Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade39
Mobilspel
Pågående19 442

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132015-07-20 22:08
Antal inlägg: 17540

Måns_E
Varför ljuger du?

Jag har sagt att ordet kan användas för att belysa kvinnans situation i förhållande till mannen - inte att det är neutralt.

Däremot är det inte nedvärderande i alla situationer - vilket du påstod..

Vi kan vara överens om att du är en lögnare

micro1132015-07-20 22:08

Måns_E
Varför ljuger du?

Jag har sagt att ordet kan användas för att belysa kvinnans situation i förhållande till mannen - inte att det är neutralt.

Däremot är det inte nedvärderande i alla situationer - vilket du påstod..

Vi kan vara överens om att du är en lögnare

micro1132015-07-20 22:09

Och nej - jag har inte bytt åsikt, jag har sagt samma sak hela tiden.

Du däremot har uppenbara svårigheter med att stå för vad du sagt och att hålla dig till det...

Billigt.

susila2015-07-20 22:12
Antal inlägg: 459

Importfru beskriver företeelsen ganska bra tycker jag. Köbefru heter det på skånska. (Det betyder köpefru). Det finns ingen orsak att inte kalla företeelsen för vad det faktiskt handlar om, det handlar om arrangerade resonemangspartier där pengar är en avgörande faktor. De kan mycket väl utmynna i sk "äkta" kärlek, respekt och ömsesidighet. Uttrycket importfru innebär att en man betalar för att få hit en kvinna från ett annat land. Om det kan man tycka vad man vill. Kvinnan i sin tur accepterar för att få ett bättre liv i utbyte. Om det kan man också tycka vad man vill. Ibland blir kvinnan hårt åtgången men absolut inte alltid. Ibland blir mannen hårt åtgången, men inte heller alltid.

Vad nu det har med tiggare att göra. Jag anser inte det vara rätt att jämställa arrangerade resonemangspartier med gatutiggeri.

Jag tycker ni kunde försöka låta bli att bli kränkta (på andras vägnar) över att någon använder ord som inte är godkända i hipsterkretsar. Var istället glada, Newspeak är ett otyg.

Måns_E2015-07-20 22:13
Antal inlägg: 12023

Jag står helt för vad jag har sagt. Jag tycker som sagt att det är bra att du äntligen ändrar dig något angående ordet importfru.

Varför fortsätter du att trotsa micro? Det verkar mer handla om att vara motvalls för sakens skull.

Måns_E2015-07-20 22:14

Sheila jag tycker att det är fördomsfullt och generaliserande. Eller det är ju det.

Måns_E2015-07-20 22:15

Susila inte Sheila

Gris-svål2015-07-20 22:16
Antal inlägg: 1

HEJ HEJ
Skämt åsido, jag tror inte att tiggare tjänar något på att resa hit och tigga. Vad kan resan hit och hem kosta? (Endast hit, för vissa)
Då bor dom kanske 15 personer i en 2:a om dom har tur, annars smäller dom upp några pallar och presenningar som vindskydd.
Vad kan dom tjäna på en dag? Max 500 kr skulle jag gissa. Det kommer man inte långt på.

Dessutom en annan sak angående romer, för två veckor sen avled en äldre man efter ett rån av en grupp romer i Göteborg. Polisen lade ner förundersökningen. För några månader sedan intog romer en sommarstuga. När grannarna försökte polisanmäla sa polisen bara att det inte var olagligt så länge ägaren själv inte polisanmälde.
Okej, bra där.
Det är problem med avföring på lekplatser, allmänna platser osv.
Hade en annan hållit på sådär så hade man antagligen blivit inburad eller skickad till psykakuten.
Vad gör det okej? Är det för att dom är romer? Jag förstår inte.

micro1132015-07-20 22:18

susila

Instämmer - "importfru" är ett bra ord för att beskriva vad det är frågan om.

Och när media och Roks använder det så är syftet att lyfta dessa kvinnors utsatthet och att stärka deras skydd .. inte att nedvärdera dem.

Och nej - det går inte att jämställa tiggarproblemet med importfruar. Importfruproblematiken är en produkt av män boende i Sverige och därmed bör de också vara Sveriges ansvar att de inte är utelämnade åt män som behandlar dem illa.

Gällande tiggeri så är det ett importerat problem som bör tillbakavisas till det land där det hör hemma - tiggarnas hemland har ansvar för deras situation, inte vi.

De problem och kostnader som tiggarna innebär är ett accelererande problem och det är viktigt att adressera det och förändra lagstiftningen på området.

micro1132015-07-20 22:25

Du är en lögnare Måns

Måns_E 2015-07-20 01:52

Antal inlägg: 9911

Importfruar är väl inte ett accepterat begrepp, snarare så läggs det en raljerande värdering i det, precis som vid talet om import av tiggare.

Förvisso vanligt i propagandasyften, när man vill sprida fördomar och svartmåla det man ogillar, vare sig det gäller fruar eller rumänska tiggare.

micro113 2015-07-20 02:27

Antal inlägg: 10546

Måns_E
Att du väljer att inte ta del av media och samhällsdebatt betyder inte att uttrycket inte används som ett accepterat uttryck..

Vad som däremot är vanligt i propagandasyfte är att prata om små pappmuggar istället för den faktiska nedskräpning, nedskitning, kostnader och besvär tiggare faktiskt utgör i ett samhälle ...

... till skillnad från importfruar faktiskt.

Måns_E 2015-07-20 14:00

Micro, importfruar är inte ett accepterat språkbruk, även om vissa grupper tycker om att använda ett sådant språkbruk för att insinuera att det är något annat än kärlek, precis som du försöker få oss att ändra uppfattning om tiggare genom att nedsättande kalla det för import.

Du låter bara inskränkt och lite infantil när du använder ett sådant språkbruk.

micro113 2015-07-20 14:19

Måns_E
Jo, det är det.

En ”importfru” om dagen söker hjälp hos kvinnojouren
www.metro.se/nyheter...4g 3VcrOro/

Länsstyrelsen ska stoppa uttnyttjande av importfruar
www.svt.se/nyheter/r...aa rsregeln

"Importfruar" utsatta för våld
www.aftonbladet.se/n...86 96086.ab

Fler och fler ”importfruar” blir slagna
”Männen slänger ut dem – sen hämtar de nya”
www.aftonbladet.se/w...25 89959.ab

Roks positiva till MP:s förslag om ”importfruar”
www.etc.se/inrikes/r...mp ortfruar

Det är accepterat språkbruk -- och det används INTE i syfte att vara kränkande mot importfruarna...

Ordet importerad används också om arbetare eller människor i andra sammanhang...

Att du inte tar del av media och debatten betyder inte att din okunskap är sanning.

Att blunda för problemet både med att ge pengar och att cementerar fattigdomen samt att blunda för problemet med vad de kostar och ställer till här gör dig inte heller till "kompis" med dem .. däremot visar det att du är naiv.

Måns_E 2015-07-20 14:24

Du verkar inte läsa mina inlägg och förstå vad jag skriver micro.

Jag har väl ingenstans skrivit att alla journalister är fördomsfria och använder ett fördomsfritt språkbruk i sina rubriksättningar?

Det är nedsättande att använda ord som importfruar. Du tog ju tillochmed upp det själv som exempel, så varför skriver du inlägg på inlägg och försöker argumentera emot vad du själv sa från början?

För övrigt, VEM blundar för problemet? Och VAD är problemet?

micro113 2015-07-20 14:43

Måns

Du bör kanske läsa vad du själv skriver:

-----------------
" Importfruar är väl inte ett accepterat begrepp, snarare så läggs det en raljerande värdering i det, precis som vid talet om import av tiggare.

Förvisso vanligt i propagandasyften, när man vill sprida fördomar och svartmåla det man ogillar, vare sig det gäller fruar eller rumänska tiggare."
------------------------- -----

Nej, kvinnojourerna använder inte uttrycket för att raljera kring kvinnorna eller sprida propaganda med fördomar kring -- inte heller media ..

Uttrycket används för att beskriva vilken situation de befinner sig i ... de är i händerna på männen.

Fast det är klart --- du gillar ju inte klartext utan gillar fluffiga moln bäst.

------------------------- ---------------

Osv ..

Du är helt enkelt en lögnare Måns .. och jag säger samma sak som jag sagt hela tiden..
Den som försöker förändra vad som är sagt är DU .. inte jag...

Mormodern492015-07-20 22:33
Antal inlägg: 8354

Orkar !

Måns_E2015-07-20 22:36

Vadå, det läggs ju en raljerande värdering i ordet importfru, antingen mot själva frun eller mot mannen som har gift sig med kvinnan.

Det står jag för, och vad jag kan se så har jag varit konsekvent i min argumentation.

Du har dock till slut medgett att det inte är ett neutralt ord, vilket jag har hävdat från första början.

Var min påstådda lögn kommer in begriper jag inte överhuvudtaget.

micro1132015-07-20 22:40

Måns_E
Nej, du har inte varit konsekvens - du har gått från att hävda att ordet är nedvärderande oavsett i vilken situation det används -- till att dra lögnen att jag hävdat att det var neutralt.

Det är inte neutralt - eftersom det används bl a för belysa maktpositionen som mannen har gentemot kvinnan - däremot är det inte använt i media och av roks för att nedvärdera - vilket du hävdade..

Nej, du begriper inte att du hittar på kring var som är sagt och försöker klistra det på andra så ljuger du ..

Du är alltså mytoman och inte medveten lögnare - för ljuger gör du, och jag har inte ändrat ståndpunkt ett skit i frågan eller värderat ordet annorlunda än i inledningen..

Jag har aldrig hävdat att det är ett neutralt ord .. titta på sidan 26 - du ljuger.

Vilket du givetvis är medveten om.

Jag gissar att du sitter ensam på kammaren och vill ha uppmärksamhet - tjejen tröttnade väl på att bli tuktad runt och drog ... så jag lämnar dig där i din lögner och dina patetiska försök att "fostra"

micro1132015-07-20 22:42

Ordet har du lika fel om som i du har dina resonemang kring tiggare.

Måns_E2015-07-20 22:43

Det är nedvärderande, det står jag fast vid. Jag har aldrig ändrat mig angående det, hur kan du fått för dig det?

micro1132015-07-20 22:48

Bra krönika på ämnet tiggare och kåkstäder...

Jennifer Wegerup
[...]
För någon vecka sen var jag i Rom några dagar, åkte förbi slumområdena där de rumänska tiggarna bor. En ändlös räcka plåtskjul och kartonghus.

Jag såg misären, lidandet och kriminaliteten i dess spår. Och jag undrar om de svenskar som tycker att vi ska låta de hemlösa rumänerna bo var de vill, i strid med vår lagstiftning, förstår vad det leder till.

Vill vi bygga ett Sverige med likadana tältläger? Barn som inte går i skolan. Människor utan tillgång till sjukvård och tandläkare. Tjugo plåtskjul som växer till en kåkstad på 20 000. Folk som lever helt utanför samhället.
Är det att vara snäll att tillåta det?
Självklart inte. Inte mot någon.

Som så ofta i Sverige är det svårt att föra en balanserad diskussion. Antingen skänker du en slant, ger bort din gamla vinterjacka och definieras som en god människa.
Eller så gör du allt det där men ifrågasätter samtidigt hållbarheten i att låta folk leva på våra gator och i våra parker. Och riskerar att bli sedd som en ondsint rasist.
Fast du bara är realist.
[...]
www.aftonbladet.se/n...03 71469.ab

Den rekommenderas

Måns_E2015-07-20 22:48

Gissa på du, upplysningsvis så har du helt fel, så du kan sluta spekulera om det.

Då du inte vill lyssna på själva kärnan i frågan så ber jag dig istället redogöra för vem som importerar tiggare. Det är nämligen intellektuellt ohederligt att använda ordet import om flyktingar om man inte kan berätta vem som importerar dessa människor (och kan leda det i bevis)

ingson2015-07-20 22:55
Antal inlägg: 4285

Kan vi inte få Måns och micro debattera ordet "trofehustru" några sidor nu?

Daggdroppe2015-07-20 22:57
Antal inlägg: 1078

Shit pommes chateau, ingen säger emot mig. Jag har sagt sanningen
och alla håller med. Vilken befriande känsla.

Mm22015-07-20 23:14
Antal inlägg: 693

Ojdå, här har visst rena sandlådekriget utbrutit medan jag varit upptagen med annat?

Att ni kallar mig "rassepack" för att jag länkade till "Avpixlat" är väl ändå lite magstarkt?
Faktiskt hade jag inte en aning om att "Avpixlat" sågs som en rasistisk nättidning (för det är väl bara en nättidning, eller?).
Jag hade heller aldrig hört talas om "Avpixlat" förrän jag sökte på "söker romer arbete" och den sidan kom upp bland många andra.
Tittade in där och tyckte att det jag länkade var problem som andra också borde få upp ögonen för, att det inte bara är frid och gulligull.

Förklara gärna ör mig hur man ska kunna veta att "Avpixlat" ses som en rasistisk tidning när man går in på den sidan?
Möjligen om jag gått in på "om avpixlat" på sidan och scrollat längst ner där så hade jag kunnat läsa:
". Avpixlat medger att publicerat material mångfaldigas och sprids i Sverigevänliga syften", men mitt "brott" var nog att jag inte gjorde det.

Efter betapetmobbens raljerande beskyllningar så kollade jag upp vad tidningen stod för så nu vet jag det iaf.

Tycker dock att det jag länkade hade lika gärna kunnat vara skrivet på vilken annan (ej rasistisk) sida som helst.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?