Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade41
Mobilspel
Pågående20 426

Forumkategorier

Användare Inlägg  
skrutta002014-10-14 16:10
Antal inlägg: 918

Tack för att du formulerade va jag ville ha fram bättre än jag kunde själv Rhotheta. Efter 20 år i Sverige kan jag fortfarande ha svårt med de riktiga Svenska formuleringarna:)

Minta2014-10-14 16:21
Antal inlägg: 20042

Min poäng är att jag upplever att jag är en främling för dig och du en för mig. Du kan inte gå ut och in i mitt hem och jag inte i ditt. Men trots att vi är olika, inte har samma värderingar eller sätt att leva, kan vi vara grannar. Om vi ska dela ett gemensamt område finns regler vi båda måste följa, dessa gäller för alla människor som delar detta område. Jag måste inte leva som du, tycka som du eller dela dina värderingar.

Minta2014-10-14 16:26

Poängen med flyktingstatus är att personen har skyddsstatus och behöver skydd, inte att denna i första hand genast ska vara lönsam. Det är så att säga inte därför personen kommer. Men man ska ändå ställa krav på personer som kommer hit, som har fysiska och psykiska möjligheter, att lära sig språket, skaffa sig en utbildning eller arbeta. Det är möjligt att bidragssystemen är för generösa, jag vet inte exakt. En prövoperiod på 5 år kan t.ex. införas för medborgarskap.

limpan__22014-10-14 16:29
Antal inlägg: 2847

Hoppa ner från dina höga hästar och sluta låtsas tro dig vara den ende neutrale och objektive betraktaren här inne Rhotheta. Den som tycker att vi bör införa ett totalt invandringsstopp (men som såklart inte är främlingsfientlig) kan allt få ta och tänka över vad det skulle innebära. Ogillar man muslimska män från afrika och tycker att de ska hålla sig borta men att alla andra är välkomna får man allt ta och säga det rakt ut.

Till skrutta00, du har fortfarande att förklara vilka grupper du menar. Och hur ska det gå till. Borde till exempel inte en flicka få fly från just den kultur som hotar att könsstympa henne innan hon gifts bort till sin kusin? Eller är det helt orimligt för dig att folk vill fly ifrån det skräckvälde som IS är på väg att etablera? Och var ska de stoppas?

ttiittii - Ej medlem längre2014-10-14 16:29
Antal inlägg: 37631

tror mycket på en svensk textilindustri igen det skulle kunna bli hur mycket jobb som helst,Varför kan vi inte bygga fartyg i Sverige längre?vi har Svenskt stål i drivor ,var sitter bromsen förutom pengar ?räntorna är så låga så det är nu det ska investeras i nya företag

Om det var brist på arbetare skulle det vara ok med invandring då?

Bygg ut Norrland bostäder affärer och industrier och invandrare.

Rhotheta2014-10-14 16:32
Antal inlägg: 4992

Minta. Försök nu att skärpa dig. Huset är Sverige. Det är här vi alla bor. Pratar vi om fysiska hus är det inte längre en liknelse. Skrutta tar inte upp flyktingsituationen på Island eller Finland. (Däremot funderar Danmark på att delvis stänga gränsen mot Sverige. Och hela västvärlden betraktar oss ytterst förundrat)

Rhotheta2014-10-14 16:33

Ps ditt sista inlägg var helt vettigt och sakligt.

ttiittii - Ej medlem längre2014-10-14 16:34
Antal inlägg: 37631

jag förstår precis vad skrutta menar eller vad hon tror att hon vet.människor känner sig hotade av det dom inte känner till som typ kyrkan eller invandrare. och då hittas det på historier den ena värre en den andra som tx.att alla tiggare åker BMV av senaste modell och att det finns tiggar hallickar som plaserar ut tiggare lite överallt där dom tycker att det ska sitta en tiggare.Vad blir nästa skröna ? tiggare med egen helikopter kanske

Minta2014-10-14 16:39

Jag tycker du ska skärpa dig. Liknelsen med ett land och en persons hem håller inte. Det var det jag försökte visa. I ett land finns regler och lagar, de måste alla följa. Vad du gör och hur du lever i ditt hem är din sak om du inte bryter mot lagar. Hur min granne lever rör inte mig om han/hon inte inkräktar på mitt livsrum. Jag kan till och med bli vän och god granne med denna person utan att vara det minsta lik honom/henne. Vad som avgör om jag kan bli vän och god granne med denna har mer med personliga egenskaper att göra än nationellt ursprung.

jellyflower2014-10-14 16:46
Antal inlägg: 1108

Det är väl klart att det vore ok med invandring om Sverige behövde arbetskraft, tiitttiii?

Du kan väl själv börja bygga ut Norrland. Med vad? Tja, Gud vet! Vi har inte behov av industrier, industrin flyttar utomlands pga lägre löner och mindre stränga miljökrav. Utan industrier eller andra arbetstillfällen så behövs inga bostäder och inga affärer. Och det är ungefär så det ser ut. Vem ska handla i de där affärerna? Betala hyran för bostäderna? Skattebetalarna verkar inte sugna.

Rhotheta2014-10-14 16:46

Det skulle innebära att den flicka du nämner inte får komma hit. Ett öde hon delar med miljoner andra. 100% stopp är just det. Jag tror att det blir lättare om du frågar efter dolda agendor rakt ut i stället för att spela dum. Världen går inte under för att vi avvisar ett behjärtansvärt fall. Det finns miljoner andra som bara inte dyker upp här. Hon dyker upp här för att vi med våra handlingar uppmanar henne att söka sig just hit. Ändrar vi policy kommer hon atg söka sig någon annan stans. Hon är ju uppenbarligen kapabel att resa runt i världen. De riktigt behövande tar sig inte någonstans.

Den som stänger sin gräns bestämmer dock själv om det finns vissa typer av fall som man vill göra untantag för. Man äger själv det beslutet. Men det finns inget som hindrar att man tar total time-out och hänvisar till omvärlden. Den finns nämligen också och där bor majoriteten av världens människor. Sverige är inte världen.

Nora1 - Ej medlem längre2014-10-14 16:46
Antal inlägg: 2885

I de flesta fall ska man ha varit i Sverige minst 5 år för att bli svensk medborgare. För statslösa och flyktingar minst 4 år och kortare tid om du bor ihop med en svensk.
Migrationsverket tittar både på hur du har skött dig hittills och hur dom tror att du kommer att sköta dig i framtiden.
www.migrationsverket...vu xna.html

FinPralin2014-10-14 16:54
Antal inlägg: 86

Jag bara gapar när jag läser här. Det här är ju skitenkelt:

Den utifrån kommande som kan försörja sig själv ska vara välkommen. Den som inte välkomnar en utifrån kommande som kan försörja sig själv är rasist. Dock tror jag att ytterst få är rasister. Få människor blir förbannade på den invandrade person som kliver upp klockan sex på morgonen och går till ett arbete.

Utöver detta finns flyktingarna. Där har Sverige tagit emot betydligt fler än de flesta andra länder - redan. (Läs den statistik som finns.) Detta mottagande har kostat och kostar multum, eftersom många flyktingar har svårt att få jobb, till och med efter många år i Sverige. Nu är kostnaderna så stora att vi till och med måste inskränka välfärdssatsningarna (varav Fredrik Reinfeldts yttrande i valrörelsen). Detta ställer många svenskar inte upp på.

Svårare är det inte.

Rhotheta2014-10-14 16:54

Ok, minta. Du kanske är lite trög i just detta fall. Skrutta utvisar ur sitt hem dem som inte följer de regler hon satt upp där. Hon önskar tillämpa samma princip på landet Sverige. Hennes granne minta är en sk pushover som släpper in kreti och pleti i sitt hem och inte har självrespekt nog att skicka ut dem som uppför sig illa och inte respekterar mintas regler. Skrutta upplever att det är enligt den principen som landet Sverige sköts i dag. Därför är det en bra liknelse. Att tala om att vi bor bredvid varandra och att det finns lagar som man förväntas följa är inte en liknelse. Det är en rak beskrivning av verkligheten. Nu föreslår jag att vi släpper diskussionen om huset.

skrutta002014-10-14 16:55
Antal inlägg: 918

Minta jag tycker i hög grad liknelsen med med ditt fysiska hus som hem och Sverige som hem håller.Att du inte hittar sambandet och förstår liknelsen ....väl ganska enkelt för att du inte vill se den.

Ttiittii det finns en annan tråd om tiggare som du besöker flitigt...fortsätt där med det.Och din slutsats att du försöker att sätta dig över mig med va jag tror eller vet håller inte....jag är absolut rädd för vare sig kyrka eller invandrare och känner inget hot från vare sig A eller B. Ergo har du missat fullständigt i att försöka med amatör psykologi när det gäller mig som person.

Nora1 - Ej medlem längre2014-10-14 16:56

100 % invandringsstopp? Så här skriver man på Almega (Sveriges ledande organisation för tjänstesektorn)
”Trots hög arbetslöshet och gott om tillgänglig arbetskraft är kompetensförsörjning ett av de allvarligaste tillväxthindren för kunskapsintensiva tjänsteföretag. Högkvalificerad arbetskraft saknas – därför är behovet av kompetensinvandring så viktig för Sveriges framtid.”
”Problemet är inte att det kommer för många till Sverige, utan att det kommer för få. Vi måste bli mer välkomnande. Carl-Johan Hamilton, it-entreprenör”.

Nora1 - Ej medlem längre2014-10-14 16:57

*Jagf ick inte med länken. www.almega.se/politi...va ndring_1

Nora1 - Ej medlem längre2014-10-14 17:05

Det är väl klart att man inte kan likna sitt hem med Sverige. I ditt hem lever du förhoppningsvis tillsammans med likasinnande. Sverige är stort och vi tycker olika.

Minta2014-10-14 17:06

Rhoteta, har du komplex eftersom du inte kan avhålla dig från personangrepp? Skrutta skrev väl inte att hon skulle putta ut dem som bröt mot lagen i huset hon bor i utan att hon skulle putta ut alla som inte följer reglerna som satts upp i hennes hus. Regler kan gälla att personen inte diskar lika ofta som hon, sover för länge, inte städar i hennes hem mm. Ett hem/en bostad är inte detsamma som ett land. Hur man vill ha det i sitt eget hem kan man inte överföra till hur man vill ha det i sitt land. I landet ska många människor leva tillsammans som kan vara mycket olika och vilja leva mycket olika.

Minta2014-10-14 17:07

skrutta, jag förstår din liknelse, det enda jag säger är att den inte håller. En persons privata hem och ett land som bebos av många olika människor är inte jämförbara storheter.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?