Spelrum
Giraffen | 26 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 30 |
Inloggade | 58 |
Mobilspel
Pågående | 20 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
sjöstan | 2014-06-05 18:45 | |
![]() | Om det finns en vilja finns det en väg.... | |
sjöstan | 2014-06-05 18:49 | |
![]() | Alla jordens Romer är inte handikapade (troligen inte ens speciellt många). I vettiga samhällen hjälper de friska de sjuka. Hos Romer verkar det vara tvärtom. Synnerligen märkligt. Får man inget jobb startar man ngt eget. Sjunger o spelar, trollar, tillverkar något, erbjuder sina muskler eller vad som passar den enskillde. Inte fan sätter man sig bara ner och tigger. | |
sjöstan | 2014-06-05 18:54 | |
![]() | Kom det förbi en Rom och erbjöd sig att måla vårt staket fick han jobbet direkt. Likaså om han ville bygga en altan eller tvätta min fasad. Om någon kom förbi och frågade om jag vill få min bil tvättad eller gräsmatta klippt likaså. Det finns jobb om man vill jobba. För Romer liksom för bortskämda ungdommar. Klart vi ska hjälpa dom som inte kan, men inte dom som inte vill Är det inte märkligt att medelåldern på tiggarna är så hög och att ingen Rom mella 20-40 år behöver tigga. Det är ju iaf hoppfullt | |
Lepsroh | 2014-06-05 19:59 | |
![]() | Har man inte fått någon möjlighet att gå i skolan. Har man alltid setts som en lägre stående varelse. Har man alltid levt i svår fattigdom. Har man alltid stått på samhällets botten då är det inte så jävla lätt att resa på sig och bli nån "normsvensson". Vi kanske ska be Afrikas svältande barn att gå ut o skjuta sig en antilop eller dom krigsdrabbade Syrierna kanske kan ta sig tid att gräva en hål att gömma sig i ?. Tror fanimej att Världen är totalt upp o ner. Vem i helvete har låtit dessa egoistiska, totalt empatilösa människor som häver ur sig en massa skit föröka sig?. Nu har jag ett jobb och jag försörjer mej själv men om så inte hade varit fallet och nån fascistisk oskolad skithög hade erbjudit mej att tvätta hans/hennes bil eller klippa hans/hennes gräsmatta så hade nog resultatet blivit att jag skitit på bilen o sen klippt till kadavret istället!! Märk noga att mitt inlägg inte är något påhopp det är bara ett "räkneexempel"! | |
Måns_E | 2014-06-06 11:59 | |
![]() | Varför inte erbjuda den där romen jobb då Sjösten? Skall de själva gissa att du behöver hjälp med diverse tjänster genom att bara titta på dig? Nåja, gatuförsäljare tycks du tydligen inte ha något emot då i a f? | |
Ruckzuck | 2014-06-06 12:15 | |
![]() | Sedan är det förstås en fråga om man ska uppmana till svartarbete. Eller ska man kolla så att tiggarna fakturerar på rätt sätt... | |
Måns_E | 2014-06-06 12:35 | |
![]() | Jag utgår från att Sjöstan betalar alla sociala avgifter och skatt också. Annars kan han väl inte erbjuda jobb så där? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-06-06 14:44 | |
![]() | Sjöstans, varför har du låtit dina ungdomar blivit så bortskämda ? | |
jin17 | 2014-06-06 17:07 | |
![]() | Den här typen av aktiviteter lär väl också bli vanligare och kanske ett nytt pikant inslag i gatubilden. www.expressen.se/gt/...op centrum/ | |
Molly3 | 2014-06-06 17:37 | |
![]() | sjöstans, gör den goda gärningen att gå fram o erbjud en tiggare jobb. För jag tror inte att dom går in i ett villaområde och börjar knacka på..... för då kommer farbror blå på fem röda........ | |
sjöstan | 2014-06-09 10:09 | |
![]() | Jag skulle aldrig aldrig aldrig anställa någon som vare sig orkar söka ett jobb eller att ens stå upp..... Vilken drivkraft visar dom? Huruvida det är fel jag betalar 1000 kr till att någon hjälper mig eller ger 1000 kr till olika tiggare som inget gör är i sig en spännande diskussion. Vad gäller utbildning finns det ganska många exempel på personer utan utbildning som lyckats bra. Kamprad verkar hanka sig fram..... Med hans framgångar bygger på extrem målmedvetenhet och otroligt mycket jobb. Tiggarna utstrålar vare sig det ena eller det andra. Och återigen: Hur tror man att man ska kunna försörja sig i ett land där man inte kan kommunicera? Om man inte har någon utbildning - hur hittade dom hit? Tiggarna verkar fundera: "jag kan inte läsa, jag vill inte läsa - jag ska bli författare". Varje människa är ytterst ansvarig för sitt eget liv. Ingen har sagt att det är lätt. | |
Måns_E | 2014-06-09 11:22 | |
![]() | Jag begriper fortfarande inte hur tiggarna skall kunna förstå att du erbjuder arbete om du inte berättar det. | |
Minta | 2014-06-09 11:52 | |
![]() | Han erbjuder ju inte arbete eftersom de inte kan stå upp. Det var bara snack. | |
gullvivan-49 | 2014-06-09 12:02 | |
![]() | hemsk situation för många av dessa tiggare,, | |
sjöstan | 2014-06-10 09:44 | |
![]() | Tiggarna har det för djävligt (med vår mått mätt). Därom råder inget tvivel. Mina invändningar handlar mer om vem som ansvarar och vem som ska lösa deras situation. Mina invändningar handlar om varför en person i nöd väljer att åka 100 mil norrut. Inte för att försöka skapa en ny och bättre livssituation, utan för att passivt tigga? Att sätta sig på gatan med utsträckt hand är i min värld aldrig en okey lösning. Måns. Sen när är det arbetsgivarnas uppgift att försöka övertala en arbetslös att sjunka så lågt att dom tar ett jobb? Kan det vara en orsak till vår höga arbetslöshet? Är det alltid någon annans fel att den enskilde inte får jobb? Men som vi flesta tycker - tiggarna har det inte bra. | |
sjöstan | 2014-06-10 09:47 | |
![]() | Måns. Kan du nämna en enda person som klarat sig bra i något samhälle utan att söka eller skapa sitt eget jobb? Hopplös offermentalitet och pladder | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-06-10 09:58 | |
![]() | Jag kan inte låta bli att undra, sjöstan – är arbetslöshet alltid ett resultat av otillräcklig vilja (från den arbetslöses sida)? | |
sjöstan | 2014-06-10 10:18 | |
![]() | I princip ja. Men vi bor 9 miljoner människor i Sverige och undantagen är självklart jättemånga. Sjukdom och handikapp gör ju allt svårare. Men även dessa kan måhända göra något? Kanske inte 8 timmar per dag 5 dagar i veckan, men kanske 3-4 timmar/vecka? Jag tror att en stor del av att så många mår dåligt idag beror på att man inte finns i något reellt sammanhang (internetkompisar räknas inte enligt mig). Att ha en uppgift i samhället - oavsett omfattning - är livsviktigt för de flesta av oss. Att få inordna oss i ett system innebär att vi finns och behövs. Men ytterst är det alltid den enskildes skyldighet att hitta sitt jobb, eller skapa sitt sammanhang. I medier och här på olika forum försökkr många göra politik av det extrema. Men då går det ju aldrig att komma någon stans. Ska man bygga ett gott samhälle måste man utgå från de 90% "normala" och därefter lösa de andras problem. Vi kan inte lösa Romernas situation genom att skänka pengar. Den enskillde måste lösa sina egna problem. Samhället ska finnas i bakgrunden som yttersta möjlighet. Men aldrig som ett attraktivt alternativ till eget ansvarstagande | |
Blasse | 2014-06-10 10:29 | |
![]() | Det är fortfarande så att dom flesta tiggare vi ser kommer hit enbart för att tigga och sedan åka hem till sina respektive länder och börja på sina ordinarie jobb. Har sett en person som satt med en skylt om att han var sjuk och inte kunde jobba och efter ett par timmar så kommen Merca och plockade upp honom och ett par tiggare till som satt några meter därifrån och då såg han frisk ut och skämtade med sina kamrater. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-06-10 10:38 | |
![]() | sjöstan: Ok. Det är en egendomlig syn på något som i sin natur är beroende av minst två parter. | |