Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 462 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-04-28 19:44 | |
![]() | Det finns väl lössläppta kvinnor överallt. Och om nån skulle säga så skulle jag säga ja en del kanske men långt ifrån alla:) | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-28 19:45 | |
![]() | Så, det har ingen relevans egentligen förutom att du ville ha det sagt!? | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-04-28 19:46 | |
![]() | vad händer... jag skriver till en på min msn och det kommer tomma inlägg här från mig. Måste nog boota om sorry för detta | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-04-28 19:47 | |
![]() | jag är enkel.....jag läser...reagerar..skriver | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-28 19:49 | |
![]() | Du får vara glad att alla inte är lika enkla som du då, för har enligt min mening gett dig ut på hal is. Jag respekterar att du läser...skriver...reagera r... det är modigt på sätt och vis. Sedan blir det ju lite motsägelsefullt, när det nu visar sig att det kanske inte har så mycket med svenska män och invandrare att göra egentligen (något som du verkade tycka först- åtminstone vad gäller invandrare), utan om den svenska kvinnan! | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-28 19:52 | |
![]() | Bino. Du ger ett mycket förvirrande intryck i ditt resonemang. Vag gäller att ta 'risker' så åker jag bil, trots att jag kan krocka även om det inte precis är vad jag räknar med. Flyger jag kan jag störta. Röker jag kan jag få cancer. Sen ditt prat om tjejer som 'klär sig som luder'...???? Ja, ungdomar kan verkligen klä sig knepigt, men om någon nu skulle missuppfatta klädseln och ta tjejen för 'luder' så skall väl en överenskommelse om sex och därmed betalning för detta erläggas? Det är väl den gängse ordningen kund-hora? | |
| sopfia | 2009-04-28 20:06 | |
![]() | Har precis spenderat någon timme med att läsa igenom den här tråden och kan inte direkt säga att den gav mig något intressant. Rapporten handlade om antalet anmälda våldtäkter. Inte om antalet våldtäkter i sig. Det sades i rapporten att det stora antalet anmälda våldtäkter i Sverige skulle handla om tidig sexualdebut, mängd alkohol som konsumeras etc. Den innehöll vad jag vet inget om vilka som var gärningsmän eller kvinnor. Att skylla på 'invandrare' med 'annan kultur' känns som 1800-tals resonemang när man tänkte på folk från andra platser i världen som 'ociviliserade barbarer', då skräckromaner gärna fick utspela sig i exotiska miljöer för att inte alltför svårt chocka den ovärldsvana västerländska allmänheten. Tillbaka till ämnet. Tidig sexualdebut har jag svårt att se något samband med. Dock, ganska givet för mig åtminstone, så har säkert fritt flödande alkohol med saken att göra, inte för att Ågren ofta kommer på besök dagen efter som någon, ganska obetänksamt, uttryckte sig, utan helt enkelt för att redlösa personer är mer oförmögna att försvara sig än andra. En våldtäktsbenägen och makttörstande person i den situationen kan ju lätt ta för sig, i synnerhet som det sen 'bara' är att sätta ord mot ord. Jag har bott i mer än ett land i Världen, just nu hör jag hemma i England, som skulle vara tvåa på listan. Känns konstigt om våldtäktsfallen skulle vara färre här, dels med tanke på alla de grova fall som rapporteras i media. Sedan jag flyttade hit för att plugga i oktober har jag hört talas om eller kommit i närkontakt med minst 14 fall av våldtäkt. Två av dom hände i min egen lägenhet. Tar för givet att det är en underrepresentation av hur många som egentligen har hänt. Detta i en community av cirka 2000 personer som bor på Campus. Anmärkningsvärt är att jag lever i en miljö där droger och alkohol är vardagsmat för många, och kanske just därför är överfallsvåldtäkter etc så vanliga här. Detta alltså bara för att säga något om hur vanligt det verkar vara här. Har vidare diskuterat den här rapporten med mina kompisar här och det enda jag kan säga är att de applåderar och hurrar på oss för att vi har kommit så långt att vi har lyckats öka antalet tjejer som vågar 'komma ut' som våldtäktsöverlevare. Många av mina vänner har antingen erfarenhet av våldtäkt mot dem själva eller någon i deras närhet, men som diskussionerna går så är kunskaperna om vad våldtäkt är och vart gränsen går väldigt små här. Detta sägs vara på grund av bristfällig sexualundervisning i skolan, ingen riktig offentlig dialog etc. Kanske erbjuder vi i Sverige en större kunskap om vad brottet innebär och vad våra rättigheter är. Det ligger ju också i våldtäktens natur att ta ifrån dess offer känslan av värde och istället fylla henne eller honom med skam. 'Det var kanske mitt fel' är något man hör ofta i diskussioner om detta. Därför är jag som svensk stolt över de framsteg vi gjort, även om vi har en jävla lång väg att gå fortfarande. Att fler personer vågar anmäla våldtäkt är ett bra steg på väg mot att brottet kommer få större uppmärksamhet, prioritet och att kunskapen om hur man ska hantera dess offer ska kunna utvecklas. För att avsluta så gör det mig otroligt upprörd att folk hellre tjafsar om skuldfrågor som omöjligt kan fastställas än de enas och arbetar tillsammans mot ett samhälle som på bästa möjliga sätt kan ta hand om de människor som behöver det, månne det vara personer som har blivit utsatta för brott eller folk som är sjuka eller störda nog att begå dom. Vad fan bryr jag mig om ifall han som gav sig på mig heter Svensson eller något annat. Sjuka människor finns i alla kulturer och länder... | |
| Jacob_Flygar - Ej medlem längre | 2009-04-28 20:15 | |
![]() | Bino, om du själv eller någon som står dig nära blir åtalad men ännu inte är dömd antar jag att du tycker det är helt rätt om någon innan skuldfrågan är avgjord publicerar personuppgifter av det slaget på nätet? Jag hoppas att ditt inlägg tas bort av någon övervakare. | |
| sopfia | 2009-04-28 20:19 | |
![]() | Jacob- Väl Rutet! | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-28 20:21 | |
![]() | Och tack till dig sophia som summerar upp det hela väldigt bra och med personliga reflektioner! | |
| sopfia | 2009-04-28 20:30 | |
![]() | Dude: Blev ett något långt inlägg men jag blir förbannad när folk kastar ur sig saker utan att tänka sig för och sen tafflar med att försöka försvara åsikterna och mer och mer målar in sig i ett hörn väldigt långt borta från sakfrågan. Vad man verkligen borde göra är ju att se själva rapporten som något bra och sen ta nya tag för att göra det hela bättre istället för att fortsätta skapa irritation och hat genom att kasta anklagelser omkring sig. Det skapar inte direkt en bättre miljö för någon. Som våldtäktsöverlevare, som vän till våldtäktsöverlevare, som en som trots mina unga år har lagt ner mycket tid och energi på att engagera mig i just den här frågan så är en tråd som denna mest sorglig. Den visar att vi har mycket långt kvar att gå innan vi kan hantera problemet med våldtäkt samt erbjuda bästa möjliga stöd för dom ibland oss som blir utsatta. | |
| Susssött - Ej medlem längre | 2009-04-28 20:35 | |
![]() | Ja inte är det så konstigt att våldtäktssiffrorna stiger bakom de siffrorna ligger i många fall även kvinnomisshandel som ju ofta drabbar kvinnan det också & det är enorma livsöden som tragiskt nog hamnat på så höga nivåer att man nu från övriga Europa/Världen reagerar...Att anmäla Våldtäkter & sjukvårdens omhändertagande har blivit bättre men vad händer när det når rättsväsendet????& de kvinnor som utsatts av Förövare i rättsväsendet är totalt rättslösa..... En misshandlad våldtagen kvinna till en Polisman har ingen rätt till rättvisa alls.....& dessa Poliser möter sedan i sin tur andra kvinnor de ska utreda....gissa vad resultatet blir med ostraffade våldtäktsmän i sådan position......? Gå in & påverka rättsrötan i vårt land.... www.namninsamling.com/kvi nna_utan_skydd | |
| sopfia | 2009-04-28 20:42 | |
![]() | Suss: Europa och Världen borde ju reagera på sina egna länder också och undra varför dom inte har så många anmälda fall. Tycker det låter konstigt, väldigt konstigt, att vi skulle vara så högt över alla andra i statistiken. Vidare, jo, rättssystemet lämnar myckt övrigt att önska. Har fått bättre behandling här i England när jag kommit i kontakt med polisen i den här frågan än vad jag någonsin fick i Sverige. Som sagt, 'rötan' finns i alla länder, alla kulturer och i alla samhällsskikt. Vad vi måste göra är ju att jobba för ett tryggare samhälle där en dialog om detta är möjlig, både genom namninsamlingar och officiella påtryckningar som den du föreslår men också genom vår egen dagliga attityd och sättet vi tänker, talar, och agerar. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-04-28 21:02 | |
![]() | Sopfia, intressant bakgrund du har. Får jag ställa ett par frågor? a) Tycker du att rapporten är goda nyheter eller dåliga? Varför/Varför inte? b) Eftersom du antyder att du har läst rapporten, skulle du kunna länka till den? Det pressmeddelande som kommenterats av familjen Diesen, av vilka Christian är notorisk för sin osaklighet, är på flera punkter självmotsägande. Diesen et al. antyder att det INTE rör sig om högre anmälningsbenägenhet. Diesen har tidigare framkastat hypotesen att sverige har fler faktiska våldtäkter för att vi är så jämlika (det skulle göra män arga och frustrerade). Emellertid säger säger forskningsledaren Liz Kelly så här: - Det finns inte bara en förklaring till det höga talet. Här har ni en bättre anmälningsupptagning än på andra håll, våldtäktsbegreppet har utvidgats och det finns en större vilja hos svenska kvinnor att anmäla våldtäkter även inom relationer. För att klarlägga om det rör sig om en högre verklig förekomst krävs mer forskning, säger professor Kelly. I klarspråk: det är förmodligen högre anmälningupptagning det rör sig om, och vi vet inte om det rör sig om andra faktorer. Alkohol eller tidig sexdebut tycks hon överhuvudtaget inte beröra. Man kan också notera att det rör sig om en ratio på 1:50 i våldtäktsanmälningar mellan exempelvis Grekland och Sverige. Jag skulle gärna läsa den faktiska rapporten. Jag misstänker att professor Christian Diesen, som tillsammans med sin fru Eva företräder Sverige i studien är medvetet osakliga när de antyder att det rör sig om något annat än högre anmälningsbenägenhet. Skälet att jag misstror dem beror delvis på det oförnuftiga i att det begås femtio gånger fler våldtäkter i Sverige än i "liknande" länder med samma befolkningsmängd, samt att Diesen, med bakgrund i KPML(r) under sin karriär gjort ett antal mycket underliga uttalanden. Det är också därför jag frågar om du tycker nyheten är "bra" eller "dåliga" nyheter för Sverige. | |
| Dyslekso | 2009-04-28 21:16 | |
![]() | Var ÄR rapporthelvetet egentligen? | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-04-28 21:21 | |
![]() | Delar din frustration. Tydligen så presenterades resultaten i Sverige först, pga de bisarra skillnaderna mellan oss och resten av världen. Rapporten skulle enligt DN presenteras på tisdag (idag) för oss andra. Det enda jag kunnat gå på att projektet heter EU Daphne II. Hittar dock inte rapporten. Om det är Diesen har stått för den svenska statistiken så anar jag det värsta... | |
| sopfia | 2009-04-28 21:22 | |
![]() | JaapConrad: Har tyvärr inte läst den faktiskt rapporten. Har väl ungefär samma information om den som de flesta andra i den här tråden - det man har fått genom media, och det är från den utgångspunkten jag skriver. Skulle vara väldigt intressant om man kunde lägga vantarna på den dock. Generellt så tycker jag inte att det är varken bra eller dåliga nyheter. Till rapporten i sig ställer jag mig tveksam - precis som du grundat på det osannolika i resultatet. Å andra sidan, om det nu verkligen är så att vi har så många fler anmälda fall så måste ju det bero på något och från min utgångspunkt (med tanke på att jag ser det som totalt osannolikt att vi har så många fler våldtäkter) så måste det till stor del bero på högre anmälningsbenägenhet och det tycker jag är goda nyheter isåfall. Dessutom så tycker jag att det är viktigt att diskussionen förs upp till ytan. Även om rapporten i sig inte är tillförlitligt så väcker den debatten och öppnar upp dörren till vidare funderingar kring ämnet (så länge det inte händer i en så felriktad tråd som den här började som/utvecklades till). | |
| Mouche - Administratör | 2009-04-28 21:22 | |
![]() | Jag har avlägsnat ett -mycket- olämpligt inlägg från tråden och jag förutsätter att den skribent som satte in inlägget inser HUR fel sådana tilltag är. Mouche | |
| Dyslekso | 2009-04-28 21:22 | |
![]() | Nej, var också inne där. Reagerade på att miljön kändes så... sökvänlig. =) | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-04-28 21:52 | |
![]() | dude..vadå hal is....jag har väl rätt att uttrycka mig som alla andra.... | |