Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 58 |
Mobilspel
| Pågående | 19 790 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2009-07-09 14:10 | |
![]() | apbur Jag tycker det är stor skillnad på en sjuåring som slår ifrån sig i en pressad situation och en vuxen människa som slår för att avreagera sig. Hade min väninna gett mig en örfil så hade jag sannolikt sagt upp kontakten. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-07-09 14:39 | |
![]() | apbur- "Jag tycker det är både fult och elakt att reagera genom att bli dramatisk och överdriva mina påståenden så de görs om till något dåligt." du vill att folk ska förstå dig på det sätt som du tycker är riktigt utan att du förklarar dig? om de inte gör det utan reagerar på sitt sätt så har det inget att göra med det du skriver utan är i vissa tillfällen "fult och elakt". come on. nu har du nyanserat din ståndpunkt, det var bra tycker jag, men det satt rätt långt inne. jag häpnar lite över att du tycker att "folk borde fatta vad jag menar". vissa gör väl det och det är ju bra, men att du bölar och skiter ner dig för att de flesta ifrågasätter dig på det grundlag du gav i ditt inträde i diskussionen tycker jag är överraskande. | |
| apbur | 2009-07-09 14:41 | |
![]() | Ok, micro, jag tycker det är ett väldigt omänskligt sätt att hantera sin omgivning på. Intolerant. Jag hoppas aldrig du behöver slänga bort ett långt äktenskap för en engångsföreteelse, men jag respekterar dig för att du tycker så. Själv är jag stolt över min förlåtande attityd. Myspruppen, fint att du förstår nu. Jag har för övrigt inte skrivit annorlunda innan utan andra har lagt in massa tolkningar i det jag skrivit och bedrivit hetsjakt utan intresse att vilja förstå. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-07-09 14:43 | |
![]() | apbur: Jag tycker det verkar orimligt att man i en vänskapsrelation skulle kunna gömma sig bakom sitt häftiga humör och förvänta sig att andra ska tassa försiktigt omkring en. Det tycker jag är lika fegt och inbilskt som att reta upp folk med flit. Det kan ju inte komma som en överraskning att man är lättprovocerad utan det borde man vara medveten om och försöka lära sig hantera. I fallet med vännerna som slåss kan man ju fråga sig varför man skulle vilja ha en vän som provocerar och retar gallfeber på en, men inte en vän som gör en anmälan för ett slag (slaget provocerar till anmälan)...? Varför skulle vännen göra en anmälan om man lyckats med att tillrättavisa? Man måste alltså ha misslyckats med att markera och vännen som anmäler blir den som vinner dispyten. Vet inte hur mycket sympatier det är rimligt att känna för folk som inte har koll på sina vänner. De kanske är farliga rent utav då de uppenbarligen inte kan göra riktiga bedömningar. Det är nog en smaksak vad man tycker är okej och var man drar sin gräns. Jag kan inte se något fel i att man vill låta sitt hetsiga temperament komma fram ihop med personer som accepterar det och kanske är likadana själva, däremot bör man veta vad som är socialt accepterat. | |
| apbur | 2009-07-09 14:54 | |
![]() | Larvbrud, jag tror inte man behöver leka provokationslek med varandra för att känslosamma lägen ska uppstå. Det räcker att man är beroende av varandras vänskap och närhet för att väcka starka känslor åt alla håll. Självfallet är ju idealet att aldrig några missförstånd ska uppstå, att alla relationer ska vara konstruktiva, att man aldrig någonsin själv är destruktiv. Själv tycker jag det är ganska meningslöst att utgå från idealet när det inte existerar i verkligheten. Situationer där man kanske måste förlåta övertramp är däremot verklighet. Jag tror snarare på förlåtelse än på principfasthet och tjurskallighet. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-07-09 14:59 | |
![]() | apbur, fast i exemplet så blev den ena provocerad och det är det jag utgår ifrån. Den typen av (vuxen) person som väntar sig att andra ska ta hänsyn till att den är lättprovocerad, påminner mig om den som är lättkränkt och väntar sig att andra ska linda in sina ord och fejkar hjärtattack så fort man ska diskutera något. Själv har jag ganska låg tröskel när det gäller familjemedlemmar och förväntar mig att t ex min mor och min syster och framförallt min bror ska ha mer tålamod. Jag manipulerar alltså dem, samtidigt som de ibland fortsätter reta upp mig trots att jag ber dem lägga av. Ingen är oskyldig i ett sånt läge. | |
| apbur | 2009-07-09 15:02 | |
![]() | carlmartin, det finns inte så mycket att missförstå om man är läskunnig och nån gång genom sitt liv lärt sig att diskutera och inte dra förhastade slutsatser. Jag tycker jag har varit ganska tydlig och återupprepat samma sak om och om igen. Det finns en koherens från början till slut i alla mina inlägg. Det är bara sorgligt att folk inte vill förstå utan bara vill helgonförklara sig själva genom att smutskasta mig. Jag har varken förståelse eller tolerans för sånt beteende då jag finner det rakt igenom elakt och falskt. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-07-09 15:07 | |
![]() | Apbur: "Jag har varken förståelse eller tolerans för sånt beteende då jag finner det rakt igenom elakt och falskt. " Nära risk för en skäftsmäll rentav? ;P | |
| apbur | 2009-07-09 15:08 | |
![]() | Larvbrud 2009-07-09 14:59 "apbur, fast i exemplet så blev den ena provocerad och det är det jag utgår ifrån. Den typen av (vuxen) person som väntar sig att andra ska ta hänsyn till att den är lättprovocerad, påminner mig om den som är lättkränkt och väntar sig att andra ska linda in sina ord och fejkar hjärtattack så fort man ska diskutera något." Det här ser jag som en manipulativ person som använder sig av fula metoder. Självfallet ska man aldrig skylla på att man råkar vara begåvad med mindre bra sidor och för den sakens skull köpa sig fri från ansvar. Det du säger att ingen är oskyldig är mycket riktigt. Därför jag anser att det är ren dumhet att hänga upp sig på något så fånigt som att alla våldshandlingar måste ses som dåligt. Att överreagera på en fysisk handling när värre övertramp har gjorts är omoraliskt, som jag sagt innan. | |
| apbur | 2009-07-09 15:10 | |
![]() | Miss Yoko, jag finner det beteendet som värre än en örfil ja. | |
| nettan23 | 2009-07-09 15:12 | |
![]() | Jag har delat ut ett par örfilar och använt våld, inget jag är stolt över, men inget jag hänger upp mig på heller. Detta var i yngre år, när man tog till fysisk handlig istället för att diskutera. Sedan är det ju skillnad från fall till fall, måste bara säga att psykisk misshandel är lika illa som psykisk. Att ge ngn en örfil eller kalla ngn en h_ra är likställt i mina ögon! | |
| nettan23 | 2009-07-09 15:13 | |
![]() | som fysisk menar jag ju så klart | |
| micro113 | 2009-07-09 15:16 | |
![]() | Jag anser faktiskt inte att verbalt våld är lika illa som fysiskt -- jag tar hellre fula ord än att någon slår mig på käften, och jag har som sagt var upplevt båda situationerna. Smällen är den yttersta kränkningen, vilket också speglas i vår lagstiftning när man ser relationen kränkning-misshandel. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-07-09 15:17 | |
![]() | Okej, apbur, det kan jag hålla med om, fast jag står fast vid att den som blir anmäld nog är lika klantig som den som blir slagen. Jag tror förståelsen för kroppsspråk varierar väldigt mycket. Både hur väl man förstår andra och hur väl man kan uttrycka sig själv. I djurvärlden sker våld ofta enligt ritualiserat mönster och djur förvarnar ofta och har en mängd olika tecken och gester när de strider eller gnabbas, allt detta för att undvika onödigt våld. Vitsen med aggression är bland annat att sprida arten, dvs flockmedlemmar ska sticka iväg och bygga nya bon. Det är inte så lätt som att säga att människor är fysiska, för hur skulle det egentligen gå till att ge utlopp för olika personers drifter på ett rättvis sätt, när hela arten är snedevolutionerad och det dessutom är dyrt att flytta runt? | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-07-09 15:17 | |
![]() | apbur - oj. vilket martyrium. du tror alltså att folk är irriterade på dig och inte på vad du säger? om man ofta blir missförstådd beror det för det mesta på att man inte uttrycker sig så klart som man tror att man gör. om du vill att det ska krävas en viss intelligens för att förstå vad du menar och därför medvetet uttrycker dig komplext eller knapphändigt, så har du ju återigen bett om att bli missförstådd av många som inte "är läskunnig(a) och nån gång genom sitt liv lärt sig att diskutera och inte dra förhastade slutsatser." jag vågar påstå att man kan vara läskunnig och ändå missförstå dig, men där får jag nog inte rätt av dig, så strunt samma. men att det skulle vara elakt att bli upprörd av det du säger på grund av att man missförstått vad du menar eller helt enkelt inte håller med dig, tycker jag är att göra sig själv till ett offer. det klär dig inte. | |
| apbur | 2009-07-09 15:18 | |
![]() | micro, man ska inte hänga upp sig på lagstiftningen. Det vore att kriminalisera majoriteten om man förbjöd otrohet och svek. | |
| apbur | 2009-07-09 15:22 | |
![]() | Jag anser att det är viktigt att uttrycka sig på ett korrekt sätt just för att det INTE ska skapas missförstånd. Visst, hade kunnat skriva att jag faktiskt tycker att det inte är så himmelsens faligt om man råkar slå till nån bah på kinden för att den har skrkit knulla din morsa eller nåt sån ja, hallå. Inte så faligt ju, värre med andra saker. Nu skrev jag att jag anser att det är fel med nolltolerans mot våld ty det finns så många olika former av våld och anledningar till våld att inte gränsen kan dras vid den fysiska handlingen. | |
| nettan23 | 2009-07-09 15:23 | |
![]() | Micro: Svenska lagen är inte mkt att gå efter. Nu pratar jag inte grov misshandel här utan en liten örfil, för min del sitter fula ord längre än en liten dask! | |
| apbur | 2009-07-09 15:24 | |
![]() | carlmartin, sluta provocera mig medvetet genom att säga vad som klär mig och inte. Du har tagit dig alldeles för många friheter i den här tråden och uttalat dig om hur jag är som person, hur jag resonerar osv. | |
| micro113 | 2009-07-09 15:27 | |
![]() | apbur Jag hänger inte upp mig på lagstiftningen, jag menar bara att den speglar den gängse uppfattningen att fysiskt våld är värre och skadligare än verbal kränkning. Sen hur otrohet och svek kom in i bilden förstår jag inte riktigt. | |