Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 881 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| babatrik | 2011-05-22 14:45 | |
![]() | Du är rolig le-lou. Visst finns det ett antal åtgärder som kan stärka svensk skola. En uppstramning av utbildningen är en åtgärd, en minskad andel av arbetstiden ägnad åt administrativt larv och kuratorliknande uppgifter en annan. Men att tro att man kan nå goda resultat med förändringar utan att blanda in markanta lönehöjningar är som sagt naivt, så även att skutan ska gå att vända på något år eller två. | |
| le-lou | 2011-05-22 14:57 | |
![]() | babatrik - ja du säger att det är naivt. Jag säger tvärtom. Det är två skilda åsikter i denna debatt, så värst roligt vet jag inte om jag tycker det är dock. | |
| le-lou | 2011-05-22 15:01 | |
![]() | res - Nej, och finns det någon här i debatten som anser att det bara finns en enda problematik i debatten om svensk skola? ärligt talat, skärp dig. | |
| pantertanter | 2011-05-22 15:02 | |
![]() | Är lönen alltid viktigast??? Jag känner personligen några som arbetar som lärare utan utbildning och passar jättebra som lärare. Andra skriker efter högre lön men borde egentligen arbeta med något annat. Det finns något som heter trivsel, det skapar harmoni och nöjda arbetare. Sommarlov, friskvård, arbetstider, att kunna påverka m.m. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-22 15:28 | |
![]() | le-lou, vad är det du försöker säga när du skriver "finns det någon här i debatten som anser att det bara finns en enda problematik i debatten om svensk skola? "? Skulle jag ha påstått det? I vilket avseende ska jag skärpa mig? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-22 15:37 | |
![]() | pantertanter, vad menar du är slutsatsen av det du skriver menar du? För att svara på din fråga: att höja lärarlönerna kommer att vara nödvändigt för att locka till sig kompetenta lärare framöver, tror jag. Vad tror du? | |
| stol | 2011-05-22 15:49 | |
![]() | Många lärare skulle idag lämna jobbet pga lönerna och framförallt för att det administrativa arbetet har ökat så markant och mycket annat. Arbetsgivarna är medvetna om att lärarutbildningen är väligt smal har man gått en lärarutbildningen är man fast i yrket du kan inte få ett jobb i en annan bransch och detta utbyttjas givetvis av arbetsgivarna. Lärarutbildningen är en smal utbildning jämnfört med tex.. ingenjörsutbildningen. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-22 15:54 | |
![]() | administrationen inom skolan har drabbats av elefantiasis ... och inte bara inom skolväsendet - exempelvis sitter poliser en stor del av tiden och ägnar sig åt pappersarbete i stället för att vara ute på fältet | |
| janne121212 | 2011-05-22 15:56 | |
![]() | Jag har gjort det (lämnat läraryrket), flera av mina kollegor och många andra kommer att följa efter de närmaste åren om inget görs, men le-lou och en del andra tycks inte bry sig att lärare försvinner. Som väl är har politikerna (i alla fall inom alliansen) förstått detta och vi kan förhoppningsvis få en förändring inom en snar framtid. Själv återvänder jag dock inte. Finns för många andra negativa faktorer med att jobba i en miljö där man dagligen kränks, ifrågasätts och faktiskt också ibland hotas till livet. | |
| Minta | 2011-05-22 16:00 | |
![]() | Kan inte individualiseringen vara en del av problemet. Katederundervisningen med läraren i centrum har fått ge vika för en individualiserad undervisning där eleven själv förväntas ta ansvar för sitt lärande; söka information, utvärdera information mm. Alla är nog inte mogna för det i grundskolan. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-22 16:12 | |
![]() | nej, det är en undervisningsform som passar långtifrån alla | |
| Cybertron | 2011-05-22 16:12 | |
![]() | hm, varför hålla på och jämföra jobb...en sjuksköterska räddar liv vilket är en typiskt bra grej...men sjuksköterskan skulle inte vara en sjuksköterska och läkaren skulle inte vara en läkare etc om det inte först funnits en lärare som lärt dem 1+1. En lärare läser idag ca 5,5 - 6 år på universitet och samlar således på sig ca 300 000 kr i studielån. Lönen borde i mitt tycke stå i proportion till detta...lägg där till obekväma arbetstider (ja de jobbar både helg och kväll fast helt gratis) och oändligt med kritik från människor som tar sig rätten att kritisera deras professionalitet för att de minsann också har gått i skola. Jag är för höjd lärarlön, tycker att gnället är befogat...och detta trots att jag jobbar med något annat | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-22 17:37 | |
![]() | word | |
| club_R - Ej medlem längre | 2011-05-22 17:39 | |
![]() | Snyggo-ryskan. | |
| babatrik | 2011-05-22 18:12 | |
![]() | le-lou Japp, du och jag tror olika. Vi kommer dock att bli varse vem som har rätt; kommunerna kommer inte att anse sig ha råd att justera lärares löner uppåt nämnvärt i första taget och därmed kommer de enda åtgärder som vidtas vara sådana som kostar marginellt med pengar. Jag säger att dessa inte kommer att räcka; skolans kräftgång kommer att fortsätta. Du säger uppenbarligen tvärtom. Om tio år vet vi vem som hade rätt. | |
| pms | 2011-05-22 18:14 | |
![]() | Idag är det så likformigt så jag spyr. som pms skrev - det som kan gynna/missgynna någon ska inte användas i skolan!! Kör du inte med prov heller då ? Proffsig inställning verkligen. *************** Likformigt??....Mina elever får utmaningar under lektionstid (beroende på var de befinner sig kunskapsmässigt=individue llt anpassade uppgifter).Det är ju det som är själva poängen. Enkelt uttryckt: "Duktiga" elever får svårare uppgifter att lösa och de "mindre duktiga" elever får uppgifter som är lite mindre svåra. Om lektionstiden nyttjas på rätt sätt är min erfarenhet att läxor ej behövs (med vissa undantag) | |
| le-lou | 2011-05-22 18:15 | |
![]() | vad säger jag tvärtom? | |
| pms | 2011-05-22 18:17 | |
![]() | Nu tänker jag inte ödsla mer tid på denna tråd! Det påtända trollet (?)som jag nu påstås vara tänker därför återgå till viktigare sysslor. | |
| le-lou | 2011-05-22 18:19 | |
![]() | mitt inlägg var till babatrik | |
| babatrik | 2011-05-22 18:43 | |
![]() | le-lou Jag skrev " Men att tro att man kan nå goda resultat med förändringar utan att blanda in markanta lönehöjningar är som sagt naivt...". Du skrev ”babatrik - ja du säger att det är naivt. Jag säger tvärtom. Det är två skilda åsikter i denna debatt, så värst roligt vet jag inte om jag tycker det är dock.” Jag skrev till sist ”Jag säger att dessa inte kommer att räcka; skolans kräftgång kommer att fortsätta. Du säger uppenbarligen tvärtom.” Om det är något jag har misstolkat får du tala om för mig vad det är. | |