Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 19 509 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| skrabban | 2008-05-20 13:50 | |
![]() | Döp honom till Folke. Kungen har Folke bland sina namn tror jag. | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2008-05-20 14:02 | |
![]() | om det skulle vara ett argument FÖR att döpa barnet till Folke bara för att kungen heter det, skulle jag totalvägra. | |
| vulcan | 2008-05-20 14:26 | |
![]() | Man döper inte barn till någonting (detta älskar jag att påpeka sen jag i relativt mogen ålder förstod att det är ett av våra allra vanligaste och mest seglivade missförstånd när det gäller traditioner) Bortsett från det så lär namn gå i tregenerationerscykler. När en generation föräldrar ska välja namn på småttingarna så är föräldragenerationen utesluten, liksom den egna mor- och farföräldragenerationen eftersom de namnen är lite för förknippade med "gamla gubbar och tantar". En generation bakåt till dock så finns inte så mycket såna minnen till namnen som gör att man tycker det låter konstigt att ett barn skulle kunna bära dem. Och just därför ser vi just nu många namn som var populära runt förra sekelskiftet. Typiska exempel är Elsa och Oskar. Jag har f.ö. fallit i denna fälla själv och har en son född 2001 som heter Ivar - han är 100 år yngre än både Ivar Lo-Johansson och brottaren Ivar Johansson - känd för att ha tagit två guld i OS i Los Angeles 1932 efter att ha bantat ner sig en viktklass genom en lång sittning i en ångbastu. Folke är för mig Skatteverkets nya folkbokföringssystem som jag har lagt många timmars arbetsliv på att fundera över. Rent objektivt tycker jag att namnet absolut ska bäras av nya generationer - de fornnordiska namnen tillhör delar av vår historia som bör hållas levande. | |
| skrabban | 2008-05-20 14:34 | |
![]() | Kungen heter ju Carl,Gustav,Folke,Hubertu s. Det är väl roligt om ett barn får ett kungligt namn. | |
| listfascist | 2008-05-20 14:42 | |
![]() | Eeeh....okej...det där med kungen var nytt för mig....måste erkänna att folke börjar tappa liiiite av sin glans nu=) | |
| wainis | 2008-05-20 15:06 | |
![]() | Jag tycker Folke är jättefint! Jag gillar gamla, nordiska namn mycket, och har själv en Disa och en Thor. Nu blir det ingen trea, men hade vi fått en kunde den mycket väl ha hetat Folke. Eller Svante (vad gillar du det, listfascist? det tar lite tid att vänja sig vid, men nu tycker jag Svante är urfint!). En tjej hade nog hetat Nanna. Det här att man är taskig när man kallar ett barn något - man vänjer sig vid det mesta, och efter ett tag "är" barnet det namnet, som någon här ovan skriver om Svea. Jag tycker det är roligt när gamla namn kommer till heders igen, även om det naturligtvis finns namn jag gillar mer eller mindre också... Men det är kul när inte alla heter William och Emma... | |
| Vigdir | 2008-05-20 15:35 | |
![]() | Folke är visserligen rätt långt från min personliga tio i topp, men ett helt ok namn bland alla Herman, Tore, Tage och andra små gossar. Folke tror jag kommer bli stort om några år, det ligger lagon i tiden. Dessutom anser jag att alla namn man kan stava till och uttala i princip är bra namn - är inte förtjust i trenden med fantasinamn. Men jag vet inte om jag tror på att "tvångsövertala" den blivande pappan - kan ni inte hitta ett namn ni båda gillar som tilltalsnamn och ha med Folke ändå, som s.k andra-namn? | |
| listfascist | 2008-05-20 16:16 | |
![]() | De namn vi är hyfsat överens om är: 1. Love 2. Helmer 3. Ove | |
| zmiley | 2008-05-20 16:27 | |
![]() | Singelmalt Har en underbar dotter som heter Vilma och som lämpligt nog är född när Ebba Hultkvist stog på toppen. Vi hade massor av andra namn, men det blev en Vilma. För övrigt skulle en söt liten kille vid namn Folke kunna gå hur långt som helst. Jag menar titta bara vilka föregångare han har, Bernadotte, Bensow, Mellvig och Rydén, för att inte nämna Folke den tjocke. Dessutom är det ett gulligt namn tycker jag ;-) | |
| myran_64 - Ej medlem längre | 2008-05-20 18:12 | |
![]() | Folke tror jag absolut på just nu. Det är ganska ovanligt vilket är positivt.. tänk på dagis där 4 killar av 11 hette Robin när min son gick där, och 3 av 7 flickor hette Nathalie (efter Stenmark & Borg). Näää, när jag valdet namn på barnen hade jag redan från början ett tema på namnen och det har jag följt hela tiden... =D | |
| emman | 2008-05-20 18:17 | |
![]() | Jag tycker Folke är ett urgulligt namn. En vän döpte sin senaste knodd till Folke för ett par år sedan =) | |
| Bim1964 | 2008-05-20 18:30 | |
![]() | Värt att tänka på är när ert barn väl kommer ut kanske inte alls ser ut som en Folke. Utan som en som heter Tor eller Viggo t.ex. Ta det med ro ni kommer säkert att komma överens när det hela är över. Jag brukar roa mig med att kolla in födelseannonserna i tidningen. Jag ser att många döper sina barn till de "gamla namnen" igen, som Hugo, Otto, Torsten, Svea och Greta. Lycka till och skriv och berätta vad det blev för namn. | |
| Kläär | 2008-05-20 18:39 | |
![]() | Röstar på Folke framför Ove! Grannarnas unge heter Sven och det känns inte helt ok. Det har liksom inte hunnit gå ur tiden och in igen..... | |
| tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2008-05-20 18:42 | |
![]() | Barnet behöver bara "lida" tills de blir gamla nog att vilja ändra sitt namn. Jag som förälder skulle aldrig hindra mitt barn från att byta namn. Jag tycker personligen at det är ett fint namn med Folke. Men man vet aldrig föränn första gången man ser sitt barn om namnet passar! | |
| kulåspela | 2008-05-20 19:26 | |
![]() | Hmm...vet bara att det är j-kligt viktigt med vad man ger för namn för sitt barn. På något märkligt sätt tycks namnet sedan hänga ihop med bärarens karaktärsdrag...Hur många känner exempelvis en Birgitta, eller Anita som är t r e v l i g *?* Av alla Anitor och Birgittor så känner i varjefall jag inte en endaste rar sådan (jaja, nu behöver inte ni stackarna med dom namnen gå upp i limningen för det... *s* ) , så....Tja, ni fattar väl poängen. ;) | |
| fpsorknet | 2008-05-20 19:36 | |
![]() | Lite off-topic... men på tal om att byta namn hörde jag talas om en tjej med det väldigt vanliga namnet Sara som när hon gifte sig bytte både för- och efternamn. Anledningen till att hon bytte bort namnet Sara var att hennes man inte kunde uttala det korrekt, det lät hela tiden som Sören istället. | |
| jag_lovar - Ej medlem längre | 2008-05-20 19:37 | |
![]() | tycker du ska kalla ungen för du tills han är stor nog att väla ett eget namn. | |
| vintage | 2008-05-20 19:43 | |
![]() | tycker helmer är klockrent! röstar absolut på det. | |
| tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2008-05-20 19:45 | |
![]() | Anita med televinken var trevlig | |
| kulåspela | 2008-05-20 19:49 | |
![]() | Kände du henne privat, tsarraz? ;D hehhe | |