Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 46 |
Mobilspel
| Pågående | 19 906 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:46 | |
![]() | Katalias, jag planerade seriöst barnaskara redan som barn själv och hade förmodligen adopterat om jag hade varit infertil. Du har min fulla respekt och behöver inte försvara dina åsikter. Du vet vad graviditeter innebär, har känt ett barns beroende och tillit. De som envisas med att du missar något väsentligt vill nog bara känna sig en smula bättre. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:47 | |
![]() | kissed, för sjuttioelfte gången. Jag har inte valt något. Jag har helt enkelt inte längtat efter barn och därmed inte skaffat något. Det är inte ett aktivt val, bara en konsekvens. Nej, jag kan aldrig veta FULLT UT vad moderskap innebär. Men jag kan absolut veta vad moderskap innebär genom vanlig observation. Jag har suttit i lång intervju med en kvinna vars som tog livet av sig. Det var mycket upplysande i ämnet. Och som jag redan nämnt, jag har en mor, systrar, väninnor... Jag vet att det finns en alltigenom superstark kärlek som infinner sig. Precis som det ska vara. Men jag har ingen längtan efter barn. Därmed finns det inläggskrivare i denna tråd som menar att jag missar en väsentlig dimension i livet (orkar inte leta efter dessa inlägg) och det är det jag vänt mig emot. Min erfarenhet av mina närståendes upplevelser tycker jag räcker gott och väl för att bilda mig en uppfattning om vad moderskap innebär. Man måste inte känna allt själv för att förstå det. Jag har aldrig kritiserat människor som skaffat barn (även om det i vissa få fall kunnat vara befogat) men själv har jag blivit kritiserad. Egentligen bryr jag mig inte, men jag tycker att det är ett intressant fenomen som gärna får diskuteras. Därför delar jag med mig av hur jag lever. | |
| pion ekrot | 2009-05-19 21:52 | |
![]() | Så om jag har upplevt och upplever en kärlek så sjukt stark och icke övergående att det inte ens egentligen kan förklaras som "bara kärlek", så är ändå mammors kärlek till sina barn något liiite mer speciellt och något liiite större än så? :) Hahaha, gud så förmätet. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:52 | |
![]() | mommes, jag kan berätta att min mamma blev adopterad till grannbyn (i Serbien) av ett barnlöst par när hon var sex år gammal, året efter andra världskrigets slut. Varje söndag var hon "ledig" och kunde gå genom skogen för att vara med sin "riktiga" familj, som då bestod av mamma (som var änka för andra gången) och fem syskon. Hon har berättat att den där första dagen i nya hemmet, efter att hon blivit visad alla sina sysslor, gömde sig uppe på höskullen och grät hjärtat i tusen bitar. Denna lilla sexåring svor dyrt och heligt att hon så fort hon fick lämna hemmet skulle gifta sig med en man och få många barn, för dessa barn skulle hon ALDRIG lämna ifrån sig. Bilden av den här lilla flickan på höskullen har sedan dess aldrig lämnat mig, och den har också varit svaret på många frågor kring min mammas extrema kärlek till oss systrar (fyra stycken). Jag har upplevt en mors obeskrivliga kärlek - absolut. | |
| le-lou | 2009-05-19 21:52 | |
![]() | kissed : "pion ekrot-Jag påstår dessutom att "den där kärleken som ej kan beskrivas med ord o.s.v ej heller är begränsad till barn. Det vill jag påstå att den är. Ingen som inte har barn kan föreställa sig den." Precis, men skriva såhär uppfattas tydligen som väldigt provocerande och lite som att man slår sig för bröstet och säger "tihi - jag har nåt som DU inte har". Tyvärr, eftersom man missar det väsentliga i det vi skriver: Det går inte att beskrivas innan man själv hamnar där. Thats it. | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:54 | |
![]() | Jag menade inget illa med mitt inlägg katalias utan ville bara få lite perspektiv till hur man ser på ordet missar. Jag har tydligen missat att du skrivit att det inte var ett aktivt val vad det gäller barn eller inte barn, sorry:-) Och till mommes så tycker jag det är synd att du säger att vi som talar för barn vill se oss som lite "bättre". Det handlar det absolut inte om vad det gäller mej i alla fall. Jag har förklarat förut i ett inlägg att jag har full respekt för de som väljer bort barn i sina liv. Vem är jag att bestämma över andras liv? Tvärtom tycker jag det är bra att man väljer bort barn om man inte har en längtan till det eftersom det är ett livslångt åtagande som man inte ska ge sig in på om inte känslan finns där. Det kan inte båda gott för varken barnet eller föräldrarna. Det finns nog många som tyvärr skaffar barn pga av fel avsikter:-( | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:56 | |
![]() | (kissed, jag trodde heller inte att du menade något illa. Blev väl bara lite trött på att det hela tiden pratas om att det är ett val när man inte har barn.) | |
| le-lou | 2009-05-19 21:57 | |
![]() | mommes - sluta uppvigla. Ingen vad jag har sett har kritiserat katalias beslut till att inte skaffa barn. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:58 | |
![]() | le-lou, så det är endast egen upplevelse som räknas? att man faktiskt KAN FÖRSTÅ det där fantastiska... det räknas inte alls? | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:58 | |
![]() | val, beslut... suck. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-05-19 21:58 | |
![]() | Mommes. *ler* | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-19 22:00 | |
![]() | Nå, jag lämnar härmed denna tråd. Den handlar ju faktiskt inte längre om TS fråga om barn är meningen med livet, för det tror jag alla är ganska överens om inte har med varandra att göra. Eller? Ha det fint alla, föräldrar som icke-föräldrar. | |
| Minta | 2009-05-19 22:01 | |
![]() | upa, varför förutsätter du att hormoner styr de som får barn mer än de som väljer att inte få det? Deras hormoner kanske inte ger samma budskap? Jag försöker inte övertyga någon om att de måste skaffa barn därför att de annars missar något. Jag reagerade på att katalias tycker att det är provocerande att de som har barn tycker att livet fått en extra dimension. | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2009-05-19 22:02 | |
![]() | Jag kan inte säga att jag någonsin har längtat ihjäl mig efter barn. Jag kan inte säga att jag känner så nu heller. Men vad jag däremot känner är en liten, men gnagande oro om att jag kanske ångrar mig en dag. Kanske finns oron där för att det ännu inte är alldeles för sent (även om de biologiska klockorna ringer aggressivare för varje minut jag lever). Jag hoppas att jag är lika tillfreds som du är katalias, när jag fyllt 40. Jag hoppas att jag inte kommer att kunna provoceras av andras syn på vad som är livets mening - trots att attityden kan vara att man i princip kvaddat livet om man inte har barn. Det borde inte störa mig det minsta om jag känner att jag mår bra hur det än blev. Men jag har ingen aning. Det enda jag vet är att jag inte kan uppleva hur det är att vara förälder genom att vara nära anhöriga som blivit det. Men mina anhöriga kan heller inte uppleva hur det känns att vara 35 och 45 utan hemmavarande barn i regel. Så visst kan jag hålla med om att om den ena missar något - så gör den andre det också. Som sagt...man kommer missa massor hur man än lever sitt liv. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-05-19 22:05 | |
![]() | Le-lou, var vänlig sluta anklaga mig för uppvigling. | |
| le-lou | 2009-05-19 22:05 | |
![]() | katalias - du vill inte ha barn. Du skriver att du inte missar nåt. Jag motsäger det sista eftersom du inte kan veta vad du går miste om EFTERSOM man inte har en aning om vad det handlar om förrän det händer en själv, ja. Där är jag och du oense, du anser att du kan förstå det, jag säger det motsatta: nej det kan du omöjligt göra. Har inget med att jag vill smälla dig på fingrarna, det är bara fakta som de som inte har barn inte kan eller vill ta in av förklarliga skäl - ni har inte barn. Punkt slut. Jag motsätter INTE ditt beslut att inte skaffa barn. Det är två skilda saker, kan vi enas om det istället och så lägger vi avslut på detta eftersom vi kan traggla hur länge som helst annars. | |
| le-lou | 2009-05-19 22:05 | |
![]() | mommes - ja om du slutar med det så. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-05-19 22:06 | |
![]() | Le-lou, jag har inte uppviglat och aldrig nämnt ett ord om att du skulle ha kritiserat någon annans val att avstå från barn! | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-05-19 22:08 | |
![]() | Lol@le-lou | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-19 22:08 | |
![]() | le-lou, jag har inte påstått att du motsätter mig mitt beslut (som FORTFARANDE inte är ett beslut eller val...). Det kan vi absolut enas om. Däremot kan vi inte enas på den andra punkten. Jag har redan i tidigare inlägg förklarat min ståndpunkt där. Jag kan inte FULLT UT veta, nej, men jag kan ändå förstå. Till stor del, dessutom. Det påstår jag och därmed kan vi slå fast att vi aldrig kommer enas på den punkten. God natt. | |