Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 720

Forumkategorier

Användare Inlägg  
trashone - Ej medlem längre2008-09-03 20:12
Antal inlägg: 18678

Budalv: När jag var aktiv hade jag koll... nu är allt ett blurr

Budalv - Ej medlem längre2008-09-03 21:20
Antal inlägg: 2199

Mm, det är ganska blurrigt här med. Har haft det så enkelt med en okomplicerad häst och fint hö. Nu är hästen så gammal att jag måste börja blanda in ldiv fodermedel och då blir det svårare att pussla ihop en balanserad foderstat... Fast det skulle nog vara lätt att räkna om man använde ett program. Frågan är om de är bra...

sakoline2008-09-03 23:36
Antal inlägg: 742

Jag är lite rädd för hästar för att de är så stora. Det har dock fastnat en tanke i mig att jag skulle vilja prova att rida, just för att jag aldrig aldrig haft det intresset alls, också "skrämts av hästtjejer" på mellanstadiet. Men är det bara småtjejer som rider, eller finns det någon möjlighet för en 20-åring som är lite halvt skraj för hästar?

Budalv - Ej medlem längre2008-09-03 23:52

"skrämts av hästtjejer" på mellanstadiet.

Hahaha! Jag vågar nästan gissa på att du skulle skrämmas av ridskolemiljön också :) Inget jag rekommenderar i vilket fall.
Turridning på islandshäst kanske vore något att prova? Islänningarna är ju små och det är nog bara att fråga om de tar emot nybörjare, vilket jag tror de flesta gör. Be om en snel hest ;)

evilein2008-09-04 00:13
Antal inlägg: 74

Jag betalar, mockar, och kör. Fattig på pengar men å så rik.

Eva_M - Ej medlem längre2008-09-04 11:52
Antal inlägg: 286

Håller med evilein......man är liksom rik när man har hästar :)
Jag kallar det Livskvalité !

trashone - Ej medlem längre2008-09-04 11:58
Antal inlägg: 18678

Man behöver inte äga hästen för att åtnjuta den kvaliten.

Torasin2008-09-04 12:01
Antal inlägg: 202

hästfolk=kentaurer?

Aleu2008-09-04 12:03
Antal inlägg: 1297

Jag har tre st. en shettis, en sv.ridpoony (arab/new forest) och en knabstrup. Gamla damer allihop... Hade haft svårt att klara mej utan dem. Rider western (till husbehov i skogen) på de "stora", shettisen blir riden av ett par olika småtjejer.

johndeere2008-09-04 12:34
Antal inlägg: 117

Har shirehäster, kört i skogen med dom. prövat dressyr med dom, och även western ridning, hekt okej var det.
Startade svenska shirehästföreningen 1994. Hade uppfödning av dom i flera år. Nu har jag ej tid längre med hästar, korna tar mer plats och ger mer pengar.

imsavimsa2008-09-04 12:45
Antal inlägg: 49

Jag red som barn/tonåring och har efter tjugo år återupptagit ridningen igen. Det är helt fantastiskt! Då slutade jag efter att ha blivit avslängd av skenande ridskolehästar. Nu har jag lärt mig galoppera och är inte rädd längre. Känns också häftigt att jag som vuxen känner att jag har kontroll på det jag gör, och att jag gör det tillsammans med hästen.

Jag delar mitt ridintresse med min sambo. Vi rider lektioner i samma grupp, och vi leker med tanken att skaffa egen häst så småningom.
Jag har blivit hästtjej igen!

oozaa2008-09-04 12:49
Antal inlägg: 347

Jaa, en gång hästmänniska alltid hästmänniska, tror jag; har "plötsligt" blivit med häst igen, efter uppehåll på ca 20 år.
Meningen var att vi skulle ha en foderhäst, men nu fick min dotter överta en häst, så nu är foderhästen helt min plötsligt!
Jag känner hur pengarna flyyger iväg till hö, halm, sågspån, foder, utrustning, skoning, sand till ridbanan, etc etc och tråkigt blir det minsann inte, full action hela tiden!
Men en skön ridtur i skogen, en härlig galopp på en mjuk skogsväg eller en lyckad dressyrsession på ridbanan uppväger allt jobb och man är helt salig efteråt!

oozaa2008-09-04 12:51
Antal inlägg: 347

Om jag bara lyckades få min sambo intresserad också..men det verkar vara svårt..han är mer inne på bridge och poker..

alfamarie - Ej medlem längre2008-09-04 12:55
Antal inlägg: 1003

Snacka goja om ridskolemiljö!?
Ja, jag vet att det finns skräckexempel på dåligt skötta ridskolor men den som jag och min dotter går på är mycket sympatisk!
Ridskolans hästar och ponnyer är väluppfostrade, de lyfter på hovarna när man drar med handen längs benet. De flyttar sig när man säger åt dem att man vill in i spiltan.
Det är klart att de busar till det ibland men de är inte elaka som en del ridskolehästar blir!
Jag anser att det är på en bra ridskola man lär sig att hantera hästar, om man inte är uppfödd på en hästgård.

Vad skulle Sveriges småtjejer göra på eftermiddagen om inte ridskolan fanns? Detta är vår största ungdomsgård, även om intresset har minskat något under de sista åren.

alfamarie - Ej medlem längre2008-09-04 12:58
Antal inlägg: 1003

I måndags när jag kom till stallet, så kände jag mig lite stressad av livet i övrigt.
Jag smög in i en av hästboxarna och utbytte andedräkt med hästen och lutade mig mot den varma halsen och bara "luktade" mig lugn igen!
mmmmmmmmmmmmmmmm

efrezina2008-09-04 13:30
Antal inlägg: 541

jag har ridit på ridskola sen jag va 6, o såkalrt alltid drömt om en egen häst. tyvärr blev jag skit allergisk vid 14 ungefär o va tvungen o sluta. sen dess har jag ridit enstaka gånger utomhus på små anordnade turer.. inte tillräckligt..men så flyttade jag hit till dubai o oj vikken tur man hade som fick ett stall brevid huset! det trodde jag aldrig skulle hända.. såg framför mig nåt helt annat ställe där dem placerat mig. så jag gick ju dit o kan t.o.m vistas i stallet o gosa lite me hästarna fast vi rider alltid ute... allergin verkar ha försvunnit nästan helt :D så skulle gärna skaffa häst senare i livet, har förkärlek för dem fina shirehästarna :)

Budalv - Ej medlem längre2008-09-04 13:36

"Vad skulle Sveriges småtjejer göra på eftermiddagen om inte ridskolan fanns? Detta är vår största ungdomsgård, även om intresset har minskat något under de sista åren."

Vet inte om det är jag som snackar goja, men om du läser att sakoline blev "skrämd" av hästtjejer och undrar om det finns plats för en novis 20-åring i hästvärlden så kanske du förstår varför jag gissar att hon inte skulle trivas bäst på denna ungdomsgård för sveriges småtjejer. Jag gissar att det vore mer givande att ta med en eller flera vänner och prova på ridning i en lugn och fin miljö.

Nephelia - Ej medlem längre2008-09-04 13:42
Antal inlägg: 677

Har ridit sen jag var 6 år, haft egna hästar, nu på sistone har jag varit medryttare/delägare och rider lektioner på ridskola just nu. Kommer säkert skaffa häst/-ar igen så småningom. Svårt att tänka mig livet helt utan kontakt med hästar.

imsavimsa2008-09-04 13:47
Antal inlägg: 49

Jag rider på en helt fantastisk ridskola nu, där hästarnas bästa är det som är det viktigaste. Där finns det tjugo storhästar och lika många ponnyer, och ridlärarna känner varje häst utan och innan. Alla får den uppmärksamhet de behöver, har stora boxar och mår jättebra.

Stället jag red på för tjugo år sedan hade ledsna, stressade hästar.
Tyvärr var det ett ganska olycksdrabbat ställe.

Den vänliga atmosfären på ridskolan där jag rider nu gör att alla känner sig välkomna och månar om varandra, och det smittar naturligtvis av sig på hästarna också.

Jag pluggar till lärare och blir lika imponerad varje gång jag följer en ridlektion från läktaren och ser hur ridläraren håller ihop alla sina elever - både hästar och människor - och får allt att fungera.
Det är ett mäktigt samspel! =)

Budalv - Ej medlem längre2008-09-04 13:48

Sedan gillar jag inte ridskolor eller annan verksamhet där man inte har djurets behov i centrum.
Även om det såklart finns bättre ridskolor går det knappast att argumentera för att det skulle vara den bästa miljön för hästen. Man tjänar nog mer på att söka sig till en privatperson som har god hand med hästar och jobbar med hästarna efter deras behov och låter dem ha sin egen takt i utvecklingen. Det är ju rena toket att låta djur gå runt, runt i ring flera dagar i veckan.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?