Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 2 |
Inloggade | 4 |
Mobilspel
Pågående | 20 105 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Mr Bombastiq | 2010-04-10 11:28 | |
![]() | Som mörkhyad svensk ser jag med spänning fram emot att få uppleva åsikterna i trådar som: "Termen CP" (fel som fel), "termen fitta"( Kom igen, alla har ju en!), "termen slöa tjockisar"( Latmaskar som får skylla sig själv) och många många fler... | |
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-10 11:58 | |
![]() | Bitte: du undrar vad du är om du är boende i sverige men ursprungligen från kenya och är färgad? det beror väl på under vika omständigheter eller? reser du utomlands gör du det som svensk, ser du på fotboll med en kenya landskamp är du nog kenyan :) exemplen är många, men du är ändå en neger ju. och varför är det så fel? (ni som nu tycker det är fel) när slutade negern vara neger? en neger har kallats neger i snart 400 år, en bil har hetat bil i över 100 år, ett hus är ett hus, en indian är en indian, varför är en neger helt plötsligt inte en neger? min katt är fortfarande en katt, det är han även om vissa vill kalla den en bonnkatt, perser, ahfgan.... men det är en katt. många har fotfobi, ska vi kalla fotsvett för skokondens bara för det? väva in orden av rädsla att stöta sig med någon. en neger är en neger inget ont i det. varför söka att tolka in negativ betydelse i allt? folk har för lite att göra. Cybertron: om du blir vittne till en olycka eller annat och personen som smet var "neger" skulle du säga afrikan? han kan varit från usa, jamaica, afrika, frankrike eller vad som. skulle du säga mörkhyad? hur luddig beskrivning är inte det, och vad skulle nästa fråga bli? arab, indier, afrikan.... egyptier eller vit afrikan från sydafrika? nix, säg som det är, du vet inte varifrån denna person kom eller hans historik. men det var en neger. så, enkelt svar på rak fråga. en neger är en neger, en tjock kille är en tjock kille, en mager är smal, en lång är lång och en vit är vit, en blond är blond etc vad folk ändå döper om det till och väver in orden i. | |
Lionnea | 2010-04-10 12:19 | |
![]() | Krill_master: och en idiotisk rasist är en idiotisk rasist. Alla: Jag har många svarta vänner, det tar jävligt illa vid sig av N-ordet, Samma gäller orden färgad, mörkhyad osv. De vill kallas SVARTA likväl som vi kallas vita, handlar om respekt. Helt ofattbart att vi år 2010 har denna diskussionen. Men det ska väl vara i Sverige det sker, ett rasistiskt och självgott land utan dess like. Ibland skäms jag över att vara vit svensk. | |
Nitrox | 2010-04-10 12:23 | |
![]() | Det är ju så att ordet neger härstammar från porugisiska negro och betyder svart. Det verkar som det bara är i industriländer som det är nedsättande att säga neger. I Afrika, där jag tillbringat ett antal år i olika länder, ser de inte alls något nedsättande i att man kallar afrikaner negrer. Det är ungefär som negrer skulle kalla oss vita och vi tycker att det är rasistiskt. Sedan har det i vissa fall översatts lite konstigt. T.ex. så hade engelska ordlistan oxford dictionary så långt som till slutet av 60-talet översatt och förklarat ordet så som: Dumma oläraktiga och illaluktande folk från Afrika och Oceanien. Undrar vilka som var dumma och obildade? Det här med att göra ordet neger till något fult och nedsättande är vita och negrer födda i industriländer. Du hittar ordet Nigger på många ställen i Afrika och de är stolta över det. Många lastbilschaufförer har målat eller tryckt någonstans nigger 4 life på sina bilar | |
Mr Bombastiq | 2010-04-10 12:23 | |
![]() | Eftersom det inte verkar gå fram att jag och många med mig upplever epitetet som kränkande, så kanske man skulle kunna kalla det för en slags ordens evolution om man inte nöjer dig med andra (uppenbara?!) förklaringar. Se det som att ni skulle kunna hänga med i er samtid om det är så viktigt att hävda nyttan av att använda ett förlegat ord. Krill: Jag skulle aldrig beskriva personen som smet på det sätt du tror. För mig säger det faktiskt nästan mer om personen som uttrycker sig så, än om personen han pekar ut. Om det hade varit en kvinna skulle säkert någon beskriva kvinnan i det aktuella fallet som en kärring eller kanske till och med en fitta. Men hur luddigt (och pantat framförallt) är inte det? Vad skulle nästa fråga bli? En gammal eller ung fitta? En skånsk eller smålänsk kärring? | |
eeistan | 2010-04-10 12:28 | |
![]() | Får man kalla folk från Montenegro för montenegrer? eller måste man säga montenegriner? | |
Minta | 2010-04-10 12:30 | |
![]() | Krillmaster, varför är tjej inte hora längre? Det betydde ju det under lång tid. En tjej är en tjej (hora) och ska så förbli. Eller? | |
DennisPlz | 2010-04-10 12:31 | |
![]() | eelstan: Svartbergingar. | |
Minta | 2010-04-10 12:31 | |
![]() | Det är inte ordboken som bestämmer ett ords betydelse, det är bruket av det. | |
Lionnea | 2010-04-10 12:32 | |
![]() | Mr Bombastiq: Ja det som är så fruktansvärt stört är att vissa människor hävdar sin rätt att använda ord som kränker andra med motiveringen "jag tycker inte det är negativt laddat, det har ju alltid hetat så". Om personerna var en gnutta empatiskt lagda skulle de självklart välja andra ord, vissa blev nog inte tillräckligt älskade som barn helt enkelt. | |
Fetzer - Ej medlem längre | 2010-04-10 12:34 | |
![]() | Det är ju så att i USA så är ordet nigger väldigt laddat men i Sverige så är det inte samma sak även om många vill få det till det. Hag kan säga neger en oftast använder jag svart. Beträffand Krills inlägg.... En svart man smet från platsen skulle jag iaf säga. | |
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-10 12:42 | |
![]() | ja ja, det är mycket i livet som är kränkande om man söker negativ tolkning eller vinkling i saker man ser och hör kring sig. själva ordet neger är inte ett negativt ord i sig, det är vad man gör det till. jag har två bekanta som är negrer, båda kallar sig själva för neger, den ena adopterad som barn och den andra inflyttad i vuxen ålder. ingen av dem har svårigheter eller hymlar med det faktum att de är negrer. de säger att det bara känns konstigt, konstlat, trevande och att personer som söker andra ord är eller ger intrycket av att vara osäkra och rädda för att kränka när de söker substitut för ordet. så, varför är det så att en neger kallar sig själv neger för att som han själv säger - jag är ju neger. medans en annan neger känner sig kränkt av att vara just neger? och hur kommer det sig annars att så många föreningar, organisationer, samfund etc i tex afrika och nordamerika, frankrike som drivs, bildats och arbetar med och av "svarta" har ordet negro i sin titel? om inte det är för och av negrer? jag får inte ihop ekvationen att en neger som känner sig kränkt av ordet neger inte tycker om att vi använder ordet, medans negrer över hela världen ofta använder ordet neger i sammanhang både offentligt och enskilt i såväl förenings, organisations och kompis sammanhang? en neger är en neger vare sig den enskilde förknippar det med något nedlåtande eller ej, det är en tolkningsfråga i uttalet såväl som hos åhöraren och den "utpekade". men det förändrar inte det faktum att en neger är en neger. | |
Lionnea | 2010-04-10 12:42 | |
![]() | Fetzer: Uppenbarligen verkar det vara ett laddat ord i sverige också, m tanke på alla inlägg på denna tråd, eller? Räcker det inte med att en stor grupp människor tar illa upp för att Du bör tänka till över hur Du tilltalar ngn? | |
Minta | 2010-04-10 12:48 | |
![]() | Krill_master, det beror på att vi är vita. De får använda ordet och göra det till sitt och ge det SIN betydelse. De vill göra sig av med VÅR betydelse. Den betydelse eller de konnotationer som kolonialismen och slaveriet gett det. | |
pion ekrot | 2010-04-10 12:49 | |
![]() | Ordet "neger" kommer väl från början ur att man ville sätta namn på en ras, "den negroida rasen"? Eftersom vi inte pysslar med att dela upp mänskligheten i raser längre så klingar det väl inte helt klockrent att använda sig av det begreppet. Speciellt inte när människor uttryckligen menar att de inte vill bli kallade för "neger". Så alltså, vad är problemet? | |
Fetzer - Ej medlem längre | 2010-04-10 12:51 | |
![]() | Men tar de verkligen illa upp.....precis som Krill skriver. Vissa gör det säkert, andra inte. Om man som vit kallar någon nigger i USA så ses det som illa. Sen att svarta kallar sig själva niggers i USA är ju vanligt men allt grundar sig ju i en mörk historia, en historia som vi inte har i Sverige, visst har vi rasism men inte i närheten av det. Kram på er. Nu ska jag göra negerbollar med barnen.....ja faktiskt, så kallas de på dagis. | |
Liftactiv | 2010-04-10 12:52 | |
![]() | Lite lustigt ändå - mr Bombastiq vill bli kallad mörkhyad inte svart medans Lionnea har vänner som känner sig kränkta av att bli kallade mörkhyade men inte svart. VEM HAR RÄTT?? Får man säga något öht. för att inte vara kränkande? En man. Helt enkelt. Aningen mörkare än ljus. Eller mörkmörk. Eller...... =S Tyvärr har nog krill lite poäng i sina tankar. En bil är en bil, en f*tta är en f*tta osv. | |
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-10 12:52 | |
![]() | jag kallades "whitey" när jag bodde utomlands, och där var 90% negrer, jag tog inte illa upp av det. varför skulle jag? är du trygg i dig själv är du en stolt vit, stolt neger, stolt vad som helst, självsäker eller bara dig själv och trygg i det. mår du taskigt av din egen färg kontra din omgivnings blir du kränkt tillslut även för nästa ord världen hittar på för din hudnyans. | |
Cybertron | 2010-04-10 12:54 | |
![]() | krill_master...på vilket sätt skulle neger vara mer belysande än svart? Om personen som smet från olyckan skulle jag nog säga: "det var en svart man i röd tröja och grön bil, han hade kort hår och skägg också". | |
pion ekrot | 2010-04-10 12:55 | |
![]() | Ja, jag har flera gånger hört folk säga det. Annars skulle jag inte skriva så. Jag förstår inte att så enträget hävda sin rätt att uppenbarligen kränka andra genom att använda ett jävla ord. Hur svårt ska det vara. | |