Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade43
Mobilspel
Pågående20 411

Forumkategorier

Användare Inlägg  
BorderBeta2009-06-16 06:51
Antal inlägg: 233

Och som sagt... Det räcker att tvätta håret en gång i veckan... Inte mer.

Lis-Peace2009-06-16 10:42
Antal inlägg: 25

Jag har svårt att tänka mig att håret behöver tvättas oftare nej eftersom jag är tillräckligt gammal för att inte ha tvättat det oftare än så som barn utan problemet är hårbottnen. På lockig.se såg jag dock inte att de pratade bikarbonat men det är möjligt att jag borde testa det med. Just nu lutar det nog åt ett helvetes starkt mjällschampo och ett försök senare i sommar i så fall. Jag vet inte hur det är med bikarbonat och sårig hårbotten?

ynnest2009-06-16 11:18
Antal inlägg: 65

Nu har jag stubbat mej på huvet. Och slutat med schampoo. Brukar göra det till sommaren. Och nu händer det grejor med hårbotten. Inflammerade hårsäckar läker. Talgproduktion börjar fungera bättre när hårsäckarna öppnas upp, vilket mjukar upp huden. Om ett par veckor har hårbotten stabiliserat sej och mår bra. En del av detta positiva beror också på att det blir varmt ute och solen skiner.
Man får ju också sommarhud i ansiktet.

Sotfinger2009-06-17 00:09
Antal inlägg: 22361

Lis-Peace: jag vet inte hur bikarbonat påverkar en sårig hårbotten, men det är ju lite "rivigt" så varför inte prova olivoljetvål i stället för att gå tillbaka till schampo?
Jag tvättar med bikarbonat som gör ordentligt rent med ca 10 dars mellanrum, och så tar jag lite balsam när jag sköljer håret någon gång däremellan.

Lis-Peace2009-06-17 17:40

Vad menar ni med "rivigt"?

Sotfinger2009-06-17 17:56

Rivigt var kanske fel ord, men bikarbonatet består ju av små små korn som känns lite vassa. Jag tvättade mitt hår idag med bikarbonat, och funderade faktiskt på hur det skulle kännas om hårbotten var lite sårig. Men jag vet inte! Du kanske vågar prova? Hoppas Borderbeta läser det här, hon kanske har nån idé. Nässelvatten pratade hon om förut.
Annars är mitt tips olivoljetvål eller såpa.

magga2009-06-19 00:55
Antal inlägg: 2533

Tänkte testa det låter grymt att inte behöva tvätta håret vareeeeenda dag:) Köpte ett balsam, är inte säker på om det är silikonfritt. Wella care & nourish, ingredienser som jag är osäker på: Stearamidopropyl Dimethylamine, Bis-Aminopropyl Dimethicone, EDTA, Butylphenyl Methylpropional, Olea Europea, Citronellol, Linalool, Methylchloroisthiazolinon e, Methylisothiazolinone... ingen silikon va?

123 hopp - Ej medlem längre2009-06-21 21:45
Antal inlägg: 464

Vilken jobbig tråd att läsa........

visnja_r - Ej medlem längre2009-06-29 15:35
Antal inlägg: 7

vilken underbar tråd, alla borde sluta använda schampoo!

MEN, man kan inte skölja håret med bara vatten & sen använda ett balsam & stylingprodukter fullproppade med mineraloljor, parabener & annat & tro att det är bra för håret.
tänk även på att ni som bor i stan utsätts för en hel mängd svårlösliga föroreningar och gifter som bör avlägsnas.
Vinäger & bikarbonat en gång i veckan, som någon sa, låter bra.

komplettera med naturkosmetik, t. ex. balsam som inte innehåller en massa gifter.

Lis-Peace2009-07-11 10:49

Jaha. Jag använde bikarbonat en gång och gjorde tre vinägersköljningar samt tvättade ett par gånger med balsam under de två veckor som experimentet pågick. Delar av mitt hår blev väldigt sprött av behandlingen. Jag har ett långt tjockt hår med ovanligt kraftiga hårstrån och det har aldrig sett så risigt ut. Hårbottnen blev rena katastrofen. Jag har fått ett statans mjällskov och övergått till mjällschampon nu sedan tre veckor och ännu är hela hårbottnen mjällig samt öronen. Jag tappar också ovanligt mycket hår.

Det enda jag kan rekommendera är att byta ut någon enstaka schampotvätt till balsam men börjar man få mycket mjäll så är det nog dags att avbryta omedelbums.

Lis-Peace2009-07-11 10:52

Det var nästan tre veckor förresten.

Skugga2009-07-11 10:53
Antal inlägg: 6559

Magga: Allt som slutar på -cone, -conol eller -xane, är silikoner, ditt balsam innehåller Dimethicone.

Sotfinger2009-07-11 11:03

Jag håller på fortfarande och har inga som helst planer på att återgå till schampo. Tvättar med bikarbonat ca 1 g/v och sköljer håret alt balsamtvättar däremellan vid behov. Håret är mjukt och blankt, och några som helst problem med hårbotten har jag inte fått.

Det verkar vara väldigt individuellt hur man reagerar, det vore intressant att veta vad det kan bero på. Det är förstås viktigt att tvätta ur håret ordentligt med rätt sorts schampo för att få bort alla silikoner och petroleumprodukter innan man börjar med den här alternativa metoden. Men det verkar som att det finns andra variabler med i spelet också. Men det kan ju knappast vara brist på schampo som gör att man får mjäll, i så fall skulle ju en stor del av jordens befolkning vara drabbade.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-07-11 11:22
Antal inlägg: 1005

Jag håller också på ännu och kommer absolut fortsätta med det här.
Tar bara bikarbonat nu och verkar inte behöva använda balsam heller längre. Mitt hår börjar bli väldigt mjukt närmast hårbotten.

En anledning till att det fungerar bra för mig kan nog vara att jag hade en någorlunda sund relation till schampo från början. Tvättade max en gång i veckan.

UlfTjur2009-07-11 11:24
Antal inlägg: 807

såpa och rotborste fixar det mesta - gårinpackning... testa olivolja

Plumspapper - Ej medlem längre2009-07-11 11:27
Antal inlägg: 1005

Olivolja kan göra under för tjockt, torrt hår. Blir blankt som ett kattaskinn. På mig fungerar det inte så bra för mitt hår är så långt och har tunna mjuka strån, blir lätt för platt. Om det inte var jag som tog för mycket olja då.

Lis-Peace2009-07-11 11:36

Mjäll är ingen ovanlig åkomma. Att bikarbonat sliter på håret är uppenbart oavsett vad som händer med mjäll och hårbotten. Ska jag sluta med schampo får man föreslå något bättre.

Lis-Peace2009-07-11 11:43

Jag tvättar normalt håret i schampo var tredje till fjärde dag och vad än mina mjäll beror på så tror jag inte att de är framkallade av överdrivet schampobruk. Just nu vill jag använda mjällschampo eftersom det är det enda jag har erfarenhet av brukar ha effekt på mjällen som förutom i öronen också har gått ner i ansiktet.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-07-11 11:43
Antal inlägg: 2521

Hm..men hur använder ni bikarbonatet då? Strör det torrt på vått hårbotten? Eller blandar ni ut bikarbonatet med en mängd vatten först?

kulkulkul2009-07-11 11:45
Antal inlägg: 1

vänd er till en frisör som kan erat hår. där kan ni få det rätta för just erat hår. har man problem med hårbotten kan man använda ett shampoo som heter Neccin, som är speciellet framtaget för just det. googla på det får ni se. men det som är a och o, köp inte shampoo på vanliga affärer, utan köp det hos eran frisör, det är en otrolig skillnad på shampoo och shampoo. lycka till. inga fler honungskurer :-)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?