Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående20 506

Forumkategorier

Användare Inlägg  
125478 - Ej medlem längre2013-09-05 23:36
Antal inlägg: 8332

Om du ändå ser på reprisen eller går in på play, lyssna då lite på de kritiska rösterna också... Tex Ingrid Larsson som är näringsfysiolog.
En näringsfysiologs kunnande kan man inte vifta bort tycker jag.

Och en del klokheter hade Emerentia (journalist) att komma med också, apropå att killarna kallar det för en "livsstil", många tjejer har en livsstil då man har svält sig själv 5:2, att två dagar får man äta... Med anledning av att det fokuseras mycket på hälsa när det gäller män och vikt när det gäller kvinnor.

Ja, se själva finns på play.

Håller inte med om att Emma Igelströms åsikter inte skulle vara representativa för att hon haft ätstörningar.
Hon har kanske en anledning att vara emot dieter? En anledning som kanske baseras på erfarenhet och kunskap, hon arbetar ju med kropp- och hälsofrågor. Är det några som är representativa om något, så är det väl personer med kunskap och erfarenhet!

vulcan2013-09-05 23:55
Antal inlägg: 7666

Håller med 125478. Det är väl ett i högsta grad relevant argument mot dietkulturen att den kan provocera fram eller förvärra ätstörningar genom att den ökar fixeringen vid vad man stoppar i sig och resultatet av vad man stoppar i sig.

Gloria562013-09-06 00:02
Antal inlägg: 437

Har Emma I blivit "fri" från sin anorexi så är det väl självklart att hon ratar allt vad dieter heter. Det var väl just dieter som gjorde henne illa.
Jag kan inte förstå att en del kallar 5:2 för SVÄLT. Inte är det svält för att en dag äta 5-600kcal och dagen efter återgå till 2000.

125478 - Ej medlem längre2013-09-06 00:21
Antal inlägg: 8332

"det är roligt med dieter! särskilt nya. och det fungerar varje gång!"

Det hade varit riktigt roligt om det var ironiskt menat.

I övrigt så uttrycker vulcan precis det jag ville få fram, fast mer tydligt än vad jag lyckades med. ;)

Gloria562013-09-06 00:38

När en diet ger resultat i form av lägre blodtryck, lägre blodsocker, mindre blodfetter och dessutom gör att man blir piggare och sover bättre så kan jag inte begripa att man kan rata den. Viktnedgången är ju inte heller att förakta.

krysopras2013-09-06 06:58
Antal inlägg: 657

hd.se/halsa/2013/09/...-b eror-pa/

krysopras2013-09-06 07:00

Alltså Gloria, en otrolig massa människor med övervikt har någon form av ätstörning, så att Emma Igelström inte skulle vara representativ i sammanhanget är dumheter.

glykemi - Ej medlem längre2013-09-06 07:08
Antal inlägg: 850

Det är inte ett dugg ironiskt. fungerar utmärkt som jag använder dem. kul att så många testar också. en och snnan lägger om livstil och vinner både hälsa och skönhet.

krysopras2013-09-06 07:25

Bitte, här är en artikel om GBP ur Dagens Medicin: www.dagensmedicin.se...d- av-fett/

Där kan man bl a läsa att "De goda effekterna på näringsintaget efter gastric bypass-operation tror forskarna delvis har att göra med ökad insöndring av olika "mättnadshormoner", som PYY och GLP-1, från nedre delen av tunntarmen."

"Mättnadshormoner" utövar sin effekt i de delar av hjärnan som kontrollerar hunger.

Bitte - Administratör2013-09-06 07:34
Antal inlägg: 24116

www.vetenskaphalsa.s...pa r-dagar/

Här är en annan artikel som visar på fördelar med GBP

Bitte

ttiittii - Ej medlem längre2013-09-06 07:42
Antal inlägg: 37631

Är det meningen att ni ska gå på dieten hela livet eller sluta då ni är smal,börja äta som vanligt igen och bli tjock,eller hur tänker ni ?

krysopras2013-09-06 07:47

Tittiii: 5:2-dieten är inte alls bara för de som är överviktiga. Idealiskt förbättrar den t ex kolesterolvärden, blodfetter och blodsockervärden hos alla, inte alls bara hos feta. Det är därför inte någon bantningskur även om det givetvis är utsikten till viktminskning som väl lockar de flesta kvällstidningsköparna.

krysopras2013-09-06 07:53

Bitte, tack.

www.dagensmedicin.se...ar mfloran/

ttiittii - Ej medlem längre2013-09-06 07:53
Antal inlägg: 37631

dom som börjar med en diet gör det nog på grund av övervikt,eller har du en annan uppfattning ?

krysopras2013-09-06 07:58

Ja, tittiii, jag känner ett flertal smala män i medelåldern som anammat 5:2-dieten och inte alls pga viktproblematik. Det handlar om förbättrad kärlhälsa i första hand. Ett alternativ till statiner och blodtrycksmediciner.

Det finns massor av dieter som inte har med viktminskning att göra, vegankost för reumatiker osv. Salt- och proteinfattig diet för personer med nedsatt njurfunktion. Mer eller mindre verksamma givetvis, men som man ger sig på av helt andra skäl än övervikt.

krysopras2013-09-06 08:01

Ofta handlar det om människor som tycker om att träna och som är beredda att göra uppoffringar för sin hälsa istället för att äta mediciner eller som komplement till mediciner. Det är en vanföreställning att alla med förhöjt kolesterol/blodtryck är fläskiga soffpotatisar som mumsar fläsksvål framför tvn.

Gloria562013-09-06 08:54

Mitt blodtryck har gått ner från 147/88 till 125/77.
Hur det är med blodfetter och blodsocker visar sej vid den årliga "besiktningen" i mars - spännande är det.
Hur jag gör när jag nått MIN idealvikt (som inte stämmer med varken BMI eller midjemått) vet jag inte nu.
Eftersom jag vill bibehålla den goda hälsan så kan jag tänka mej att jag får öka på kaloriintaget de fem dagar jag inte äter 500kcal.

Så sant krysopras att förhöjda värden inte bara drabbar överviktiga.
Farligt att tro att bara man är smal så är man hälsan själv.
Du nämner olika dieter bl.a. diet för reumatiker; Finns det några reumatiker här så kan jag rekommendera att ni slutar med fläsk och rött kött om ni nu inte vill bli veganer - pröva skadar aldrig. Mej har det hjälpt.
Men.....det är en annan diskussion.

vulcan2013-09-06 14:16
Antal inlägg: 7666

krysopras:
"5:2-dieten är inte alls bara för de som är överviktiga. Idealiskt förbättrar den t ex kolesterolvärden, blodfetter och blodsockervärden hos alla, inte alls bara hos feta. Det är därför inte någon bantningskur även om det givetvis är utsikten till viktminskning som väl lockar de flesta kvällstidningsköparna"
------------------------- ------------------------- ---------------

Hur var det nu - finns det kliniska studier framme ännu som visar att "alla" verkligen får bättre kolesterolvärden, blodfetter och blodsockervärden och att detta också har isolerats till själva dieten och inte är en följd av andra omläggningar i livsstilen?

pink ribbon - Ej medlem längre2014-04-17 17:49
Antal inlägg: 2906

Hur går det för er med dieter och livsstilar? Håller ni fast vid dem eller är det nya vanor nu?
Hur ser era värden ut jämfört med ifjol?

southfield2014-04-17 18:23
Antal inlägg: 120

Jag provade ca 3 månader och gick inte ner någonting alls. Annars tyckte jag det var bra för det var enkelt och inte en massa recept att följa.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?