Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade8
Mobilspel
Pågående19 560

Forumkategorier

Användare Inlägg  
corlini2012-09-22 10:51
Antal inlägg: 3172

det ena utesluter inte det andra och en hemmafru idag kan även vara självständig och göra karriär. pga den förlegade synen på kvinnor som är hemma med barn och utanför det ordinarie förvärvsarbetet är det idag mera sammanhängande. speciellt med tanke på disskussionen kring ekonomi och försörjning.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-09-22 10:53
Antal inlägg: 3613

Det finns pappor som väldigt gärna vill vara pappalediga ett halvår, Corlini. Ska mamman då av egoistiska skäl tvinga till sig hela föräldraledigheten. Hur folk väljer att göra måste vara upp till varje familj. Låt bli och fördöma de som gör annorlunda än du.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-09-22 10:55

Menar du att ordet "hemmafru" numera betyder person som är hemma och tar hand om hushåll och barn OCH förvärvsarbetar med egna företag i hemmet? Den betydelseförskjutningen har jag missat. Står den i senaste SAOL, Corlini? Som jag skrev tidigare... Det blir svårt att diskutera när du hittar på nya betydelser till begrepp och ord.

corlini2012-09-22 11:01

det förra var till mönjelilja.

slånbär. det är inte ett arbete i den meningen vi talar om jobb, det är ett ansvar och ett frivilligt åtagande baserat på egna värderingar och familjebild.

och nej, det är inte bara jag som får använda mitt eget liv som referens. men det där med bion verkade ta dig lite och det jag menar är att hade du inte sett det som en avsaknad, förlust, uppoffring eller en negativ sida så hade du inte nämnt det. kanske du inte vet det själv men det låg ju där i bakhuvudet eller hur?

när barnet är så litet så det är tal om föräldraledighet så vill jag påstå att det är modern som betyder mest ja. och att det är kvinnans roll som mor att vara med sitt lilla barn och inte ta pendeln till scania för att packa blinkersglas till lastbilar för att bevisa något om jämställdhet.

sista stycket :) där fick du till det. jag ser det som att de är med, de hör sin mor, känner närvaron och är med i familjens vardag från dag ett. samtidigt hade jag koll, fanns där och var med mitt barn. jag talar dessutom då om bäbistiden, barnvagnstiden, dvs den tid du ändå var hemma och som skedde innan dagisåldern.

slånbär2012-09-22 11:01
Antal inlägg: 5539

Återigen vill jag bara påpeka att om inte folk gick till sina i dina ögon och kanske detas egna också, tråkiga och meningslösa jobb då skulle inte mycket i ditt liv heller fungera. Jag trorinte många ser kassörska eller städare som särskilt meningfullt men det är ett jobb och någon måste göra det. Det är så jäkla nedvärderande att se på andra människor som du gör Corlini. Om alla hade möjligheten att följa sin dröm då skulle hjulen sluta snurra rätt omgående. Du skulle få bygga dina staket själv, eller röja skog och du s kulle få ta hand om dina egna sopor. Ingen skulle städa på ungarnas skola och du skulle få skicka med matlåda.
Alla kan inte ha de jobb du talar om förstår du verkligen inte det. Men dom som har dessa i dina ögon värdelösa jobb, måste inte älska det och dom har all rätt i världen att beklaga sig över hur slut dom är efter en arbetsdag.

corlini2012-09-22 11:03

mönje, möjligtvis hittar jag på men jag ser det ur ett lite bredare perspektiv. att vara hemmafru idag är inte likställt med att vara livegen, beroende och inte kunna leva ett eget utvecklande liv. SAOL får skriva vad de vill, vad en sk hemmafru gör mer än att torka av diskbänken är helt upp till den hemmavarande kvinnan och inte alls särskilt omodernt eller kvinnoförtryckande.

slånbär2012-09-22 11:08

Corlini, jag an lugna dig med att jag defenitivt inte har sett det som en uppoffring.där har du tyvärrfel. Jag ser det som någotfullständigt självklart. Att jag tog upp det var för att det är ågot som ganska måna som jag känner ser som en självklarhet att kunna göra och blir förundrade när man säger att man aldrig haft barnvakt. För mig är det inget konstigt. Det var du som hände upp dig på detta inte jag.

Men hur stimulerande är detfören bebis att ligga ivagnen och glo hela dagarna? Ochnär dom började gå och springa hur gjorde du då för att aktivera och stimulera? Satte du dom ienegen spilta?

corlini2012-09-22 11:08

slånbär, ja det stämmer att alla dessa jobb är viktiga, men ytterst få behåller dessa jobb. en graviditet tex kan vara ett ypperligt tillfälle att byta och tänka om. det är nödvändigt för alla oavsett bakrund och familjeekonomi att börja från noll på ett sk skitjobb man inte vill ha annars mister man respekten för vad arbete innebär. dessa jobb kommer alltid att både finnas och behövas men är kanske inte vad en vuxen kvinna med barn ska känna sig piskad att gå till när barnet är litet. då har man väl ändå valt att välja bort alternativ i sitt liv?

slånbär2012-09-22 11:12

Vad har du för belägg för att det är ytterst få som behåller dessa jobb?
Majoriteten av dom jag känner har haft sina slitiga jobb i hela sitt liv. Jag har haft mitt i 25 år mer eller mindre, min sambo sitt sedan -88 . Jag vet massor av städare, kassörskor,vårdbiträden och andra som jobbat med detta hela sina liv.

slånbär2012-09-22 11:13

Bor du dessutom på en liten ort så kanskedet är dessa jobb som finns. Eller arbetslöshet och socialbidrag. Vilket tror du man föredrar?

corlini2012-09-22 11:14

slånbär ok, vi släpper bion. barnvakt? jag håller med dig, jag har inte heller barnvakt. det närmsta jag kommit barnvakt är att be en kollega hålla ett öga på eller vara med tösen medans jag rider ut en sväng i 20-40 minuter. jag vill inte ens ha barnvakt, vad skall jag med det till?

så hur stimulerande är det för samma bäbis att ligga i barnsängen eller på golvet och glo i den åldern? är det mycket mer än att göra samma sak i barnvagnen? skiljer det sig beroende på var den står tycker du?

mönjelilja - Ej medlem längre2012-09-22 11:21

Men, Corlini... Ts skrev ett inlägg om hemmafruar. Du har vinklat tråden till något helt annat. Om du vill diskutera entreprenörskap med arbetsplats hemma, så hör det väl hemma i en annan tråd?
Förstår du verkligen inte att det blir lättare att diskutera om alla använder ord med den innebörden de faktiskt har än att man lägger in andra betydelser i orden? Om alla gjorde som du skulle vi ju prata förbi varandra i varenda diskussion och samtal.

corlini2012-09-22 11:34

jag ville ge en annan bild av dagens hemmafru än den traditionellt fördomsfulla som antyder saker som är till stor negativitet för kvinnan.

jag tycker vi ska bejaka vår könsroller gällande familjebilder och att det är moderns sak att vara med det lilla barnet, jag tycker att det är kvinnligt att mamman är med sitt lilla barn. jag tycker det är manligt att mannen i familjen är den som under den perioden i livet arbetar, tjänar, försörjer och på så sätt beskyddar och säkrar sin lilla familj. jag tycker inte det är särskilt ok eller kvinnligt att lämna sin 6månaders bäbis till pappan och åka till jobbet för att man är så förbannat mån om allas lika rätt, jämlighet mellan könen och kvinnans självständighet. jag tycker det är förbannat omanligt av mannen att finna sig i det.

under en period i livet är vi alla hemmafruar på endera sätt, den som väljer att vara det mera permanent idag är inte per automatik konservativ eller kvinnoförnedrande gällande jämligheten mellan könen.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-09-22 11:47

Det var inte svar på min fråga, Corlini. Jag inser att det är lönlöst att diskutera med dig. Vad du tycker framgår klart och du får tycka som du vill, men jag håller inte med. Nu tackar jag för mig i denna tråd och lämnar den för mer meningsfulla aktiviteter.

slånbär2012-09-22 11:53

Corlini- vi är inte alls alla hemmafruar under en period. Ts har ju faktiskt valt att inte arbeta försin egen och mannens bästa. Hon harvarit hemma i fem år utan att ha barn. Vad är hon i dina ögon?
Det finns en massa kvinnor som jobbar ända tills pensionen. På vilket sätt är dom hemmafruar?

slånbär2012-09-22 12:00

När mina kottar var så små så låg dom i sängen när dom skulle sova, inte annars. I vagnen när vi var ute inte annars. Jag lät dom sällan bara ligga och titta när jag gjorde annat ochom så skedde så hade dom grejer att titta på och ta på föi stimuli. Jag gjorde saker med dom för det mesta. Det var mycket bära ett tag men eftersom dom tidigt var rörliga så följde dom efter för egen maskin rätt tidigt. Det finns massor av kul. Man kan göra för att aktivera även ett spädbarn. Det vet dom flesta att barn som bara får ligga i en säng eller vagn blir oerhört understimulerade. Men dina kanske nöjde sig med lagårdstaket och en o annan hästatt kolla på.

corlini2012-09-22 12:09

slånbär, de är väl hemmafru på ett sätt under tiden efter de fött barn?

TS kanske valde sitt sätt att leva för att det berikar henne mentalt, går fri från stess och press, ger tid åt eftertake och hobbys osv. har hon den möjligheten så är det ju toppen för henne. då är hon i min ögon en stark kvinna som vågat trots normen och gå sin egen väg i livet.

då gjorde vi precis likadant slånbär, så då undrar jag på vilka grunder mitt sätt är fel. du kritiserar ditt eget beteende i samma sekund du svarar på den frågan. vad exakt vet du om det du visade dina barn var mer stimulerande för dem än det jag visade mina barn var för dem?
träkloss, kramdjur, teckad figur osv i hemmet eller en häst och en hundvalp på en gård, när blev du expert nog att veta att hästen och hundvalpen var ostimulerande för en 8månaders baby att se?

du kan inte anklaga mig för något eller försöka indikera att jag resonerar konstigt när du själv läser mellan raderna som fan läser bibeln slånbär.

jonisk - Ej medlem längre2012-09-22 12:11
Antal inlägg: 7985

Det finns en avsevärd skillnad i hur det debatteras här; corlini må provocera och till viss del nedvärdera, men den enda hon pekar ut är sig själv, alla exempel (minus ett enstaka) är annars allmänt hållna. Ett par av er andra kan dock verkligen inte låta bli att raljera över en enskild skribent.

slånbär2012-09-22 12:21

Corlini- men ala kvinnor får inte barn. När är dom hemmafruar. Vi talar ju om att vara hemmafru som ett arbete.

slånbär2012-09-22 12:28

Corlini - du har själv framställt det som att dina ungar bara liksom hängde med som nåt bihang medan du jobbade på med ditt. Är det då konstigt att man undrar hur du menar? Och det jag undrar över är hur su fick ihop det när dom blev ett och uppåt? Jag anklagar inte utan jag undrar verkligen. Du säger att du arbetar jämt, hårt och slitigt men ändå har du kunnat hålla koll på vad ett par småungar har pysslat med under tiden. Så det jag undrar är hur det gick till. Fanns det folk runtomkring som höll koll eller var du verkligen helt själv? Hade du dom i lekhage som när en annan var liten?

För en förskola som inte alltid har personal där barnen är får ju fan direkt. Det krävs mycket arbete för att få ihop arbetsscheman med barnens tider. Och du kan aldrig ana hur mycket tid som läggs ner på att planera barnens verksamhetoch dokumentera det dom har gjort.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?