Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-12 21:59 | |
![]() | sämst,nu har du inlägg efter inlägg talat om hur ointilegenta kristna är,kom med något nytt,diskutera tx i stället för att spy galla,tyckte du visade prov på diskution i en annan tråd så jag vet att du kan | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-12 22:14 | |
![]() | Sen kan jag tala om för SPB att även upplysningssamhället och de värderingar som finns här i väst, också har tagit hårt på många U-länder. En eurocentrisk världsbild där man tror att den europeiska sanningen är den rätta, är att förtrycka minoritetsgrupper. Dessutom har reduceringen av kunskap till att endast innefatta vetenskap och ekonomisk välfärd, bidragit till ett elitiskt samhälle där det mesta går ut på att tjäna pengar och vara produktiv, alltså att människan är ett verktyg som tjänar staten och politiska intressen... | |
| SämstpåBeta | 2013-07-12 22:53 | |
![]() | Vad har det med religion att göra? Du pratar om efterdyningar och efterverkan av en grym kolonialism. Där en av faktorerna var att religionen stod för rättfärdigandet att pådyvla det europeiska. Tro på karma, är för mig löjligt, nästan barnsligare än religion. Hur höga tankar har man inte om sig själv då? Det innebär att du lever under en uppfattning att du har en andra chans, funkar det inte så bra i denna värld så kan du ju försöka öka förutsättningarna för nästa värld. Dålig karma innebär att du eller någon annan gjorde mindre bra ifrån er i föregående värld! Att tro på reinkarnation är för mig att sätta människan på piedestal, varför i allsindagar skulle vi återuppstå för? Gäller dessa villkor även för binnikemasken och filatlusen? Och på vilken nivå på den biologiska sfären upphör detta att gälla? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-12 22:59 | |
![]() | hur som,så känns du inte särskilt lycklig i det du tror eller inte tror på sämst på beta,ta ett steg åt sidan och se på dig själv.Varför har du så svårt att asseptera andra människors tro?vad är du rädd för? | |
| SämstpåBeta | 2013-07-12 22:59 | |
![]() | Titti, dig tar jag inte ens på allvar, helt enkelt för att du inte kan möta upp mig på ett vettigt sätt och vartannat ord som är felstavat. Jag pådyvlar inte min uppfattning, jag bryter ner Bibeln med vetenskapliga bevis. Sedan kommer jag alltid att påstå att religion är för de enkelfattade, helt enkelt för att Bibeln ger enkla lösningar till det svår och det omöjliga att besvara. Väljer man då att tro på det så gör man det enkelt för sig! | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-12 23:01 | |
![]() | Det var bara ett exempel på hur det kan gå när man har en snäv världsbild... Jag struntar i om andra tycker att jag är löjlig. Att tro på att göra gott har inget med att man han höra tankar om sig själv. Jag tror nog att du missförstår mig när jag pratar om karma. Jag pratar inte om "My name is earl"-karma, utan om att att göra gott för att sprida harmoni och glädje till andra, om jag mår bra av att andra mår bra... må så vara. Jag lever mitt liv till fullo och uppskattar varenda dag. Är det något jag lärt mig, så är det att man inte vet något om någonting. Jag kan varken säga att Gud finns eller att Gud inte finns, för jag vet inte... det samma gäller reinkarnation. Jag vet inte alls vad som händer efter döden, och det gör inte du heller. Jag väljer att leva mitt liv på mina egna villkor, på det vis jag tycker passar mig själv bäst... sedan får alla andra människor ansvara för sitt eget liv och sina egna värderingar. Varför är du så nedlåtande gentemot människor som har en annan världsuppfattning eller syn på livet än vad du har? Jag tror också på vetenskap, men jag tror även på tvärvetenskap, österländska seder, och på att religion kan föra gott med sig, men bara så länge dessa faktorer utövas med kärlek och respekt. Om en person mår bra och gör gott genom sin tro, vem är du då att försöka omvända denna människa till att tro att detta är fel av dem? | |
| SämstpåBeta | 2013-07-12 23:03 | |
![]() | Jag är lyckligare än någonsin, har mitt drömyrke, ska på en underbar resa och nyförälskad. Vad mer kan man begära? Men religion och de som är fanatiska till det, gör mig beklämd! | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-12 23:03 | |
![]() | Du vet med all säkerhet att jag har dyslexi,Och hur har du kommit fram till att Bibeln är en lösningens bok? Och tar du någon annan en dig själv och din tro på allvar? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-12 23:03 | |
![]() | Sämst på Beta: Att ha dyslexi eller att ha problem med att stava är något man inte bör se ner på.... Varför är du så elak mot ttiitii? För att hon ej kan stava? Eller för att hon inte tycker som dig? Eller vad beror det på? Att trycka ner någon för att denna har svårigheter med att stava, är mycket dumt.. det kan göra att personen inte vågar skriva och därmed går denne miste om att uttrycka sig och vara med i gemenskapen som finns när man skriver på ett forum. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-12 23:04 | |
![]() | SämstPåBeta: Jag är glad för din skull :-) Det är härligt att hör att du har ett fint liv. Låt oss andra glädja oss över våra liv också är du snäll. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-12 23:05 | |
![]() | Med ditt sätt att vara så kommer förmodligen den nyförälskelsen att bli ganska kort,en förutsättning i ett förhållande är att respektera varandras olikheter,och där kommer det bli problem för dig sämst | |
| SämstpåBeta | 2013-07-12 23:12 | |
![]() | Fattar inte vad du har kommit in på Mollee2? TS försöker pådyvla en kristen trosuppfattning till oss alla. Jag poängterar att en vettig människa blir man utifrån en god uppväxt och därmed ett gott förstånd. Var en god människa, var så fri du kan vara i sinnet. Lev livet och skada inte andra på vägen. Behövs det en religion, bok och en Gud för att förstå det? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-12 23:18 | |
![]() | Jag menar bara att det känns skrämmande att läsa när du hånar andra människor, för att deras tro eller tankar inte överensstämmer med dina. Du har indirekt kallat mig för löjlig för att jag tycker om buddhistiska värderingar, du ser ner på ttiittii för att hon inte kan stava, du hånar människor för att de har en annan uppfattning än dig, och det gör MIG beklämd. Varför inte se det som en chans att lära dig något om andra? Att försöka lära dig acceptera att folk är olika? Ditt agerande tyder på rädsla för saker som för dig känns främmande. Är det medlen eller ändamålet som spelar någon roll? Om någon införskaffar sig goda värderingar genom kristendomen eller genom Buddhismen eller genom vadsomhelst egentligen, vad spelar det då för roll? Jag fattar inte... | |
| Sote | 2013-07-12 23:18 | |
![]() | Känns som det är påhopp åt båda håll nu. | |
| Sote | 2013-07-12 23:19 | |
![]() | Menar inte dig nu mollee. | |
| SämstpåBeta | 2013-07-12 23:20 | |
![]() | Ingen aning att du har dyslexi, Titti, tror du jag följer varje inlägg här? Min älskade är lika fri i sinnet som jag, och jag värderar hennes åsikter högre än mig. Vi var på begravning igår och vi var ett underbart stöd för varandra, inte någon Gud, inte någon Jesus. Men vänner och vi genomförde en fin begravning. Det är kärlek det!!! | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-12 23:20 | |
![]() | Jag tror inte att vad jag säger kommer att spela någon roll. Och jag har ingen lust att bli kallad för hånad och kallad för löjlig bara för att jag väljer min egen väg. Notera att jag inte alls tycker att du är löjlig, eller att du har fel... jag håller bara inte med dig. Jag slutar där. Hoppas att du får en härlig kväll. :-) | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-07-12 23:25 | |
![]() | Sämst: Akta så att du inte blir en filatlus i nästa liv :) Nej, men seriöst tycker jag att man kan använda sin utbildning till bättre saker än att förtrycka andra. Personangrepp och hånande av stavning gör en inte till en bättre människa. Religion som styrmedel tycker jag också är hemskt dåligt, men vad jag kan se är det ingen på betapet som vill hjärntvätta dig eller tvinga dig att tro på någonting alls. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-12 23:30 | |
![]() | Jag tycker gränsen är korsad för längesedan jag. Så mycket hån som finns i denna tråd, finns det nog inte på många ställen. Jag skulle vilja skriva ut denna tråd på papper, knyckla ihop den och bränna den på ett häxbål. :-D | |
| SämstpåBeta | 2013-07-12 23:35 | |
![]() | Så du försvarar ett direkt personangrepp, tyder på en fin karma , må jag säga! Jag ansåg och anser att tro på karma är fånigt och det vidhåller jag, det var ju knappast riktat emot dig! | |