Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Rultatultan | 2013-07-10 12:03 | |
![]() | @stuvelsberg Vad har det med välsignelser att göra? | |
| Rultatultan | 2013-07-10 12:06 | |
![]() | I ovanstående sammanhang bör kanske tilläggas. | |
| stuvelsberg | 2013-07-10 14:08 | |
![]() | Man ser och förstår om 2 saker uppfylls, att man vill samt har förmågan. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-10 14:08 | |
![]() | Tack för att ni verkar uppskatta min styrka, och tack för alla fina ord - dom värmer! Jag kan helt ärligt vara tacksam över mina sjukdomar och funktionshinder. Hade jag inte fått astma t.ex så hade jag fortfarande rökt, hade jag inte haft add hade jag antagligen inte valt läraryrket och specialpedagog som profession, och hade jag inte råkat ut för så mycket elände, hade jag nog inte orkat ta mig igenom livet. Jag tror inte på "Gud" i den bemärkelse som ofta beskrivs i bibeln. Men nog tror jag på goda krafter och på att man kan hämta styrka både utifrån och inifrån. Visst handlar den om inre styrka, och om att vända det negativa till något konstuktivt - precis som SämstPåBeta yttrar, men vi lever ju i en symbios med andra levande varelser, så visst påverkar vi varandra. Jag tror att man skapar sin sanning genom möten med andra människor, genom att man utgår efter sig själv och sedan tar emot andra människors åsikter och värderingar och gör om dom till sina egna. Jag tror att det är viktigt med dialoger, och att kunna se saker ur andras perspektiv. Ens egna sanning ändras oftast genom hela livet, och med erfarenheter kommer också klokhet. Jag tycker att alla har rätt till sin egen trosuppfattning, för jag kan inte säga att min sanning är mer sann än någon annans. Dock så tänker jag inte ändra på min egen sanning för att någon annan brinner för sin egen. Men jag är alltid öppen för andras tankar och värderingar, för utan andra människor- vad vore då jag? Antagligen helt tom och ensam. Jag har lärt mig så mycket av andra... och jag är tacksam för alla möten jag haft genom livet. Jag är tacksam över de motgångar jag haft, för de har hjälp mig att växa, och de ökar min förståelse för andra. Tacksamhet är viktigt. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-10 16:13 | |
![]() | Jag gillar detta citat av David Held, som berör demokrati: "Individerna bör vara fria och jämlika i att bestämma sina egna livsvillkor, det vill säga de bör alla ha samma rättigheter (och följaktligen samma skyldigheter) när det gäller att ange ramarna som alstrar och avgränsar de möjligheter som står öppna för dem, så länge de inte använder detta ramverk för att upphäva andras rättigheter" | |
| stuvelsberg | 2013-07-10 16:54 | |
![]() | Som t.ex. religionen gör, låter sunt. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-10 17:26 | |
![]() | Stuvelsberg: Dock förutsätter ju det att varje människa anses som autonom och förmår sig att använda sig av sitt eget förstånd gentemot auktoriteter. ¨ Inom kyrka förlitar man sig mycket på gemenskapen, tillåter man verkligen personer att tänka helt själv om man uppfostrar barn i kristen anda? Jag säger inte att det är fel att uppfostra sitt barn enligt de värderingar man själv tycker är passande, men jag undrar hur din syn ser ut på förhållandet mellan den autonoma människan och överföringen av sin egen troslära på sitt eget barn. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-10 17:31 | |
![]() | Du känns f.ö som en väldigt förståelse och öppen människa med en sund uppfattning om var religion är. | |
| stuvelsberg | 2013-07-10 17:50 | |
![]() | Ja jag avsåg att religionen är ett gissel för människan och i den stund vi erkänner oss till den är vi inte fria, gud är en diktator och varken religionen eller monarki hör hemma i en demokrati. Märk väl att det som utgör problem med religionen är inte den enskildes tro utan att man vill att samhället och dess invånare ska underkasta sig som i vårt fall kristendomen, det är det jag vänder mig emot, i synnerhet när detta handlar om fantasier skapat av patriarkatet för att förtrycka människor, hota etc..Vi har fortfarande stater i världen som har dödsstraff mot homosexuella, kvinnor som fängslas vid abort vilket leder till att dom inte uppsöker vård utan helt enkelt dör.Allt beroende av religionens inverkan i samhället.Listan kan tyvärr göras lång. | |
| Claysune | 2013-07-10 17:53 | |
![]() | Om jag förstår Stuvelberg rätt så förfäras hon av allt vad religion är, . Läste i en dagstidning idag (10/7) om att religiösa institutioner får bäst betyg av alla. "En majoritet av jordens invånare anser att korruptionen har ökat de senaste åren. Men religiösa institutioner får bäst betyg i en stor internationell undersökning. På en skala från 1 till 5 där 1 är "inte korrupta alls" och 5 är "extremt korrupt" får religiösa institutioner 2,6. det är bäst av alla undersökta områden - sämst betyg får politiska partier med 3,8" ja, det var bara en liten upplysning om vad religion kan betyda trots allt. (Dagen 10/7 sid 4) Med vänlig hälsning. c-s. | |
| Claysune | 2013-07-10 17:53 | |
![]() | Om jag förstår Stuvelberg rätt så förfäras hon av allt vad religion är, . Läste i en dagstidning idag (10/7) om att religiösa institutioner får bäst betyg av alla. "En majoritet av jordens invånare anser att korruptionen har ökat de senaste åren. Men religiösa institutioner får bäst betyg i en stor internationell undersökning. På en skala från 1 till 5 där 1 är "inte korrupta alls" och 5 är "extremt korrupt" får religiösa institutioner 2,6. det är bäst av alla undersökta områden - sämst betyg får politiska partier med 3,8" ja, det var bara en liten upplysning om vad religion kan betyda trots allt. (Dagen 10/7 sid 4) Med vänlig hälsning. c-s. | |
| stuvelsberg | 2013-07-10 18:04 | |
![]() | Ja ta då och kolla upp vatikanen för att bara nämna ett exempel på missförhållanden, det finns massor, jag hoppas verkligen inte du tror att religiösa människor skulle skilja sig på ett positivt sätt när det gäller korruption, ej heller i något annat avseende, snarare värre enär maktförhållanden råder och ingen vågar ifrågasätta dom som står över i rang, för att inte tala om dom barn som utnyttjas sexuellt inte bara i vatikanen utan här hemma och många har den inställningen att om man lämnar sina telningar i kyrkans vård är det totalt riskfritt, ännu ett exempel på religionens farlighet, kanske trivialt sett globalt men absolut inte för den drabbade. | |
| Rultatultan | 2013-07-10 18:33 | |
![]() | @stuvelsberg Även icke-religiösa människor begår övergrepp eller hur? Även icke-religiösa människor är korrupta, eller hur? Så, om religionen då är så förfärlig så är ateismen EXAKT lika farlig. För icke-troende begår också förfärliga handlinga - ibland tom organiserat och insitutionaliserat! | |
| Sote | 2013-07-10 19:51 | |
![]() | Men troende ska ju inte ens komma på tanken att begå öbergrepp, vara korrupta, luras, vara otrogna, stjäla m.m det ska liksom inte ens finnas med i deras värlsd för då lever dom ju inte som dom lär. Därför är det humdra gånger värre när tex en präst utnyttjar sin position till att tex utnyttja en annan människa eller lura till sig pengar än om en icke religiös person gör det. Det är helt enkelt inte förenligt med tron och ändå händer det precis överallt inom dom flesta religioner, vissa grupperingar tom gör det till en del av det normala livet. | |
| Rultatultan | 2013-07-10 20:07 | |
![]() | @Sote Det kan man tycka. Men också troende är människor med fel och brister och alla styrs vi av en och samma sak - egoism. | |
| Sote | 2013-07-10 20:29 | |
![]() | Dålig ursäkt. Väldigt dålig. För nu pratar inte jag om den vanliga lilla människan utan dom som faktiskt har mer eller mindre vigt sina liv åt religionen, människor i maktställning inom olika samfund. Dom som verkligen borde veta hur man ska och inte ska göra , dom som har år av studier och ett liv inom kyrkan bakom sig och ändå visar sig vara både korrupta, oärliga och emellanåt riktiga brottslingar och såna som grovt utnyttjar tom barn. Då finns inga ursäkter. Dessutom så är det tyvärr alltför vanligt förekommande. Jag har själv upplevt detta inom kyrkan och kommer aldrig kunna förstå hir det är möjligt att framställa sig själv som djupt troende och ändå utnyttja andra människor å det grövsta. | |
| Rultatultan | 2013-07-10 20:37 | |
![]() | @Sote Ursäkt? Vad menar du...att jag ska sitta här och försvara människor på något vis? Alla är vi ansvariga för vårt eget handlande. Det är ingen ursäkt. Det är en förklaring. En mycket korrekt sådan. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-10 20:40 | |
![]() | Vi är väl alla människor? Alla kan göra misstag, ALLA, oavsett religion eller balgrund. | |
| Rultatultan | 2013-07-10 20:43 | |
![]() | @Mollee2 Absolut. Både misstag oavsiktligt och misstag avsiktligt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-10 21:50 | |
![]() | sote dom du talar om är flera stycken,och dom har inget med sanningen vägen och livet att göra | |