Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade66
Mobilspel
Pågående19 535

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2008-05-20 20:26
Antal inlägg: 20042

Vispad grädde med krossade maränger och lite sprit i är mycket enkelt att göra, men gott och festligt. Ställ in i frysen, det ska vara hårt som glass.

Minta2008-05-20 20:27
Antal inlägg: 20042

Pannacotta och tiramisu är mumma.

P-Rat2008-05-20 20:34
Antal inlägg: 1380

Kan jag klistra in recepten här eller ska jag skicka dem till dig?

MissT2008-05-20 20:37
Antal inlägg: 1110

Enkel marängtårta med rice krispies? Super enkel, festlig och såååå smarrig!
i99jonbr.island.liu....cr isp.html

yayasout - Ej medlem längre2008-05-20 20:39
Antal inlägg: 1408

Ost och kex!

Fantasi_regn - Ej medlem längre2008-05-20 20:39
Antal inlägg: 131

-JK-: Om du vill ha exakta receptet på dajmtårtan mailar jag gärna för jag har det redo på datorn. Marängen ska vara lite seg så den görs med potatismjöl och bakpulver har jag för mig...

-JK-2008-05-20 20:41
Antal inlägg: 409

Skicka till mig om du vill, P-Rat. :)

Minta, det lät också jättegott!

MissT - den tårtan har jag bjudit på många gånger (också en favorit, supergod!).

-JK-2008-05-20 20:41

Fantasi-regn: gör gärna det till jate692003@yahoo.se är du supergullig!

-JK-2008-05-20 20:43

Nu måste jag lämna över datorn till sambon, men fortsätt gärna komma med tips! Festen är på lördag så det är några dagar kvar för oss att välja mellan förslagen. Och som sagt, det får gärna vara avancerat bara man kan förbereda några timmar (kanske dan innan till och med) innan. :)

Vi blir alltså max 8 personer, troligtvis 6. :)

Tack så hemskt mycket!

Gunilla N - Ej medlem längre2008-05-20 20:46
Antal inlägg: 9562

Fick följande recept, har dock inte testat det själv...

Kolakladdkaka

Sätt ugnen på 185 C

125 g smör
150 g mörk choklad
3 ägg
2 dl socker
2,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker

Kolasås

1.5 dl mellangräddde (använd inte vanlig grädde)
0,5 dl socker
0,5 dl sirap

Smält smör i en kastrull och sen häll i chokladen och smält den med. Vispa socker och ägg i en bunke. Blanda mjöl och vaniljsocker i en skål, vänd sen i mjölet i äggen och sen häll över chokladen.

Blanda väl och häll sen HALVA smeten över i en 24 cm smord och bröad spring form. Baka av i 10 min. Under tiden kokar du ingredientierna till kolasåsen, den kan behöva koka i 15 min. Häll sen över kolasåsen och låt stelna, sätt ut på balkong. När kolasåsen har satt sig lite häller du över resten av smeten (eller ja den har blivit ganska stel resten av smeten så bred ut så gott det går. Baka av i ca 15-20 min tills den har stelnat lite uppepå. Ta ut och låt svalna. Den är bäst dagen efter när den satt sig lite.

Den är lite krånglig men väl värd besväret. Lite osockrad grädde till är toppen.

P-Rat2008-05-20 20:49

Nu har jag skickat till dej JK...

Era22008-05-20 20:57
Antal inlägg: 63

Min favorit...
Chokladkräm med Earl Grey och färsk frukt är ljuvligt gott. Värm grädde, socker och svart te (Earl Grey) på spisen. Låt sjuda i en minut. Sila bort tebladen omedelbart, samtidigt som du häller den varma grädden över mycket finhackad svart choklad (Måste vara minst 70 % för utblandat med all grädde smakar det för lite annars...) Rör tills chokladen smält i grädden. Häll i portionsglas (Gärna på fot.). Ställ kallt tills den serveras. Servera med färsk frukt. Vindruvor och jordgubbar är extra gott till (tycker jag), men det går med nästan allt...
Till två personer: 1,5 dl grädde, 2 tsk socker, 1 msk teblad Earl Grey (svart te) och 50 g mörk choklad. Går bra att dubbla och trippla!

...och P-Rat: Jag skulle bli glad om du skrev receptet här. Lät ju supergott!

Era22008-05-20 20:57
Antal inlägg: 63

Man kan alltså göra chokladkrämen dagen innan...

P-Rat2008-05-20 21:14

Kollar väl om de går att klistra in här... Blir mycket att skriva annars...
Flarnen skall ligga uppepå glasen vid servering...

P-Rat2008-05-20 21:15

Vit chokladpannacotta

Till 6 personer
2 gelatinblad
3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
2 msk socker
100 g vit choklad

Lägg gelatinen i blöt i kallt vatten ca 5 min. Koka upp grädde och mjölk, tillsätt socker och choklad i små bitar. Rör så att det smälter. Lyft upp gelatinbladen och tillsätt även dem. Rör ”krämen” (den är rinnig som mjölk) slät och häll upp i vackra glas. Ställ kallt, gärna från ena dagen till den andra. Täck då med plastfolie.

Garnering:
1. lemoncurd blandas med lite vatten till en tjockflytande sås, kiwi och knäckflarn
2. hallon och blåbär. om man vill kan man göra en sås på 2 dl bär 1 msk sött vin och 1 msk socker. Såsen mixas och passeras genom finmaskig sil.

Garneringen hälls på före servering.

P-Rat2008-05-20 21:15

Knäckflarn

150 g smör eller margarin
2 dl socker
½ dl grädde
½ dl sirap
2 dl vetemjöl
2 dl havregryn
½ tsk bakpulver
1 tsk vanillinsocker

Sätt ugnen på 200º.
Smält smöret.
Blanda smör, havregryn, socker, grädde och sirap.
Blanda mjölet med bakpulvret och vanillinet och rör ner det i smeten.
Klicka med två skedar ut smeten (ungefär 5 x 2 cm) på bakplåtspapper på plåten.
Det måste vara ganska stort avstånd mellan varje kaka eftersom de flyter ut vid gräddningen.
Grädda flarnen i mitten av ugnen tills de flutit ut och fått jämn färg, ca 4-6 min.
Låt kakorna svalna något och lossa dem sedan från papperet.
Kakorna kan ev böjas över t ex en träkäpp eller glaseras med smält blockchoklad.

P-Rat2008-05-20 21:16

Så... det var ju snabbt gjort...

klobba2 - Ej medlem längre2008-05-20 21:18
Antal inlägg: 2332

vilken pajjig tråd.............

P-Rat2008-05-20 21:18

Förresten... böj inte flarnen om de skall ligga på glasen :)

lissku - Ej medlem längre2008-05-20 21:25
Antal inlägg: 40

Hej! jag har ett tips: stekta äppelklyftor med rosmarinkolasås och vaniljglass. brukar göra den och den går apsnabbt och är alltid grymt uppskattad. Ta och räkna ett litet äppel, eller ett halvt stort, per person, skiva dem ganska stort, skala inte, stek upp i ugn om ni är många, på stekpanna om ni är färre, i smör. Om i ugn, hett ska det vara och stekas i smör med lite florsocker på. Rör om då och då. Medan äpplena är i ugnen, smält smör i stor kastrull. Kanske 25g för två tre pers? Dvs en massa g för 35 pers. Typ i allafall. Häll socker i det smälta smöret och rör om tills det smälter och börjar bli ljusbrunt. Sockret ska vara ca 1 -2 msk per skalle. Rör som sjutton, eller vispa. När det börjar bli brunt; häll i grädde; 1/2 dl kanske för två pers? Eller något mer, det brukar märkas när det blir lagom såsaktigt. Häll i grädden lite pö om pö annars stelnar sockret och man måste koka gucket länge för att lösa upp det. I samband med att grädden åker i; lägg i färsk rosmarin, repa de små bladen från plantan. inte för mycket bara. Kanske 1 msk för 2 pers. Rör! OM man vill ha det hela mindre sött, kläm i lite färsk lime- eller citronjos. Servera med äppelskivorna i en skål. häll över lite rosmarinkolasås och klutta på en kula vaniljglass. Ruskigt gott.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?