Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 19 493 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2009-12-20 10:54 | |
![]() | Perpersa Du tyckte gubben gjorde rätt - men om motsvarande sker mellan vuxna är det inte rätt? En chef kan ju örfila med all den omtanke som en förälder kan. | |
| apbur | 2009-12-20 10:55 | |
![]() | Ja, precis, om en hund vandaliserar din trädgård så får man inte kasta en sten efter den så den ger sig av. Någon annan har ju faktiskt bestämt sig för att skaffa hunden. | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2009-12-20 10:56 | |
![]() | En örfil behöver inte vara misshandel, det kan ofta verka som en symbolisk handling, en gränssättare. Ditt inlägg känns som den allra mjukaste sorten av örfil, det vill säga en mjuk klapp på kinden som säger: Du blir nog visare en dag! I think not! | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2009-12-20 10:58 | |
![]() | "Ska man få ge sina barn en hurring om de inte ställer upp på ens främlingsfientliga linje och leker med grannens mörkhyade barn eller om de inte hämtar en öl till en?" Don't ask me. Herre min je! | |
| apbur | 2009-12-20 11:00 | |
![]() | Men det finns för helsike nyanser, det är så tragiskt att folk inte kan köpa det utan hänvisar till att man aldrig kan dra en gräns. Jo, det kan man, iaf majoriteten. När vi talar brottslighet finns tydligen väldigt tydliga gränser hos de allra flesta, vi skulle inte göra något olagligt trots att det inte skulle vara straffbart. Kan man inte använda samma synsätt här? De allra flesta vet var gränsen går, när det bör ses som barnmisshandel. Självfallet ska barnmisshandel vara förbjudet i lag men som tur är tror jag polisen ofta skiter ganska duktigt i småsaker som en utdelad örfil. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-20 11:02 | |
![]() | Ni verkar ju bortse ifrån problemet att alla vuxna inte är moraliskt högtstående varelser. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-20 11:03 | |
![]() | Jag vet inte vilka jag menade med "ni", hehe. De som tycker det är trams att reglera barnaga. | |
| Tess 08 | 2009-12-20 11:16 | |
![]() | Min fråga är: Var är ungens föräldrar? nej, jag har inte läst igenom tråden utan kollat de första samt senaste sidorna... Vad säger dom? Något som är vanligt förekommande i flertalet sammanhang är att mammans (oftast, ibland pappans) dåliga samvete gör att de anmäler för att på något sätt lätta sit eget samvete i frågan. Jag börjar nu fundera på familjen som blev trakasserad av ett moppegäng och till slut fick de nog och sköt. Killen som dog var NATURLIGTVIS en underbar och snäll son och gjorde ALDRIG något dumt. Och naturligtvis var det första gången han for med gänget till familjen.... | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-20 11:20 | |
![]() | Jag förstår inte vad någons ålder har med såna här problem att göra. Det finns massor av exempel där någon tagit till våld för att avstyra slagsmål och blivit dömd själv för det. Alla inblandade myndiga. Är alla parter myndiga kan det fortfarande vara svårt att få hjälp om man blir trakasserad. Frågan borde väl handla om hur man ska få riktig hjälp så man slipper ta saker i egna händer. Problemet försvinner inte om man så sköt av alla ungdomar. | |
| micro113 | 2009-12-20 11:23 | |
![]() | apbur Du får freda din trädgård från både människor och djur. Dessutom faller inte hundar in under samma lagstiftning -- en sten på en hund kan vara djurmisshandel men behöver inte vara det, det beror på kontexet. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-20 11:27 | |
![]() | Perpersa - Spelvärd/Forumvärd 2009-12-20 10:31 "Bränt barn skyr elden. Man kan inte tala vett till en två-åring.. var går gränsen tro? Nej den går inte att sätta. Får man dra sitt barn i armen? Mitt svar blir: Lika mycket som man älskar! Lagen är tandlös, och just lagen om aga är bara tramsig. Självklart får man inte misshandla någon. Men att ge sitt eget barn en hurring är enligt mig helt okej." ......................... Perpersa dåå.... :( Nu skojar du väl? Och gör du inte det, så säger jag som örnen; "Perpersa, när du får barn kommer du nog inte vilja örfila dem, även om du tycker det är en bra metod just nu."/slut citat Jag är minst lika övertygad om det som Örnen, och varför jag är det, kan jag förklara för dig (om du vill) senare idag, när brådskan här hemma har lagt sig... *utgår* | |
| Rigoletto | 2009-12-20 11:28 | |
![]() | Att förstå och "känna för" är inte samma sak som att göra det som lagen kräver. Tyvärr har inte alltid lagen koll på vad som är rätt och fel. Om man medvetet bryter mot lagen för att man tycker att lagen är fel då får man ju vara beredd på konsekvenserna. Sen får man tycka vad man vill. Om det nu i lagen står att......och man trotsar då får man snällt ta sitt straff. Tycker man att lagen är fel då får man jobba för att det sker en lagförändring. | |
| apbur | 2009-12-20 11:28 | |
![]() | Bara att lyssna om man vill försöka förstå vad som egentligen hände. www.sr.se/webbradio/...p; IsBlock= | |
| stefanf | 2009-12-20 11:29 | |
![]() | Visst är det ett problem att vårt samhälle är både slätstruket och förråat till den grad att människor saknar respekt för varandra (inom/mellan ALLA olika generationer). Tror att det är ett problem som många av oss brottas med och oroar oss för. Hur ska man då bäst bidra till en så bra utveckling som möjligt? För min del är den aktuella frågan relativt rak/tydlig (utifrån det som går att utläsa i artikeln, den kanske inte är helt komplett..); - Juridiskt är det solklart (det erkänner ju även "gubbjäveln") - Moraliskt är det också solklart; man slår inte en annan människa. Det är moraliskt fel att ta saken i egna händer och agera åklagare och domare i samma moment. Mest intressant: Ser vi på vilka konsekvenser vi får om vi moraliskt uppmuntrar kränkta gubbjävlar att slå uppkäftiga barn så lär vi knappast få ett bättre samhälle. Min gissning är att det kommer att leda till att barn/ungdomar börjar hämnas och ge sig på "gubbjävlar" som de anser behandlat dem orättvist.. Visst är det ett problem att barn/unga inte visar andra människor (inkl. äldre) respekt. Är den rätta medicinen att "banka in vett"..? Nä, om det inte ens funkade förr (vilket det inte gjorde; man kan skrämmas till lydnad men inte till respekt.. observera skillnaden..) så lär knappast förutsättningarna vara bättre idag. Hur lär sig en människa tolerans och respekt? Ja, det är en delvis annan fråga men hade "gubbjäveln" själv inte blivit upplärd med hurringar och luggningar så hade han troligen haft lite fler verktyg att kunna hantera uppkäftiga ungar.. | |
| stefanf | 2009-12-20 11:32 | |
![]() | Sen kan jag iofs hålla med om att det borde kunna lösas utanför rättssalen, ett samtal mellan pojken, föräldrarna, mannen och någon representant för socialen.. Lyssna på varandra, en ursäkt från båda håll och lärdomar för framtiden. Kanske ett bättre sätt att lösa konflikten. | |
| apbur | 2009-12-20 11:39 | |
![]() | Eller så lär man ungen se på saker på ett mycket onyanserat sätt genom att säga att det ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG kan vara befogat att ta emot en örfil, hur jävla otrevlig man än varit. Något har han uppenbarligen fått om bakfoten då det första han gjorde var att ringa polisen istället för att försöka lösa konflikten eller se sin egen del i det hela. | |
| micro113 | 2009-12-20 11:40 | |
![]() | stefanf 2009-12-20 11:32 På ett sätt håller jag med dig - på ett annat inte. Jag skulle inte vilja lära mitt barn att övergrepp löser man utanför rättssalen - tvärtom. Jag skulle vilja lära mitt barn att vissa gränser kliver folk inte över och gör de det, så använder man lagen för att marker att de gått för långt. Eftersom jag vill lära mina barn att aldrig acceptera en smäll. Sen skulle jag utifrån vad mitt barn gjort agera och hantera den situationen och problematiken för sig. Huruvida föräldrarna i det här fallet har gjort det eller inte -- det vet faktiskt ingen, alla bara utgår ifrån att de skiter i grabbens fostran eftersom de inte accepterar att en utomstående ger honom två smällar. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-20 11:48 | |
![]() | Gud vilken jobbig kvinna som intervjuar. Är hon pojkarnas mamma eller? Lite löjligt att ställa frågor i en uppläxande ton. I kombination med dialekten tar det för mycket fokus ifrån vad som sägs. Hade pojkarna förstört i gubbens eget hem hade situationen varit lite mer förståelig. Apbur, det kanske inte är relevant att det finns undantag då det kan vara okej med en örfil. Här tycker ju många att det var obefogat. Jag tror få som hade gjort eller sagt något riktigt fruktansvärt skulle säga att de inte förstod varför de fick en örfil. | |
| apbur | 2009-12-20 12:01 | |
![]() | Ja, kvinnan fick mig att må illa. Jag tror inte alls att många inser när de förtjänat en örfil. Folk har inte utrymme för att vara självkritiska eftersom de innerst inne föraktar sig själva så till den milda grad att de hade gått sönder av att vara självkritisk. Det är inte som många vill hävda förenat med självrespekt att aldrig tolerera en örfil. Det är precis tvärtom. Den som inte kan se sin egen del i saker har svårt att förlåta sig själv. Det brukar oftast ge sig uttryck i att man inte förlåter andra, oftast av rena principskäl. | |
| micro113 | 2009-12-20 12:07 | |
![]() | apbur Fast det där är ju floskler som du tar till för att försöker ursäkta att du delar ut örfilar. Att om den som får en örfil inte kan ta till sig och be om ursäkt för de den gjort, eller rannsaka sig själv och tycka örfilen är rätt, så ligger felet hos den slagne. Retoriken är klassisk. Jag anser att man kan inse att man gått för långt och till och med provocerat -- det innebär ändå inte att man ska acceptera att bli slagen, och att man blir provocerad innebär inte att man har rätt att slå. Jag kan anmäla den som slog -- och ändå hantera den problematik som ledde fram till slaget, men icke att jag ser mellan fingrarna med våld. | |