eller ej, trevliga eller ej, hjälpsamma eller ej ?

Minta2008-06-10 21:26
Antal inlägg: 20042

Bra mimmipigg, tack för ditt inlägg :)

mimmipigg12008-06-10 21:27

Jag vill inte tvinga någon att älska någon öht. Men jag tycker det är tråkigt att det alltid är nej-sägarna som "vinner"! Likadant överallt. T.ex: 1 barn i en klass har en religion som tar avstånd från vårt svenska julfirande. Då får ingen i den klassen fira jul i kyrkan med andliga sånger...

mommesfrites - Ej medlem längre2008-06-10 21:29
Antal inlägg: 7605

Jag älskar djur men de behöver inte delta i ALLT som människor gör.
Hundar måste ju få vara hundar också. De VILL dricka vatten i smutsiga pölar och därigenom får de säkert mask, vilket nu aldrig mina barn eller jag har haft.
Jag kan nästan lova att de tycker att kadaver doftar mycket bättre än kaffe, alkohol, rök och avgaser.
Så var trivs de bäst?

Minta2008-06-10 21:29

Att sitta en stund med en hund på ett utekafé kan knappast skada någon mer än att hundar vistas ute som vanligt ute bland människor. Om vi accepterar att hundar finns bland oss får vi faktiskt lära oss tolerera dem också. Vi får förbjuda dem om de utgör ett sådant stort problem i städerna. Och jag tror risken är minimal att de tränger ut människor från serveringar. De får bara vara på ställen som inte är inhägnade (om ägaren tillåter det).

Minta2008-06-10 21:30

Hundar får sällan mask. Har jus talat med veterinären för jag trodde att hunden måste avmaskas då och då men så är inte fallet.

Minta2008-06-10 21:32

mommesfrites. Jag gör ingen uppdelning av vad min hund gillar bäst, hon gillar att göra många saker och framförallt att vara med. Jag gör allt som tänkas kan med henne: promenerar, springer i skogen, tränar agility, kantarellsök, cyklar, badar. Det utesluter inte att det är trevligt nån gång ibland att gå på kafé.

le-lou2008-06-10 21:33

det är inte alltid nej-sägarna som vinner ? Vinner och vinner förresten. Du kan gå med din hund i koppel ute på stan, vad är det ni kämpar för egentligen? Rätten att sitta på ett fik där folk äter mat med er hund? Är det hemskt stora uppoffringar att koppla hunden eller att skippa cafebesök när hunden är med liksom?

Gör som CHL här ovan istället och ta med hunden på tur där den trivs och ska vara istället. Det verkar som att för de flesta hundägare ändå är det en självklarhet att tex koppla hunden bland folk, de får bära hundhuvudet (bokstavligt talat) för den klick hundägare som skiter i att visa hänsyn, tyvärr.

Det handlar ju inte om att totalförbjuda hundar, avliva dem eller något annat hemskt.
Ska du blanda in hur man håller och för djur, med nån situation i en skola (som för övrigt låter så bizarre att jag tvivlar på att den ens förekommit) , så får du göra det själv. Vi snackar hundar här.

le-lou2008-06-10 21:35

minta - greppar du inte att ekvationen livsmedel och djur inte riktigt går ihop enligt väldigt många människor och även Miljöförvaltningen ?

mimmipigg12008-06-10 21:35

Och visst le-lou. Ta du med din boaorm vart du vill, bara du tar ansvar för den så har jag inga problem med det!

Jag antar ju att du som är en vuxen människa inte tänker agera så att folk omkring dig far illa över ditt älskade husdjur. Självklart!

le-lou2008-06-10 21:36

du pratar om att ta skada ... det är ju främst för den här orsaken som det inte ses positivt att släpa med hund till matställen, något jag förstår mycket väl.

le-lou2008-06-10 21:37

mimmipigg - hur tar jag ansvar för den då ? jag ska alltså stå först i kön att komma och sätta på mig på ett fik, bara för att jag vill ha med min boaoarm? Det är ju sinneslött. Aldrig att jag skulle prompt kämpa för min rätt att ha med nåt husdjur bland folk (där man vet att det förmodligen sitter både en och annan som skulle vara livrädda för den).
Husdjur-hörs inte det på namnet vart de ska vara ?

Minta2008-06-10 21:37

Jag håller återigen med dig mimmipigg. Jag förstår inte detta kontrollbehov. Det är väldigt blygsamma saker jag ber om tolerans för mig och min hund för. Men trots allt har jag bara positiva upplevelser av att gå på kafé med min hund, de flesta tycker att det är trevligt och pratar och blir charmade. Det förstår jag om inte alla blir men därifrån till att inte tolerera tycker jag är tråkigt.

Minta2008-06-10 21:40

Nej, Le lou det greppar jag inte när det gäller de kaféer jag går på. De är utomhus och det tycks inte vara några problem, man sitter inte heller inpå andra. Jag tycker däremot inte att hundar ska vara inomhus på kaféer eller restauranger om det inte är särskilda hundkaféer somd et finns en del dock inte i Göteborg än.

mimmipigg12008-06-10 21:41

ja, jag har alltid tyckt att hundar är trevligare än människor! Framförallt för att de inte har en massa förutfattade meningar om andra arter =)

Vi, min hund och jag, är väldigt sällan i stan. Alltför sällan faktiskt. Det är nämligen nyttigt för hunden med miljöträning...

mimmipigg12008-06-10 21:43

Le-lou. På riktigt, om du inte vet hur du ska ta ansvar för din boaorm så ska du inte ha den ..

Minta2008-06-10 21:44

Precis vad jag tänkte säga och har skrivit förut. Det blir trevligare socialare och därmed tryggare hundar om de får vara i många olika miljöer.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?