Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade15
Mobilspel
Pågående18 652

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ElectricEye - Ej medlem längre2010-05-21 10:36
Antal inlägg: 3604

le-lou, jag berättade om den här hunden för att annelie72 skrev: "Lita aldrig på en pitbull!".

Jag kan berätta en historia till. Vi brukar hänga på hundbadet ibland och det finns en kille med pitbull som nästan verkar bo där. Hundarna springer lösa och det går inte att komma ifrån att det blir lite smågruff ibland när 12-15 hundar som inte träffats förut strålar samman.

Den här killen får ta mycket skit av typen "håll reda på din hund!" när han har bäst pli på hunden av alla och trots att hans hund alltid sköter sig exemplariskt.

Det är ett hundbad och där har man hunden lös om den kan sköta sig - oavsett ras.

ElectricEye - Ej medlem längre2010-05-21 10:39

Koppel- och munkorgstvång och sterilisering kanske kan vara ett mindre blodtörstigt alternativ till avlivning?

malman2010-05-21 10:45
Antal inlägg: 1457

ja men är det ett liv man vill leva?
jag vet att man älskar sin hund och gärna vill ha den kvar men man får ju fundera på om hunden mår bra av den stress som blir när man är dålig i psyket. men det är ju svårt att avgöra det är från hund til hund.

en ska värkar vi ju vara överens om att något måste göras för att få fram finare gener hos pitbullen. Sen är det ju klart att det finns jätte fina hundar som det är.

bujum2010-05-21 10:45
Antal inlägg: 1750

Ärligt talat malman - Ska uppfödarna då genomgå obligatorisk psykologutbildning eller?

ElectricEye - Ej medlem längre2010-05-21 10:48

malman skrev: "ja men är det ett liv man vill leva?"
- koppel går väl hundar i för jämnan?
- munkorg vänjer de sig vid ... inne behöver de ju inte ha den
- sterilisering ... hur skulle de veta att de är steriliserade?

malman2010-05-21 10:48

nej men föder man upp hundar och lever på det så ser man vilka hundar som passar vilka ägare. det räcker ju med att jag talar om vad jag har kunskap om hundar och vad jag ska ha hunden till så vet han/hon vad som passar

ElectricEye - Ej medlem längre2010-05-21 10:49

Det finns ju grader i helvetet. En del kanske borde avlivas men ofta kan man hitta andra lösningar.

malman2010-05-21 10:49

jag syftade på att hundar som är dåliga i psyket brukar uppleva en enorm stress inom sig det vad den jag syftade på.

bujum2010-05-21 10:50

Jag talar om vad hon sa alldeles innan att uppfödaren kunde para ihop psykiskt labila hundar med ägare som kan mästra dem. Hur ska uppfödaren kunna vara en så god människokännare?

malman2010-05-21 10:55

Det jag sa VAR Det jag menar är att uppfödaren kan ju se om hunden är svårare att ha att göra med. behöver inte vara värre än att den är lite tuffare av sig. TUFFARE inte labila.
Har man erfarenhet av hundar så kan man ha en tuffare hund för man vet hur den ska uppfostras är man inte lika van kanske man ska ha en hund som är lite lättare. och med Tuff hund menar jag INTE en aggressiv folkilsken ellef farlig

bujum2010-05-21 10:56

Jag är själv uppfödare fast av andra raser och det ska jag säga er att folk ljuger ibland om sina tidigare erfarenheter för att försköna verkligheten. Eftersom jag har border collie försöker jag så gott jag kan att sålla bort olämpliga valpspekulanter för det är ju extremt krävande hundar. Men aldrig att jag kan vara 100% säker på att det ska gå bra. Hittills har det gjort det tack och lov, men det är nog också en del tur med i spelet.

le-lou2010-05-21 10:57
Antal inlägg: 17500

Problemet som jag ser det malman, är att det är ytterst svårt att sia om en hund som vuxen, medan den ännu är en valp. Hur ska en uppfödare veta att den hunden blir tuff tex?
När vi hämtade hem vår valp var han den största, mest dominanta i kullen. Slogs med sina syskon, åt upp (vad vi tror efter hans midjemått) 99% av maten och var en riktig liten vilde. Han är i vuxen ålder allt annat än dominant och tuff, snarare tvärtom. Timid, vänlig och allt annat än en problemhund.

ElectricEye - Ej medlem längre2010-05-21 11:02

Kuriosafråga, bujum: tror du att pitbull eller border collie är mest krävande som ras? (Att ingen av dem är fär nybörjare misstänker jag att vi är överens om.)

bujum2010-05-21 11:02

Malman du skrev svårare att ha att göra med ,och behöver inte vara värre än att den är lite tuffare av sig. Svårare att ha att göra med kan ju innebära vad som helst.
Lite tuffare är t ex mina border collies som är riktiga kontrollfreaks. Och dem är det inte många vanliga hundägare som klarar att ha.

malman2010-05-21 11:03

jag förstår vad ni menar och jag säger inte att ni har fel. jag menar bara att en uppfödare känner rasen. som det ser ut i dag så finns det flera oseriösa uppfödare som säljer pitbull och som igentligen inte kan mer om hundar än vilken person som hälst, det är en enorm skillnad på uppfödare och folk som tycker att "klart vi ska ta valpar från min hund hon är så fin"

bujum2010-05-21 11:05

Electric Eye: Border Collie är den klart mest krävande av de två. Den har ju en betydligt större intelligens som gör att det inte alltid är så lätt att få den till att göra som du vill om den inte ser fördelarna i det.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-05-21 11:08
Antal inlägg: 2212

Electric: jag har tagit mina schäfrar ifrån en brukshundskennel i Norge för att få just den gamla, icke sönderavlade stammen och har aldrig upplevt problem med någon av dem.
Mina åsikter angående blandrasavel ligger mest i vad man vill få fram, i ditt fall är det inga extremiteter. Här i området bor tex en labrador/tax och då anser jag att man tagit det alldeles för långt. Dessutom förespråkar jag med alla raser stamtavla, dels för att jag vill slippa se rea-annonser på blocker 1000:- valpen, för att undvika avel med defekta hundar som kan skapa lidande för hunden, men också för att faktiskt undvika inavel och matadoravel.
Jag hävdar för övrigt fortfarande att pitbullblandraser skall förbjudas. Kan man dock förädla Pitbullen, få den accepterad i SKK och införa psyktest för att avliva labila individer så ställer jag mig positiv till att på försök göra detta.

malman2010-05-21 11:10

jag tror på en kontrolerad avel sen kommer ju folk att fortsätta avla på sina hundar det kommer vi ju aldrig ifrån men förhoppningen är ju att vi ska få fram hundar med bättre psyke, och bli av med den defekt som vissa hundar bär på

le-lou2010-05-21 11:11
Antal inlägg: 17500

texten föll bort - en del hundar vaknar till liv vid könsmognaden tex. Pitbulls efter vad jag har hört och läst är ett utmärkt exempel på hundras som kan vara svår att förutspå vad gäller dominans och allmän "tuffhet".
För att få äga en pitbull så ska man vara medveten om vad rasen används till och vad den behöver och inte behöver för att bli en harmonisk hund. Helt enkelt så borde hunduppfödare vägra ett köp av någon som bara vill ha den som en sällskapshund. Helt enkelt borde folk som säger "pitbulls är som vilken hund som helst" förvägras köp.

De flesta hundraser mår ypperligt av att få göra det den är "gjord" för. Vi förvägrar en pitbull att kampa och slåss, något som den faktiskt har i generna, vad vi än må tycka om det. I flera hundra år har aveln av pitbull handlat om en enda sak, att få fram lusten att slåss i den. Och det är väl i sig inget fel i det, de användes ju för ett syfte, människan avlar på alla möjliga saker.
Jag säger absolut inte att hundkamp ska tillåtas, jag tycker det är en förskräcklig sport - men om man betänker själva syftet med pitbullen och hur många människor som ska ha den hemma i lägenheten, på sin höjd ska den ut på promenad... är det så underligt att psyket tar skada till slut? Att hunden blir stressad? Eller att hunden "flippar" på en unge som kutar fram? I min värld är det snudd på djurmisshandel att förvägra en hund som kräver motion och aktivitet - detta. Och har man en pb så är det förenat med ren livsfara, både för sig själv och allmänheten.
Har man en pb så får man se till att läsa på om rasen, vara aktiv och jobba med hunden. En person som har rasen och hunden som sitt största intresse, tar också det på allvar. Som det redan skrivits, så är det en mycket intelligent hund, trofast och arbetsvillig.
Tyvärr så har vi istället mycket pack som köper hunden, för att ranta runt i ett koppel och dra på stan. Inte speciellt konstigt att det blir olyckor.

bujum2010-05-21 11:11

Men om den ser fördelarna i att följa dina order så finns det enligt mig inga härligare jyckar

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?