Spelrum
Giraffen | 40 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 18 |
Inloggade | 58 |
Mobilspel
Pågående | 20 550 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
y not | 2008-05-24 18:50 | |
![]() | äh lite skit har aldrig skadat. Då är väl alla andra saker vi släpper ut mycket värre. Klart katter skall vara fria att kunna gå ute. | |
y not | 2008-05-24 18:51 | |
![]() | koppeltvånget har inget med hundarnas skit att göra le-lou | |
upa - Ej medlem längre | 2008-05-24 18:53 | |
![]() | Jag tycker barn ska vara förbjudna i tätbebyggda områden för de väsnas så förskräckligt :) Jag tror det är bättre att försöka komma åt problemet med kattskit i sandlådor eftersom det är där vi verkar ha störst problem med kattbajs. Annars tror jag det är sällan man upptäcker kattbajs. Det är lite att ta i att förbjuda utekatter enbart för bajs i sandlådan. | |
le-lou | 2008-05-24 18:54 | |
![]() | nej men vad då då? Kvittar väl vad det har med vad att göra? Varför ska man hålla hunden kopplad ? | |
le-lou | 2008-05-24 18:54 | |
![]() | (mitt inlägg till y not såklart) | |
vindsus86 | 2008-05-24 19:05 | |
![]() | folk tycker ju man skall hålla hundar kopplade för de är stora (okej inte alla hundar då, men...) nog att ha ihjäl barn och sådär om de blir arga. problemet är väl bara att hundar kan bli mer aggressiva av ägare som drar in dem och håller dem i jättekort koppel så fort de möter någon annan hund, för då tror den nervöse ägarens hund att det finns anledning till oro så då kan den bli aggressiv av det. plus att den kan känna sig instängd på ett annat sätt än lösa hundar gör. vår hund kan ibland bli osäker och ilsken mot andra hundar om hon är kopplad, men aldrig om hon är lös. jag tycker hundars ägare skall kontrolleras mer än hundarna själva. såna som inte låter sin hund träffa andra hundar och som uppmuntrar hunden till att vara aggressiv eller orolig borde inte ha hund. | |
vindsus86 | 2008-05-24 19:06 | |
![]() | lösa katter har iaf inte ihjäl varandra och/eller människor, medans det hänt att hundar dödat andra. gissar det är därför man skall ha koppel på hund, men inte katt. | |
le-lou | 2008-05-24 19:13 | |
![]() | nej ok, men ur hygiensynpunkt OCH att massor av katter blir påkörda OCH att det finns folk som itne alls uppskattar att få en katt på besök så tycker jag iaf att de ska hållas inne i tätbyggda samhällen. | |
y not | 2008-05-24 19:20 | |
![]() | ja men med de skälen bör man ju förbjuda barn också le-lou, för att inte tala om bilar | |
vindsus86 | 2008-05-24 19:20 | |
![]() | jag gillar inte när getingar flyger in i mitt rum och försöker sikta sina gaddar mot mig, men jag tänker inte koppla dem för det. och vadå ur hygiensynpunkt? alla andra djur skiter ju hej vilt. och även om människor går på toaletten så hamnar ju avföringen i naturen till slut. och folk betalar pengar för att få gödsel till sina rabatter, då funkar väl kattskit lika bra. | |
upa - Ej medlem längre | 2008-05-24 19:23 | |
![]() | Alltså, väljer man att bo i ett tätbebyggt område så får man också vänja sig vid tanken på att man kan märka av sina grannar som kan vara i form av grannens katt. En katt kan man med lätthet skrämma iväg om de klampar in i någons lägenhet eller hus och jag tror det problemet är ganska litet i sammanhanget. Att värna om sina djur och välja om de ska gå ute eller inte pga riskerna är väl ändå upp till varje djurägare att bestämma. Sandlådeproblemet kan man nog lösa med lite fantasi. | |
vindsus86 | 2008-05-24 19:24 | |
![]() | och ja det är hemskt när katter blir påkörda, men om en katt lever fem år som utekatt och det sedan slutar med att den blev påkörd så fick den katten iaf ett bättre liv än en 15-årig, understimulerad innekatt som dog av övervikt, typ. jo, det finns lyckliga innekatter också, så attackera mig inte, innekattägare. finns katter som är framavlade för att vara inne, inte ute, men jag tror ändå att en vanlig katt mår bäst som utekatt, även om fara för dess liv såklart är större. | |
1335991 | 2008-05-24 19:31 | |
![]() | vindsus, Katter KAN faktiskt bita så mkt att en människa dör,jag fick ex ett mkt djupt kattbett för sisådär 12 år sedan & åkte på en blodförgiftning, hade jag inte fått en BRA läkare när jag kom in akut, så vete katten hur det hade gått! Jag har fortfarande kvar ärren efter den händelsen, och är efter det mkt skrajare för katter än för hundar,katter kan vara farliga. Å ena sidan håller jag med vindsus, naturen tar hand om all skit, såväl djurens som människans. | |
upa - Ej medlem längre | 2008-05-24 19:32 | |
![]() | Har man börja vänja en katt vid att få springa ute är det mindre snällt att ta bort den möjligheten oavsett ras. Jag tror inte raserna i sig är avlade för antingen inne eller utevistelse. Kan finnas vissa praktiska problem med att ha en långhårig ras ute som släpar med sig halva skogen hem. Nakenkatter skulle nog bara uppskatta att vara ute under somrarna. Om de ska bli innekater ställer de naturligtvis högre krav på stimulans från sin ägare. | |
lisa_mj | 2008-05-24 19:33 | |
![]() | Jag har två innekatter och är dagmatte åt en hund. Jag bor i ett högt hyreshus, och det är därför jag inte låter mina katter springa ute, eftersom det skulle bli alldeles för komplicerat att släppa ut och in dem och att grannarna kan bli störda om katten sitter och jamar och vill in. Mina katter är dock fortfarande bebisar (sex månader), och har aldrig varit ute så de vet inte vad de missar. När det gäller hunden så blir jag vansinnig på allt bajs som ligger. Det värsta jag varit med om var en dag när jag var i rastgården i området där jag bor och skulle leka med Trulsa (som hunden heter). Det är enda stället i närheten där man enligt lag får ha hunden lös vid den här tiden på året, så det är klart att man vill gå dit. Väl där hittade jag minst åtta bajshögar som folk struntat i att plocka upp - trots att det finns en soptunna INNE på rastgården för just det ändamålet. Såg att någon skrivit att det finns för få bajstunnor och att det därför skulle vara OK att lämna PÅSEN på vägen. Detta håller jag inte med om för fem öre. Det finns bajspåsar med handtag, så det är inte alls svårt att gå att bära på den någon längre stund, om man inte ska in någonstans. och i värsta fall kan man slänga den i en annan soptunna. Och till den som tar med sin två-tre påsar när hunden brukar gå fyra-fem gånger - det är inte vidare svårt att ta med fler påsar om du vet att hunden gör ifrån sig många gånger. En väninna till mig tar med sig en hel rulle varje gång eftersom hennes hundar har vansinnigt arbetande magar. Riktigt så långt behöver man kanske inte gå, men om du märker att din hund bajsar i snitt tre gånger på en sväng, ta med fem påsar för att vara på den säkra sidan! det är inte vidare svårt. I högt gräs och buskar kan man dock låta det ligga, eftersom folk inte går där. Och det försvinner fort, som sagt. | |
sejmårr | 2008-05-24 19:35 | |
![]() | Jag plockar alltid upp min hunds jättebajskorvar för jag vet hur äckligt det är att trampa i skiten. Dock tycker jag att det samtidigt måste vara helt miljöOvänligt att ta något som faktiskt blir till ny jord och näringsämnen om det får ligga - och istället knyta in det i plastpåsar som ALDRIG försvinner. När vi alla är utdöda kommer hundbajset finnas kvar för arkeologerna att hitta. "Den här kulturen verkar ha vördat Hundbajset." | |
vindsus86 | 2008-05-24 19:44 | |
![]() | upa, exempelvis scottish fold har fel på brosket i benen, så de får ont av att exempelvis hoppa runt och sådär, så sådana mår förmodligen bättre inomhus. finns andra, lugnare kattraser som nog också mår bättre inomhus. såna som är framavlade för att bäras runt på och sådär. typ ragdolls. och perser. | |
vindsus86 | 2008-05-24 19:47 | |
![]() | lisa_mj: det var bl a jag som nämnde folk som lämnar påsar vid vägen då det inte finns någon papperskorg. jag sade inte att det var rätt, jag sade att jag hellre ser att folk lämnar bajshögarna, som ändå multnar bort ganska snabbt, än att folk plockar upp skiten och slänger ifrån sig påsarna. det var aldrig någon som sade att den tyckte det var OKEJ att slänga påsar omkring sig. du får läsa noggrannare. | |
Stormfrun | 2008-05-24 19:48 | |
![]() | Var glada att ni inte vistas i skärgården på öarna sommartid!!! Detta med att FOLK skiter överallt är INTE kul. Har man sen en hund som kommer tillbaka efter skogs promenaden och har rullat sig i skiten, kan man hålla sig för skratt, jag lovar! Tyvärr är detta ett vanligt problem när man är ute, så vi människor kanske skulle satsa på lite bajs påsar också. Det är inte fel att göra sina behov i skogen men då tar man exempelvis en planterings spade med sig och gräver ner det. | |
vindsus86 | 2008-05-24 19:49 | |
![]() | och lisa_mj, vad jag sade var att det inte finns några papperskorgar/bajstunnor/ någonting längsmed vägen jag brukar gå med hunden. hur många trevliga handtag det än finns på bajspåsar så vill jag inte gärna ha bajs dinglandes från handleden när jag slänger bollar till min hund. | |