Spelrum
Giraffen | 26 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 17 |
Inloggade | 43 |
Mobilspel
Pågående | 19 473 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Måns_E | 2012-12-16 00:19 | |
![]() | Japp det lyfter varumärket. | |
nyckelpigan_ | 2012-12-16 00:20 | |
![]() | Det tråkiga tycker jag är att det underblåser de bruna vindarna vi har. SD är ett stort parti och är än större i sista opionionundersökningarna. Blir/har blivit legitimt att rösta på SD som har rensat upp och friserat sig. Något bra förslag att möta detta? | |
Minta | 2012-12-16 00:21 | |
![]() | Vissa stereotyper är roliga andra unkna. Vad som styr detta är - inkonsekvent som livet. Att vi skrattar åt dumma norrmän och supande finnar och engelsmän med stiff upperlip eller vad det kan vara, KAN vara kul. | |
micro113 | 2012-12-16 00:23 | |
![]() | Minta Så om du tycker det är okej att skratta åt vissa folkslag då är det okej stereotyper? Norrmän tycker inte det är okej att bli dumförklarade, finnar gillar inte att klassas som supande knivbärare osv... så varför skall inte deras syn på sig själva respekteras? | |
gnagelram - Ej medlem längre | 2012-12-16 00:23 | |
![]() | Jobbar du aldrig med gradskillnader? Kan man aldrig få välja att bara åtgärda det man upplever som det värsta "felet" om ett ett annat "fel" kan kategoriseras i samma (breda) klass. Att klippa bort matadoren och alla andra spanjorer är dessutom ett ganska så mycket svårare ingrepp - blir det alls någon film kvar? Tillåts företag ta såna hänsyn under din konsekvenslupp? | |
syjo - Ej medlem längre | 2012-12-16 00:24 | |
![]() | micro. Du själv tycker ju det är ok att göra judar till en stereotyp grupp. Det är INTE ok. Men som vanligt är du inkonsekvent | |
apbur | 2012-12-16 00:26 | |
![]() | Jag undrar om de som tycker att det är så givet rasistiskt med dockan faktiskt själva reagerat på detta varje julafton klockan tre framför TV:n. Har svårt att tro det. Jag kollade själv igen på sekvensen för att fräscha upp mitt minne och jag kan inte säga att jag upplever det som förtryckande. Tycker hela filmsekvensen är väldigt kärleksfull, inklusive den svarta dockan. Tolkar det som att dockorna ska lära sig att säga mamma till sin nya ägare. Den svarta dockan säger "mammy", vilket kräver ett uppmärksamt öra att ens höra. Jag kan inte historien så bra att jag vet om det var ett tillmäle eller något de svarta faktiskt sa själva om sig själva och om de uppfattade detta som en kränkning. Självklart får Disney beklaga och ta bort vissa delar av filmen om det faktiskt hade ett syfte att kränka eller på något sätt speglar en pinsam historia. Men gränsdragningen här är inte väldigt lätt och det tål att diskuteras. | |
micro113 | 2012-12-16 00:27 | |
![]() | gnagelram Så om frekvensen är tillräckligt lång är den okej? Ju längre frekvens med negativ stereotyp desto mer okej? Jaha - påverkas barn alltså mindre av långa frekvenser än av några sekunder? Eller? | |
Minta | 2012-12-16 00:27 | |
![]() | Norgeskämt kan säkert bli unkna en dag och då får vi överväga att ta bort dem. | |
hundbiten - Ej medlem längre | 2012-12-16 00:28 | |
![]() | Det går mycket svenskhistorier runt om i världen också. T ex neurotiska vuxna som blir depressiva och aggressiva om de inte får se tecknad film som den har sett ut i 90 år. Det handlar mest om att slå uppifrån eller nerifrån. Inte vilken nationalitet man har. | |
greatdane | 2012-12-16 00:28 | |
![]() | Micro, du börjar låta som en gammal vinylskiva som hakat upp sig nu. Det enda du gör är att ställa frågor som man utan att vara raketforskare förstår att du redan vet svaret på. Dessutom är de sarkastiska. Vad är ditt budskap egentligen? | |
micro113 | 2012-12-16 00:30 | |
![]() | syjo Jag tycker man skall vara konsekvent - och på din fråga så nej, stereotyper stör mig inte särskilt. Jag ramlar inte av stolen av "svenska kocken" - gråter mig inte ens till sömns faktiskt, och ser jag på filmer med svarta komiker så tycker jag att de faktiskt bjuder på ganska rena stereotyper. | |
hundbiten - Ej medlem längre | 2012-12-16 00:31 | |
![]() | Apbur, nu hör säkert amerikaner mammy mycket tydligare än vad skandinaver gör och i USA har man ett visst förhållande till mammyn. Det är ju även där som WDC ligger och de har beslutat att klippa lite i filmen.. well well godnatt | |
Sharky68 | 2012-12-16 00:32 | |
![]() | Censur är väl precis vad Disney ägnat sig åt i detta fall! Då det pågått i 52år så skall de helt plötsligt rannsaka sig själva! Isf vad har hänt? Om man ska hårddra det hela..så finns det så mycket annan skit i TV-mediet som borde censurerats. Det här skräpet som produceras i 3 o 5:an som "sänds" utanför Sverige! | |
Sharky68 | 2012-12-16 00:34 | |
![]() | hundbiten, låter som du pratar i nattmössan! Vad/vilka är WDC o mammy för nåt? | |
Minta | 2012-12-16 00:34 | |
![]() | Jag hade förstått konsekvenskravet om det varit staten som bestämt att dessa skulle bort någon slags censurinstans. Men det är ett företag som gör sina kommersiella val och de måste inte vara konsekventa. | |
Måns_E | 2012-12-16 00:34 | |
![]() | Vilken tur då att norrmän skämtar om svenskar. Det är väl klart att det är ett större problem om man förlöjligar en förtryckt eller tidigare förtryckt grupp jämfört med om man gör karikatyrer på fem olika tjurfäktningsarbetare. Om man inte förstår den skillnaden så förstår jag att man också har svårt med konsekvensbedömningar. | |
Behringer | 2012-12-16 00:34 | |
![]() | Ett privat företag kan aldrig ägna sig åt censur! Lär dig åtminstone vad orden betyder innan du använder dem! | |
apbur | 2012-12-16 00:36 | |
![]() | Jag tycker att man kan begära att folk som argumenterar för att Disney gjorde rätt eftersom de visar upp en stereotyp även ska kunna se att samma resonemang kan användas på Ferdinand. | |
Måns_E | 2012-12-16 00:36 | |
![]() | sharky, nej det är inte censur, man censurerar inte sitt egna material, man klipper om det. Och det är knappast första gången man gör det heller. | |