Spelrum
| Giraffen | 38 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 064 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| hallonblåbär | 2010-07-21 20:52 | |
![]() | Det som är så tråkigt är dom servitörerna/servitrisern a som förväntar sig dricks..Och sedan pratar om hur snåla jä-lar det var vid deras bord som inte gav någon dricks...det tycker jag är fult. Dom 15 åren som jag har gjort som servitris har varit ett rent nöje, trots att det är lågavlönat..har man fått dricks så har jag sett detta som en bonus. | |
| Gautama | 2010-07-21 20:53 | |
![]() | Det vet jag inte sylvia men det handlar om att väcka debatten. jag har ju gjort det här t.ex. Kanske finns det nån som börjar grunna på varför man ger, om det är av vana eller varför helt enkelt? Le-lou det finns många jobb som är både sämre och likvärdiga i lönesättning som just restaurang. Tex.. www.dagensps.se/slid..._t oolbar=0 | |
| Gautama | 2010-07-21 20:54 | |
![]() | Deras löner är inte baserade på att de ska få dricks. det är borttaget för länge sen. | |
| Strawberry83 | 2010-07-21 20:59 | |
![]() | Om det är så, så borde de höja lönen och OB'n rejält för hotell och restaurang. (På hotell brukar man dricksa städerskan också, det gör jag iaf) | |
| le-lou | 2010-07-21 20:59 | |
![]() | Märkligt att det skulle skilja sig så mkt på bara ett år? Jag har själv jobbat mycket på restaurang och känner inte igen 19 000 före skatt. Alls. svenskmillionaire.wo...ra n-di-se/ Här ser man att restaurang ligger i absoluta sämsta grupp. | |
| Lyckobaronen | 2010-07-21 21:02 | |
![]() | Shit.. jag har helt bommat att dricksa min lokala maskinoperatör för blekning, färgning och tvättning. Får kompensera ordentligt nästa gång =) | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2010-07-21 21:02 | |
![]() | Hade jag hembiträde eller städhjälp( som fanns med bland de yrken Gautama länkade till) hade jag nog gett dricks ibland, skulle jag besöka samma skräddare flera gånger hade jag säkert gett lite där också. Det verkar för mig handla om att visa lite extra uppskattning för en tjänst som utförs direkt mot mig som kund. Sen att andra tjänar ännu sämre kan jag inte direkt se som mitt problem i det här sammanhanget just...Jag vill ge om jag kan till den person som servar mig. Jag skulle antagligen ge något till den som krattar lite förstrött runt min gravsten om det hade varit praktiskt möjligt. | |
| Sten Saxpåse - Ej medlem längre | 2010-07-21 21:03 | |
![]() | löjligt att ge dricks i Sverige. | |
| le-lou | 2010-07-21 21:03 | |
![]() | oavsett, på din lista Gautama, så ligger restaurang tätt ihop med typ sömmerskor och trädgårdsarbetare vad det nu var - i kommunal regi. Sömmerskor skulle jag dricksa om jag fick en fin klänning uppsydd som jag var nöjd med. | |
| onobond | 2010-07-21 21:04 | |
![]() | Känslor svallar, och kanske för dricks mindre relevanta detaljer om köttets kvalitet på bättre krogar etc drygar ut åsikterna. Utan att veta detaljer mer än om de som själva anger detta; bekanta både i större o mellanstora städer som jobbar på krog i Sverige anger att dricksens förekomst och storlek är kopplat till hur mycket show-off den betalande önskar. Flera skulle hellre vilja ha en högre lön, som är pensionsgrundande, och som man får del av i sjukpenning, när något händer; de svarta drickspengarna kommer ju inte om man är sjukskriven. I USA är det två grupper som dricksar flitigt; rika superkändisar som betalar med 100 USD för två hemlevererade pizza för 2x6 USD, eller när kändisfotograferna är på plats, slänger en 1000 USD sedel på restaurangbordet som tack (ser snarast ut som nåt hände under bordet, med den taxan) I Miami, Los Angeles, San Francisco och Dallas, som jag känner bäst (inkl dotterns pojkvän, som jobbar som servitör) är den grupp därnäst som medvetet dricksar mycket (25-30%) andra restaurangarbetare, som genom att slänga jättedricksen, vill skryta lite över hur bra dom tjänar... Håller med Gautama; dessutom är dricksen en relik från medeltiden. Att inte ge någon dricks kan inte uppfattas som en bestraffning. Ett bra jobb/en insats över det förväntade uppskattas på arbetsgivarsidan mer av ett mail, som kort beskriver insatsen man är särskilt nöjd med. Det mailet hamnar i pärmen som tittas igenom när nästa löneförhandling är aktuell. Wikipedia, vars uppgifter vem som helst kan ändra, nämner inte en stavelse att serveringsavgiften ÄR inbakad i priset | |
| L1973 | 2010-07-21 21:09 | |
![]() | Alltså... jag orkade inte läsa igenom alla 26 sidorna i denna tråd, men... Är det inte så numera att dricksen är "inräknad" i det vi betalar för allt på restaurang? (jag kan ha fel, men har för mig att det var så nånstans) | |
| YamahaJet | 2010-07-21 21:13 | |
![]() | "Flera skulle hellre vilja ha en högre lön, som är pensionsgrundande, och som man får del av i sjukpenning, när något händer; de svarta drickspengarna kommer ju inte om man är sjukskriven." Det står väl dig fritt att köpa en sjukvårdsförsäkring för dina svarta pengar, om du oroas över detta. Eller så står det dina vänner fritt att skatta 60% på dricksen för att ånjuta en högre deklarerad inkomst. Varför tror folk i Sverige att vissa saker blir billigare om staten först konfiskerar ens pengar, sållar dem genom en hungrig byråkratisk organisation, och sedan betalar tillbaka en bråkdel av vad som inkasserades? | |
| Gautama | 2010-07-21 21:17 | |
![]() | Det är för att vi har det regelverket i sverige yamaha. Vi betalar skatt, gör inte du det? | |
| YamahaJet | 2010-07-21 21:20 | |
![]() | För övrigt har jag sedan länge förstått att en stor skara vänsterröstande människor i Sverige har problem med att andra människor "är rika", som med deras mått omfattar t ex alla som har råd med en bil eller annan jämförbar lyx som dessa tillskanskat sig genom att suga ut sjuka människor. Men att man numera upprörs över ett par extratior till landets lägst betalda och hårdast arbetande yrkeskår, det är något nytt även för mig. Inte ens jag i egenskap av forumets mest extrema kapitalist och nazist har problem med denna typ av fördelningstradition. ...och även om vi sagt att vi inte bryr oss om huruvida du dricksar eller ej Guatama, så tycker vi nog alla att du är en snål och avundsjuk typ med avseende på din retorik i frågan. | |
| 1stclassriot | 2010-07-21 21:21 | |
![]() | jag jobbar i restaurangbranschen och jag kan tala om att dricks betyder väldigt mycket för oss som får väldigt mycket mindre betalt än ni andra med "vanliga" jobb. dessutom slavar vi för er, springer med er mat, häller upp er dricka, meningen med ert restaurangbesök är att ni bara ska sätta er hos oss och få allt serverat och inte behöva lyfta ett finger för att ni ska få äta. sen ska vi plocka av era tallrikar som ni lägger äckliga snorservetter på m.m. man kan aldrig förstå det här med dricks förrän man själv jobbat i branschen, det är ett jävligt slitigt kroppsarbete ska jag tala om! själv lämnar jag alltid dricks , dock ej vid dålig service, när jag själv äter ute för jag vet hur uppskattat det är.¨ tack alla ni underbara själar som lämnar dricks, det betyder mycket, speciellt för dom som har pissbetalt, för det är det oftast i denna bransch. men det allra bästa är när man får ta emot tack från gäster och som säger att man gör ett bra jobb. det betyder mer än pengar | |
| Gautama | 2010-07-21 21:22 | |
![]() | Det får du gärna tycka Yamaha, bryr mej inte nämnvärt. Jag tycker du är snål som inte vill betala skatt utan roffa åt dej allt själv! | |
| 1stclassriot | 2010-07-21 21:23 | |
![]() | dessutom går dricksen även till kockarna och diskarna, inte bara till oss i servisen... | |
| Liftactiv | 2010-07-21 21:25 | |
![]() | Är det för att det är valår som det stup i ett kommer upp antaganden om folks politiska åsikter, även i trådar som denna?? Jag kan glatt, till alla er som tror mig vara vänsterradikal pga. att jag inte dricksar säga JAG ÄR MODERAT! =) Och förlåt att jag skrattar högt nu 1stclassriot. De jag känner, sjukvårdspersonal, konsumkassörskor, lärare osv. osv. slavar för dig också. Kanske inte bokstavligen, men du hajjar nog vad jag menar. Min gud vilket struntsnack! Godnatt | |
| 1stclassriot | 2010-07-21 21:28 | |
![]() | gautama - det är mycket ovanligt att man får en månadslön inom restaurang. de flesta får betalt i timmen och det innebär att månadslönen för heltid hamnar runt 11-12000 så det är inte så jättebra betalt... | |
| Gautama | 2010-07-21 21:33 | |
![]() | Jo tjena 1stclassriot! Nu tog du väl ändå i! Om man jobbar heltid och även har OB som man oftast har inom restaurang så vore det en timpenning på ungefär 55 kr utan OB. Det tror jag som jag vill på! Då har de inte avtalsenlig lön och får faktiskt skylla sig själva. | |