Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 28 |
Mobilspel
| Pågående | 19 156 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-13 09:51 | |
![]() | Ja, ärlighet är väldigt viktigt! | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-13 10:32 | |
![]() | stuvel. Till skillnad mot dig så förkastar aldrig vetenskapen något som inte kan motbevisas. Ateism ingår i religionsfriheten enligt FN.s mänskliga rättigheter. Därför tycker jag det vore "ärligt" av dig att bevisa varför du har rätt. En annan fråga som jag tycker du ska ställa dig som Ateist när du säger att man ska förbjuda tro - Hur skulle du ställa dig till att staten skulle bestämma att alla måste vara kristna? | |
| stuvelsberg | 2013-07-13 10:37 | |
![]() | Fullständigt ofattbart hur du tänker Porla???????????????????? ?????????SKA DEN SOM PÅSTÅR ATT NÅGOT FINNS BEVISA DET ELLER TVÄRTOM ja du, du lär stå ensam med den tanken, förutom troende, dom håller säkert med dig. | |
| stuvelsberg | 2013-07-13 10:39 | |
![]() | Sen din andra frågeställning visar att jag tyvärr inte kan diskutera med dig för du förstår helt enkelt inte, sry,JAG HAR ALDRIG SAGT ATT MAN SKA FÖRBJUDA TRO, DU VRIDER OCH VÄNDER OCH ÄR OÄRLIG ELLER OFÖRMÖGEN JAG VET INTE VILKET!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!! | |
| Sote | 2013-07-13 10:42 | |
![]() | Det har vi ju redan provat och det skedde ju med våld för sisådar 1000 år sedan. Ingen hit för vanligt folk men med våld och maktmissbruk går det mesta, ett tag. Men inte lyckades dom helt ta hedningen ur oss, vi har ju tex kvar både midsommar och jultraditioner som var så djupt rotade att dom fick försöka få in kristendomen i redan befintliga traditioner istället för att förbjuda dom . På samma sätt som när kristendomen formades på trehundratalet av ett gäng biskopar. Man tog dom bitarna som man trodde att folk skulle känna sig hemma med och införlivade redan befintliga sägner och traditioner för att lättare få folk att köpa den nya religionen. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-13 10:45 | |
![]() | stuvel. Om jag uttrycker mig så här då. Du måste motbevisa varför dom har fel. Det finns vetenskapliga bevis på några felaktigheter i bibeln men dom har inte någon lyckats pricka ännu. Ni går bara på känsla. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-13 10:47 | |
![]() | stuvel. Nej. men du tror att man kan förhindra människor att tro och det är samma sak som att försöka få dig som inte tror att tvingas tro. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-13 10:49 | |
![]() | Att ta ifrån människor deras tro, och förbjuda religioner är att ta ifrån människor deras grundläggande frihet. Gillar inte alls det sättet att tänka! | |
| stuvelsberg | 2013-07-13 10:54 | |
![]() | Och fortfarande har jag aldrig för ett ögonblick hävdat att man ska förbjuda folk att tro, rent löjligt och oerhört oärligt,det måste bero på att du porla försöker flytta fokus men si du det går inte, inte med mig iaf, sen återigen, om du påstår att det finns en gud ligger bevisbördan hos dig och ingen anna,TROR DU VERKLIGEN PÅ VAD DU SJÄLV SÄGER???????????????????? ?????????? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-13 11:00 | |
![]() | stuvel. Jag fördummar inte människor som tror och säger inte att dom har fel så jag är inte skyldig att bevisa eller motbevisa någonting. | |
| stuvelsberg | 2013-07-13 11:06 | |
![]() | Om du påstår att det finns en gud måste du givetvis bevisa det!!! Om du dessutom tolkar mitt sätt att se på tillvaron som att jag fördummar ngn så är det DU som med din erfarenhet tyder mig så, och under tiden så dör,förtrycks,fängslas och mördas människor p.g.a. religionen, ett fakum. Enbart för att du och dina gelikar påstår en sak som inte låter sig bevisas, då anser jag att jag t.o.m. är allt för snäll i min kritik mot er.Sen kan vi fokusrea på det som jag har framfört som en nödvändighet och som dessutom svenska kyrkan står bakom(om än otydligt), ett sekulärt samhälle????????????? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-13 11:12 | |
![]() | Som sagt var, åter igen. Jag har aldrig påstått att det finns en gud. | |
| Rultatultan | 2013-07-13 11:12 | |
![]() | @stuvelsberg Om jag påstår att det finns en Gud så säger du att jag är skyldig att bevisa det. Då¨säger jag som troende att det inte går att bevisa, men att du själv kan få se att så är fallet om du tar dig tid och vänder dig till Gud. Så. Det skulle kunna stanna där. Du säger: bevisa. Jag säger: se på Gud. Men jag gissar att du inte kan nöja dig med det svaret utan kommer att skriva ett inlägg där du anklagar mig för att slingar mig. PS. Sättet du uttrycker dig mot de människor som uttrycker någon form av religiös tro här i tråden, eller som vågar ställa ärliga frågor, LÅTER iaf som att du fördummar oss. Även om du kanske inte menar att göra det, så ger dina ord det intrycket. Och du vet vad man säger: det är inte vad man gör eller säger som en människa kommer ihåg - utan hur man får en annan människa att känna som är det bestående. P.s Mollee2 Jag tycker mycket om ditt sätt att tänka. Fler Mollee2 på jorden hade gjort susen! Jag hade behövt en liten Mollee2 i handväskan också att ta fram då och då. <3 | |
| Rultatultan | 2013-07-13 11:13 | |
![]() | *att du själv kan få se att så är fallet betyder naurligtvis = att du själv kan få se att det finns en Gud Gosh, jag behöver kaffe!! Inte skriva inlägg innan man vaknat. Ugh. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-13 11:16 | |
![]() | Stuvel. Vi är ju ett av världens mest sekulariserade länder. Vad menar du att vi ska göra mer? | |
| stuvelsberg | 2013-07-13 11:31 | |
![]() | Rulta, du ber mig söka efter nåt som inte kan förstås?, ej heller förklaras? inte definieras eller identifieras, då måste jag lämna mitt förnuft och logiskt rationellt tänkande åt sidan?? Nåväl, det tänker jag inte. Sen porla är den svenska kristendomen, officiellt alltså, inte representativ internationellt, därför bör svenska kyrkan aktivt sträva efter att öka detta samhälleliga tillstånd i världen, vilket man inte gör, man säger sig försvara det sekulariserade samhället oftast enkom när man konfronteras. Sen finns det mycket kvar att göra nationellt också, bara för att nämna nåt, kungen har inte religionsfrihet, kyrkan slipper administariva kostnader i miljardstorlek som handhas av skatteverket, och dess unika ställning avseende t.ex. tv-sändningar. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-07-13 11:32 | |
![]() | Gud är kärlek. Gud är Allsmäktig. Även om ni inte älskar honom, så älskar han er långt mer än ni nånsin kan förstå. Gud är trofast. Gud är. | |
| Rultatultan | 2013-07-13 11:44 | |
![]() | @stuvelsberg Om du vill försöka förstå Gud så är det bästa att söka upp honom på egen hand. Ja. Varken jag eller någon annan kan komma med en förklaring som passar dig. Vilket inte är konstigt alls - Gud är komplex. Mitt svar är: sök så får du själv se. Nu har du fått ditt svar. Kom inte och säg att någon försöker slingra sig i frågan längre. Tydligare än så här kan det inte bli. | |
| Sote | 2013-07-13 11:46 | |
![]() | Ordminna- nej tack!! Inte en chans! | |
| stuvelsberg | 2013-07-13 11:46 | |
![]() | Jo det hävdar jag, du är kränkande enär du ber mig bortse från mitt förnuft? Och återigen, i världen förtrycks, mördas, fängslas människor i kristendomens namn, hur ska du förhålla dig till det? | |