Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade12
Mobilspel
Pågående19 977

Forumkategorier

Användare Inlägg  
zimba - Ej medlem längre2008-05-09 12:28
Antal inlägg: 2256

Håller med Mcduff. Respektlöst !

Ska det gå till på det viset så finns det ingen som helst anledning att köpa en dyr kista, då kan man lägga den avlidna direkt i jorden i så fall.

ANDERStG2008-05-09 12:29
Antal inlägg: 7560

Det har varit tal om att frysa folk och skaka dem i småbitar också... Sedan kan man sätta dem i urna eller kanske källsortera.

oceano - Ej medlem längre2008-05-09 12:40
Antal inlägg: 1563

Tycker det är vidrigt och respektlöst mot både den avlidna och dennes anhöriga!
När min mamma dog så anlita jag en begravningfirma där jag kände den person som skulle ta hand om min mamma och leda henne till sin sista vila.
Han berätta för mej att man till och med skruva i skruvarna i kistlocket för hand istället för en skruvdragare för att det va mer hedervärt mot den avlidna. Jag fick välja ut kläder till henne och om vi ville skicka med något personligt. Det hjälpte mig som anhörig att gå vidare i min sorg när jag visste att de tog hand om henne med respekt!!

Sen e det ju så att vi ser olika på döden. Jag tror att man vandrar vidare som själ, därför anser jag också att de kan se vad som sker med dom efter döden.
Om man tänker på hur vi tar emot nya själar vis födseln så kan vi också ta farväl av dessa själar på ett hedervärt sett!!

mommesfrites - Ej medlem längre2008-05-09 12:55
Antal inlägg: 7605

Mamma hade en vit kista med sina favoritblommor målade på.
3-åriga barnbarnet ville titta i kistan. Han hade gjort sin finaste teckning, som han hade bundit ett rött sidenband om. Han placerade den noga vid farmors hand.
Hon såg glad och nöjd ut, var så fint kammad och såg ut som en prinsessa i sina vita kläder.
Vi visste redan att hon var i en annan värld men hon var ändå närvarande och kommer så att vara.
Att begrava kistan och låta tiden ha sin gång känns riktigt.
Att låta allt brinna upp snabbt i ett krematorium känns också riktigt.
Att någon med vett och vilje slår sönder allt det här, känns definitivt inte riktigt :`(

upa - Ej medlem längre2008-05-09 13:04
Antal inlägg: 2565

Jag kan förstå att man blir känslomässigt upprörd över tanken på att den döda kroppen blir utsatt för behandling som vi skulle uppleva som obehagligt om vi vore vid liv. Vi har ju som sagt inga referenser, vi vet bara hur det känns när man är vid liv. Allt handlar ju egentligen om de anhörigas känslor. Kan bli svårt när man talar om respekt för de döda, för respekt visar man ju någon för att man vet att de känner.
Om det nu är dessa känslor det handlar om när vi rynkar på näsan åt det här så kan jag fortfarande inte förstå varför det skulle vara ok att bränna den döde. Bränning föreslår man ju eftersom det råder platsbrist, inte för att det skulle vara mer "värdigt" än att begravas hel.

När en människa ligger på operationsbordet visar kirurgen ingen som helst respekt för den sövda när det gäller handlag och liknande, däremot måste de respektera personens önskningar som de uttalade innan operationen.

Dyslekso2008-05-09 13:08
Antal inlägg: 8945

upa: det är väl helheten som betyder något, d.v.s. gravplats och valt begravningssätt, inte specifikt hur kroppen behandlas. Skulle någon använda en urna med aska i som spottkopp skulle det nog betraktas med samma oblida ögon.

upa - Ej medlem längre2008-05-09 13:22

Jo, jag förstår ju allt det där. Jag begravde min älsklingsråtta under ett fint träd efter att jag hade varit hos veterinären och avlivat henne. Det var givetvis viktigt för mig att få ha den här ceremonin. Några dar senare hade grannens terrierjävel grävt upp graven och käkat upp min råtta. Jag blev jätteledsen och vansinnig, ringde genast upp grannen och önskade byrackan lycka till eftersom han svalt en matbit full med avlivningsmedel.

Jag försöker bara spetsa argumenten och hitta en förklaring till varför vi känner det så respektlöst.

litenstor2008-05-09 13:54
Antal inlägg: 235

precis, kändes lite som att jag kan begravas i en pappkista om den ändå ska tryckas sönder.

upa - Ej medlem längre2008-05-09 14:09

Men alltså, skulle man ha rätt som konsument att låta det man köpt förbli intakt? Då verkar det ju olämpligt att gräva ner kistan i jorden.

andraideal - Spelvärd/Forumvärd2008-05-09 14:18
Antal inlägg: 3298

Jag såg inte programmet. Kan nån ge en snabb handling om vad programmet handlade om?

soluppgång2008-05-09 14:53
Antal inlägg: 143

För mig handlar det om att visa en fortsatt grundläggande vördnad, respekt och tacksamhet både mot kroppen som ett "själens tempel" och för livet på jorden i allmänhet. Det ligger en slags råhet i det där handlandet som jag tror att många har svårt för, och att det lätt känns fel oavsett om man "rationellt" kan bortförklara det. Själva handlingen speglar något obehagligt som är svårt att sätta fingret på.

Självfallet är det heller ingen som förväntar sig den där typen av behandling av den döda kroppen och de allra flesta hade nog inte valt den begravningsformen om de visste vad som sedan skulle hända.

Att vårda och värna om kroppar även efter dödsögonblicket har en historia och förekommer i flera olika kulturer. Om man är förtjust i psykologiska förklaringsmodeller kan man säkert även se att detta kan vara viktigt för de anhöriga i bearbetandet utav sorgen o.s.v.

oceano - Ej medlem längre2008-05-09 14:55
Antal inlägg: 1563

Mycket bra skrivet soluppgång!! Håller med dej:-)

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-09 14:58
Antal inlägg: 2483

ANDERStG, frystorkning finns redan, i pappkista :) Problemet är att det ger mer miljöfarligt avfall än bränning

Mårten2008-05-09 15:00
Antal inlägg: 2529

>> "Självfallet är det heller ingen som förväntar sig den där typen av behandling av den döda kroppen och de allra flesta hade nog inte valt den begravningsformen om de visste vad som sedan skulle hända."

Om detta verkligen vore ett problem, borde man inte begrava folk i hermetiskt tillslutna vacuumplastkistor (förmultnar inte och hejdar ruttnande), och att gräva ner folk i jorden måste vara mycket sämre än att förvara dem i skåp i begravningshallar (inga maskar där)

Att kyrkogårdsarbetarna knäcker kistan är som nämnts för att det inte ska bli stora hål på kyrkogårdarna som måste fyllas på med jord och anläggas med nytt gräs. Vad som inte nämnts är dock att hålen uppstår när kistan ändå går sönder, nergrävt trä är ju inte så beständigt. Det är inte heller någon hemlighet eller någon skandal som pågått på någon enskild kyrkogård. Alla som någonsin känt någon som arbetat på en kyrkogård vet att det är och har varit så här.

Kremering känns inte heller som ett rimligt alternativ. Om vi ska behandla döda som vi behandlar levande (jag känner mig inte till freds med tanken på att varken bli maskäten eller uppeldad) så är ju mumifiering det enda rätta, bortsett från att alla effektiva mumifieringsprocesser jag känner till förutsätter någon form av avlägsnande av den dödes innehåll.

soluppgång2008-05-09 15:00
Antal inlägg: 143

"Svenska kyrkan tar hand om våra nära och kära inför den sista vilan. De sköter det mesta - gräver graven, tröstar de anhöriga och läser välsignelsen. Det ska ske på ett etiskt och värdigt sätt. Men vad vet vi egentligen om det som händer efter att vi sagt farväl? En granskning av arbetet på våra kyrkogårdar visar att kistorna på flera håll i landet förstörs i samband med gravsättningen. Med hjälp av en traktor krossas kistlocket för att kyrkogårdsvaktmästarna ska slippa fylla på graven i takt med att kistan förmultnar och jorden sjunker."

svt.se/svt/jsp/Cross...sp ?d=52705

Mårten2008-05-09 15:10

keyword: "förmultnar"

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-09 15:14
Antal inlägg: 2483

Om vi för ett ögonblick ser till den pedagogiska fördelen med gropar i kyrkogårdar så kan det ju tänkas att en kombinerad gravplats/bmx-bana kan stimulera unga att utveckla en sundare relation till döden.

Mårten2008-05-09 15:20

det jag tror att den finkänslige ordvältaren försöker ha sagt är att folk som går till kyrkogården för att lägga blommor på sina döda anhörigas gravar inte skulle må så bra över att det är gropar lite här och där heller. En kyrkogård ska ju vara en fin och lugn plats, inte en plats där folk hela tiden fyller på jord. "pappa, varför häller farbröderna på mer jord på mormors grav?" är en fråga jag inte direkt ser fram emot att få ställd till mig

upa - Ej medlem längre2008-05-09 15:27

Så det hela handlar inte om någon makaber lek utan et långsiktigt försök till att tillgodose de anhörigas förmodade önskningar.
Visserligen skulle konstant påfyllnadsbehov skapa fler arbetstillfällen.

Mårten2008-05-09 15:35

Är det nån som trott av det var en makaber lek? Jag har iofs inte sett Uppdrag Gransknings reportage.

Rent spontant skulle jag som bor inom synhåll (förutom några träd som är i vägen) från min lokala kyrkogård i det fall jag skulle dö verkligen insistera på att min grav förblev platt och med välklippt gräs med tanke på vildsvinsbeståndet häromkring.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?