Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2013-05-26 18:34 | |
![]() | nulltj På vilket sätt tycker du att din egen svenskhet är relevant då? Vad definieras den av? Är den det - eller är du också ursprungsafrikan? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-26 18:39 | |
![]() | Jag har föräldrar, och mor- & farföräldrar osv födda i Sverige. Jag är född i Sverige. Jag har i större delen av mitt liv bott i Sverige. Jag har svenska som modersmål. Alltså anser jag mig vara svensk på de grunder som kan anses relevanta. Däremot anser jag inte just att jag är svensk vara särskilt relevant annat än som etikett. | |
| micro113 | 2013-05-26 18:41 | |
![]() | nulltj Ursprung, hemhörighet, språk och kultur .. då är vi ju inte ens oense .. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-26 18:43 | |
![]() | Jag skrev att snacket om genetiska svenskar var dravel, sen hittade du på att jag sagt annat. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-26 18:44 | |
![]() | Och jag håller inte med dig om att man behöver en helt svensk släktlinje i flera generationer bakåt för att vara svensk. | |
| micro113 | 2013-05-26 18:53 | |
![]() | nulltj Du får nog bestämma dig. Du räknar faktiskt själv upp din egen grund för svenskhet i att ni i generationer fötts och har förankringen i Sverige.. Rent statistiskt räknas man som svensk när man är född i Sverige av svenskfödda föräldrar. Det är dock en definition som enbart kan vara giltigt om man faktiskt också är en del i svenska samhället och inte väljer att ställa sig i en subkultur utanför. Samer är svenska samer - men samer, därför att de kulturellt inte delar kultur etc med övriga samhället. De har ställt sig/står utanför som egen grupp. Samma gäller för t ex romer. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-26 18:56 | |
![]() | Att jag räknade upp fler släktled var enkom för att det faktiskt är så, inget annat. Jag kunde såklart varit tydligare och bara skrivit att jag och mina föräldrar är svenskfödda, det köper jag. Rent statistiskt är min syster också svensk, hon är dock född i England. | |
| Aquila1 | 2013-05-26 18:59 | |
![]() | micro113-Hur tänkte du nu? | |
| kajix | 2013-05-26 19:01 | |
![]() | Hannes Westberg är svensk. Fast när hans pappa fick reda på vad som hänt (ja, man kan ju inte hålla reda på sina barn exakt hela tiden, även om man är svensk) så väntade han inte länge förrän han tillrättavisade sin son. | |
| micro113 | 2013-05-26 19:10 | |
![]() | Aquila1 Gällande vad? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-05-26 19:27 | |
![]() | micro. Norrmän är norska medborgare och Svenskar är svenska medborgare. Det är enkelt för mig att definiera skillnaden. En svensk kan vara AIK-are eller Djurgårdare, han kan också vara Same eller Zigenare. Hur svårt kan man göra saker? | |
| Pugge33 - Ej medlem längre | 2013-05-26 19:28 | |
![]() | Zigenare är ett folkslag inte en nationalitet. Hur svårt är det att fatta? | |
| Sote | 2013-05-26 19:28 | |
![]() | Micro- båda mina barn skulle nog tycka att du har väldigt märkliga åsikter. Mina barns pappa är från Chile, han är den enda chilenare dom känner och umgås med, dom kan inte prata spanska och har aldrig träffat sin chilenska familj. Dessutom ser dom löjligt svenska ut för att ha en chilensk pappa, dom är blonda och blåögda båda två. Enligt dom själva så är dom ingenting annat än svenskar med en chilensk pappa. Att du aldrig hört någon med utlandsfödda föräldrar säga att dom är svenskar kan ju bero på hur många såna du faktiskt har träffat, bortsett från dom där hel och halvturkarna i din familj då. Vad gäller Samer så är dom i allra högsta grad svenskar, troligen mycket mer än vad du själv är. Dom har funnits här betydligt längre än dom flesta andra folkslag. Dessutom så är du väl medveten om att det faktiskt inte är så många som lever som samer längre och livnär sig på renskötsel. Dom allra flesta lever som vem som helst. Pugge - Nej det är möjligt att norrmän inte bränner bilar, men det finns ju en och annan norrman som gör betydligt värre saker grundat på politisk övertygelse. Vill påminna om det faktum att det här med upplopp på inget sätt är någon ny företeelse och heller inte har att göra med etnicitet. Det har förekommit upplopp sedan Hedenhös. | |
| Sote | 2013-05-26 19:30 | |
![]() | Pugge- det heter Romer nuförtiden inte zigenare. Hur svårt är det att fatta? | |
| micro113 | 2013-05-26 19:31 | |
![]() | Sote Jag har släkt från olika länder .. inte enbart turkiet... Och jag har träffat både den utländska sidan av dessa släkter och umgänge i övrigt. Kanske är skillnaden att de fostrats och fostrar sina barn till att vara stolta över båda sina ursprung ... | |
| Pugge33 - Ej medlem längre | 2013-05-26 19:32 | |
![]() | Okej varför inte bara kalla dom tattare så fattar alla vem vi snackar om:) | |
| micro113 | 2013-05-26 19:33 | |
![]() | Sote Gällde samer säger du: Vad gäller Samer så är dom i allra högsta grad svenskar, troligen mycket mer än vad du själv är. Dom har funnits här betydligt längre än dom flesta andra folkslag. ------------------------- ------------------------- Alltså anser du att människor kan dela upp i folkslag... Däremot har du fel - samer är ett folkslag, och de finns i olika länder. I Sverige bor svenska samer. | |
| Pugge33 - Ej medlem längre | 2013-05-26 19:36 | |
![]() | Och svenska tattare. | |
| drifting - Ej medlem längre | 2013-05-26 19:40 | |
![]() | Pugge33 "tattare"? Förklara för mej att du vet vad det är för nåt | |
| Sote | 2013-05-26 19:41 | |
![]() | Jag har fostrat mina barn till att vara stolta över vilka dom är oavsett ursprung. Att dom inte har kontakt med sin chilenska släkt beror på logistik. Dom känner inte sin svenska släkt heller så det har ingenting med stolthet att göra. Dom är svenskar i sina egna ögon eftersom det är här dom är födda och har vuxit upp. Jag känner många ungar som har föräldrar med annat ursprung som själva ser sig som svenskar. Det är ingenting konstigt med det. Man bestämmer väl sig själv för vad man är, det är väl ingen annan som kan bestämma? | |