Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 236

Forumkategorier

Användare Inlägg  
blankomblank2012-04-13 17:25
Antal inlägg: 1403

Tommy har rätt lika lön för lika arbete.
Det är bara det att jag tror att det krävs bland annat en lag om lika ansvar mellan föräldrar för att det ska vara realistiskt, tyvärr...

Man kan ju tycka att barnaga lagen var onödig, man kunde väl bara sluta slå sina barn, de flesta tyckte ju ändå att det var fel att göra så.

Problemet är väl bara att de som anställer idag ser hur de klassiska könsrollerna fortfarande bedrivs, mer frekvent i vissa branscher än andra. Därför kan de inte anställa tjejerna utan att räkna med ökade kostnader på sikt, det innebär att de får en lägre lön.

blankomblank2012-04-13 17:26

Med barnaga kommentaren menar jag naturligtvis att lagen sätter normen snabbare.
Men jag är faktiskt inte heller för lagar som styr våra liv, jag är liberal, men i detta fall vill jag skynda på utvecklingen lite, för min dotters skull...

Måns_E2012-04-13 17:29
Antal inlägg: 12028

Det kan så vara, fast det är ju svårt att veta utan alla fakta på bordet.

Egentligen så kan väl aldrig individuell lönesättning bli helt rättvis, det handlar ju om tillgång och efterfrågan. Och om han nu hade ett bra CV och begärde en hög lön och fick det så är det ju lite svårt att klanka ner på honom?

Att kvinnan begärde en för låg lön är ju dumt, och hon kanske skulle ha stått på sig mot arbetsgivaren vid löneförhandlingar och krävt en högre lön tidigare?

Det är ju alltid svårt att komma upp i lika hög lönenivå om man från början har sålt sig för billigt.

Och i slutändan så handlar det ju om vilken person arbetsgivaren värderar högst.

jonisk - Ej medlem längre2012-04-13 17:30
Antal inlägg: 7985

Jag kanske tänker helt fel nu, men att kräva att man delar föräldraledigheten lika som en strategi för att jämna ut löneklyftan är väl egentligen bara effektiv om 1. båda föräldrarna har samma jobb (på familjenivå) eller 2. i branscher där fördelningen kvinnor/män är 50/50?

(Tänker jag snett skyller jag det på för lite sömn.)

blankomblank2012-04-13 17:34

Din kommentar 16,44 slånbär visar ju bara på hur orättvist det faktiskt är och vad många som sitter i samma situation. Din kommentar har ju varit vanlig när man ser debatterna om detta.

År 2012 är kvinnor fortfarande beroende av män och inte ekonomiskt oberoende och självständiga trots att de har heltidsarbeten.
Är man i ett förhållande är ju det kanske inget problem naturligtvis, men säg att man är lesbisk, eller ännu värre ensamstående mamma?
Det är väl inte mannens orättvist högre lön som ska avgöra vem som ska vara hemma? Det måste vi ju ändra på!

Måns_E2012-04-13 17:34

Nja det vet jag inte jonisk. Om alla delar lika på föräldraledigheten så kommer rimligtvis lika många av varje kön vara lika mycket borta från sina arbetsplatser (oavsett var de jobbar). Vilket då också borde innebära att löneutvecklingen borde bli mer jämnt fördelad mellan könen.

jonisk - Ej medlem längre2012-04-13 17:36

Jag försöker få ihop det, men jag tycker ändå inte att det är logiskt. Men det beror kanske på mig.

arbetslinjen - Ej medlem längre2012-04-13 17:44
Antal inlägg: 1268

Det är rätt intressant det där hur man jämför löner faktiskt. Det finns ju ingen annan tjänst eller vara där det höjs krav på något som liknar lika lön för lika arbete – typ att alla företag som har samma produktionskostnad också ska ta ut samma pris. Men just när det gäller arbete så ser man lönen som en direkt värdering av själva arbetet: det märker man också till exempel när vissa hävdar att sjuksköterskor och lärare har för låg lön och jämför det med typ en bank-vd som ändå bara spekulerar i värdepapper (långt i från lika viktigt som att rädda liv liksom).

blankomblank2012-04-13 18:44

Kanske borde vi alla strejka mer? Då ser man ju snabbt vilka vi inte kan vara utan? Tänk om alla mammor skulle strejka tex? Då kanske vi skulle värderas mer oavsett om vi är hemma eller jobbar :)

Lillstölla2012-04-13 18:47
Antal inlägg: 23831

Måns: Har inte klankat ner på killen i fråga, jag tycker bara det är väldigt fel att en som är helt oerfaren kan få flera tusen mer i ingångslön än en som har mångårig erfarenhet i branchen. Men du kanske tycker det är helt okej, och det är ju upp till dig. Anser bara att sådana skillander inte direkt bidrar till nån positiv utveckling vad det gäller lika lön för lika arbete osv.

125478 - Ej medlem längre2012-04-13 20:18
Antal inlägg: 8332

Jag tycker inte att barnen ska vara slagträn i kampen om rättvisa löner.
Det ska vara upp till varje familj hur de lägger upp de första åren i barnets liv. Många mammor vill amma länge och då ska de få bestämma över det själva.
Synen att mannen är försörjaren och därmed den som ska ha mer i plånboken verkar vara något gammalt som är svårt att göra sig fri ifrån.
De orättvisorna ska bekämpas på andra sätt än att ta ifrån familjerna sin bestämmanderätt och tvinga dem till en modell som inte passar alla.

slånbär2012-04-13 20:35
Antal inlägg: 5539

Men när det gäller tvångsfördelad föräldraledighet så kommer det ju alltid att slå hårt mot vissa familjer även om den dagen kommer då män och kvinnor har lika lön för lika arbete. Grejen är ju den att hur många familjer finns det är båda två har jobb som ger ungefär samma inkomst? Det kommer ju fortfarande vara så att om mannen jobbar i affär och har tex 22000 i månaden och kvinnan är läkare och tjänar (ingen aning vad en läkare tjänar) kanske 35000 i månaden så blir ju inkomstförlusten stor då den som tjänar mest måste vara hemma. Så även om två läkare som har ungefär samma lön kanske är jämbördiga i det här fallet så är det ju få familjer som har det så tror jag. Då måste ju systemet byggas på att båda inkomsttagare tjänar lika oavsett yrke och så kan det ju rimligtvis aldrig bli.

Resurrection - Ej medlem längre2012-04-13 20:38
Antal inlägg: 11463

"tvångsfördelad föräldraledighet"?

Vi är jävligt lyckliga här i Sverige att både män och kvinnor kan vara hemma med barnen en längre tid när de är små. Varför klä en sådan förmån i så nedvärderande ord? Inte nog med att man har möjlighet att stanna hemma en tid, man kan dessutom överlåta en stor av denna ledighet till sin partner om det passar familjesituationen bättre.

jonisk - Ej medlem längre2012-04-13 20:41

Men själva grejen var väl att någon/några var för att lagstadga om att det SKA vara 50/50?

Resurrection - Ej medlem längre2012-04-13 20:42
Antal inlägg: 11463

Aha, jag har inte läst hela tråden. 50/50 låter väl onödigt petigt.

jonisk - Ej medlem längre2012-04-13 20:48

Ja, det tyckte jag också. Att båda får & kan vara hemma och att man kan lägga upp det efter sin individuella situation är iaf jag helt för.

Måns_E2012-04-13 20:54

Jag är också för valfrihet, men så länge kvinnor hellre vill stanna hemma längre med barnen så kommer också kvinnornas löneutveckling att drabbas.

Jag lägger inga moraliska värderingar i det.

Gunilla _2012-04-13 21:01
Antal inlägg: 4425

Har det inte alltid varit fritt att använda dagarna? Problemet är ju att det oftast är kvinnan som tar ut dem (förmodligen till stor del pga ekonomi men säkerligen av även egoistiska skäl). Så länge vi har olika yrken som föräldrar (vilket är troligast) så kommer alltid ekonomin till stor del avgöra vem som är hemma (förutom det självklara så länge barnet ammas) - OM ingen regel införs att man MÅSTE dela upp det.

Nåväl, det var länge sen mina barn var små, men vi delade rätt 50/50, trots att jag tjänade sämre. Jag tror många gör vad de kan för att lösa det på bästa sätt - utan inblandning av farbror staten.

Poussitiv - Ej medlem längre2012-04-13 23:14
Antal inlägg: 1099

Givetvis ska 50/50 regleras fortast möjligt.
De flesta arbetsgivare kompenserar upp med förälrdraledighetstillägg .

125478 - Ej medlem längre2012-04-14 00:20
Antal inlägg: 8332

För några år sedan hörde jag om följande; Två ungdomar som är lika gamla och ska sommarjobba åt kommunen och klippa gräsmattor, får olika lön.
Då handlade det inte om varken löneförhandling eller föräldradagar, utan om en grundinställning som innebär att killar ska ha högre lön än tjejer för samma arbete. Det är den inställningen som behöver förändras.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?