Spelrum
Giraffen54
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
44
Inloggade101
Mobilspel
Pågående19 874

Forumkategorier

Användare Inlägg  
katalias - Ej medlem längre2009-04-08 21:41
Antal inlägg: 2032

Kissed, vore ju trist om det verkligen inte fanns nivåer mellan kallt uträknade straffskalor och "öga för öga"-mentalitet (det vill säga låta dem dö). Men nivåerna finns där. Det är inte antingen eller.

Jag har också en personlig och ganska varm känsla i magen att en dömd brottsling får en chans till en drägligare tillvaro efter 28 år. Men jag debatterar efter princip, inte efter min personliga medkänsla.

Och att jag över huvud taget tog ett steg in i den här debatten är inte ens för att jag tycker något om AÖ:s fall specifikt, utan hur vissa medier har hanterat hennes "hemkomst".

Maja G2009-04-08 22:03
Antal inlägg: 10730

kissed: Hon har väl inte gjort vilket brott som helst, utan hon har varit med om att ta livet av två personer..Det kallar jag inte vilket brott som helst!

Vi har inte dödsstraff här i sverige och tur är väl det...Hon kommer få det betydligt bättre var hon är hamnar här i Sverige, nu blev det nog hinseberg om jag är rätt underrättad va?

Tycker fortfarande att vi ska ta seden dit vi kommer..Vi har ansvar över våra handlingar och jag tror inte det var en överraskning för henne att USA har hårda straff vid polismord..

Amiable2009-04-08 22:16
Antal inlägg: 1365

Av vad jag har förstått nu..med AÖ - så har hon tagit seden dit hon kom(amerika), med sitt svenska medborgarskap blir hon nu en svensk fånge och med det så fårhon ta den svenska seden som den är..

JaapConrad - Ej medlem längre2009-04-08 23:15
Antal inlägg: 1788

Det här kan vara Reinfeldts största riktiga misstag, opinionsmässigt. När Annika Östberg landat kommer fler sätta sig in i hennes fall, och upptäcka att det inte var deras lilla au-pair dotter som hamnat snett. De kommer fråga sig varför en sekund av statsministerns tid vigdes åt denna förhatliga Tony Ohlsson-kvinna så länge Dawit Isaac fortfarande sitter fängslad.

En felbedömning från den nuvarande regeringens sida - men med lite tur så fortsätter sossarna sin självdestruktiva bana och låter Bodström antyda att HAN minsann ägnade ännu mer resurser åt fallet Östberg, medan han och Lindh deporterade egyptier.

kissed - Ej medlem längre2009-04-08 23:24
Antal inlägg: 3037

Men var skriver jag att det är "vilket brott som helst" maja?
Det låter som du tror jag ringaktar hennes brott. Det gör jag absolut inte!
Hon har begått avskyvärda brott och ska givetvis straffas för det.
Men hon har ju tagit sitt straff nu, 28 år verkar vara en rimlig tid för de brott som hon utfört.
Då är hon väl ändå värd en andra chans i frihet nu eller?

anneli72 - Ej medlem längre2009-04-08 23:47
Antal inlägg: 11612

Vad jag menade med att Cafe Opera har bytt sitt namn
efter Riccardo var att fotbollsklubben inte heter så numera.
Den heter Djursholm FC numera pga olämpliga spelare.

Snoosy2009-04-08 23:59
Antal inlägg: 4273

dude, är ledsen, märkte att jag missat en del i vad vad du skrev.

Reagerade på då du svarade mig tidigare i tråden.
Svar, nej jag vet inte mer än an andra om det mord som begicks. Vet bara att det inte var hon som avlossade det dödande skottet.
Tycker därför det är hemskt att hon dömts till fängelse i så många år.

Hoppas att hon kan få leva några år i frihet med sin mamma, som jag förstått är så pass gammal att man inte vet hur många år man har kvar.
Unnar både Annika och hennes mamma några år tillsammans.

Sen grejen med vulcan. Kanske lite att ta i att kalla någon hatisk. Men nog var det några hatiska inlägg, annars hade jag inte reagerat.

Snoosy2009-04-09 00:03
Antal inlägg: 4273

Försvarar inte mord.
Men man måste förlåta.
Ingen är densamma person hela livet.
Annika Östberg har nog ångrat många gånger det hon gjorde då.

Minta2009-04-09 00:14
Antal inlägg: 20042

Jag tror också på förlåtelse när det är befogat och inte spel för gallerierna. Det förvånar mig inte att människor som inte värderar personer utan arbete eller pengar särskilt högt, inte tillmäter AÖ något knappt något människovärde.

Minta2009-04-09 00:14

bort med ett något

vulcan2009-04-09 00:21
Antal inlägg: 7666

Jag fattar inte hur du får det till att jag är hatisk Snoosy. Däremot vägrar jag se Annika Östberg som ett offer. Jag förstår att hon haft ett jävligt liv i många stycken, men det handlade ändå om en räcka frivilliga beslut som till slut placerade henne i fängelsecellen. Hon hade ett gediget brottsregister redan innan de två morden. Jag ser henne varken som bättre eller sämre än Tony Olsson/Andreas Axelsson. Däremot motsätter jag mig inte att hon friges snart. Min personliga uppfattning är att för vissa brott är det rimligt att man får sitta inlåst i åtminstone 20 år, oavsett om man är farlig eller inte. Efter det är det bara rimligt med fortsatt inlåsning om det fortfarande finns en hotbild. Jag tror inte det finns det i Annika Östberg-fallet och då är det rimligt att släppa henne fri och anse att hon sonat det mycket allvarliga brott hon begick. Jag är helt emot det inslag som finns i det amerikanska systemet att folk får sitta inspärrade tills de dör, trots att de är gamla och sjuka och helt ofarliga. En av Charles Mansons medhjälpare i mordet på Sharon Tate fick inte villkorlig frigivning häromåret trots att hon är över 60 och lider av en mycket svår och progredierande muskelsjukdom. Då handlar det bara om hämnd.

anneli72 - Ej medlem längre2009-04-09 00:25
Antal inlägg: 11612

Kolla in bilderna på nätet ang Sharon Tate så förstår man resten.

vulcan2009-04-09 00:28

Sen glömmer man i debatten gärna bort att straff också handlar om upprättelse för offer och offers anhöriga. Jag tror det är oerhört viktigt att den som drabbas av ett så fruktansvärt brott får samhällets kvitto på att det inte accepteras. Att som i John Hron-fallet låsa in de nazistiska horynglen i ett par år på nån ungdomsvårdskola är ett hån mot hans föräldrar. En sak jag lärt mig de senaste åren genom direktkontakter med drabbade är hur fruktansvärt det är att som anhörig drabbas av att någon nära blir mördad. Men i debatten här finns fortfarande mycket lite av den vinkeln med. De anhöriga till den polis som Annika Deasey mördade framställs som kallsinniga och hämndlystna. Jag tror iofs att de hade mått bättre av att kunna förlåta och försonas med det inträffade. Men jag skulle inte drömma om att peka med ett dömande finger mot dem.

vulcan2009-04-09 00:33

"debatten här" syftar inte på den här diskussionen just utan mer hur Annika Deasey/Östberg-fallet har framställts i Sverige. Vad jag tycker de flesta av oss misslyckas med är att ta in hela bilden. Endera blir man aggressiv och hämndlysten mot brottslingar utan all försoning och förståelse. De är "monsters" och "scumbags" bland amerikanska dödsstraffssupporters. Eller så tycker man bara synd om brottslingarna och skiter mer eller mindre i offren. Tyvärr finns det gott om människor i anti-dödsstraffsrörelsen som beter sig nåt rent för jävligt och respektlöst. Mitt mål är att försöka se och ta in båda sidor av saken. Därmed inte sagt att det är särskilt lätt.

Minta2009-04-09 00:34

Jag håller med om att John Hrons mördare fick alltför lindriga straff. Verkligen ett hån. Föräldrarna fick inte upprättelse och mördarna har nya identiteter tror jag. Det mordet påverkade mig djupt, det skedde nära trakter där jag bodde som ung och jag var skolkamrat med hans mamma. Men i AÖ: s fall måste man anse att 28 räcker för att sona ett grovt brott om hin inte anses farlig längre och skött sig exemplariskt i fängelset. De anhöriga till de mördare måste också anses fått upprätteöse efter så lång tid i den mån de kan få upprättelse. Jag tror inte man hjälper dem heller genom att leva kvar i känslor av hämnd och hat.

Minta2009-04-09 00:47

anhöriga till de mördade

le-lou2009-04-09 02:14
Antal inlägg: 17500

Annika Ö har framställts som ett oskyldigt offer i en serie händelser som hon inte kunde säga nej till. Inte för en sekund tror jag att det hade lagts fram på samma sätt om Annika varit en man - ännu mindre om hon var svensk, fast med utländsk härkomst. (Eller då kanske man inte är helt svensk?)
Sympatierna får hon för att hon är svensk, blond och för att hon har en mamma som är gammal. Vi skiljer verkligen på brottsling och brottsling i det här landet.

le-lou2009-04-09 02:18

För att inte tala om hur en del tidningar har mage att jämföra Annika Ö med Dawit Isaak ..... "En hemma, en kvar" . SUCK.

le-lou2009-04-09 02:28

vi plockar hem en trippelmördare i ett specialchartrat plan för en halv miljon kronor. En människa som aldrig betalat en spänn i skatt till Sverige - eftersom hon knappt har bott här. Nu är hon helt plötsligt svensk? Hon har fått lära sig svenska på nytt som vuxen inne i fängelset, hon kunde inte vårt språk. Så svensk är hon. Hon är född här ja, och hennes mamma bor här och thats it.

Hon har varit fånge i ett demokratiskt land, dömd för brott hon har begått och att ni och flera andra debatterar om VEM som höll i pistolen - ja det övergår mitt förstånd.
Jag tycker det är löjeväckande. Allt är ett politiskt spel och inget annat. Annika Ö - en svensk ängel. Välkommen hem.

micro1132009-04-09 06:03
Antal inlägg: 17542

Enligt vittnet Cox sköt A:Ö två dödande skott mot ena offret - alltså handlar det inte enbart om medhjälp till mord.

Dessutom är det tre personer som hon på olika sätt varit med och dödat. Ett dråp 1972 samt polisen och butikskillen 1981.

Skall vi kanske benåda Axmyr också- trippelmördare som nu suttit över tjugofem år, och nog blir en smekning i samhället *ironi*

A:Ö är amerikan och begick sitt brott i Amerika, därmed skall hon sitta i Amerika och avtjäna den tid som deras rättssystem bestämt. Blir det hela livet, så då är det hela livet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?