Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 19 986 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| veggie_d | 2008-05-14 00:34 | |
![]() | Åhå, jag ser nu att de faktiskt skriver "tvåtakts ottomotor" där. Jag läser aldrig den svenska versionen av wikipedia, men jag kollade den engelska versionen av samma artikel nu. Enda gången "otto" nämns där är i följande mening: "Two-stroke cycle engines operate in two strokes, instead of the four strokes of the more common Otto cycle." Enligt engelska wikipedia tog någon patent på tvåtaktsmotorn 1826, det var det jag menade när jag skrev att Otto var bra snabb om han var upphovsmannen (med tanke på hans födelseår, 1832). Men ja, något urspårat nu kanske. Hur man förvandlar en tråd om att ångra ett bilköp till en diskussion om tvåtaktsmotorns upphov på tre enkla sidor, ungefär.. :) | |
| loogard | 2008-05-14 00:45 | |
![]() | ja på tvåtaktsmotorn men inte med intärn förbränning i en cylinder med kolv om jag förstått mina böcker rätt, dock så kan ju hända att ngn gång i översättningar av textböcker etc så har ngn valt att kalla alla kolvmotorer med bensin som drivmedel för ottomotor. ja började känna så också att det spårat ur en anin, dock så hade ju tråden snudd på varit död nu annars och var ju en rätt så intressant diskussion iaf :) kollar du ottos bio så finns för övrigt raden "mest känd som upphovsman till den första motorn med intern förbränning i en cylinder med kolv" antar att det är därifrån en 2taktsmotor som drivs av bensin benämns som 2-takts ottomotor. men åter till ämnet, om jag inte minns fel så har inte ens bilförsäljare några som helst garantiåtgärder dem behöver följa på bilar vars försäljningspris underskrider 15 000kr. dock så är du alltid skylldig att meddela om fel du är medveten om, men som nämndes tidigare så ska det ju bevisas att han var medveten om bristerna också. och en bilförsäljares garantiåtgärder han är skylldig att följa är enbart brister som har inverkan på trafiksäkerhet och i viss mån miljö, alltså inte knack i maskin, etc... dessvärre | |