Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 474

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lågintensiv2015-11-03 21:25
Antal inlägg: 3228

Good for you. Men du besvarade inte min fråga.

Nora1 - Ej medlem längre2015-11-03 21:43
Antal inlägg: 2885

lågintensiv. Det finns ingen kultur som vi måste bevara. Det som vi anser är värt att bevara kommer att bevaras. Det behövs inga regler kring det. Det förändras över tid precis som det alltid har gjort. Det är spännande med olika kulturer.

Vad är det du tycker till varje pris måste bevaras?

janne1212122015-11-03 21:46
Antal inlägg: 4722

Om vi inte har någon kultur som till varje pris är värd att bevara, vad är det då du tycker andra kulturer har som gör dom så spännande enligt dig.
"Det är spännande med olika kulturer."

Nora1 - Ej medlem längre2015-11-03 22:19

janne. Det är spännande att uppleva och se hur andra människor har utvecklat sin konst, mat språk, sociala leverne osv. Det är av samma anledning som jag tycker att det spännande att resa till länder där de inte lever som vi gör.

Men du kanske inte gillar att resa? Du kanske är rädd att bli smittad av någon kulturyttring? (Jag vet inte om jag förstod frågan eftersom den är så konstig för mig.)

MickelRav - Ej medlem längre2015-11-03 23:19
Antal inlägg: 323

"Jag tror alla missförstår kovikstippen här."

Dumheter. Vi är tvärtom många som påpekat att mycket av det kovik skriver är klokt men att det inte går att tillämpa fullt ut eftersom det inte är verklighetsförankrat.

Till nora:

Det här att du slirar in på att det är spännande med andra kulturer o.s.v. när det börjar handla om hur den som flyttar till vårt land bör bete sig (det vill säga i första hand ta seden dit den kommer), vad kommer det sig av? Personligen känner jag ingen som inte tycker att det är spännande med främmande kulturer så länge de inte innehåller kvinnoförakt, våld eller mer allmänt bara en intolerant inställning till andra människor. Det du säger är ungefär att solen är gul - det tycker de flesta av oss att den är. Och så undrar jag varför du tycker att du har rätt att ge dig på en annan människa med oförskämda insinuationer av slaget "Men du kanske inte gillar att resa? Du kanske är rädd att bli smittad av någon kulturyttring?" vilket väl då antagligen ska ge en bild av en stackare som är lite bakom (medan du själv utgör ljuset och visheten i denna bistra värld). Du ska få ett gratistips: Pröva att behandla andra debattörer med lite respekt så ska du se att du får tillbaka av samma vara.

janne1212122015-11-03 23:56

Ytterligare några anledningar till varför situationen i Sverige idag är ohållbar.

Många nya friska miljarder behövs till Arbetsförmedlingen.

www.svt.se/svttext/t...s/ 106.html

Svenska skolan havererar.

www.expressen.se/led...mr e-skola/

Ja jag vet totravel, dystopi, men ibland är det bättre att beskriva verkligheten som den är istället för som man hade önskat den skulle vara.

Nora1 - Ej medlem längre2015-11-04 00:08

mickerav. janne var den som valde vilken ton jag skulle välja.

För övrigt så tycker inte jag att du bestämmer vad som är kultur.
Du verkar enögd.

Rhotheta2015-11-04 00:20
Antal inlägg: 4992

Mickelrav

Tack för att du tog dig tiden att mycket väl formulera dina tankar i stället för att ta en enkel utväg som jag själv ofta gör mig skyldig till i samma situation. Mycket moget och sedelärande. Jag lovar inget för framtiden men blir inspirerad.

Nora1 - Ej medlem längre2015-11-04 00:20

mickerav. Fö skrev jag redan 2015-11-03 20:34 ett inlägg där jag skriver att just sån skit (som tydligen är det enda du tänker på när vi talar om kultur) inte är något som jag står bakom.

Innan du ger dig på någon så läs och förstå hur samtalet har utvecklats
.

Nora1 - Ej medlem längre2015-11-04 00:22

mickel. oj. Det blev lite syftningsfel där, men det skiter jag i.

Rhotheta2015-11-04 00:23

Det ser dock mörkt ut.

Nora1 - Ej medlem längre2015-11-04 00:36

Ja. speciellt eftersom det inte var ett syftningsfel utan bara dålig svenska. Micke blir upprörd av sånt.

Rhotheta2015-11-04 00:37

Nora1

Om du inte lägger dig i vad dina meddebattörer har för åsikter utöver exakt vad de explicit skriver ut, så kommer du att få en trevligare upplevelse, helt enkelt därför att du dels inte retar upp folk ( ingen gillar att bli falskt anklagad) och dels inte retar upp dig själv på åsikter som människor inte alls har utan som du bara har läst in när de inte tycker som du. Varken människor eller världen i övrigt är svartvita. Jorden befolkas inte av änglar och demoner.
Tanken: "Jag vet minsann hur han är" är en varningsklocka för att man är ute på hal is.
Du vet säkert redan allt det här och försöker att följa det men det skadar aldrig att påminna sig igen.

TotteBakar2015-11-04 00:41
Antal inlägg: 373

Svensk regering samt svensk media påstår hela tiden att Sverige inte har någon kultur. Se senast " Sverige tillsammans" Detta gör bara folk arga och konsekvensen blir vissa partiers bildande samt radikalisering av åsikter. Man försöker i Sverige tillsammans hävda att Wilhelm Mobergs utvandrarna är ett jämförelsebart exempel för att väcka förståelse för den flyktingvåg som i bibliska proportioner strömmar in i Europa, mestadels via det enda land i Europa som till 80-100 % inte har samma grundreligion som resten av Europas vagga. Samma media- individer som hävdar att Sverige saknar kultur försvarar starkt sin egen kultur. Mitt Sverige har en otroligt bra modern kultur och man behöver inte tro som mig för att få tillåtelse att känna minsta tvekan kring vad som pågår. Alla vet nämligen tydligt vad som pågått i krigen. Det har inte undgått någon vilka handlingar man utfört. Att försöka få svensken, i en världsunik situation, känna skuld för tvekan eller påstå att en person är främlingsfientlig i sin känsla för gigantisk ström människor, i en situation där flera länder fått terrorister in i länderna (Libyen, sedan Syrien) är inte rättvist eller sunt. Att bränna flyktingförläggningar är en sak att ta avstånd från men påståendet att dessa skulle leda till ökad rasism (en artikel påstår det-Nato påstår det) är absurt. I regel innehas flyktingförläggningar utav oskyldiga som flytt krig. Logiken kring att en brand spär på rasism är inte rimlig då mordbrand mot oskyldiga skulle öka empatin, inte minska den. Frågan är då vem som skapar dessa bränder och vem som gynnas.

kovikstippen2015-11-04 08:21
Antal inlägg: 979

Kultur.

De invandrarfientligas nya slogan.

Kultur.

Kulturen ska bevaras!

ÖÖh? Hur tänkte ni nu? Är inte kulturen en spegling av sin omvärld? Är inte just förändrad kultur själva syftet med kultur?

På den naturliga följdfrågan till dessa främlingsfientliga är självklart "vad är kultur"? "vilken kultur ska skyddas"?

Ingen svar ges eftersom inget svar finns.

Att blanda in kulturen i debatten är att flytta fokus och hamna i en oändlig cirkeldiskussion där de främlingsfientliga till slut får sista ordet.

Att blanda in kulturen är ett sätt att svartmåla (farliga) invandrare och vifta med ett diffust hot som är så hemskt och infernaliskt att ingen ens ser eller förstår dess hemska verkningar. Idéen är att odla räddslan för det nya.

En strategi många fd kulturer försökt. Ingen av dessa kulturer finns kvar. Det samhälle som utestänger det nya är dömt att gå under. Utan undantag.

En smart strategi som verkar fungera.

Ett tröstlös harvande om definitioner kring begreppet kultur är inte särskilt spännande för någon.

Och varför denna vurm för kulturen? Varför blev det aktuellt samtidigt, av olika debattörer och överallt samtidigt? Är det SD strategi nu när man ska lämna riksdagshuset?

janne1212122015-11-04 08:31

Mitt inlägg från 23:56 igår blir svårläst eftersom man givetvis har ändrat nyheten på just den länkade sidan. Kunde dock inte hitta nyheten någon annanstans vilket kan tyckas vara konstigt. Så här beskrevs situationen:

"Af varnar för skenande kostnader

Den stora flyktingtillströmningen gör att arbetsförmedlingen måste räkna upp sin prognos kraftigt för hur många som kommer att behöva hjälp att få jobb.
I somras räknade Arbetsförmedlingen med att 45.000 skulle in i det så kallade etableringsuppdraget 2019. Nu tror man att det handlar om 121.000.
Förmedlingen har redan flaggat för att det måste skjutas till upp till 10
miljarder kronor mer år 2019, men det kan nu behövas ännu mer. Man ser också att regeringens vallöften, som skulle hjälpa unga och långtidsarbetslösa, drar ut på tiden, rapporterar SVT."

janne1212122015-11-04 08:37

Ja du kovik, kan du förklara för mig varför vi vurmar för andras kulturer och vill att dom till varje pris ska bevaras.

Enligt dig bör vi väl skita i samernas, romernas, judarnas (bara för att ge några exempel) kultur också.

Språk ingår i kultur, bra då kan vi skippa all hemspråksundervisning, det borde ju vara viktigare att lära sig det nya landets språk.

Nora1 - Ej medlem längre2015-11-04 10:24

Janne. Hotar invandrarna vår kultur per automatik bara för att de utövar sin egen kultur?

Minta2015-11-04 10:37
Antal inlägg: 20042

www.aftonbladet.se/n...16 80570.ab

janne1212122015-11-04 10:54

Bra Minta!

Det finns goda exempel, och dåliga exempel.

www.dn.se/nyheter/so...s- retratt/

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?