Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 535

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Henn Glysén - Ej medlem längre2008-05-17 14:12
Antal inlägg: 691

Tack detsamma! Ha en trevlig tripp!

bennyboll - Ej medlem längre2008-05-17 15:04
Antal inlägg: 8806

välkommen till Småland loogard!
Akta dej så du inte stannar kvar här...Det är lätt att bli förälskad i vårt landskap!

mr Bajen - Ej medlem längre2008-05-17 15:10
Antal inlägg: 18

"smått irriterat inlägg
Nu är jag trött på alla i omgivningens konstanta gnäll! Om du valt själv att vara arbetslös, kom då inte till mig och gnäll över att du aldrig har pengar, gör någonting åt saken då! Och att det skulle vara omöjligt att få ett jobb., njae sanning med modifikation, det kan vara omöjligt för dig att få det jobb du vill ha, men att skaffa in inkomst handlar bara om hur gärna man vill det... plocka lingon i skogen är ju ett av många tråkiga alternativ som faktiskt finns.

Om du tar en titt på dem människor som lever runt omkring dig, så har säkerligen ett par i din närhet som ständigt gnäller om samma sak om och om och om igen. Om du tänker efter så hittar du säkert 10 lösningar på personen ifrågas problem. Ett vanligt problem är folk som gnäller att dem inte har pengar till räkningarna... men dom har en krogräkning på 4000 i månaden... vänta nu, hur svårt är det problemet att lösa? SLUTA GÅ PÅ KROGEN!
Är det så att dessa gnällande människor är för dumma för att se sina egna problem och lösningarna? eller är dem helt enkelt beroende av att konstant gnälla?
Newsflash: Dem flästa människor är inte intresserade av att höra ditt gnäll!
Så nästa gång du känner begäret att gnälla och vill säga "fan, det händer aldrig någonting kul i mitt liv" vänd på det i huvudet och ställ istället frågan "Du, du vet ingenting roligt man skulle kunna hitta på till helgen". Detta besparar din vän ditt eviga gnäll och ditt liv kanske skulle bli bättre än någonting att gnälla över.
Om jag tycker min soffa är kass och känner för att bara spy galla över den så kastar jag den på tippen, om ditt liv inte är bättre än min gamla soffa, borde du då inte kassera dig själv?

Tack och adjö!"

Vem är det som gnäller tycker du?

Gariam - Ej medlem längre2008-05-17 16:02
Antal inlägg: 2590

Och jag är inte intresserad av att höra ditt gnäll. Låt folk sköta sitt oavsett om de väljer att leka stora offergnällarleken, eller whatever. Om du har så svårt för gnäll så kanske du inte ska göra det till ditt problem öht?

kulåspela2008-05-17 16:52
Antal inlägg: 56

Huhhu! *l*

E Solu - Ej medlem längre2008-05-17 16:55
Antal inlägg: 4715

Det här har väl diskuterats redan. www.betapet.se/forum...=- 0#261872

VetaGreta2008-05-17 18:00
Antal inlägg: 85

De som gnäller mest är enligt min erfarenhet inte desamma som har störst problem. Har man riktigt stora problem måste man ta itu med dem och har inte tid att gnälla. (Undantag: medicinsk depression.)

Jag förstår trådstartaren fullkomligt. Hade i många år en vän som alltid klagade över sina problem. Jag föreslog ständigt nya lösningar på dem, men det fanns alltid nån anledning till att hon förkastade dem. När vi skiljdes åt var jag ofta trött och lite småledsen, dränerad. Så småningom förstod jag att hon helt enkelt använde mig som slasktratt, att få gnälla av sig var allt hon ville, hon ville inte förändra någonting.
Needless to say, vi umgår inte längre.

Men jag lärde mig att akta mig för sådana människor. Det finns ingen anledning till att de ska få invadera min tillvaro.

zimba - Ej medlem längre2008-05-20 00:55
Antal inlägg: 2256

En gång i tiden så var jag riktigt bra på det där med att vara "hobbypsykolog". Kunde lyssna på hur mycket gnäll som helst. Men numera känner jag att jag blir precis som du VetaGreta dränerad på energi. Tål inte mycket gnäll nuförtiden innan jag själv sjunker ner i en negativitet.

Snoosy2008-05-20 07:57
Antal inlägg: 4273

sjutusan,
Du snackar om sunt förnuft.
Om jag förstått det hela rätt, så har ditt liv varit en dans på rosor, hittills iaf..

Klart man har rätt att vara irriterad på människor i sin omgivning loogard. Men man måste nånstans se till varför man retar sig på andra.

Tänk om alla kunde ta sitt ansvar (Som du så fint säger, sjutusan) och ge positiva energier istället för att sprida negativa tankar.
Det finns alltid orsaker till att en del knappt orkar leva längre, men är det inte bättre att stötta denna person istället för att stötta bort den?

sjutusan2008-05-20 08:56
Antal inlägg: 824

Ja eller huuur! Vad vet du om mitt liv!!!?? Inte har jag för avsikt att spilla ut dom sorgliga detaljerna här i alla fall! Vill inte suga ut din energi, och inte att nån annan ska få massa negativ energi av lönlöst gnäll om min barndom heller.

KARR02008-05-20 09:27
Antal inlägg: 284

Värre än gnäll är ju trångsynta personer som tror att alla har samma perfekta förutsättningar som dom själva att skapa sig en dräglig tillvaro.
Umgås inte med personer som gnäller om det nu är så jobbigt, men tänk efter innan ni dömer människor för hårt.
Plötsligt är det kanske ni själva som står där med några tusen för lite på kontot för att klara hyran. Kanske nånting händer en dag så all ork tryter, eller tänk om någon av er faktiskt skulle bli arbetslösa och det visar sig att det inte är så lätt att få jobb trots allt.
Antar att ni glada i hågen skulle bege er ut i skogen för att ligga på knäna och plocka lingon för 30 kr i timman?

Trådskaparen sa att man kan vända gnället till nåt positivt istället, och vara öppen för lösningar. Tycker jag var en bra idé!
Frågan är bara vilka vibbar man fick av den här tråden, inte särskilt positiva iaf

sjutusan2008-05-20 09:43
Antal inlägg: 824

Håller med dej Karro, kände det själv i mitt sista inlägg =) Blev bara en surklut för antagandet att mitt liv skulle varit så fint. Men JAG vet ju vad jag vet, och det är upp till mej själv att ta ansvar för hur jag beter mej, så jag har nu ändrat attityd, ler överseende och fortsätter sprida solsken mot mina vänner!

KARR02008-05-20 10:03
Antal inlägg: 284

Kanon! =) Jag lät ju också negativ så jag ska ju inte klaga på att andra gör det heller för den delen

mommesfrites - Ej medlem längre2008-05-20 10:39
Antal inlägg: 7605

Det låter tungt att fortfarande tänka på trauman i barndomen.
Väldigt många av oss har haft det.
Om man inte själv orkar försonas med sin uppväxt kan man få stor hjälp av samtal med psykteam eller präst.

loogard2008-05-21 14:58
Antal inlägg: 97

tillbaka från min lilla tripp, och jag tror fortfarande inte folk riktigt uppfattade vad jag ville ha sagt. till exempel så skrev ngn att det lika gärna kan vara du som saknar ett par tusenlappar till hyran nästa månad. ja absolut. Och det gör mig ingenting om en vän frågar mig om han/hon kan få låna ett par tusenlappar eller runt ut få ett par tusenlappar för att täcka detta, vad som stör mig däremot är att få höra "fan vad jag är fattig, har inte ens pengar kvar till hyran den här månaden" varje gång jag pratar med personen fram till hans/hennes nästa lön trillar in på kontot.
Och nej jag har inte haft en dans på rosor om du jämför med vad folk gnäller om att dem varit med om under sin barndom eller tidiga tonåren, tro mig jag har haft min beskärda del av fosterhem, taskiga alkoholvanor, hemma under en stor del av min uppväxt och taskiga alkoholvanor själv under tonåren. Och det var inte exempel som dessa jag tog upp att folk gnäller om, och det stör mig inte lika mycket, för där finns ett problem som egentligen inte kan lösas. medans till exempel en vän som saknar pengar till hyran vet att det går att lösa, fan han kan få måla om min veranda så betalar jag hans hyra den månaden om det är så. men jag tänker inte sträcka ut händerna till höger och vänster för att folk gnäller om ngt, vill dem ha min hjälp får dem fråga. På precis samma sätt som jag bad om hjälp när jag kände att mina alkoholvanor jag hade var ohållbara, och defenetivt i den åldern jag var.
Och ja jag kan jobba för 30 kr /h om jag inte har ngt annat val. jag löste arbetslösheten jag hade förut genom att söka en lärlingsplats som gav 33,40/h istället för ett arbete för att jag inte hittade ngt arbete inom dem områden jag kunde. så ja absolut jag jobbar för 30kr i timmen om det behövs, jobba 10 timmar om dagen och du har 300kr / dag 6dagar i veckan blir 1800 -skatt 1200 så slutar du på runt 5500 i månaden, bättre än ingenting eller hur?? och om du nu förutsätter att du jobbar för 30 kr i timmen svart vilket du antagligen gör då detta är mindre än minimilönen så för ett företag att deklarera detta vore svårt så har du ungefär 8000 i månaden, vilket inte är allt för ovanligt att många har efter skatt.

Jag kanske är hård mot min omgivning, vad vet jag. Men det enda jag kräver för att hjälpa någon när dem har problem är att dem frågar istället för att gnälla i förhoppning om att jag ska erbjuda hjälpen. Alla mina vänner vet att jag alltid ställer upp om dem frågar om ngt och det räcker för mig, gnäller dem så vill dem ju uppenbarligen inte ha min hjälp tillräckligt gärna, så då kan dem få skippa gnället också.

alapet_torsk - Ej medlem längre2008-05-21 15:04
Antal inlägg: 137

jag tänker då fan inte börja jobba på mcdonalds,även om jag är arbetslös! :P

alapet_torsk - Ej medlem längre2008-05-21 15:10
Antal inlägg: 137

men jag är inte alltför kräsen..jag söker ändå städ jobb o sånna jobb som jag inte riktigt vill ha. så jag tillhör inte dom värsta direkt. men mcdonalds vill jag verkligen inte jobba på. och där skulle jag visserligen kunna få jobb,men jag söker vidare. är det att vara en jättelat glidare? tycker ju inte jag.

Lalita2008-05-21 15:16
Antal inlägg: 362

Jag måste hålla med loogard och oceano (och troligen många fler), vi gnäller väl alla någon gång. Ingen är superglad varje dag.
Men det är ju så att vissa gnäller för gnällandets skull, för att det får dem att må bättre..av någon märklig anleding. Andra har jätteproblem som gör att dom inte ser någon lösning, att då ha vänner som ex. loogard som faktiskt kan komma med realistiska lösningar är ju suveränt.
Jag kan störa mig ofantligt på folk som gnäller om att dom inte har pengar osv, för att dom gör det _aktiva_ valet att ex. supa bort en del av pengarna.
Men visst har man gnällt om saker i sina dagar, men förhoppningsvis tänker man till lite innan.

TarrasFolke - Ej medlem längre2008-05-21 15:25
Antal inlägg: 297

Tune in, turn on and drop out...

trashone - Ej medlem längre2008-05-21 15:29
Antal inlägg: 18678

Hmm jag måste missat det viktiga i denna tråd...

Nåja.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?