Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 19 890 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Måns_E | 2012-12-10 13:38 | |
![]() | Jag klandrar inte dig, det innebär inte att det är rätt att stenhårt hålla på sina rättigheter i det fallet. | |
| Yamma | 2012-12-10 13:52 | |
![]() | Hur gamla är ni egentligen, era stofiler? Det finns inte förkörsrätt längre, bara skyldighet att lämna företräde.Man har inga rättigheter i trafiken, sa min gode körlärare. :) | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-12-10 13:55 | |
![]() | Hannaspelare: När du envist håller på din rätt för som du säger "din säkerhet", känns det verkligen säkrare att ha någon i arslet än att bara vara ödmjuk och underlätta omkörning? Wildman: Jag förstår vad du menar med vad du lärde dig när du tog mc-kort. Jag kör fortfarande fort på hojen, förmodligen fortare än med bilen men jag är galet uppmärksam på andra trafikanters beteende oavsett om jag kör bil eller båge. Det är ibland skrämmande hur dålig uppsyn vissa har i trafiken och förmodligen märker man av det på ett annat sätt när man kör båge. Och nej, då menar jag inte när jag ligger i 200 km/h... | |
| mistmaster | 2012-12-10 14:00 | |
![]() | igår hände det igen, på 2+1 vägen mellan Gävle och Söderhamn. hamnade bakom nån vingelpelle som inte alls hade koll på vart hen hade sin bil. där det var dubbelfil så låg hen i mitten och effektivt blockerade alla försök att köra om. där det var enkelfil kröp farten ner mot 80 varje gång. det är skyltat 100. ytterst störande då det var mkt bra väglag, dvs bra plogat, och ingen nederbörd. flytta på er eller stanna hemma! | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-10 14:01 | |
![]() | Men du har full koll? :) | |
| seaburg | 2012-12-10 14:01 | |
![]() | Trafiken blir bra knölig när människor försöker stoppa andra att bryta mot hastighetsbegränsningar. Såna människor borde få sina körkort indragna. Kommer ett fordon ikapp mig så ska JAG självklart hjälpa till att släppa fram det. Orsaken kan vara sjuktransport eller ungdomlig brådska hos det andra fordonet. Vem är "du" att avgöra vilket ,,,,du som blockerar och tycker du hjälper hastighetslagstiftaren. Heja Måns mist Wild Loco | |
| wildman | 2012-12-10 14:05 | |
![]() | Yamma, jättegammal ;-) Men jag tog mc kort för två år sen, så jag har iaf pluggat på körskolan nyligen ;-) Rent juridiskt tror jag nog det heter förkörsrätt fortfarande. I övrigt så håller jag med Måns. Jag klandrar dig inte för deras beteende på något vis. Men att du vägrar samspela pga dina moraliska värderingar är en helt annan grej, och den grejen är i mitt tycke betydligt värre. Och visst är det precis samma sak om någon hävdar tex högerregeln och kör rätt ut. Exakt samma sak, det handlar om bristande samspel med hänvisning till dennes rättigheter. | |
| Yamma | 2012-12-10 14:05 | |
![]() | Det är livsfarligt att ligga för nära framförvarande bil. Även om du anser att den kör för långsamt är det ditt eget ansvar att hålla avstånd. Det är sällan det dröjer länge innan det kommer en plats där man kan köra om. Det är också farligare att ligga för nära än att köra långsammare än önskat några kilometer. Ergo - diskussionen är rätt tramsig. To each henself, håll avstånd och grumla lite om nån kör långsamt och blockerar, men tänk på att det inte är hela världen om andra i ditt tycke är idioter. ...tycker jag. :) | |
| mistmaster | 2012-12-10 14:05 | |
![]() | jonisk>> givetvis! ;-P | |
| Yamma | 2012-12-10 14:06 | |
![]() | Min körlärare sa att det inte heter förkörsrätt längre (det var tio år sen), jag tror benfast på det! :) Ska genast undersöka. To the Google mobile! | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-10 14:07 | |
![]() | Jag syftade iofs på Loco :) | |
| wildman | 2012-12-10 14:09 | |
![]() | Håller med Yamma om att bristande avstånd är oändligt mycket farligare än att köra ganska mycket för fort tom. Det man får lära sig i körutbildningen är ju att om någon är "för nära" så ska man öka avståndet till den framför så att man får ändå större marginaler. Tyvärr brukar det ju snarare stressa dom bakom än mer... Jag tycker i princip som du Yamma, jag jobbar verkligen på att aldrig någonsin hetsa upp mig i trafiken. Det är helt lönlöst och leder inte till något annat än att du själv mår dåligt. Men min filosofi är att ständigt försöka hjälpa till i trafiken utan att lägga någon värdering i huruvida dom "har rätt" till min hjälp eller ej. Det är en form av prestigetänk som jag inte tycker platsar i trafiken. | |
| wildman | 2012-12-10 14:12 | |
![]() | @yamma Mycket möjligt du har rätt om ordet förkörsrätt, men då är det ändå bara ordklyveri. Om någon krockar med dig där dom har väjningsplikt så är dom rökta i alla normala fall. | |
| Yamma | 2012-12-10 14:17 | |
![]() | Håller med dig Wild! Klok gamling... ;-) (Det var korrekt att "förkörsrätt" inte finns, så det leder ännu mer till att man inte bör hålla på sin rätt i trafiken - eftersom man inte har nån...) | |
| blue_moon | 2012-12-10 14:17 | |
![]() | Ska fixa en dekal till bakluckan på min bil: Har du bråttom till himmelen så kör om för helvete. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-10 14:19 | |
![]() | Ja, jag håller också med wildman. | |
| HannaSpelare - Ej medlem längre | 2012-12-10 14:21 | |
![]() | Till Wildman 2012-12-10 13:55: Jag förstår inte alls ditt resonemang om ”ödmjukhet” och hålla på sin ”rätt”. Jag kör på en väg och en främmande person ber mig att flytta mig åt sidan så att han kan komma förbi. Om en främling ber mig om hjälp kan jag begära att hans önskemål ska vara rimliga, det behöver inte vara något stor sak (och jag är en hjälpsam person. Exempel 1: jag kör 80 kilometer på en 90-väg och en främling ber mig att flytta mig åt sidan så att han kan fortsätta att köra i den hastighet som vägen är avsedd för och bedöms säker som. Inga problem att hjälpa honom med det. Exempel 2: jag kör 90 kilometer på en 90-väg och en främling ber mig att flytta mig åt sidan så att han kan fortsätta att köra i en högre hastighet än vad vägen är avsedd för och bedöms säker som och därmed utsätta medtrafikanterna för en högre risk och belasta miljön mer samt bryta mot lagen. Jag ser inget skäl att hjälpa honom att göra det. Du glömmer att den andra bilisten ber mig att utföra en aktiv handling för att hjälpa honom. Det är absurt att tillskriva mig bristande ödmjukhet för att jag inte vill hjälpa honom att göra något dåligt. Resonemanget om att ”envist” hålla på sin ”rätt” är bara obegripligt. Menar du att jag har skyldighet att aktivt hjälpa en annan person att bryta mot min moral, mot lagen och genomföra en handling som har negativa konsekvenser för alla? | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-12-10 14:26 | |
![]() | Jonisk: Alltid full koll ;-) Funderar på att filma lite nån dag när jag är ute så ni ser vilka problem jag dras med... =) Det här är från en helt vanlig dag på vägarna. www.youtube.com/watc...-F WIsCL530 | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-10 14:27 | |
![]() | Så fel på andra då, men aldrig dig själv? :) | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-12-10 14:30 | |
![]() | Hanna: Du bortser ju helt från den högre risken att medvetet jävlas med någon i trafiken och tvinga honom att ligga bakom dig och låta honom bli mer och mer irriterad för att han inte kommer om. Förmodligen ligger han nära också. Ja, jag använder ordet "jävlas" för att du kan absolut köra åt sidan i 80 km/h men absolut inte i 90 km/h. Då är du bara ute efter att jävlas. Vad är din egentliga vinning undrar jag? I grund och botten är det väl trafiksäkerheten vi är ute efter? Det är väl det som är viktigast? Anser du på fullaste allvar att du skapar en säkrare trafik genom det beteendet än att bara låta någon köra förbi i 100 km/h på en 90-väg? På allvar nu.... | |